Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Medion GoPal Assistant .exe via Wine gaat niet door wegens .Net Framework 4  (gelezen 1516 keer)

Offline desander

  • Lid
Beste leden,

Tot mijn grote vreugde, ben ik onlangs de trotse bezitter geworden van Xubuntu 12.04.2 LTS 32-bit
Windows OS is volledig van mijn HD gewist, dus mijn pc (laptop) loopt ENKEL op Xubuntu.
Daar heb ik tot op heden nog geen minuut spijt van gehad! :)

Tot ik vandaag mijn GPS (Medion GoPal E4260) wenste aan te sluiten voor een eventuele kaarten update...
Het OS van deze GPS loopt onder Windows.
Dus moest ik eerst Wine installeren, wat perfect gelukt is.
Ik moet daarom als communicatie tussen de Medion updateserver (internet) en mijn toestel (GPS) via de pc,
het programma GoPal Assistant .exe downloaden en installeren.
Bij het automatisch installeren door Wine, wordt gemeld, dat de  installatie niet kan doorgaan,
omdat volgende melding verschijnt :

In order to install Medion GoPal Assistant, you first must install Microsoft .NET Framework 4.0

Als ik toestem, om dit te installeren, krijg ik iets later, volgende melding :

Your installation will not occur, due to : Same or higher version of .NET Framework 4 has already been installed on this computer.

Ik kan niet anders dan op CLOSE klikken en dus gaat de installatie niet door...

Hoe moet ik nu verder te werk gaan ?

NOOT : Ik ben geen sterke computerkenner  :|

Bedankt voor uw reacties...

Gilbert Despeghel

Offline jan11000

  • Lid
Misschien dat winetricks kan helpen. Dus google hier op.

Maar een betere weg is een windows installeren in virtualbox, dan heb je alle mogelijkheden.
En als je iets in windows moet doen dan werkt het altijd.

Ik neem aan dat je GPS-apparaat via USB is aangesloten? In dat geval kan ik je weinig hoop geven, aangezien Wine USB-apparaten niet direct kan aanspreken, hoogstens via USB-massaopslag, maar de kans dat je GPS-apparaat daarover beschikt is niet zo groot.

Offline desander

  • Lid
Het gaat h'm niet om de (usb)aansluiting, want die doe het wél goed.
Het probleem ligt bij de te installeren communicatiesoftware (GoPAl Assistant) die weigert, omdat tijdens de installatie, het probleem met
.NET framework een rol speelt.
Het is net dát installatie probleem dat ik wil opgelost zien...

m.a.w. hoe kan ik de bestaande Microsoft .NET framework's van mijn pc vewijderen ? (in Xubuntu)

Toch bedankt voor uw reactie.

Offline Bloom

  • Lid
Eerst en vooral: de vorige schrijvers hebben gelijk. De GoPal software kan niet gebruikt worden met Wine omdat Wine nog geen usb-toestellen ondersteunt. Je zult moeten werken met virtualisatie om die GoPal aan de gang te krijgen. Bezitters van een TomTom hebben hetzelfde probleem met de TomTom Home software.

Het .NET framework is kennelijk tijdens de installatiepoging van GoPal verkeerd aangepakt voor Wine, waardoor er stukken aanwezig zijn die nu die foutmelding veroorzaken.
De makkelijkste manier is opnieuw beginnen. Verwijder met behulp van het Softwarecentrum alles van Wine met 'purge' (ook wissen van alle gebruikersdata).  Dat is wat je ook moet doen als je erin zou slagen een malwarebesmetting in Wine te krijgen (dat kan, het draait immers Windows software en dus ook Windows malware).
Installeer daarna Wine opnieuw. Wil je daarin het .NET framework, volg dan de procedure beschreven op de website van WineHQ (wel in het Engels): http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=17886
Maar weet wel: GoPal zal niet werken in Wine!

Offline desander

  • Lid
OK, bedankt

Uw reactie is klaar en duidelijk.
Ik zal dus klaarblijkelijk niet voor ALLES Xubuntu kunnen gebruiken, en dus toch maar die verdomde Windows moeten aanspreken ! :evil:

Toch bedankt voor uw raadgeving. (en ook alle vorige raadgevingen in dit prachtig forum, trouwens)

Offline Bloom

  • Lid
Daar zijn we voor he.

Voor Windows software die via usb met een toestel wil communiceren, is virtualisatie met bijvoorbeeld VirtualBox (zit in het Softwarecentrum) de beste optie. Of, als je computer 32 bit is en weinig geheugen heeft: een installatie van Windows naast Xubuntu.
Dat heb ik dus ook, speciaal voor TomTom Home en de Logitech Harmony software voor de Logitech universele afstandsbedieningen. Maar dat is dan ook het enige waarvoor ik Windows nog gebruik. En dat doe ik dus met een virtuele XP.