Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op USB  (gelezen 1850 keer)

Offline fsx65

  • Lid
Ubuntu op USB
« Gepost op: 2022/10/30, 13:54:16 »
Beste hulptroepen,
Op een usb-stick heb ik Ubuntu 18. Ja, oud, dat weet ik. Maar beter oud dan niets.
Hoe krijg ik die (werkend) naast Windows 10 op HP laptop?
« Laatst bewerkt op: 2022/10/30, 13:56:07 door fsx65 »

Re: Ubuntu op USB
« Reactie #1 Gepost op: 2022/11/04, 10:54:57 »
Normaal gesproken moet je tijdens de opstart via functie toetsen naar de Bios
Welke functietoets is afhankelijk van het merk laptop, bij mij F2, F8 komt ook voor.
Dan zie je - als het goed is - de mogelijkheid om Ubuntu op te starten.

Ik vraag me wel af of zo'n Ubuntu op externe drager vanaf elke laptop te starten is.

Re: Ubuntu op USB
« Reactie #2 Gepost op: 2022/11/04, 11:25:01 »
Toevallig heb ik net een nieuwe laptop met Win 11.
Daar verloopt de procedure wat anders ontdek ik net.
Daar ga je via Systeem - Systeemherstel   - naar geavanceerde opstart opties en zie je onderstaand overzicht.

Offline fsx65

  • Lid
Re: Ubuntu op USB
« Reactie #3 Gepost op: 2022/11/04, 14:00:36 »
Hallo Hkevers, op mij laptop, een HP met W10, kom ik in de BIOS door bij het aanzetten de ESC knop ingedrukt te houden.

Of Ubuntu vanaf elke externe drager te starten is ga ik intussen ook betwijfelen. En dat is ook niet mijn inzet. Ik wil UBUNTU gewoon kunnen gebruiken op mijn laptop naast de windows 10 die er nu op staat. Die dual mogelijkheid bestaat.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu op USB
« Reactie #4 Gepost op: 2022/11/04, 14:20:18 »
Live USB?
Met de bootopties van de machine (Esc?) opstarten van de (UEFI? ) USB en de installatie opstarten.
Kiezen tijdens installatie voor "iets anders" en laten installeren op de vrije ruimte.

Voorbereiding:
In Windows cmd als administrator de opdracht -- powercfg /H off -- ingeven.
In Computerbeheer > Schijfbeheer ruimte maken door Windows C: te verkleinen met minimaal 25GiB, (advies 100GiB)

En dan zijn er nog vele aanbevelingen afhankelijk van de PC zoals in de BIOS Secureboot, Fastboot en TPM uitzetten, zorgen dat de HDD/SSD in SATA AHCI modus staat (niet RAID).
Als deze laatse, van Raid naar AHCI, van toepassing is dien je ook nog in Windows in te grijpen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline fsx65

  • Lid
Re: Ubuntu op USB
« Reactie #5 Gepost op: 2022/11/04, 14:25:14 »
Live USB?
Met de bootopties van de machine (Esc?) opstarten van de (UEFI? ) USB en de installatie opstarten.
Kiezen tijdens installatie voor "iets anders" en laten installeren op de vrije ruimte.

Voorbereiding:
In Windows cmd als administrator de opdracht -- powercfg /H off -- ingeven.
In Computerbeheer > Schijfbeheer ruimte maken door Windows C: te verkleinen met minimaal 25GiB, (advies 100GiB)

En dan zijn er nog vele aanbevelingen afhankelijk van de PC zoals in de BIOS Secureboot, Fastboot en TPM uitzetten, zorgen dat de HDD/SSD in SATA AHCI modus staat (niet RAID).
Als deze laatse, van Raid naar AHCI, van toepassing is dien je ook nog in Windows in te grijpen.

Brrrr. ik ga aan de slag met je instructies en hou je op de hoogte ;)