Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijven koppelen gelukt, maar...  (gelezen 1533 keer)

Offline BaukeP

  • Lid
Schijven koppelen gelukt, maar...
« Gepost op: 2009/08/17, 19:33:09 »
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in Ubuntu en ik gebruik 2 PC's (een desktop en een laptop). Beide dual boot Ubuntu en Windows 7.
Ik kan vanuit de laptop (OS: Ubuntu) bij alle schijven (ook de externe) van de desktop (OS: Win7)
Ik kan vanuit de desktop (OS: Ubuntu) bij alle schijven van de laptop (OS: Win7)

Als beide PC's onder Ubunto zijn opgestart heb ik iets meer problemen. Op beide PC's draait samba (server) en heb ik een aantal mappen gedeeld. Deze mappen en de inhoud zijn zichtbaar, maar als ik bijv. een film wil zien moet deze eerst worden gedownload in een tmp map. Dat laatste is niet mijn bedoeling.

Wat ik eigenlijk wil is:

1) dat in de Ubuntu -- Ubuntu situatie ik dezelfde mogelijkheden hen als in de Ubuntu -- Windows 7 situatie.

2) Bovendien, maar ik heb geen idee of dat mogelijk is, zou het mooi zijn als de laptop (OS: Ubuntu) zou zien welk OS op de desktop draait en aan de hand daarvan een ander deel van de fstab laadt. Iets met fi ........ if?

Heeft iemand een idee wat ik zou moeten doen om dit (vooral nr 1) voor elkaar te krijgen?  Ik zit al een hele tijd het forum door te spitten, maar heb nog niet een goedwerkende oplossing.

Alvast bedankt

Bauke

Re: Schijven koppelen gelukt, maar...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/18, 02:29:27 »
Ubuntu = Linux

en Linux en windows gebruiken niet hetzelfde netwerk protocol dus moet je in Linux Samba installeren om te kunnen communiceren met windows.
Helaas is windows zo verschrikkelijk incompetent dat je hier dus nix kan installeren om met Linux te praten..
Mja tis niet de enigste tekortkoming in windows..

Tussen Linux en Linux op 1 netwerk (LAN ) kan je kiezen, of je gebruikt SSH of je gebruikt NFS om bestanden te delen.

Zie de andere post waar een aantal linkjes staan naar een How To voor NFS.
Begin dus eerst maar met NFS,

Zie dit postje
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/nieuw-ip-adres-gekregen-bij-installatie-ubuntu-8-04!/

BTW niet alles door elkaar gebruiken wat daar staat, dus negeen SSH zaken.

Houd het alleen bij Samba en NFS.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Schijven koppelen gelukt, maar...
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/18, 12:01:07 »
Zie de andere post waar een aantal linkjes staan naar een How To voor NFS.

BaukeP, als ik je een tip mag geven? :) Gebruik voor het Ubuntu - Ubuntu netwerk dan deze handleiding:
http://www.akker-huis.nl/ubuntu-nfs-bestanden-delen.php
Nederlandstalig en duidelijk uitgelegd.

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Schijven koppelen gelukt, maar...
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/25, 14:26:28 »
Bedankt!

Ik ga lezen en proberen (zodra ik even tijd heb)

Bauke