Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Binnenhalen van mail met Fetchmail in Webmin  (gelezen 2472 keer)

Offline Sharky_80

  • Lid
Binnenhalen van mail met Fetchmail in Webmin
« Gepost op: 2008/10/07, 22:38:08 »
Als volstrekte nieuweling op Ubuntugebied heb ik al mijn moed verzameld om een vraag te stellen op dit forum.

Voorgeschiedenis: Ik wil thuis een eenvoudige en energiezuinige homeserver gaan gebruiken. Twee doelen: File en Mailserver. Dus hardware gekocht en in elkaar geknutseld... Nu ben ik op ICT gebied niet een volstrekte onbenul (ik ben internetprogrammeur; voornamelijk PHP) maar met servers heb ik nog nooit gewerkt. Ubuntu server versie 8.04.1 geinstalleerd. Liep meteen als een zonnetje... Omdat ik toch van de interfaces ben heb ik Webmin 1.430 geinstalleerd. Werkt ook prima...
Het fileserver gedeelte opgebouwd; doet het ook goed. Zowel lokaal als via SSH (met Putty) . Alleen nu komt mijn volgende probleem; de mailserver.

De eerste stap is om alle mail bij de verschillende ISP's naar de server te halen, om vervolgens via de verschillende pc's in huis verbinding met de homeserver te maken en op die manier overal je mail te kunnen lezen. Dus Fetchmail in Webmin geinstalleerd... Ik denk dat ik alle instellingen op de juiste manier heb gemaakt... zoveel valt er namelijk niet in te stellen.. Toch wordt mijn (test) mailbox bij mijn ISP niet geleegd. Terwijl ik dat wel met POP3 heb geprobeerd. Ik heb al verschillende topics geprobeerd, maar krijg er mijn vingers niet achter...

Ik krijg de volgende foutmelding:
fetchmail: 6.3.6 querying domein.nl (protocol POP3) at di 07 okt 2008 11:55:29 CEST: poll started
Trying to connect to mail.domein.nl/2083...connected.
fetchmail: timeout after 300 seconds waiting for server domein.nl.
fetchmail: socket error while fetching from naam@domein.nl
fetchmail: 6.3.6 querying domein.nl (protocol POP3) at di 07 okt 2008 12:00:29 CEST: poll completed
fetchmail: Query status=2 (SOCKET)
fetchmail: normal termination, status 2


Wanneer iemand mij hiermee op weg zou kunnen (en willen) helpen, ben ik je eeuwige dank verschuldigd (duh).

Offline ruujan

  • Lid
Binnenhalen van mail met Fetchmail in Webmin
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/07, 22:51:21 »
Hmm, ik heb wel wat ervaring met fetchmail. Zou je je /etc/fetchmail eens kunnen posten hier? Wel even je wachtwoorden verwijderen.

Offline Sharky_80

  • Lid
Binnenhalen van mail met Fetchmail in Webmin
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/08, 09:16:20 »
Ik weet niet of ik de juiste bestanden heb, maar dit zijn mijn resultaten:

Bestand: .fetchmailrc

defaults
   proto pop3
   port 110
poll tsc-f10.nl
   proto pop3
   auth password
   via mail.domein.nl
   port 2083
   user "marc"
   pass "****"
   is marc
   nokeep
   fetchall
   no ssl

Bestand: /etc/webmin/fetchmail/check.pl

#!/usr/bin/perl
open(CONF, "/etc/webmin/miniserv.conf");
while() {
        $root = $1 if (/^root=(.*)/);
        }
close(CONF);
$ENV{'WEBMIN_CONFIG'} = "/etc/webmin";
$ENV{'WEBMIN_VAR'} = "/var/webmin";
chdir("$root/fetchmail");
exec("$root/fetchmail/check.pl", @ARGV) || die "Failed to run $root/fetchmail/check.pl : $!";

Bestand: /etc/webmin/fetchmail/config

pid_file=/var/run/fetchmail.pid
daemon_user=root
fetchmail_path=fetchmail
config_file=
max_users=400
view_mode=0

Offline ruujan

  • Lid
Binnenhalen van mail met Fetchmail in Webmin
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/09, 11:58:08 »
Welke mailserver draai je lokaal?

Offline Sharky_80

  • Lid
Binnenhalen van mail met Fetchmail in Webmin
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/09, 16:27:48 »
Ai... Daar vraagje me zowat... Ik dacht nl. dat Fetchmail een gedeelte van een mailserver was...

Anyway, ik heb in mijn webmin verschillende mailonderdelen:

- Dovecot IMAP/POP3 server
- Postfix Mailserver
- Procmail E-mailfilter
- Fetchmail

Offline Sharky_80

  • Lid
Binnenhalen van mail met Fetchmail in Webmin
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/09, 22:40:49 »
Hoi, Ik heb het probleem met Fetchmail verholpen, hieronder post ik mijn instellingen van het .fetchmailrc bestand:

defaults
   proto pop3
   port 110
poll domein.nl
   proto pop3
   auth password
   via mail.domein.nl
   user "marc@domein.nl"
   pass "****"
   is /var/mail/marc
   nokeep
   fetchall
   no ssl


Het probleem zat hem dus in de gebruikersnaam en de poort. Hiermee wordt de mail bij de ISP van de server gehaald en verplaatst (POP) naar mijn eigen server... Al weet ik niet waar hij de mail nu laat... Ik zie namelijk wel dat ie hem binnenhaalt. Maar dat is van later zorg.