Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT  (gelezen 2881 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Gepost op: 2008/03/20, 11:39:57 »
Hallo,

Ik type vaak in zowel in het Engels als in het Nederlands (niet tegelijk natuurlijk).
Aangezien je in het Nederlands nog al eens een trema of een accent wilt gebruiken is de US int. with dead keys de makkelijkste oplossing. In Windows werkt dit perfect:
[' en e] wordt é, [SCHIFT + ' + o] wordt ö, enz dit werkt in Ubuntu ook prima. ECHTER:
[' en s] wordt 's, maar in Ubuntu wordt dat ś -> Dit ben ik nog nooit tegengekomen in een woord! De Windows methode is toch echt handiger, denk maar aan programma's (NL) en John's car (EN)...... Wat nog vervelender is, is het volgende:
[' en t] wordt 't, maar in Ubuntu komt er helemaal niks te staan! Dit leidt echt tot hilarische momenten in het Engels, denk hier maar eens aan:
WINDOWS: I can't make it to the meeting
UBUNTU: I can make it to the meeting

Uiteraard kan ik met Ubuntu alle tekens wel typen (d.m.v. een extra spatie), maar het werkt niet zoals ik gewend ben en bovendien werkt het gewoon minder handig! Voor mensen zoals ik, die met een Dual boot systeem werken, is dit echt best lastig: ik moet al mijn getypte werk tweemaal checken, vooral vanwege het laatste voorbeeld dat niet in de spellingscontrole wordt opgemerkt!

Is het mogelijk om deze instellingen te wijzigen?

Misschien is dit ook een punt ter verbetering voor de standaardinstellingen. Voor mensen die net overgaan vanuit Windows zou het toch handig zijn als het toetsenbord hetzelfde werkt.

Groetjes,
Hendrik

Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/20, 12:06:35 »
Ik denk dat men er bij ubuntu voor heeft gekozen om zo veel mogelijk tekens met accenten mogelijk te maken. Ik denk dat er wel talen zijn die ś gebruiken. Voor deze talen zou het erg lastig zijn als dit niet ondersteund wordt, terwijl het typen van een spatie niet zo'n probleem hoeft te zijn mits je jezelf er aan went denk ik.

gekky29

  • Gast
Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/20, 12:11:44 »
gewoon twee keer de toets indrukken :)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/20, 12:38:58 »
@Tommy74: Ja daar zit wel wat in. Aan de andere kant vind ik het ontzettend onlogisch om zo'n keuze te maken: Ubuntu doet er alles aan om de overstap vanaf Windows zo probleemloos mogelijk te maken. Ik krijg zelfs de indruk dat dit prioriteit no.1 heeft (weet ik natuurlijk niet zeker). Een toetsenbord dat anders reageert dan men gewend is staat een probleemloze overstap aardig in de weg. Bovendien zullen overstappers vanuit talen met bijv. ś er reeds aan gewend zijn dat dit niet zomaar werkt. Tenslotte verklaard dit niet waarom [' en t] helemaal geen reactie geeft. Daar heeft geen enkele taal wat aan toch?

@Gekky29: Jaja... Ik kan alles typen wat ik wil, maar of het ook handig is dat is een tweede....

Weet iemand hoe ik de responses van het toestenbord kan wijzigen?

Groet,
Hendrik

Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/20, 12:41:39 »
Twee keer de toets indrukken is bij mij niet hetzelfde als de toets indrukken en dan een spatie: ´ of ' Maar wel allebei accenten he. :)

Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/20, 12:59:59 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
@Tommy74: Ja daar zit wel wat in. Aan de andere kant vind ik het ontzettend onlogisch om zo'n keuze te maken: Ubuntu doet er alles aan om de overstap vanaf Windows zo probleemloos mogelijk te maken. Ik krijg zelfs de indruk dat dit prioriteit no.1 heeft (weet ik natuurlijk niet zeker). Een toetsenbord dat anders reageert dan men gewend is staat een probleemloze overstap aardig in de weg. Bovendien zullen overstappers vanuit talen met bijv. ś er reeds aan gewend zijn dat dit niet zomaar werkt. Tenslotte verklaard dit niet waarom [' en t] helemaal geen reactie geeft. Daar heeft geen enkele taal wat aan toch?

@Gekky29: Jaja... Ik kan alles typen wat ik wil, maar of het ook handig is dat is een tweede....

Weet iemand hoe ik de responses van het toestenbord kan wijzigen?

Groet,
Hendrik
Dat ' en t niets doet kan er misschien aan liggen dat het gebruikte lettertype dit karakter niet heeft. Misschien dat andere lettertypen deze functionaliteit wel ondersteunen. Maar goed, zeker weten doe ik dit niet. Daarnaast is het niet zo dat Ubuntu zich ten koste van alles aan windows aanpast, ubuntu is op veel fronten beter dan windows. Zo is de ondersteuning in verschillende talen heel erg goed, en ik denk beter dan windows.

Citaat
Ubuntu's 7.04 version covers languages from Afar to Zulu including dialect choices such as Ancient or Modern Greek or several varieties of English.
Maar misschien is het een idee om een keymap te ontwikkelen die gelijk is aan degene die in windows gebruikt wordt. Als je dat een goed idee vind kan je dat op Ubuntu brainstorm kenbaar maken, wellicht dat er meer mensen zo over denken en het de attentie van ontwikkelaars trekt.

http://brainstorm.ubuntu.com/

Helaas zou ik zo niet weten hoe je een keymap kan aanpassen aan eigen behoeften, maar misschien dat iemand anders op dit forum dat wel weet.

Offline JvH

  • Lid
Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/20, 13:13:50 »
Hendrikdegraaf, jij en ik zitten op één lijn :)
Ook ik ergerde me mateloos aan de US International-indeling zoals die in Ubuntu werkt.

Gelukkig biedt Ubuntu (Linux in het algemeen volgens mij) een mooie oplossing: de compose key.
Stel je toetsenbordindeling in op gewoon Amerikaans-Engels, en schakel in Indelingsopties de compose key in. Ik heb hiervoor bijv. de rechter Win-toets genomen.

Als je nu op deze compose key drukt, geef je aan dat je een speciaal karakter wilt gaan typen. Mbv makkelijk te onthouden sequences kun je nu alle accentjes enz. genereren.

Kijk maar eens op deze pagina wat er zoal mogelijk is.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/20, 13:15:47 »
De toetsenbord indeling werkt wel goed, alleen niet zoals jij verwacht. Om geen accenten op medeklinkers te krijgen moet je na het tikken op een accent of aanhalingsteken op de spatie drukken voordat je de medeklinker tikt.
Dit kan je aanpassen door de toetsenbord instellingen aan te passen.
Ik heb het zo ingesteld dat ik met de rechter Windowstoets kan wisselen tussen US international met dode toetsen en de normale US international. Zie de volgende screenshots:







Hendrikdegraaf

  • Gast
Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/20, 14:24:20 »
Misschien was de titel van m'n post een beetje te sterk: Inderdaad, het toetsenbord werkt wel, maar niet zoals ik het verwacht. Dat ik me irriteer wil niet zeggen dat het niet werkt ;-).

Ik denk dat de oplossingen van JvH en Johanvd beide een goede mogelijkheid zijn. In ieder geval kan ik dan aan wennen aan US internationaal, zodat ik niet meer tegen dat rare can=can't probleem aan loop. Mocht ik dan een accent ofzo nodig hebben, dan schakel ik weer over naar US int. met dode toetsen, of gebruik ik de compose key.

Het zal wel even wennen zijn om met twee verschillende toestenbordinstellingen te werken, maar op deze manier sluipen er in ieder geval geen fouten meer in.

Ik doe steeds meer met Ubuntu, maar i.v.m. met m'n opleiding zit ik toch aan Windows vast: SPSS wil niet installeren in Wine.

Bedankt,
Hendrik

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/20, 14:27:00 »

Hendrikdegraaf

  • Gast
Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/20, 15:28:54 »
LOL Heb je ook dat prijskaartje gezien? USD 1699,- !!!!!!!!

SPSS voor PC of MAC kunnen studenten voor 17,50 kopen bij Surfspot. Voor Linux is het (nog) niet beschikbaar.

Even snel rekenen..... Ja, ik zou goedkoper uitzijn om een hele aparte Windows/Mac OSX computer te kopen en dan SPSS eropt te zetten. Dan kan ik op mijn andere computer volledig overgaan op Ubuntu ;) .

Nou ja, jij kon ook niet weten dat het zo in elkaar stak. In ieder geval bedankt voor de tip!

Groetjes,
Hendrik

Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/20, 15:44:25 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
LOL Heb je ook dat prijskaartje gezien? USD 1699,- !!!!!!!!

SPSS voor PC of MAC kunnen studenten voor 17,50 kopen bij Surfspot. Voor Linux is het (nog) niet beschikbaar.

Even snel rekenen..... Ja, ik zou goedkoper uitzijn om een hele aparte Windows/Mac OSX computer te kopen en dan SPSS eropt te zetten. Dan kan ik op mijn andere computer volledig overgaan op Ubuntu ;) .

Nou ja, jij kon ook niet weten dat het zo in elkaar stak. In ieder geval bedankt voor de tip!

Groetjes,
Hendrik
Je zou SPSS kunnen draaien in virtualbox of vmware player. Ik heb SPSS zelf ook nodig voor mijn opleiding. Persoonlijk vind ik virtualbox prettiger werken dan een dual-boot. Je kan virtualbox zo instellen dat gewoon één van je workspaces windows is. Ik heb windows2000 geïnstalleerd in virtualbox, met SPSS, draait prima op een pentium 3 mobile 1,1 GHz 512 Mb geheugen.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/20, 16:31:41 »
Ja, maar zou je dan niet weer aan de Windows toetsenbordindeling zitten binnen Virtualbox/VMware?
(niet dat ik zoveel gekke tekens gebruik binnen SPSS trouwens, ik vroeg het me alleen af)
Ik gebruik VMware voor een virtueel test-servertje, maar krijg de VMtools niet geïnstalleerd.
VirtualBox heb ik vroeger wel eens gebruikt, maar ik weet niet meer hoe het er grafisch uitziet. Binnen VMware heb ik alleen een heel klein schermpje tot mijn  beschikking.
(we raken trouwens een beetje off-topic)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik (voorlopig) Windows toch nog wil blijven gebruiken. Ik gebruik Ubuntu steeds vaker (momenteel denk ik zo'n 70% Ubuntu), maar ik vind het toch wel een veilig gevoel om Windows er nog op te hebben staan.

Groetjes,
Hendrik

Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/20, 16:45:54 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
Ja, maar zou je dan niet weer aan de Windows toetsenbordindeling zitten binnen Virtualbox/VMware?
(niet dat ik zoveel gekke tekens gebruik binnen SPSS trouwens, ik vroeg het me alleen af)
Ik gebruik VMware voor een virtueel test-servertje, maar krijg de VMtools niet geïnstalleerd.
VirtualBox heb ik vroeger wel eens gebruikt, maar ik weet niet meer hoe het er grafisch uitziet. Binnen VMware heb ik alleen een heel klein schermpje tot mijn  beschikking.
(we raken trouwens een beetje off-topic)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik (voorlopig) Windows toch nog wil blijven gebruiken. Ik gebruik Ubuntu steeds vaker (momenteel denk ik zo'n 70% Ubuntu), maar ik vind het toch wel een veilig gevoel om Windows er nog op te hebben staan.

Groetjes,
Hendrik
Tuurlijk, gewoon doen wat je prettig vind. Ik gaf alleen de tip in het geval je niet op de hoogte zou zijn van virtualbox of vmware.

Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/20, 16:48:14 »
Citaat van: tommie74
Citaat van: Hendrikdegraaf
Ja, maar zou je dan niet weer aan de Windows toetsenbordindeling zitten binnen Virtualbox/VMware?
(niet dat ik zoveel gekke tekens gebruik binnen SPSS trouwens, ik vroeg het me alleen af)
Ik gebruik VMware voor een virtueel test-servertje, maar krijg de VMtools niet geïnstalleerd.
VirtualBox heb ik vroeger wel eens gebruikt, maar ik weet niet meer hoe het er grafisch uitziet. Binnen VMware heb ik alleen een heel klein schermpje tot mijn  beschikking.
(we raken trouwens een beetje off-topic)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik (voorlopig) Windows toch nog wil blijven gebruiken. Ik gebruik Ubuntu steeds vaker (momenteel denk ik zo'n 70% Ubuntu), maar ik vind het toch wel een veilig gevoel om Windows er nog op te hebben staan.

Groetjes,
Hendrik
Tuurlijk, gewoon doen wat je prettig vind. Ik gaf alleen de tip in het geval je niet op de hoogte zou zijn van virtualbox of vmware.
Owww... ik besef nu dat ik je al in een andere draad ben tegengekomen... vergeef me maar, ik ben heel slecht in het onthouden van namen...

Hendrikdegraaf

  • Gast
Typen: US international with dead keys WERKT NIET CORRECT
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/20, 18:03:41 »
Maakt niet uit hoor! Er zijn zoveel mensen actief op dit forum en volgens mij is virtualisatie ook een populair onderwerp.

Bedankt voor alle tips!

Groet,
Hendrik