Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04  (gelezen 3667 keer)

HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Gepost op: 2019/01/14, 15:40:43 »
os = Xubuntu 18.04

Mijn HP Laserjet M127fw (all-in-one) kon ik onder 16.04 altijd makkelijk installeren via HPLIP. Echter onder 18.04 wordt ie niet gevonden wanneer ik HPLIP doorloop. Mij valt op dat er e.e.a. is veranderd. De laatste keer dat ik gebruik maakte van HPLIP moest ik specifiek mijn printermodel opgeven. Nu moest ik een soort fits-all-sizes software downloaden(??).
Ook kwam ik het installeren van de proprietary driver plug-in niet meer tegen. Die driver lijkt me toch noodzakelijk (?).
Kreeg ook nog de melding dat het aan de firewall zou kunnen liggen. Deze gedeactiveerd, echter hielp ook niet.

Ben nu een uurtje aan het worstelen geweest en ook geen oplossing op internet gevonden.
Vergeet ik iets? Kortom, hoe krijg ik voornoemde printer in 18.04 aan de praat. Thx.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/14, 15:46:59 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/14, 15:50:20 »
Probeer het zo eens:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/hp-printers.html

Inclusief de bovenstroomse HPLIP, die beschreven staat in de handleiding.

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/14, 16:32:36 »
Bij 'Tabblad Printer Control - Set as Default' zijn Printer Control en alle andere tabbladen (op Actions na) 'greyed out' en derhalve niet aanklikbaar :o. Vreemd. Dus ik loop vast in je tip.

(Pjotr, mooie nieuwe website trouwens. Overzichtelijker.)
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/14, 17:28:49 »
Bedankt voor je compliment!  :)

Is-ie wel met de USB-kabel aangesloten? En heb je de bovenstroomse HPLIP geïnstalleerd?

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/14, 18:06:36 »
Is een netwerkprinter!

Ik ga nu denk ik een domme vraag stellen ( ;)) : wat is de bovenstroomse HPLIP en hoe installeer ik die? Heb ik er overheen gekeken op je site?? (ben al een paar dagen bezig met het inrichten van m'n nieuwe pc dus de scherpte is soms wat ver te zoeken ^-^)
Ik heb van hier HPLIP geinstalleerd : https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing en verder heb ik hplip-gui ook geinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/14, 18:09:32 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline ajjp

  • Lid
Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/14, 18:08:40 »
Je kunt een nieuwere  nodig hebben dan die uit de repository. De meest recente HPLIP vind je hier: https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/14, 19:43:18 »
Je kunt een nieuwere  nodig hebben dan die uit de repository. De meest recente HPLIP vind je hier: https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing

Eh...ja.... in m'n vorige reactie had ik dat al geschreven ;)

Wel een tikkie frustrerend. Geen vuiltje aan de lucht onder 16.04 en onder 18.04 dit :|
Een boek doet het altijd...

Offline ajjp

  • Lid
Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/14, 21:43:52 »
Eh...ja.... in m'n vorige reactie had ik dat al geschreven;)Sorry; niet gezien!

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/15, 09:12:40 »
kijk hier welke versie HPLIP je minstens nodig hebt: https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/supported_devices/index

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/15, 13:39:07 »
kijk hier welke versie HPLIP je minstens nodig hebt: https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/supported_devices/index

Ik zie geen zoekvak. 2857 printermodellen doorlopen is wat veel en de HP Laserjet Pro MFP M127fw kan ik zo snel niet vinden.

Ik heb overigens de nieuwste versie (3.18.12) geinstalleerd in 18.04. Wat mij opviel tijdens de installatie  was het ontbreken van het installeren van de driver/plugin! Lijkt me essentieel. Waarom zit dat niet (meer) in de HPLIP installatie ???
Mijn gevoel zegt me dat simpelweg de driver/plugin ontbreekt. Maar zeker weten doe ik dat niet. Indien dat het probleem is, dan is de vraag : Hoe krijg ik de HP driver/plugin voor mijn printer geinstalleerd?

Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/15, 13:45:39 »
In je browser: Ctrl_F
Doch geef enkel M127 in.

Groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/15, 13:56:34 »
In je browser: Ctrl_F

Wat superhandig Michael deze zoekfunctie! Kende ik nog niet. (Begin me langzaamaan een dombo te voelen :rolleyes:. En dan een printertje installeren dat plotseling niet meer lukt)

Ik blijk minimaal versie 3.13.11 nodig te hebben. Heb dus 3.18.12 geinstalleerd dus dit zou dan toch moeten werken.............niet dus. Ik heb ook hplip-gui geinstalleerd. Kortom, ik ben het draadje aardig kwijt. Ik blijf erbij dat het vermoedelijk het ontbreken van de driver/plugin is.

Verdere hulp wordt gewaardeerd ;)
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/15, 14:51:13 »
Ik heb alle geinstalleerde hp software verwijderd en ben helemaal overnieuw begonnen volgens Pjotr's stappen plan.
Het gaat bij mij om een NETWERKprinter (geen USB-printer!).
hplip-gui geinstalleerd > vervolgens volgens Pjotr's handleiding : 'Zet na de installatie uw printer even op Standaard (voor zover nodig):

Start HPLIP Toolbox.

Tabblad Printer Control - Set as Default'

En hier gaat het al fout : in de device-list staat NIETS. Er valt NIETS aan te klikken. Ook in Settings > Printers is NIETS te vinden. Wanneer ik hp-setup (terminal) doe, ook dan NIETS wordt gedetecteerd. Wanneer ik manueel op het IP-adres van de printer laat zoeken, wederom NIETS.
Terwijl onder 16.04 de printer perfect werkt (opm. : die is nog geinstalleerd via de 'oude' HPLIP-website. En dat ging prima)
Kort samengevat : 18.04 ziet volstrekt NIETS van de netwerkprinter!
Tja.....wat nu?


 
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/15, 17:15:18 »
Voor mijn HP-netwerkprinter doe ik het tegenwoordig als volgt:

1- Vraag op de printer zelf het IP-adres op
2- SETUP met HP device manager

Device Discovery
V   Network/Ethernet/Wireless Network..............
Show advanced options
V   Manual discovery
Geef het IP-adres in van de printer vb: 192.168.0.192
Next
Hier moet je printer te zien zijn
Next
geef een naam in voor de printer
Add Printer

Klaar.

Laat eens weten of dit lukt.
Zo ja, dan stuur ik je nog een belangrijke tip.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/15, 18:06:25 »
Hier moet je printer te zien zijn

Niet dus ;)! Ik geef het IP-adres ook altijd manueel op op dezelfde manier als jij omschrijft en dat lukte altijd tot 18.04. Via mijn router achterhaal ik het IP-adres van de netwerkprinter.

Het systeem ziet 'm gewoon niet! Ik heb al gedacht of ik bepaalde netwerksoftware moet installeren??
Het zal wel iets lulligs zijn, maar ja, wat?
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/15, 20:05:13 »
Er is zowaar een teken van leven. Via Settings > Printers > Add > Network printer trof ik de printer aan. Hij staat nu als default printer vermeld met daaronder de vermelding ' connected to localhost' . Vervolgens weer getracht via hp-setup ' m aan de gang te krijgen, maar zonder resultaat >:(
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #16 Gepost op: 2019/01/16, 11:28:18 »
Eerst eens iets anders.
Kan je systeem wifi ontvangen?
Zo ja kijk eens of je printer daar "gezien" wordt. Hij zou moeten in de lijst met beschikbare bronnen staan.
Dat zal misschien niet met de correcte naam zijn zoals je je herinnert.

In het begin van mijn linux periode heb ik ook eens dagen gejammerd en gezocht om een HP printer aan te sturen.
Dan kwam ik op het idee om een vast IP-adres in te stellen op de printer zelf, en het probleem was van de baan.

Open daarvoor een browser die niet onder firejail beschermd is.
Geef in het webadresvak het IP-adres in van de printer.
Je krijgt een HP tool.
Kies achtereenvolgens het tabblad Netwerk, vervolgens Netwerken en Netwerkadres (IP) (het menupad kan per model verschillen).
Hier moet je zijn.
Stel een handmatig IP-adres in.
Lees hier verder hoe het moet: https://www8.hp.com/be/nl/campaigns/wireless-printing-center/faq.html?jumpid=re_r11400_wireless_easy_cs_redirect

Hierna via HPLIP-toolbox weer koppelen.

Ben benieuwd, groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #17 Gepost op: 2019/01/16, 13:03:16 »
Geen wifi op mobo dus dat houdt op ;)

Browser geopend die niet onder firejail beschermd is en in het webadresvak het IP-adres in van de printer ingevoerd en enter......... en dan blijft de zaak hangen zeg maar. Geen HP Tool. De crux zit ' m m.i. daarin dat het systeem het IP-adres van de printer niet ziet! Waarom?? Geen idee!

Is er een mogelijkheid om de driver/plugin geinstalleerd te krijgen buiten het IP-adres om, want ik denk dat dan het probleem opgelost is. Die vraag heb ik geloof ik al eens eerder in deze thread gesteld, maar niemand heeft nog geantwoord. Is er een .deb-bestand waar dat mee kan?

Michael, bedankt voor je meedenken in elk geval. Het begint nu wel een beetje frustrerend te worden, omdat ik vanwege die niet werkende printer m' n nieuwe systeem nog niet kan omwisselen en m' n oude af te koppelen (waar de printer wel onder werkt). Ben afhankelijk van dat ding.

Indien er nog andere forumleden zijn die een idee hebben, dan hoor ik het graag en bij voorbaat veel dank ^-^.
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #18 Gepost op: 2019/01/16, 13:56:38 »
Aanvullend heb ik nog even daadwerkelijk getest via nmap of het systeem de printer nou wel of niet ziet? Om het nog complexer te maken kreeg ik de volgende output na het commando sudo nmap -sP 192.168.178.0/24 :

Nmap scan report for 192.168.178.38
Host is up (-0.067s latency).
MAC Address: xx:xx:xx:xx:xx:xx (Hewlett Packard)

Het systeem ziet de printer dus wel  :o :o :o!!

Ik heb ook nog even een firewall-test gedaan : firewall disabled+reboot. Printer niet herkend. Dus de firewall kunnen we ook als boosdoener uitsluiten.

(Er zijn van die momenten dat je denkt  : 'Waarom heb ik niet gewoon wandelen als hobby gekozen?' Dit is zo' n moment ;-).
« Laatst bewerkt op: 2019/01/16, 14:01:46 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #19 Gepost op: 2019/01/16, 14:35:15 »
Momenteel heb ik zelf geen andere ideeën meer.
Koppelen met USB-kabel is ook een oplossing.

Of misschien maar gaan wandelen ...

groeten van Michael
« Laatst bewerkt op: 2019/01/16, 14:39:30 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #20 Gepost op: 2019/01/16, 15:46:27 »
Of misschien maar gaan wandelen ...
groeten van Michael

Ha,ha =D . Ja ik ga maar even een frisse neus halen. In elk geval hartelijk dank Michael!

Dan wend ik mij nu tot andere mede-forumgebruikers ;) :
HELLUP!
Wie o wie heeft enig idee hoe dit hardnekkige netwerkprinterprobleem op te lossen??

Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #21 Gepost op: 2019/01/16, 17:00:35 »
Na weer een uurtje spitten blijkt dit het commando te zijn om de HP plugin/driver geinstalleerd te krijgen : hp-plugin
Alles leek goed te gaan, tot de melding ' Plug-in install failed' verscheen (gewoon rustig blijven.....grrrrr).
Deze error verscheen : ' error: Python gobject/dbus may be not installed'
Ik zoeken naar hoe ik dit geinstalleerd krijg, maar dat gaat me toch echt boven de pet.
Wat is dit? Hoe krijg ik het geinstalleerd?
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #22 Gepost op: 2019/01/16, 17:37:40 »
Nu kan ik de HP Toolbox ook niet meer openen >:( >:( >:($$%&% >:( >:( >:(
Krijg de melding : error: No module named 'PyQt4'

Wat is dit nu weer?????
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #23 Gepost op: 2019/01/17, 09:53:56 »
Nog iets
1- In de handleiding van je printer staat hoe je zijn ingesteld IP-adres vindt via het bedieningspaneel.
Kijk eens daar wat daar staat als IP-adres.

2- Heb je nog je werkende 16.04 installatie?
geef daar eens het IP-adres in in de browser.
Wat geeft dat?


Het is altijd handig om een vorige werkende installatie te behouden om iets mee te proberen.
Nog beter is een testbak te hebben om een nieuw OS eerst daar volledig uit te testen en te installeren.
Daar leer je alles en kan je dan als een " volleerde" een definitief nieuw systeem opzetten.
Iedere nieuwe release heeft zijn nieuwigheden en problemen.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: HP Laserjet M127fw niet gedetecteerd in 18.04
« Reactie #24 Gepost op: 2019/01/17, 16:45:00 »
Nog iets
1- In de handleiding van je printer staat hoe je zijn ingesteld IP-adres vindt via het bedieningspaneel.
Kijk eens daar wat daar staat als IP-adres.

Is het correcte IP adres. Had ik reeds gecontroleerd.

2- Heb je nog je werkende 16.04 installatie?
geef daar eens het IP-adres in in de browser.
Wat geeft dat?

Uiteraard heb ik nog een 100% werkend 16.04 systeem :) Ik draait iets te lang mee om m'n ouwe schoenen weg te gooien voordat ik nieuwe heb. In dat systeem gebeurt hetzelfde wanneer ik het IP adres ingeef als op het 18.04 systeem. Noppes...

Ik heb geprobeerd om achter de meldingen te komen 'error: Python gobject/dbus may be not installed'  en 'error: No module named 'PyQt4' maar weet niet wat ik hiermee moet. Moet ik extra software installeren? Ik weet dat python met programmeren te maken heeft maar daar houdt het dan ook wel op. Vanwege die meldingen ben ik nu nog dieper het printer-moeras ingezakt :|
Een boek doet het altijd...