Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie  (gelezen 1951 keer)

[OPGELOST] Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Gepost op: 2011/07/16, 21:02:08 »
Goedenavond mensen,

Na jaren met Windows gewerkt te hebben, begin ik de laatste tijd steeds meer geinteresseerd te raken in een open source OS. Na het raadplegen van meerdere collegae (welke ik als ervaren computer gebruiker toch nog de echte " nerds" vind) heb ik een LiveCD van Ubuntu 11.04 gebrand en ben daarmee aan de slag gegaan. Ik wil in eerste instantie de oude Windows7 installatie en Ubuntu naast elkaar gebruiken. De reden: Ik heb nog een hoop te leren wanneer het gaat om Ubuntu en ten tweede mag ik graag games als Call of Duty spelen met mijn maten (via Steam client, Ventrilo erbij, etc.).

Ubuntu geeft mij bij de installatie meerdere opties. Ten eerste heb ik gekozen voor Ubuntu NAAST windows7 installeren. De installatie leek voorspoedig te lopen en ik krijg de melding om de installatie CD te verwijderen en te rebooten. Na de gebruikelijke BIOS post komt er een melding "No Such Device" en een grub command prompt. Ik heb toen voor de zekerheid Windows7 opnieuw geinstalleerd om zo mijn data te kunnen back-uppen. Deze staat nu dus gelukkig!!!! op een externe harddisc die veilig achter slot en grendel gaat, en niet op het systeem wordt aangesloten tot ik dit werkend heb :).

Affijn, ik denk "schoon systeem is ook lekker" dus ik formateer de hele boel. Ik heb een partitie gemaakt voor Windows (400 Gig) en een stuk ruimte vrij gelaten (ook niet gepartitioneerd, echt vrij). De installatie van Windows verliep vlekkeloos. Vervolgens weer Ubuntu geinstalleerd, maar dit keer gekozen voor "Iets Anders", een partitie gemaakt (ext4 als ik het goed zeg) en nog een partitie voor de "swap" (1 Gig, was volgens enkele fora op internet voldoende). Installatie liep ook vlekkeloos. Na de gebruikelijke reboot "No Such Device" en terug bij af.....

Ik heb meerdere onderwerpen op dit forum gelezen, maar daar wordt ik niet direct iets wijzer uit....mijn vraag is nu: Hoe installeer ik beide OS'en? Alle tips zijn welkom, formateren is geen enkel probleem (toch al een paar keer gedaan), partities aanmaken en verschuiven ook geen enkel probleem....zolang ik straks maar simpelweg bij het starten van mijn pc kan kiezen voor Ubuntu of Windows7.

P.S. Geen idee of dit nuttige info is voor de lezer maar hier zijn enkele specs van het systeem: 500 Gig Raid 0 array (2x 250 gig). Intel Core Extreem 2.8 Ghz. 4 Gig Ram.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

MG
« Laatst bewerkt op: 2011/07/17, 09:47:11 door MajorGlory »

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/16, 21:07:40 »
Bent U hier iets mee ?.

http://sites.google.com/site/computertip/installeren

PS: En natuurlijk hartelijk welkom op ons Forum.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/16, 21:18:04 »
Dank voor de tip! Ik meen die stappen wel genomen te hebben, maar dit is wel een hele mooie stap voor stap. Ik ga hem volgen en zal het resultaat hier mededelen. Nog een vraag: Bij het lezen van deze instructie lees ik "Natty Narwhal". Is dit een specifieke versie? En kan het dus zijn dat ik een andere "verkeerde" Ubuntu 11.04 heb?

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/16, 21:24:53 »
11.04 is Natty Narwhal.

Om zo te zeggen natty is de voornaam en narwhal de achternaam. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/16, 21:57:26 »
Hmmm deze had ik niet aanzien komen...mogelijk dat jullie hier wel iets mee kunnen:

Zojuist de partitie weer in ere hersteld (gewoon 1 grote partitie) en Windows 7 geinstalleerd. Vervolgens de Ubuntu CD erin en voor installatie gekozen.
De optie "Ubuntu naast Windows" installeren is verdwenen?! Ik kan nu alleen kiezen voor "Ubuntu in plaats van Windows installeren" of "Iets anders"...gezien het mooie stappen plan dat ik van Wanda heb gekregen aangeeft dat ik juist de "Naast elkaar" optie moet hebben, weet ik nu even niet meer hoe en wat :(

Hoop dat jullie deze n00b een stapje verder kunnen helpen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/16, 22:02:06 »
Hoop dat U een iets geduld heeft ik gebruik Xubuntu .. goed heb ook zeer lang Isadora Mint en Lucid gebruikt en daar waren die keuzes wel in.
Nu heb ik geen Windows meer.
Natty 11.04 heb ik nog nooit gebruikt dus of daar iets veranderd  is qua installatie ?
Maar er zal wel iemand voorbij komen die dat wel weet.

Heeft u dit niet gehad.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
« Laatst bewerkt op: 2011/07/16, 22:14:29 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/16, 22:14:11 »
Zeker weten! Geen probleem. Inmiddels een andere step-by-step gevonden welke inderdaad aangeeft dat het van te voren vrij maken van een partitie nodig is om ze naast elkaar te installeren. Ik ga nog een keer de stappen doorlopen op die manier, maar ben bang dat ik dan uiteindelijk niet veel verder ga komen. Echter, de aanhouder wint, dus we gaan ervoor :)

Mocht het niet werken, en mocht ik zometeen weer met een "No Such Device" melding zitten, dan ben ik benieuwd naar de verdere reacties hier. Alvast bedankt in ieder geval Wanda voor je input vanavond.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/16, 22:16:16 »
Graag gedaan en laat iets weten. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/16, 22:50:31 »
Let er wel op, dat er geen USB stick of drive is aangesloten, daarmee wil het wel eens fout gaan, omdat er dan "dingen" op een verkeerde schijf worden gezet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/16, 23:02:34 »
Helaas, ook na een herinstallatie, waarbij ik alle benodigde partities handmatig heb aangemaakt en waarbij ik de Grub2 bootloader op een andere partitie heb gezet (op aanraden van een andere Ubuntu gebruiker) kom ik weer uit op "No such device". Ik had tijdens deze installatie geen usb apparaten aangesloten. Ik geef het voor vanavond even op denk ik....zou ook niet meer weten wat ik nog meer moet proberen...reacties blijven welkom.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/16, 23:33:56 »
Herstel de bootloader grub even via de LiveCD en deze howto: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Herstel_Grub_2_met_een_LiveCD
Ik gebruik altijd deze howto.

Lees alles eerst eens aandachtig door zodat je weet wat er gebeurd. Ook wat er tussen de commando's staat, heel belangrijk.

Let wel op het volgende: Alle commando's die verband houden met een aparte /boot partitie moet je NIET uitvoeren. Deze moet je enkel gebruiken als je een aparte /boot partitie hebt en daar dat standaard NOOIT het geval is mag je deze commando's niet gebruiken.
Dus sla ze simpelweg over.

Kijk ook even naar de commando's onder "Bekende Problemen" via deze link:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Bekende_problemen
« Laatst bewerkt op: 2011/07/16, 23:35:55 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/16, 23:56:02 »
Wow, je kan zeggen wat je wilt, maar er wordt hier wel snel, veel support geboden! Top!

Ik ben op het moment bezig (ja ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan) met een installatie van Ubuntu alleen (dan mag die van mij de hele HD formateren). Ik begin namelijk toch te twijfelen aan mijn hardware (schijf? DVD/Blu-Ray speler?). Wanneer dit werkt, zal ik morgen weer opnieuw beginnen met zowel Win7 als Ubuntu. Mocht ik daarbij weer dit probleem tegen het lijf lopen, dan ga ik de stappen zeker volgen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/17, 00:06:30 »
Ok, Met windows 7 kan er dus blijkbaar zo iets gebeuren en dan kan je na een update van grub ook die twee commando's uitvoeren die onder "Bekende Problemen" staan.

Succes met de installatie. En hopelijk werkt alles.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/17, 08:55:15 »
  500 Gig Raid 0 array (2x 250 gig). Intel Core Extreem 2.8 Ghz. 4 Gig Ram.
Gaat het om software – of hardware raid? Welk merk/type moederbord? Onboard – of een insteek raid kaart? Op het Engelstalige Ubuntu forum zou je deze thread Problem installing Ubuntu with Raid 0, Grub: No such device kunnen checken. Ofschoon het probleem van eximius1 nog niet opgelost lijkt te zijn, zou je eventueel de commando's van psusi uit bericht #7 kunnen proberen uit te voeren, en de output daarvan hier posten. Of check deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/Installation#Installing%20on%20external%20or%20RAID%20hard%20disks


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/17, 09:05:50 »
Raid 0, waarom gebruik je dit?
Je bent in 1 seconde alle data kwijt, en je zegt zelf , "data backuppen".
Indien je op raid 0 iets belangrijks hebt staan is dus niet goed.

Je linux probleem zou je raid kunnen zijn. Of het zo aan lopen te krijgen is weet ik niet, denk zelf niet, tenminste nog nooit gezien.
Google hier dus op. Zelf zou ik dit nooit doen, alleen al tav recoveren van files indien een hd defect gaat.

Indien je gewoon ntfs op normale manier op de hd zet(dus 1 schijf), dan kan ubuntu ook je windows schijf lezen, virusscan doen bijv.

http://sites.google.com/site/computertip/
Lees deze site goed door, hier staan veel tips in.
Grub herstellen,
Windows booten herstellen, dus je hoeft echt geen windows opnieuw te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/17, 09:14:27 door jan11000 »

Re: Ubuntu 11.04 No Such Device na installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/17, 09:46:58 »
Goedemorgen!

Een nieuwe dag en frisse moed :). De tip betreffende het RAID verhaal vind ik een hele goede. Aangezien het systeem gisteren toch al tig keer geformateerd is, heb ik zojuist de RAID uitgeschakeld. Op dit moment loopt de installatie van Ubuntu weer.

UPDATE: U bent allen geweldig! RAID was inderdaad de boosdoener....

Nu ga ik alsnog proberen om zowel Windows als Ubuntu te installeren, want behalve het snelheidsvoordeel van de schrijf en lees snelheid van de HD heb ik geen RAID nodig.....

Dank, dank, dank! Ik hoop op een gegeven moment ook dusdanig ervaren te zijn met Ubuntu dat ik op dit forum een nuttige bijdrage kan leveren :)

Edit:

heir4c, dank voor de tip om de Grub te herstellen. Deze gaf zoveel rare error meldingen dat ik inderdaad vermoedde dat de RAID niet lekker liep....
« Laatst bewerkt op: 2011/07/17, 10:37:37 door MajorGlory »