Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mijn eerste stasppen  (gelezen 891 keer)

mijn eerste stasppen
« Gepost op: 2017/08/15, 13:08:49 »
Mijn eerste computer dateert van 1984. Na CP/M en DOS schakelde ik over naar Windows. Sindsdien, en vooral sinds het internet gepopulariseerd werd, heb ik het zien evolueren tot een medium dat door de georganiseerde misdaad en spionnen bestuurd wordt. Daarna kwamen Google en Facebook en werd het nog erger. Ik heb Ubuntu 15.04  geïnstalleerd omdat ik daar een schijf van heb (met een tijdschrift meegeleverd). Ik was echter nog niet 100% zeker en splitste mijn harde schijf in twee helften. Tegelijk verbrak ik de verbinding met het internet in mijn Windowsomgeving zodat ik enkel nog via Ubuntu kan netwerken. Goed, de installatie verloopt vlot maar blijkt achteraf toch niet naar wens: mijn toetsenbord weigert hardnekkig de numlock automatisch in te schakelen en mijn draadloze verbinding krijg ik enkel op gang door een oude stick te gebruiken (gelukkig heb ik die nog). De driver van de andere (snellere) drive staat op de bijgeleverde cd-rom maar ik zou niet weten hoe ik die in Ubuntu kan installeren omdat de schijf niet herkend wordt (wel in Windows!).
De Windows URL's zijn onbruikbaar en moet ik dus handmatig installeren, maar dat is geen onoverkomelijk probleem. Bij het raadplegen van bronnen merk ik hoe sterk het vakidiotengehalte is onder de experten. Voor een beginneling is al dat jargon niet te vatten. Ik kan de codes in de terminal kopiëren en plakken maar de meeste worden niet herkend door mijn Ubuntu of er ontbreekt iets dat ik over het hoofd zie of gewoon niet snap. Het lijkt alsof Ubuntu enkel datgene vlot kan installeren uit de meegeleverde repositories. Als het van 'buiten' komt wordt het een nachtmerrie om apps te installeren. Goed, ik maak me er (nog) niet erg druk over. Ik ben tenslotte van de generatie die de consumentencomputerindustrie heb zien groeien en heb dus een en ander meegemaakt. Ik waan met opnieuw in 1985 en dat doet toch een beetje goed omdat het me herinnert aan de heroïsche tijden. Maar ik wil natuurlijk dat alles vlot verloopt voordat ik Windows definitief afschaf. Sorry: niet definitief want ik heb mijn games (ik ben een Call of Duty fan), mijn MAGIX (want ik componeer graag)  en mijn Word synoniemenlijst nog nodig (ik ben namelijk ook schrijver). Maar dan zonder internetverbinding en dus met de best mogelijke bescherming.
Om het kort te houden:
1, Hoe krijg ik de numlock in gang als ik opstart;
2, Hoe kan ik vanaf de cd-rom drivers installeren zonder tientallen codelijnen in te vullen. Waarom wordt die schijf niet automatisch opgestart zoals dat in Windows het geval is?
3, Waarom wil Thunderbird mijn gmail accounts niet accepteren?
4, Hoe kan ik mijn Linuxomgeving extreem beveiligen? Ik heb intussen een tweestapsauthenticatie geïnstalleerd, dus dat is een goed begin...
Met mijn excuses voor al die vragen die kennelijk over verschillende panelen verspreid moeten worden, maar ik wil, als beginneling, gewoon gerustgesteld worden. U mag de vragen verdelen over verschillende  panelen  en websites waarvoor ik u dank.



 

Re: mijn eerste stasppen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/15, 13:16:44 »
Met ubuntu 15.04 gaat dat allemaal niet werken want dat wordt niet meer ondersteund.
Ik zou zeggen even nieuw installeren met 16.04
Kijk hier eens rond:
https://sites.google.com/site/computertip/
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: mijn eerste stasppen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/15, 13:22:08 »
@ frederic yung,

Daarna:  helemaal aan het begin:  https://help.ubuntu.com/community/NumLock

Citaat
1, Hoe krijg ik de numlock in gang als ik opstart

Wees welkom op dit forum frederic yung .
Vragen staat vrij, antwoorden krijgen een must.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/15, 14:14:55 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: mijn eerste stasppen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/15, 13:30:36 »
@ frederic yung,

Uw schrijven:

Citaat
2, Hoe kan ik vanaf de cd-rom drivers installeren zonder tientallen codelijnen in te vullen. Waarom wordt die schijf niet automatisch opgestart zoals dat in Windows het geval is?

Antwoord:

Dit zal niet lukken, want Linux is géén Windows. M.a.w. een bestand of programma met een .exe  kan niet geïnstalleerd worden.
Programma's die niet in de Ubuntu Software of in Synaptic Pakketbeheerder te vinden zijn kan je met / via een PPA installeren.
Een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' werkt anders dan Windows.

Uw vraag:

Citaat
4, Hoe kan ik mijn Linuxomgeving extreem beveiligen? Ik heb intussen een tweestapsauthenticatie geïnstalleerd, dus dat is een goed begin...

Antwoord:

Uw tweestapsauthenticatie is inderdaad al een goed begin, meer is niet nodig.
Een 'Linux-gestuurd besturingssysteem ' is op zich al zeer veilig. Het is géén Windows.
Extra beveiliging is op zich niet meer nodig.
Uw Windows-versie moet je wél nog beveiligen.

Indien, voor de gemoedsrust, kan je Sophos installeren in Ubuntu 16.04.3 LTS   ---  https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/578679/sophos-antivirus-for-linux/ maar principieel moet dit niet.

Lees ook eens:  http://baudrez.be/sophos-anti-virus-for-linux/     én:   http://baudrez.be/moet-linux-een-anti-virus-draaien/

Ook belangrijk: doorspit maar eens dit forum, je zal heel wat kunnen ontdekken en eventueel, afhankelijk van de situatie, kunnen toepassen.

Doe wat je denkt dat goed is voor jou gemoedsrust.
Ieder is vrij in zijn keuze ( Linux is vrijheid van keuze en gebruik ... , met gezond verstand    ^-^ )

Uw vraag:

Citaat
3, Waarom wil Thunderbird mijn gmail accounts niet accepteren?

Antwoord:

Lees eens hoe je dit kan oplossen op:      https://sites.google.com/site/computertip/thunderbird

Succes.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/15, 15:02:16 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: mijn eerste stasppen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/15, 15:19:23 »
Over je windows gebonden spelletjes etc;

Veel spellen en andere apps, kan je via wine prima laten werken.
Ik speel zo al jaren ( sorry ) GhostRecon, met de 2 uitbreidings cd's

Voor het maken van (blad)muziek had ik wat steinberg programma's, maar die werken niet.
Maar daar heb je dan RoseGarden b.v. voor. werkt prachtig.

n.b.
Zoals hieronder ook vermeld, Musescore. Inderdaad ook een heel goed programma.
Maar Ik meen me te herinneren dat met rosgarden makkelijke tekst tussen de balken is te voegen, en zo nog een paar dingetjes. Maar dat zal je zelf even moeten uitproberen.
Gewoon instaleren en verwijderen als het niet is wat je denkt te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/31, 14:30:40 door kuifje09 »

Offline Nero

  • Lid
Re: mijn eerste stasppen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/15, 16:11:25 »
Voor het maken van (blad)muziek had ik wat steinberg programma's, maar die werken niet.
Maar daar heb je dan RoseGarden b.v. voor. werkt prachtig.
Al gekeken naar musescore? Ken er zelf niets van, maar een kennis gebruik deze onder Ubuntu. Staat vziw in de repo's.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: mijn eerste stasppen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/15, 18:14:56 »
Inzake de veiligheid raad ik aan, om dit artikel te lezen dat ik heb geschreven over veiligheid in Ubuntu en Linux Mint: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Offline kuifje09

  • Lid
Re: mijn eerste stasppen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/15, 22:15:21 »
"Al gekeken naar musescore?"

Is net zoiets als RoseGarden. Is al weer even geleden dat ik het gebruikte, maar beiden zijn goed, al is
een van de 2 beter met de notaties als ik me herinner.  Ook het gebruik verschilt nogal.

Je kan ze zo proberen, en verwijder degene die je het minst vind...

Re: mijn eerste stasppen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/17, 09:16:39 »
Aan iedereen die gereageerd heeft: wat een fijne reacties! Dat doet me goed. Mijn hoop op een beter informatietijdperk herleeft. Ik beschouw jullie al als mijn verre vrienden. Het feit dat blijkbaar alle problemen opgelost kunnen worden sterkt me in de verwachting dat ik dat verderfelijke windows mettertijd zal kunnen eruit wippen. Ik ga me nu bezig houden met alle issues onder handen te nemen en zal jullie over het verdere verloop op de hoogte houden. Leve de linuxgemeenschap!
PS: op het schijfje staan de windows, linux en mac drivers. Onder windows is het een fluitje van een cent maar onder linux zie ik enkel de onderdelen op mijn scherm en wordt het prog niet automatisch geinstalleerd. Dat betekent dus schrijfwerk. Ik ben een leek en gehersenspoeld door 30 jaar windows. Ik zie echter dat er alternatieven bestaan, dankzij de soepelheid waarmee linux werkt. Ik zal de schijf dus maar vergeten. Ik heb intussen een boek op de kop kunnen tikken uit 2006: Ubuntu Hacks (uitgever O'Reilly) en daar staan zinnige dingen in, hoewel vele trucs naar oudere ubuntu's verwijzen. Ik ga eerst en vooral de laatste nieuwe distro installeren voor ik verder werk.
Nogmaals bedankt.

Re: mijn eerste stasppen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/08/17, 09:55:43 »
Aan iedereen die gereageerd heeft: wat een fijne reacties! Dat doet me goed. Mijn hoop op een beter informatietijdperk herleeft. Ik beschouw jullie al als mijn verre vrienden. Het feit dat blijkbaar alle problemen opgelost kunnen worden sterkt me in de verwachting dat ik dat verderfelijke windows mettertijd zal kunnen eruit wippen. Ik ga me nu bezig houden met alle issues onder handen te nemen en zal jullie over het verdere verloop op de hoogte houden. Leve de linuxgemeenschap!
PS: op het schijfje staan de windows, linux en mac drivers. Onder windows is het een fluitje van een cent maar onder linux zie ik enkel de onderdelen op mijn scherm en wordt het prog niet automatisch geinstalleerd. Dat betekent dus schrijfwerk. Ik ben een leek en gehersenspoeld door 30 jaar windows. Ik zie echter dat er alternatieven bestaan, dankzij de soepelheid waarmee linux werkt. Ik zal de schijf dus maar vergeten. Ik heb intussen een boek op de kop kunnen tikken uit 2006: Ubuntu Hacks (uitgever O'Reilly) en daar staan zinnige dingen in, hoewel vele trucs naar oudere ubuntu's verwijzen. Ik ga eerst en vooral de laatste nieuwe distro installeren voor ik verder werk.
Nogmaals bedankt.

Ik zou dan 16.04.03 installeren http://nl.releases.ubuntu.com/releases/xenial/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: mijn eerste stasppen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/08/17, 10:09:34 »
@frederic,
Je zou eerst in de terminal eens kunnen kijken met:
lscpuwat de cpu modus(sen) zijn: 32 en/of 64 bit
Dan weet je of je een 64 bit systeem kan installeren of dat je een 32 bit systeem moet hebben.

Succes verder!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: mijn eerste stasppen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/08/17, 10:21:24 »
Zoals al gezegd door maasnet: kies beslist 16.04.x. Reden:
https://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze