Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "India moet verplicht aan Open Source"  (gelezen 4215 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
"India moet verplicht aan Open Source"
« Gepost op: 2015/03/30, 13:49:25 »
Kijk, dat is nog eens goed nieuws. Met ruim 1 miljard inwoners kan het best wel opschieten.
http://webwereld.nl/open-source/85773-india-moet-verplicht-aan-open-source

Meteen een rake opmerking van 'Ron' (is dat 'onze' Ron, van het forum?) onder het artikel:

Citaat
In Nederland is het al sinds 2008 zo geregeld, dat er goede argumenten moeten zijn, om niet aan openstandaarden te voldoen.  Bij de keuze van software heeft opensource de voorkeur.

Hierin liep Nederland voorop in de wereld, maar dankzij de onbenulligheid van bijna alle overheden, komt het maar niet goed van de grond. Zou dit in India beter gaan?

Desalniettemin wordt ik er wel vrolijk van, überhaupt, wat de uitkomst ook wordt. Het geeft aan dat de voordelen van open source zeer zeker valide zijn, zeker bij overheden.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/30, 14:09:31 »
Helemaal mee eens!



Mijn Kdenlive Video Blog: https://werkenmetkdenlive.wordpress.com: Project Spoorzone, voorbeeld, download alle bestanden om de kunst af te kijken!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/30, 15:00:55 »
is dat 'onze' Ron, van het forum?
Dat krijg je als eigenwijs figuur .........
Het is niet voor niets, dat ik eigenaar ben van het domein dwarsligger.org :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/30, 15:16:16 »
is dat 'onze' Ron, van het forum?
Dat krijg je als eigenwijs figuur .........
Het is niet voor niets, dat ik eigenaar ben van het domein dwarsligger.org :lol:
Mwa, dat had ik toch goed gegokt. En een site met een dergelijke naam (dwarsligger.org) laat niets te raden over!! Keep up the good work....

Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/30, 16:41:22 »
@Ron:

Hallo Ron,

Zodra ik wat tijd heb ga ik je 'dwarsligger'-site uitgebreid bekijken.
De eerste korte kennismaking ermee smaakt naar meer en ik zie
veel overeenkomsten tussen ons beider visie op veel van de topics
die je erin aansnijdt.

Groet
Antoine
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline Ramana

  • Lid
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/30, 17:12:13 »
Ziet er goed uit Ron...
 :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/30, 22:36:52 »
Even terug ter zake:

Citaat
The policy should also require that the software be made available on a public code repository except in cases where there are some security concerns, Abraham said.
http://www.techworld.com.au/article/571538/india-backs-open-source-software-e-governance-projects/

En dat is natuurlijk heel slim: 1 keer een systeem ontwikkelen wat vervolgens door iedereen gebruikt kan worden. Klinkt logisch, maar zover zijn we in NL nog lang niet. Hier vinden we het goed dat iedere gemeente opnieuw het wiel moet uitvinden en telkens weer een wurgcontract met (gesloten) software-leveranciers moet afsluiten omdat ze allemaal o zo uniek zijn (not!).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/30, 22:55:46 »
Hier vinden we het goed dat iedere gemeente opnieuw het wiel moet uitvinden en telkens weer een wurgcontract met (gesloten) software-leveranciers moet afsluiten omdat ze allemaal o zo uniek zijn (not!).
Was dat maar waar, het zijn contracten met meerdere software-leveranciers.
Ook een mooi voorbeeld:
De gemeente waar ik woon, heeft deze website, maar daar kan (nog) niet alles mee.
Dus staan er nog restanten van de oude website hier, zonder dat er een duidelijke verwijzing is, van de nieuwe naar de oude website.
Positief:
De nieuwe website draait volledig op opensource ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/31, 11:01:44 »
Geweldig goed nieuws voor de Open Source wereld.
In mijn achterhoofd een beetje ongerust omdat het word opgelegd door de regering waardoor je natuurlijk altijd weerstand gaat krijgen bij de mensen.
Tis begrijpelijk dat je toch niet iedereen over kan halen, en je moet natuurlijk altijd iemand zijn keuze respecteren, eg vrijheid.

Maar ondanks dit alles is het wel even tijd om het glas te heffen op deze ontwikkeling.

Ik las een aantal zaken over Microsoft en lobbyen, nou in China, Japan en India hebben bar weinig mensen software wat gekocht is, dus zoveel zal Microsoft er ook niet van merken  :evil: 



En dat is natuurlijk heel slim: 1 keer een systeem ontwikkelen wat vervolgens door iedereen gebruikt kan worden. Klinkt logisch, maar zover zijn we in NL nog lang niet.
En als je ze dat probeert te vertellen dan word je voor gek versleten en houden ze je op afstand, want je bent dan lastig en verpest hun feestje.

Citaat
Hier vinden we het goed dat iedere gemeente opnieuw het wiel moet uitvinden en telkens weer een wurgcontract met (gesloten) software-leveranciers moet afsluiten omdat ze allemaal o zo uniek zijn (not!).
Wat er gisteren gebeurde lijkt er een beetje op.
Ze maken bij ons sinds een paar jaar alles in excel met leuke macro's, niet een paar dingen maar heel veel dingen, ik waarschuw al jaren dat dit leuk is om iets te testen en voor de beeldvorming leuk uit te werken, maar dat je daarna een definitieve oplossing moet gaan zoeken in daarvoor geschikte software.

Maar nee, niet doen.....

Tot gisteren het bedrijf in de reorganisatie de harddisken opnieuw gaat indelen, mappen structuur verandert enz enz.
Alles wat op die HD stond werd ff geparkeerd op de X schijf en mocht je er interesseren in hebben moest je het zo snel mogelijk kopieren naar stick oid.

Nu mopperen een aantal mensen dat al hun excel's met al de macro's niet meer werken en dat alles opnieuw gemaakt moet worden...

DUH  =D :evil:

Lijkt op een gevalletje Vendor Lockin 2.0
« Laatst bewerkt op: 2015/04/02, 10:52:35 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/31, 11:27:58 »
Nu mopperen een aantal mensen dat al hun excel's met al de macro's niet meer werken en dat alles opnieuw gemaakt moet worden...
Lijkt op een gevalletje Vendor Locking 2.0
Dat is bij de gemeente hier niet anders (ook al draait er een Red-hat en een Ubuntu server).
Ze moesten met Windows-XP blijven werken, omdat het script voor de formulieren niet werkte op een nieuwere Windows versie.
Het enige script dat Windows kent, is een batch file (.bat) en daar is sinds DOS niet veel in veranderd.
Maar ja, dat krijg je, wanneer de "manager" van een afdeling wel "Drs" voor zijn naam heeft, dus de vragen beantwoord, maar niet begrijpt waar het over gaat :lol:

Hierna leg je uit, dat zijn antwoord eigenlijk onzin (en een leugen) is en stel je de vraag opnieuw.
Dan word je terug verwezen naar het eerdere antwoord, dus ze volharden in een leugen.
Daar word ik nu moedeloos van, dit is te veel onbegrip en onbenulligheid.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/31, 11:30:27 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/31, 11:45:59 »
Is het wel een leugen? Veel managers zijn gewoon onwetend en vertellen gewoon wat ze gehoord of gelezen hebben van Microsoft-verheerlijkende partners of dealers.

In België is het niet veel beter hoor. Ook hier had de regering ooit een wet aangenomen die alle overheidsdiensten verplichtte om uitsluitend open standaarden te gebruiken. Botte paniek toen bleek dat alle Microsoft software en documentbestanden daar niet aan voldeden. Oplossing: pas de wet aan om specifiek Microsoft software en documentformaten op te nemen als "wereldstandaarden" die uiteraard ook opgevolgd moeten worden. Het hielp enorm toen Microsoft het voor elkaar kreeg om zijn bedrijfseigen XML-formaat als ISO-standaard gecertifieerd te krijgen hoewel het effectief niet aan de daarvoor geldende regels voldeed. Ineens was alles van Microsoft ook een ISO-standaard en kon België het dan ook probleemloos omarmen als "open standaard". Gevolg: de overheid werkt nog steeds vrijwel uitsluitend met gesloten technologie van Microsoft met uitsluiting van open source en de échte open formaatstandaarden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #11 Gepost op: 2015/03/31, 12:19:31 »
Is het wel een leugen?
Wanneer je het uitlegt en ze begrijpen het, maar daarna toch weer terug vallen ........ Ja, dat is (bij mij) een vorm van liegen !

Een openstandaard is in Nederland goed omschreven, er mag niemand zijn die patenten of andere rechten kan doen gelden, het gebruik moet ook nog gratis mogelijk zijn.
Wel dient er een instantie te zijn, die de standaard beheert en bewaakt.
Een mooi voorbeeld is, dat Nederland ook zitting heeft in het W3C (World Wide Web Consortium), dat de HTML standaarden beheert en bewaakt.
Dankzij druk vanuit de EU (met name Nederland en België) ondersteunt Microsoft Office (sinds office 2007) ook de ODF standaarden (Open Document Format), zoals die ook door OpenOffice en LibreOffice gebruikt worden.
Dat ambtenaren een slechte opleiding en/of voorlichting in deze krijgen en toch DOC en DOCX blijven gebruiken, komt m.i. ook voort uit een stuk desinteresse bij de leidinggevenden.
Nederlandse overheden en gesubsidieerde instellingen zoals scholen, moeten zich houden aan de open-standaarden, of in het jaarverslag uitleggen waarom het niet mogelijk is.
Deze uitleg geldt alleen voor investeringen van minimaal €50.000,00

Helaas is er geen sanctie of boete beleid voor, dus wordt het gewoon opzij gelegd........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/31, 14:51:33 »
Hierna leg je uit, dat zijn antwoord eigenlijk onzin (en een leugen) is en stel je de vraag opnieuw.
Dan word je terug verwezen naar het eerdere antwoord, dus ze volharden in een leugen.
Daar word ik nu moedeloos van, dit is te veel onbegrip en onbenulligheid.
Blijkbaar is het onmogelijk voor veel mensen om een fout of een dwaling gewoon toe te geven. Iets met ego en zo, wat dan een deuk krijgt. Het zou de wereld in positieve zin veranderen als we dit toch anders gaan doen, maw je kwetsbaar en dienstbaar opstellen..... (= wishfull thinking).

Is het wel een leugen? Veel managers zijn gewoon onwetend en vertellen gewoon wat ze gehoord of gelezen hebben van Microsoft-verheerlijkende partners of dealers.
Of ze hebben andere belangen, bv de angst om niet meer gefêteerd te worden door je leveranciers. Ja, we krijgen de vinger er niet achter, maar veel wijst toch in die richting. Want zoveel onwetendheid bij elkaar zou echt een astronomisch toeval zijn en daarmee zeer onwaarschijnlijk.

Het is overigens niet alleen MS als 'boosdoener', maar deze wordt er wel altijd naar voren gehaald als het 'schoolvoorbeeld' van gesloten softwareleveranciers. Het is het kruis dat MS moet dragen....  =D =D

Citaat
Het hielp enorm toen Microsoft het voor elkaar kreeg om zijn bedrijfseigen XML-formaat als ISO-standaard gecertifieerd te krijgen hoewel het effectief niet aan de daarvoor geldende regels voldeed. Ineens was alles van Microsoft ook een ISO-standaard en kon België het dan ook probleemloos omarmen als "open standaard".
Tjsa, die ISO-certificering van OOXML als open standaard, dat was een farce. Letterlijk hele landen werden omgekocht door MS, argumenten speelden geen rol. Moreel verwerpelijk, maar waarschijnlijk binnen de 'regels', want we mogen het zeker geen omkoping of corruptie noemen, stel je voor. Zoiets nuanceren we weg door het eufemistisch 'winst-maximalisatie' te noemen.



Helaas is er geen sanctie of boete beleid voor, dus wordt het gewoon opzij gelegd........
Een boete voor een overheidinstelling is nogal nutteloos want het is toch niet hun eigen geld. Hooguit moet het 'budget' bijgesteld worden wat dan weer betaald moet worden door een belastingverhoging. Een sanctie is ook maar de vraag of dat helpt; niemand is namelijk hoofdelijk aansprakelijk.

Het enige wat zou kunnen werken is een onvervalste, zuivere wil om zoiets van de grond te krijgen, met de kracht om niet geperverteerd te raken door The Powers That Be (de gevestigde orde). Munchen is een heel mooi voorbeeld daarvan. Het kan dus wel. Hopelijk volgt India.......

« Laatst bewerkt op: 2015/03/31, 15:05:08 door markba »

Offline Nero

  • Lid
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #13 Gepost op: 2015/03/31, 15:58:03 »
Het enige script dat Windows kent, is een batch file (.bat) en daar is sinds DOS niet veel in veranderd.
Er is ook nog vbscript, rexx, cmd, wsh,...
« Laatst bewerkt op: 2015/03/31, 16:04:36 door Nero »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #14 Gepost op: 2015/03/31, 16:39:04 »
Er is ook nog vbscript, rexx, cmd, wsh,...
vbscript is Visual Basic,
rexx is een door IBM ontwikkelde programmeertaal,
cmd is bijna gelijk aan bat, en is in Windows-XP onbekend,
wsh is een samenvoeging van visual basic en javascript.
Geen van deze script-talen, wordt begrepen door het besturingssysteem dat Windows-XP heet, er zijn externe programma's voor nodig!
Werk jij bij de gemeente? :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #15 Gepost op: 2015/03/31, 18:03:37 »
vbscript is Visual Basic,
maar wel cli scripting, op W-XP.
rexx is een door IBM ontwikkelde programmeertaal,
maar bruikbaar op W-XP. Zonder compiler, wel met interpreter.
cmd is bijna gelijk aan bat, en is in Windows-XP onbekend,
Veel krachtiger, en wel degelijk gekend op XP. Edit: is trouwens de standaard cli shell op XP.
wsh is een samenvoeging van visual basic en javascript.
Dus wel een script, op W-XP.

In Linux zijn er ook geen scriptings buiten bash (sh) die werken zonder bijkomende interpreter.

Ik heb vanaf de introductie van XP (2001) tot met mijn pensionering (eind 2012) allerlei scripts gemaakt in voorgenoemde 'talen'. ING België, dus geen gemeente. ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/03/31, 18:11:31 door Nero »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #16 Gepost op: 2015/03/31, 18:24:17 »
Maar ik had het over een OS, dus een kaal systeem, zonder een extra stukje software.
Als ik het fout heb, prima, maar ik twijfel nog steeds :lol:
Dus jij werkte bij NN ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #17 Gepost op: 2015/03/31, 18:38:46 »
Maar ik had het over een OS, dus een kaal systeem, zonder een extra stukje software.
Als ik het fout heb, prima, maar ik twijfel nog steeds :lol:
Cmd draait op een kale XP, zonder extra's. Onder Linux kan je ook geen perl, python en andere runnen zonder interpreter.
Dus jij werkte bij NN ........
Neen, ik werkte bij BBL (Bank Brussel Lambert) tot ING in zijn almacht deze bank overnam, en vervolgens de boel maar helemaal saboteerde (wat ze trouwens nog steeds aan 't doen zijn).

Kleine anecdote: het eerste virus ooit op het netwerk van BBL werd aangeleverd door een stelletje ING-ers (was toen al de naam, in '97) die met een cd-tje een programma op 'ons' Novell Netware draaiden tbv de prospectie in het vooruitzicht van de overname.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/31, 18:44:40 door Nero »

Offline Henkp

  • Lid
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #18 Gepost op: 2015/03/31, 19:50:11 »
Citaat
Cmd draait op een kale XP, zonder extra's.

Dat is altijd al zo geweest. Het eerste wat ik toen aanschafte was een MSDOS boekje met alle cmd opdrachten er in. En daar heb ik heel veel plezier van gehad.
En wat de overgang naar de Linux termial voor mij dus een stuk gemakkelijker maakte.  =D

Offline Nero

  • Lid
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #19 Gepost op: 2015/03/31, 20:22:43 »
Het eerste wat ik toen aanschafte was een MSDOS boekje met alle cmd opdrachten er in.
MS-Dos was beperkt tot .bat ;)

Offline h2o

  • Lid
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #20 Gepost op: 2015/03/31, 21:06:47 »
is dat 'onze' Ron, van het forum?
Dat krijg je als eigenwijs figuur .........
Het is niet voor niets, dat ik eigenaar ben van het domein dwarsligger.org :lol:
[grapjesmodus] Dan werk je zeker bij het spoor? Daar wemelt het van de dwarsliggers....  ;) [/grapjesmodus]
Maar niettemin, je bent goed bezig om dergelijke zaken aan te kaarten en onder de aandacht te brengen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Henkp

  • Lid
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #21 Gepost op: 2015/03/31, 21:22:48 »
Het eerste wat ik toen aanschafte was een MSDOS boekje met alle cmd opdrachten er in.
MS-Dos was beperkt tot .bat ;)

Dus de cmd prompt, was die ook alleen bedoeld voor .bat files te maken. Dat dacht ik toch niet!  =D
chkdsk is een promt opdracht, enz. =D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #22 Gepost op: 2015/03/31, 22:54:45 »
Ik las een aantal zaken over Microsoft en lobbyen, nou in China, Japan en India hebben bar weinig mensen software wat gekocht is, dus zoveel zal Microsoft er ook niet van merken  :evil: 
Piraterij in landen als India en China viert hoogtij. Alhoewel ik er vanuit ga dat Windows beschikt over een kill-switch om illegale exemplaren buiten werking te plaatsen, doet MS dat niet. Want het is ze heel veel aan gelegen dat gebruikers zeker niet naar de andere zijde overlopen (bv Linux) en gedoogd daarom al die illegale versies om zo maar hun monopolie in stand te kunnen houden.

Offline Nero

  • Lid
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/01, 12:45:34 »
Het eerste wat ik toen aanschafte was een MSDOS boekje met alle cmd opdrachten er in.
MS-Dos was beperkt tot .bat ;)

Dus de cmd prompt, was die ook alleen bedoeld voor .bat files te maken. Dat dacht ik toch niet!  =D
chkdsk is een promt opdracht, enz. =D
Duidelijk uit de context gerukt. MS-Dos was beperkt tot .bat voor wat betreft scripting!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "India moet verplicht aan Open Source"
« Reactie #24 Gepost op: 2015/04/01, 16:03:30 »
Ze maken bij ons sinds een paar jaar alles in excel met leuke macro's, niet een paar dingen maar heel veel dingen, ik waarschuw al jaren dat dit leuk is om iets te testen en voor de beeldvorming leuk uit te werken, maar dat je daarna een definitieve oplossing moet gaan zoeken in daarvoor geschikte software.

Maar nee, niet doen.....

Tot gisteren het bedrijf in de reorganisatie de harddisken opnieuw gaat indelen, mappen structuur verandert enz enz.
Alles wat op die HD stond werd ff geparkeerd op de X schijf en mocht je er interesseren in hebben moest je het zo snel mogelijk kopieren naar stick oid.

Nu mopperen een aantal mensen dat al hun excel's met al de macro's niet meer werken en dat alles opnieuw gemaakt moet worden...
Ja, speadsheet-programma's zijn een plaag. Die moet je idd alleen maar gebruiken voor prototyping of demo's en verder niet in je primaire proces toelaten. Toen ik nog systeembeheerder was bij een behoorlijk bedrijf, waren er ook een aantal van die sheets die daar rondzwierven die allemaal hun eigen leven leidden. Maar die zijn toen wel allemaal door mij omgezet naar deugdelijke (= onderhoudbare) programmatuur. En dan is het fijn als het management achter je staat....

Citaat
Lijkt op een gevalletje Vendor Locking 2.0
Het is zeker een lockin, maar dan wel vrijwillig (= niet afh. van de leverancier). Want dit had net zo goed met LibreOffice of zo kunnen gebeuren. Gewoon niet doen is het devies!!!