Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows bewaren.  (gelezen 960 keer)

Windows bewaren.
« Gepost op: 2014/03/05, 13:57:46 »
Mijn buurvrouw koopt een nieuwe Acer, met daarop, zoals gebruikelijk, Windows geïnstalleerd. En ik gooi vervolgens Windows er af om Linuxmint te installeren.
Eigenlijk koopt ze iets wat ze helemaal niet wil, te weten Windows. En nadat ik dit artikel had gelezen wilde ik toch wel eens kijken of daarvoor nog iets te vangen was.
Met ene Hans, medewerker van Acer-support had ik een uitermate vriendelijke mail-uitwisseling.
Hans wist me te vertellen dat, wanneer je geen Windows op je machine wilde, je daarvoor een teruggave kon krijgen.
Voor Windows 8 € 40,- en voor Windows 8 Professional € 70,-
Dat lijkt leuk, maar daarvoor moet je wel je machine op eigen kosten aan hen toesturen. Zij verwijderen dan de Windows-installatie.
Maar ik denk niet dat veel mensen dat zullen doen: heb je net je nieuwe speeltje en dan ben je 'm weer even kwijt..... :-*
Dus dat doen we niet.

Vervolgens vroeg ik Hans:
Toen ik destijds met het programmam Gparted mijn net gekochte Acer bekeek, zag ik een partitie waarin vermoedelijk een backup van Windows stond.
Klopt dat, en is dat nu nog steeds de werkwijze bij Acer?
Dat zou namelijk betekenen dat ik nu op de nieuwe machine van mijn oude buurvrouw die partitie in stand zou kunnen houden en alleen de overige ruimte gebruik om LinuxMint te installeren.
Let wel: geen dualboot; Windows wordt niet gebruikt.
Mocht men ooit, om welke reden dan ook, terug willen naar Windows, dan kan Windows via een restore-procedure alsnog worden geactiveerd. In dat geval boot de machine weer onder (alleen) Windows.
Klopt deze veronderstelling?

, waarop hij antwoordde:

In theorie heeft u gelijk. In de praktijk merk ik echter dat als er een ander besturingssysteem dan Windows wordt geïnstalleerd, dat het toch wel degelijk een invloed heeft op deze partitie waardoor het herstel niet altijd goed werkt. Met andere woorden, ik kan niet garanderen dat het gaat werken. Er is echter wel een alternatief. U kan na installatie in Windows een USB stick maken die dient als herstel schijf. Zoek in Windows 8 naar Herstel station maken, want via dat proces is deze USB stick aan te maken.

Vraag hier is nu:
...toch wel degelijk een invloed heeft op deze partitie . Is dit juist (los van handmatig geknoei achteraf in die partitie)?
Wordt bij de installatie van Linux/Ubuntie iets gedaan in deze partitie?


(Overigens denk ik nu aan een derde alternatief: Ik maak die herstel-stick zoals Hans suggereert en bewaar daarvan een backup in de herstel-partitie. Mocht nu ooit een studerend kleinkind Oma's notebook erven dan kan hij/zij altijd nog weer terug naar Windows als de school dit vereist)
« Laatst bewerkt op: 2014/03/05, 16:26:28 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Frederik

  • Gast
Re: Windows bewaren.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/05, 14:22:39 »
De restore functie werkt alleen in een Windowsomgeving dus de procedure wordt dan: Linux er af -> windows erop > image bestand terugzetten en je hebt weer een windows systeem  vanaf de Acer fabriek.
Linux bemoeit zich niet met Windows partities, die restore partitie blijft ongemoeid.

Offline aartje

  • Lid
Re: Windows bewaren.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/05, 15:42:16 »
@femke98:  Ben je helderziend  ^-^ ? Op mijn netbook heb ik de harddisk (250 GB) inclusief
Ubuntu12.04, Mint13 en Windows7 starter er uit gehaald en vervangen door een Samsung SSD 830 128GB
en daar Mint 13 (Mate 32 bits) op gezet. De harddisk is er nooit meer in teruggzet =D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Windows bewaren.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/06, 09:26:14 »
heb ik ook ervaring mee, de RECOVERY partitie kun je vanuit GRUB gewoon starten en dan krijg je gewoon de windows installer.

Offline partsman

  • Lid
Re: Windows bewaren.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/21, 09:29:33 »
Nog sneller :

Je maakt een image van de complete schijf  VOOR je de windows installatie begint.
dan linux installeren.

wil je Windows? met gparted de schijf formateren in NTFS , image erop zetten , en je kan je windows installeren of je hem zo uit de fabriek hebt gekregen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows bewaren.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/21, 09:51:03 »
Dat lijkt leuk, maar daarvoor moet je wel je machine op eigen kosten aan hen toesturen. Zij verwijderen dan de Windows-installatie.
Maar ik denk niet dat veel mensen dat zullen doen: heb je net je nieuwe speeltje en dan ben je 'm weer even kwijt..... :-*
Dus dat doen we niet.
Heb dit ooit gedaan (naar mij weten was ik de enige, heb het wel eens nagevraagd op dit forum). Dat service-centrum van Acer zit/zat in Den Bosch, dus was het voor mij (als Bosschenaar) gemakkelijk (en zonder kosten) te doen. Destijds ging het om XP, maar de bedragen kwamen overeen.