Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.10 erg traag  (gelezen 4109 keer)

Re: Ubuntu 10.10 erg traag
« Reactie #25 Gepost op: 2010/12/21, 15:52:25 »
bij mij werkt UBUNTU 10.10 sneller dan alle andere os systtemen die ik ooit al gebruikt heb
en natuurlijk veel sneller dan onze wel bekende vriend windows :p

maar dat komt waarschijnlijk door mijn 4Gb ram en mijn intel I5 processor
ik neem aan dat niet veel mensen dat in hun laptopje/ copmuter zitten hebben

het enige dat bij mij niet 100% werkt is dien verdomde dual boot met windows7 :p en mijn geluid dat niet automatisch overschakeld naar jack autput
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.10 erg traag
« Reactie #26 Gepost op: 2010/12/21, 18:13:47 »
Helaas is UBUNTU er niet sneller op geworden. Hij blijft continu op de hardeschijf zoeken ondertussen kun je niets meer uitvoeren.

Swapneiging verlagen..... Zoals ik al eerder heb aangegeven:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Computers-met-vrij-weinig-RAM-geheu

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Ubuntu 10.10 erg traag
« Reactie #27 Gepost op: 2010/12/21, 21:34:10 »
bij mij werkt UBUNTU 10.10 sneller dan alle andere os systtemen die ik ooit al gebruikt heb
en natuurlijk veel sneller dan onze wel bekende vriend windows :p

maar dat komt waarschijnlijk door mijn 4Gb ram en mijn intel I5 processor
ik neem aan dat niet veel mensen dat in hun laptopje/ copmuter zitten hebben

het enige dat bij mij niet 100% werkt is dien verdomde dual boot met windows7 :p en mijn geluid dat niet automatisch overschakeld naar jack autput

Wat werkt er niet goed aan je dualboot dan
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 erg traag
« Reactie #28 Gepost op: 2010/12/22, 12:55:08 »
Ik heb UBUNTU opnieuw geïnstalleerd via Windows de harde schijf geformatteerd. Nu heb ik UBUNTU er opnieuw opgezet maar zag dat mijn documenten er nog steeds op staan? Helaas is UBUNTU er niet sneller op geworden. Hij blijft continu op de hardeschijf zoeken ondertussen kun je niets meer uitvoeren. Dit is gekomen nadat ik gekozen heb voor versie 10.10. Ligt dit dan aan de videokaart?
Je hebt meerdere keren iets geïnstalleerd/verwijderd/opnieuw geïnstalleerd. Uiteraard kan je dat doen als je veel tijd hebt. Als 2-3 ervaren gebruikers van Ubuntu melden dat 10.04 vlotter werkt, dan zou dat voor mij een indicatie zijn om daarmee te werken en vervolgens uit de smaken Xfce en Lxde te kiezen.
Tip: Als je lui bent (zoals ik), lees je eerst wat de geadviseerde opties zijn, vraagt dan e.e.a. nog om het gewenste eindplaatje voor jezelf helder te hebben en gaat dan pas installeren.

Het testen van systemen kan je met een live-CD uitvoeren van (10.04 of 10.10, Ubuntu of Mint). Dat geeft je weliswaar geen eenduidig beeld hoe snel een geïnstalleerd systeem op de harde schijf werkt, maar je kan de CD-systemen vergelijken qua snelheid. Het CD-system gedraagt zich in de test zoals een "normaal" systeem waar veel programma's tegelijkertijd in gebruik zijn.

Maar ik kom terug bij het begin: hoeveel werkgeheugen heb je? In het begin las ik iets van 2x512MB maar in TOP staat maar 512MB. Verder is in TOP te zien dat je fysieke RAM vrijwel volledig "verbruikt" was waardoor je systeem gebruik maakt van SWAP. Het swappen is vergelijkbaar met het gebruik van het bestand pagefile.sys in Windows. Harde schijfruimte wordt hierbij gebruikt als tijdelijke bewaarplaats omdat er te weinig fysiek werkgeheugen in de pc zit.

0. Hoe heb je Linux geïnstalleerd?
Als je wubi gebruikt dan kan bij 512MB de pc nooit echt snel zijn. Als je "normaal" installeert en Linux in een aparte partitie staat, dan is 512MB genoeg.
Ik heb hier een Pentium 766MHz met 384MB RAM en Xubuntu in gebruik. Hij kan niet vliegen, maar zwemt wel redelijk.

1. onderzoek
Schroef de pc open en kijk wat in de geheugenbanken zit. Hoeveel stekplaatsen heb je voor geheugen? Heb je 4 en er zijn maar 2 bezet, dan kan je voor 2 tientjes RAM erbij kopen. Let op: Je moet erom denken dat het RAM past bij je moederbord, anders worden het nieuwe RAM niet herkend.
Als daar nu 2 blokken van 512MB in zitten, dan zit misschien een clip niet goed vast. Zodra je (voorzichtig) op de geheugenplaten drukt, schuiven deze door naar de eindpositie en je hoort een zachte klik. De andere optie is een verkeerde stekplaats van je RAM. Er zijn moederborden die 4 plaatsen hebben. Het werkgeheugen wordt daar alleen dan gezien als het in plaats 1 en plaats 3 zit (of in 2 en 4).
Als je niet goed weet, wat voor geheugen erin zit, kan je kijken wat op de plaatjes staat. (Wil je meer RAM plaatsen, kan je 1 geheugenplaat ervan meenemen naar een winkel en vragen wat voor type dat is. Vervolgens zoek je naar een pc-kringloop in de buurt en daar ben je met 2 tientjes misschien klaar.)

2. videokaart
Als je een oudere pc hebt en een doorsnee videokaart, dan is het verstandiger om de bling-bling grafische effecten uit te zetten. Hierdoor wordt de pc (veel) sneller in de reacties.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce