Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: software downloaden rechtstreeks van websites  (gelezen 854 keer)

software downloaden rechtstreeks van websites
« Gepost op: 2008/11/17, 15:43:55 »
Wat kan het nadeel zijn als je software download rechtstreeks van websites, zoals Google Picassa? Kan ik ook OpenOffice 3 gerust zo downloaden?


Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Re: software downloaden rechtstreeks van websites
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/17, 15:54:51 »
Het nadeel is dat dat meestal tarballs zijn en geen deb pakketjes. Installeer je een tarball dan heb je wat minder overzicht wat waar wordt neergezet. Mocht je het dan weer weg willen halen dan kan er het nodige achterblijven. Maar als het om Ubuntu deb pakketjes gaat voor Picasa of Open Office dan zie ik geen nadelen.

Re: software downloaden rechtstreeks van websites
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/17, 16:05:54 »
Ik wil het eigenlijk beperken tot deb pakketjes...
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Re: software downloaden rechtstreeks van websites
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/17, 16:28:02 »
Een nadeel van losse deb bestanden is dat je geen automatische updates krijgt. Je kunt vaak ook een repository toevoegen zodat je het dan vervolgens met synaptic kan binnenhalen.   Bij software uit de Ubuntu bronnen is getest of het werkt, terwijl je bij losse repositories een kans hebt dat je iets verkeerds binnenhaalt.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: software downloaden rechtstreeks van websites
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/17, 16:44:49 »
in wezen is het verlaten van de off.bronnen wat mij de archilleshiel van ubuntu en linux. het zijn ook vaak de spaken in het wiel van een eventueel upgradeproces naar een andere versie/release.

Re: software downloaden rechtstreeks van websites
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/17, 18:20:29 »
Niet mee eens ;) De achilleshiel van Ubuntu (maar ook bijv. Fedora) is juist de upgrademogelijkheid. Dat gaat veel te vaak fout.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: software downloaden rechtstreeks van websites
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/17, 18:25:00 »
Niet mee eens ;) De achilleshiel van Ubuntu (maar ook bijv. Fedora) is juist de upgrademogelijkheid. Dat gaat veel te vaak fout.

leoquant bedoelt waarschijnlijk de achilleshiel *qua veiligheid*. Daar heeft hij gelijk in, denk ik.

Overigens ben ik met je eens, dat schoon installeren van een nieuwe Ubuntuversie altijd te verkiezen is boven opwaarderen van een oude versie naar een nieuwe.   :-)

Re: software downloaden rechtstreeks van websites
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/17, 18:29:53 »
Qua veiligheid kan ik me het ook goed voorstellen. Ik heb ook wel wat andere repo's toegevoegd (awn, veejay) en je weet eigenlijk niet wat je binnenhaalt.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: software downloaden rechtstreeks van websites
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/17, 18:50:56 »
Niet mee eens ;) De achilleshiel van Ubuntu (maar ook bijv. Fedora) is juist de upgrademogelijkheid. Dat gaat veel te vaak fout.

leoquant bedoelt waarschijnlijk de achilleshiel *qua veiligheid*. Daar heeft hij gelijk in, denk ik.

Overigens ben ik met je eens, dat schoon installeren van een nieuwe Ubuntuversie altijd te verkiezen is boven opwaarderen van een oude versie naar een nieuwe.   :-)

dank inderdaad pjotr de veiligheid. voor mij naast stabiliteit speerpunten voor het gebruik van linux.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: software downloaden rechtstreeks van websites
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/17, 18:58:28 »
Niet mee eens ;) De achilleshiel van Ubuntu (maar ook bijv. Fedora) is juist de upgrademogelijkheid. Dat gaat veel te vaak fout.

wanneer u bedoelt punten waar aan gewerkt moet worden? mijn nr.1 is energiebeheer op (uiteraard) laptops.
verder bedoel ik dat het upgradeproces vaak wordt gestoord door ¨externe software¨, niet off. ubuntu software.
deze software, van bijvoorbeeld getdeb afkomstig, zou eerst verwijderd moeten worden. het upgraden gaat de goede kant op, maar moet inderdaad veel beter/stabieler worden. tis nu, min of meer, een gamble. dat mag niet. vooral niet wanneer je elke half jaar!! een nieuwe release presenteert.