Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?  (gelezen 58082 keer)


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Het is open source gemaakt en je kunt je hier uitleven: http://www.cpm.z80.de/
Geweldig leuk, bedankt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Prachtig! Bedankt Bloom. Daar ga ik ook eens mee aan de gang. Ik heb er een erg fris laptopje voor liggen uit de zeer oude doos.

Of het spul daarop draait, is wel de grote vraag :D!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021


Je kunt ook nog een cp/m emulator onder Linux aan de gang krijgen. Ziehier: http://techtinkering.com/2008/10/17/setting-up-z80pack-to-create-an-emulated-cpm-system/
En om er zelf software voor te schrijven: http://techtinkering.com/2008/10/22/installing-the-hi-tech-z80-c-compiler-for-cpm/

Ik zal er niet zo wakker van liggen, maar is dit niet onderhand stof voor een nieuw topic? Wel gaaf waar dit topic allemaal toe geleid heeft tot zo ver......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
kreeg dit weekend weer zo'n PC binnen. mijn vader krijgt die dingen van her en der en dan of ik daar "even naar wil kijken".
dat gesprek ging ongeveer zo:
-> jezus wat heb je nu weer meegenomen
<- jah t internet doet t niet van deze desktop kun jij er eventjes naar kijken
-> pa dit ga je niet serieus menen
<- hoezo? prima pc toch?
-> kijk eens aan de achterkant
<pa draait PC om>
<- ik zie niks hoor...
-> zie je die langwerpige poort met al die gaatjes?
<- jah wat is daar mee?
-> die word al sinds 2001 niet meer op nieuwe PC's geplaatst.
<- oh shit, dit ding is dus tering-oud.
-> een gemiddelde PC-winkel zou daar al niet meer aan beginnen.
<- aahh.. kom op nau... kun je toch wel eventjes naar kijken?
-> zucht.... vooruit dan

t was een AMD-athlon 64 (2.0GHz) met 512 MB RAM en windows 2000  :| :| :| (gelukkig maar dat het internet het niet deed, is super onveilig op zoiets!! pc is zelfbewust!)
win 2000 was ook zwaar verkloot want de helft van de drivers deden het niet, heb er maar lubuntu op gemikt. draait nu "redelijk", maar heeft wat moeite met youtube video's.
wat wel grappig is, is dat onder windows 2000 de videokaart max 1280x768 kon leveren en onder lubuntu poept hij er makkelijk 1920x1080 uit.
internet werkt nu, maar heb er wel bij gezegd dat ik dit ding écht niet sneller kan krijgen en dat die pc eigenlijk al volledig afgeschreven is.
de economische levensduur van een PC is 3 jaar, nu kun je daar met gemak 5 à 6 jaar van maken, maar dan houd het echt op. Eigenlijk moet ik pc's van 15 jaar oud gewoon weigeren, maar daar ben ik te goed voor.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/21, 10:51:55 door niekn »

[offtopic]
Leuk dit topic over linux, oude barrels, snelheid, en ondertussen ook een stukje win.

Ooit heb ik eens op een pentium 4 win3.11 gezet voor de fun. Je wilt niet weten hoe verbazend snel dat werkte. Was al opgestart voor je de aanknop los had. Maar ja, win3.11 zat ook nog niet vol met spyware en liep ook nog niet vol met logs.  :evil:

Wel wat kleine nadelen, vooral software gericht.
Bijvoorbeeld surfen met netscape 2  ^-^ gaf op 90% van de websites foutmeldingen en dat zal ondertussen naar schattting 99% zijn. En tjah, ik vraag me af of er een recente versie firefox voor win3.11 beschikbaar is.  =D
Email ophalen werkte ook niet meer door de vernieuwde veiligheidstoepassingen.
Maar Correl Wordperfect werkte dan weer wel supersnel.

Deze herinnering kwam weer even naar boven door dit topic.
[/offtopic]
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

[offtopic]
Leuk dit topic over linux, oude barrels, snelheid, en ondertussen ook een stukje win.

Ooit heb ik eens op een pentium 4 win3.11 gezet voor de fun. Je wilt niet weten hoe verbazend snel dat werkte. Was al opgestart voor je de aanknop los had. Maar ja, win3.11 zat ook nog niet vol met spyware en liep ook nog niet vol met logs.  :evil:

[/offtopic]

Ik heb hetzelfde grapje eens gedaan met Freedos :P Dat was ook zo'n snelheidsduivel...
Wanneer je niet veel om uiterlijk vertoon geeft, kun je met Linux op een oude bak ook nog leuke dingen doen.
Zonder X-windows en wat snoeiwerk is dit wel een leuk voorbeeld:  http://linuxbbq.org/bbs/viewtopic.php?f=3&t=2574
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

.......

Ik heb hetzelfde grapje eens gedaan met Freedos :P Dat was ook zo'n snelheidsduivel...
Wanneer je niet veel om uiterlijk vertoon geeft, kun je met Linux op een oude bak ook nog leuke dingen doen.
Zonder X-windows en wat snoeiwerk is dit wel een leuk voorbeeld:  http://linuxbbq.org/bbs/viewtopic.php?f=3&t=2574

Nu zozeer X-org is de boosdoender eerder de huidige Window Manager.
Neem eens TWM: https://nl.wikipedia.org/wiki/Twm
Of iets zwaarder en mooier, FVWM: https://nl.wikipedia.org/wiki/F_Virtual_Window_Manager

De laptop heb ik niet meer, screenshot stam uit 2012,
Pentium II op 333 Mhz - RAM ??

Tussen haakjes:
Beide Window Manager zijn beschikbaar in de pakketten bron.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556


Nu zozeer X-org is de boosdoender eerder de huidige Window Manager.
Neem eens TWM: https://nl.wikipedia.org/wiki/Twm
Of iets zwaarder en mooier, FVWM: https://nl.wikipedia.org/wiki/F_Virtual_Window_Manager


Klopt Window Managers ipv Desktop Managers kan een behoorlijk verschil opleveren.
TWM ken ik (dit was de eerste Window Manager die ik gebruikte), en zal denk ik de gemiddelde gebruiker qua uiterlijk al snel op de vlucht jagen ;)
Iemand die verder zoekt kan wel voorbeelden vinden van thema's die mooier zijn, oh ja en wel een heel groot pluspunt is de configuratie.... veel makkelijker bestaat bijna niet.  FvwM ken ik ook en is denk ik ook de mooiste (Austrumi is een goed voorbeeld) oneindig veel mogelijkheden en een handleiding met oneindig veel bladzijdes..  Ik heb hier zelf ook nog een eenvoudige Debian systeem met FvwM draaiende ;)
Op mijn favoriet systeem draait trouwens ook een lichte Window Manager (is te vinden als openbsd-cwm) en het geheugengebruik is denk ik ook niet slecht. Ook ideaal voor een oudere bak (ik draai het op een lastige mobiele celeron geval).


 

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
je kunt ook altijd nog puppy-linux gebruiken. is 100MB en laad volledig in je ram-geheugen.
puppy-linux is ook een van de weinige linux-distro's waarbij je na het opstarten de live-cd eruit kunt halen en bijvoorbeeld een dvd erin kunt doen.
is puppy linux te zwaar voor je? geen probleem, we hebben damn small linux nog, een distro die op een 50MB USB-stick past  =D =D =D

Jij zegt dat je geen flash meer kunt openen, ik ook niet. Maar kan jij via omwegen wel youtube openen? Was iets met html 5 en zo. In dat geval: enlighten me. Dat is namelijk het enige dat een fatsoenlijke revival nog in de weg staat (toegegeven dat ik nog niet al te grondig onderzoek heb gedaan, maar een mens kan niet alles tegelijk ;) )

Nee, ik heb daar niets bijzonders voor gedaan. Toen YouTube HTML5 naast Flash ging draaien kon je een keuze maken tussen de filmpjes laten afspelen in Flash of in HTML5. Sinds enige tijd is die keuze er niet meer en draait elk filmpje standaard in HTML5. Is dat bij jou niet zo dan?
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Jij zegt dat je geen flash meer kunt openen, ik ook niet. Maar kan jij via omwegen wel youtube openen? Was iets met html 5 en zo. In dat geval: enlighten me. Dat is namelijk het enige dat een fatsoenlijke revival nog in de weg staat (toegegeven dat ik nog niet al te grondig onderzoek heb gedaan, maar een mens kan niet alles tegelijk ;) )

Nee, ik heb daar niets bijzonders voor gedaan. Toen YouTube HTML5 naast Flash ging draaien kon je een keuze maken tussen de filmpjes laten afspelen in Flash of in HTML5. Sinds enige tijd is die keuze er niet meer en draait elk filmpje standaard in HTML5. Is dat bij jou niet zo dan?

Volgens mij kun je op een oudere computer nog Flash draaien, mits je er een distro op zet die het mogelijk maakt. AntiX bijvoorbeeld.
Een andere methode is een beetje omslachtig, namelijk via youtube-dl (een python script) https://rg3.github.io/youtube-dl/download.html
Normaal zou ik de 2e methode niet echt aanraden omdat dit buiten de reguliere pakketbronnen valt, echter veranderd er regelmatig wat bij youtube en werkt de beschikbare script via de repo niet meer.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Jij zegt dat je geen flash meer kunt openen, ik ook niet. Maar kan jij via omwegen wel youtube openen? Was iets met html 5 en zo. In dat geval: enlighten me. Dat is namelijk het enige dat een fatsoenlijke revival nog in de weg staat (toegegeven dat ik nog niet al te grondig onderzoek heb gedaan, maar een mens kan niet alles tegelijk ;) )

Nee, ik heb daar niets bijzonders voor gedaan. Toen YouTube HTML5 naast Flash ging draaien kon je een keuze maken tussen de filmpjes laten afspelen in Flash of in HTML5. Sinds enige tijd is die keuze er niet meer en draait elk filmpje standaard in HTML5. Is dat bij jou niet zo dan?

Volgens mij kun je op een oudere computer nog Flash draaien, mits je er een distro op zet die het mogelijk maakt. AntiX bijvoorbeeld.
Een andere methode is een beetje omslachtig, namelijk via youtube-dl (een python script) https://rg3.github.io/youtube-dl/download.html
Normaal zou ik de 2e methode niet echt aanraden omdat dit buiten de reguliere pakketbronnen valt, echter veranderd er regelmatig wat bij youtube en werkt de beschikbare script via de repo niet meer.

In antwoord op Marqueaux: In eerste instantie niet, en ik heb een keer een filmpje wat schokkerig aan de praat gekregen. Op basis van wat ik hier lees zou het wel mogelijk moeten zijn. Ga ouwe bak binnenkort weer eens onderhanden nemen.

PS: naar het schijnt zijn er fabrikanten die het hebben aangedurft om een wat geavanceerder GPU te fabriceren met een AGP aansluiting voor oudere machines. Idee is leuk, maar weet niet of ik er 50/60 euro voor over heb.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Naar het schijnt is de fut er bij dit topic nu wel een beetje uit ;)
Ik vond het een mooie inventarisatie.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Naar het schijnt is de fut er bij dit topic nu wel een beetje uit ;)
Ik vond het een mooie inventarisatie.

Elke dag zijn er 'nieuwe' computers die de stempel 'oude barrels' krijgen dus dit topic blijft denk ik wel hangen.
Niet elke hobbyist heeft het geld (of de wil) om alle hardware regelmatig te updaten en dan komt de vraag 'Wat kan ik er nog mee' vanzelf weer bovendrijven.
Het leuke daarvan is dat men dan andere keuzes kan maken (of moet, indien de hardware niet meer geschikt is voor de reguliere software).
Het opent andere deuren en inzichten en is ook weer leerzaam :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Elke dag zijn er 'nieuwe' computers die de stempel 'oude barrels' krijgen dus dit topic blijft denk ik wel hangen.

Inderdaad. Wat is een oude barrel? Een radio of tv wordt ook makkelijk 10 jaar gebruikt.
Een pc is dan nog makkelijker want als er iets kapot is kan het modulair vervangen worden.

Je wilt niet weten hoe vaak iemand hier zei (voor linux al) hoe snel onze pc wel niet was. VEEL SNELLER DAN HUN NIEUWE DURE PC!!  >:(  :|
 ^-^ Was het hun eigen pc die ze mij niet lang ervoor voor een prikkie verkocht hadden "want hij werd zo super traag dus moet er een nieuwe komen". LOL  :evil:

En nu met linux is dit nog véél meer aan de orde.  =D
Nee doe mij maar lekker zo'n traag tweedehandsje voor weinig die hier nog járen prima mee gaat.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/02, 15:08:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Er worden hier een paar laptops gebruikt waarvan ik niet eens meer weet hoe oud ze zijn. Een fujitsu van 8+ jaar (Kali linux) en een Asus Eee PC die denk ik iets jonger is met Mint. Laatste gaat met mij mee op scoutingkamp voor het maken van de dagelijkse kampkrant.

Offline carbon

  • Lid
Toch leuk mijn vriendin met een niuwe computer van 700,- met W10 erop, was zeeer verbaast over de snelheid  toen ze achter mijn antiX kroop op een computer van 5,-  uit de kringloopwinkel )) Alt F2 enter - bam- Conkeror staat er..
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Toch leuk mijn vriendin met een niuwe computer van 700,- met W10 erop, was zeeer verbaast over de snelheid  toen ze achter mijn antiX kroop op een computer van 5,-  uit de kringloopwinkel )) Alt F2 enter - bam- Conkeror staat er..

 =D =D =D Zeer herkenbare situatie (maar dan bij familie en vrienden).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Ah, dit topic leeft nog. Zouden sommige alhier dan toch gelijk hebben dat dit topic een blijvertje kan zijn ? ;)
Antix moet heel snel zijn zo ik heb gehoord, heb mij er nog niet in verdiept. Gezien de "debian-motor" die er onder ligt, moet het een
goede keuze zijn om de oude machines operationeel te houden. Aangezien Xubuntu in principe zelfs nog aardig draait op mijn oude athlon, zou Antix
er op moeten kunnen vliegen.

PS: Linux Mint XFCe daarentegen, vindt het apparaat helemaal niet zo leuk. Toch gek, je zou denken dat de machine de XFCE werkomgeving trekt maar het lijkt vooral aan Xubuntu te liggen.......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline RikRik

  • Lid
Linux is uitermate geschikt voor een oude barrel, een week geleden nog m'n schoonvader blij gemaakt met Linux Mint xfce op zijn oude barrel.
De man is de tachtig gepasseerd maar dol blij met Mint.  :D
 
Even een een nieuwe printer halen bij de Media markt is vragen om problemen. Was ik maar naar de kringloop gegaan i. v. m m'n Linux voorkeur.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Was ik maar naar de kringloop gegaan i. v. m m'n Linux voorkeur.

Ja, gewoon een afgedankt exemplaar met van die prima zelf navulbare inktpatronen.

Oeps, ik dwaal af ...

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Ah, dit topic leeft nog. Zouden sommige alhier dan toch gelijk hebben dat dit topic een blijvertje kan zijn ? ;)
Antix moet heel snel zijn zo ik heb gehoord, heb mij er nog niet in verdiept. Gezien de "debian-motor" die er onder ligt, moet het een
goede keuze zijn om de oude machines operationeel te houden. Aangezien Xubuntu in principe zelfs nog aardig draait op mijn oude athlon, zou Antix
er op moeten kunnen vliegen.

PS: Linux Mint XFCe daarentegen, vindt het apparaat helemaal niet zo leuk. Toch gek, je zou denken dat de machine de XFCE werkomgeving trekt maar het lijkt vooral aan Xubuntu te liggen.......

Ik was er al bang voor :)
AntiX is een hele goede keuze voor oudere machines, wellicht de beste voor de normale gebruiker. Ondanks dat het een windowmanager gebruikt is dit wel heel netjes afgewerkt en zijn er handigheidjes ingebouwd zoals bijvoorbeeld streamlight. Streamlight maakt het mogelijk om via Dillo toch sites zoals youtube te kunnen bekijken, en zo zijn er nog meer dingen.  Linux Mint XFCE is Xubuntu met wat extra dingen, wellicht geven die extra dingen net de problemen. Om Xubuntu nog beter te laten werken verwijs ik je graag door naar het lijstje van forumlid Tom (in zijn bijschrift staat de link), een aantal zaken zouden ook opgaan voor Linux Mint XFCE.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

[
Ja, gewoon een afgedankt exemplaar met van die prima zelf navulbare inktpatronen.

Oeps, ik dwaal af ...

groet,

Just

Hahaha nee hoor het is gewoon in een breed perspectief bekeken :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint