Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Garantie oplaptop  (gelezen 610 keer)

Garantie oplaptop
« Gepost op: 2013/03/03, 20:44:48 »
Hallo forumgebruikers,

Ik weet dat er in het verleden hierover pittige discussies zijn geweest maar ik wil toch nog een keer jullie hulp inroepen want misschien zijn er dingen veranderd.
Het gaat om het volgende:
Ik heb een HP Pavillion laptop van ongeveer 15 maanden oud. De klacht is: regelmatig wit scherm, dat schijnt vaker voor te komen bij HP. Volgens de website van HP heb ik geen garantie meer. Volgens diverse consumentensites (en ook volgens dit forum) kun je verwachten dat een product langer meegaat. Ik heb begrepen dat Nederland de Europese regels anders uitlegt (i.p.v. 2 jaar garantie een "redelijke levensduur").
De laptop is gekocht bij Wehkamp en gegarandeerd dat het telefoonmiepje morgen gaat zeggen "Ja meneer, dat zegt u nu wel maar dat zijn niet de regels, ik heb hier hééééél wat anders staan en doorverbinden met mijn supervisor gaat helaas niet." Je merkt, ik heb genoeg vervelende ervaringen met telefonische helpdesks.
Ik zou Wehkamp graag om de oren slaan met een paar precies na te zoeken regels, wetsartikelen  of wat dan ook zodat ze niet kunnen ontkennen dat het defect binnen de garantietermijn valt. Er is misschien één minpuntje: hij draait al een poosje = en naar volle tevredenheid = Op Ubuntu en er zijn geen rescuepartities o.i.d. over.
Alvast heel hartelijk bedankt voor het meedenken! :)
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Garantie oplaptop
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/03, 20:57:36 »
Waar jij mogelijk aanspraak op zou kunnen maken is niet de gewone garantie, maar de *wettelijke* garantie:
http://blog.iusmentis.com/2011/06/22/het-verschil-tussen-garantie-en-wettelijke-garantie-conformiteit/

Oftewel artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

Laat je niet afschepen met een verwijzing naar de fabrikant ("wend u tot HP, niet tot ons..."):
http://blog.iusmentis.com/2010/12/22/mag-een-winkel-verwijzen-naar-de-fabrikant-voor-de-garantie/
De juridische relatie is tussen jou en de winkel, niet tussen jou en de fabrikant.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/03, 21:06:40 door Pjotr »

Re: Garantie oplaptop
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/03, 21:10:27 »
Op de consuwijzer lees ik het volgende:
Citaat
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Zelf heb ik vorig jaar in Mediamarkt een laptop aangeschaft en er meteen bij verteld dat ik er Ubuntu zou opzetten. Onmiddellijk kreeg ik de reactie dat mijn garantie zou vervallen. Ik betwijfelde dit. Toen gaf de verkoper toe dat de garantie enkel verviel op de software (lees besturingssysteem Microsoft) en niet op de hardware!
Ik vermoed dat je dus wél nog aanspraak kan maken op garantie.
Mijn devies: geef het vooral niet te vlug op! Daar rekenen die firma's immers op. Ze geven je dikwijls een onvolledig of zelfs onjuist antwoord en denken je daar dan mee te sussen.
Succes ermee!
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Garantie oplaptop
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/03, 21:31:57 »
Klopt. Een fabrikant is verplicht je computer te repareren als het hardware-problemen betreft; de software maakt daarbij niet uit. Dit in i.t.t. de meeste smartphones en tablets.

Re: Garantie oplaptop
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/03, 22:02:17 »
Dank jullie wel voor de steun tot nu; ik denk dat ik met de links van Pjotr wel wat verder kom maar alle reacties zijn welkom.
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition