Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kleinste en meest energiezuinige server?  (gelezen 4558 keer)

Offline John K

  • Lid
Kleinste en meest energiezuinige server?
« Gepost op: 2013/09/02, 21:22:23 »
Ik zoek een super energiezuinige server, wat voor hardware kan ik daar het best voor gebruiken? Ik zag iets van Wanboard, maar die is vrij prijzig en raspberry Pi lijkt me wat te licht Ik wil de server gebruiken voor wat intranetapplicaties en als ssh/ ssl, vpn en webserver.

Kan ik zo'n server ook aanspreken dmv wol?

Groet John
« Laatst bewerkt op: 2013/09/02, 22:15:16 door John K »

Re: Kleinste en meest energiezuinige server?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/03, 00:06:47 »
Wat voor een budget heb je in gedachten? Er is veel te krijgen of zelf te bouwen, ligt er aan wat je er voor kwijt wilt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.


Re: Kleinste en meest energiezuinige server?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/03, 15:02:28 »
Ik gebruik de Raspberry PI als webserver en als IPv6 router.   

Zuiniger kan niet. (denk ik )  ^-^
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline John K

  • Lid
Re: Kleinste en meest energiezuinige server?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/06, 16:12:51 »
Ik gebruik de Raspberry PI als webserver en als IPv6 router.   

Zuiniger kan niet. (denk ik )  ^-^

Kan die Raspberry meerdere taken tegelijkertijd aan? 512 mb lijkt me niet veel, of is dit te upgraden?
« Laatst bewerkt op: 2013/09/06, 16:14:58 door John K »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Kleinste en meest energiezuinige server?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/06, 17:00:54 »
Ik gebruik de Raspberry PI als webserver en als IPv6 router.   

Zuiniger kan niet. (denk ik )  ^-^

Kan die Raspberry meerdere taken tegelijkertijd aan? 512 mb lijkt me niet veel, of is dit te upgraden?
Nee, maar je kunt eventueel een swap partitie aanmaken op de SD kaart. Dat is traag, maar voor een server is dat niet heel erg.

Re: Kleinste en meest energiezuinige server?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/06, 19:26:25 »
hoi John, Klein en zuinig, tja. Er zijn toch inderdaad drie factoren denk ik. Energieverbruik, lawaai en capaciteit. De prijs is meestal de vierde component maar dat ligt voor iedereen anders. Ik heb een 5Tbyte nas met drie schijven een een SSD die 27 watt in rust verbruikt, is dat wat je zoekt?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Kleinste en meest energiezuinige server?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/09, 09:29:58 »
Voor een simpele webserver is de Pi best geschikt, ook een VPN en SSH tunnel werken prima zolang je maar geen glasvezelsnelheden nodig hebt.Draait die internetapplicatie op een zware database, heb je veel opslag nodig of is het essentieel dat je VPN snelheden van > 100Mb/s aankan, dan moet je al snel kijken naar een mini-ITX bordje met Celeron, I3, I5 of een AMD equivalent. Zit je er tussenin, dan zijn er ook andere bordjes te verkrijgen op basis van een ARM processor die Android of Linux draaien.

Als je iets meer vertelt over welke toepassingen je wil draaien en welke snelheden je verwacht kunnen wij je beter adviseren.

Offline menno

  • Lid
Re: Kleinste en meest energiezuinige server?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/16, 16:59:36 »
HOI!
Ik heb een server rond een JetWay J7F2 board met 2 x 1T onder (software) RAID1. Doet alles wat ik wil - sama; mediatomb; mailserver; etc... En lekker snel!
Fanless dus heel erg stil (alleen een irritant biepje bij opstarten) Totaal verbruik ~30W (op de AC lijn, dus inclusief verlies in de voeding!)