Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wachtwoorden manager  (gelezen 1326 keer)

Offline Shan

  • Lid
wachtwoorden manager
« Gepost op: 2020/03/19, 18:58:53 »
vraagje : Bestaat er een wachtwoordenmanager voor Ubuntu ? B.v. kee pass safe o.i.d. ?









/
« Laatst bewerkt op: 2020/03/19, 19:06:00 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: wachtwoorden manager
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/19, 19:54:40 »
Ik gebruik keepassxc, zit in de repo's of flatpak.
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/19, 20:17:26 »
Ik gebruik een ballpen en een notitie boekje klein maar fijn en vooral simpel  8-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: wachtwoorden manager
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/19, 20:58:24 »
Ik gebruik een ballpen en een notitie boekje klein maar fijn en vooral simpel  8-)
En dan krijg je visite, en die jatten zo je boekje mee.  :evil:
Keepassxc heeft een fijne interface en goede versleuteling. Maar vooral de passwordgenerator vind ik handig.
Kubuntu 20.04

Offline HWE64

  • Lid
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/19, 21:11:13 »
ik gebruik KeePassXC maar niet de snap versie uit de repo.  Slechte ervaring mee. Ik haal hem hier https://keepassxc.org/ binnen.
Ik gebruik hem zonder browser extensie maar dat is een persoonlijke keuze. ;)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/19, 21:51:37 »
Zelf gebruik ik naar alle tevredenheid Bitwarden, wordt geadviseerd door "Bits of Freedom", de privacypitbull van Nederland  ;)
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline loti

  • Lid
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/19, 22:04:53 »
Ik gebruik KeePassXC,  met als extra beveiliging een wachtwoordsleutel.
De wachtwoorden van de database en de sleutel  heb ik apart opgeslagen twee usb-sticks.

Offline Shan

  • Lid
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/20, 15:16:15 »
De meningen komen aardig met elkaar overeen.  Ik gebruik net als Tom voor het ' dagelijks ' gebruik lijsten met  alle gebruikersnamen en passwords. Geprint vanaf de pc waarin ik een doc heb opgeslagen. Versleuteld.
Omdat het inmiddels een groot aantal ww'n en passwdn zijn lijkt het mij handig om een manager te gebruiken.
Rare vraag misschien : zo'n lijst bij de hand hebben is misschien een risico maar dat ligt er maar aan wat je omstandigheden zijn. Als er nauwelijks ' kapers' of anderszins in de buurt zijn of komen dan lijkt het mij niet z'n probleem. Bij Tom en bij mij blijkbaar niet.
Maar......zo'n ' manager ' , hoe veilig is die ? Die haal je in je systeem of misschien wel meerdere systemen.....en vertrouwen we die dan wel ? Blindelings ?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/20, 15:19:52 »
De fijnste wachtwoordmanagers zijn degene waar alles in de cloud staat, zodat je altijd en overal bij je wachtwoorden kan, maar dat heeft ook een aantal nadelen. Hoe betrouwbaar is zo'n cloud, wie zit daar weer achter ...

Vandaar dat voor mij een open source oplossing de voorkeur geniet. De aanbeveling van Bits Of Freedom vond ik ook een pré.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/20, 15:22:24 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/20, 15:24:53 »
Maar......zo'n ' manager ' , hoe veilig is die ? Die haal je in je systeem of misschien wel meerdere systemen.....en vertrouwen we die dan wel ? Blindelings ?
KeePassXC en andere zijn open-bron. Als je het echt niet vertrouwt, kan je nog steeds de broncode inkijken en zo exact leren wat het programma doet  ;)

Ik gebruik eveneens KeePassXC. De databank wordt via dropbox gedeeld met een Android telefoon (KeePass2Android).

nahjo

  • Gast
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/20, 15:37:25 »
Ik geef het advies om ook in een 'Tom notitieblok' te noteren hoe men in je computer en wachtwoordenmanager kan komen.
Reden: nabestaanden hebben het al moeilijk genoeg.

Offline Shan

  • Lid
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/20, 15:52:08 »
@nahjo.... je kunt het ook bij de notaris laten vastleggen.  =D
Bits of Freedom klinkt leuk, maar mijn bits zijn niet free natuurlijk.
Alle gekheid op een stokje, ik ga maar eens op bezoek bij https://keepassxc.org
BTW, hoe kun je de broncode inzien?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/20, 17:10:21 »
BTW, hoe kun je de broncode inzien?
https://keepassxc.org/download/ knop rechts van "Windows"  ^-^

Ieder open-bron project moet per definitie zijn broncode vrijgeven. Anders is het geen open-bron project. Laat me weten of het zaakje te vertrouwen is  :evil:

Re: wachtwoorden manager
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/20, 17:17:01 »
Maar......zo'n ' manager ' , hoe veilig is die ? Die haal je in je systeem of misschien wel meerdere systemen.....en vertrouwen we die dan wel ? Blindelings ?
KeePassXC en andere zijn open-bron. Als je het echt niet vertrouwt, kan je nog steeds de broncode inkijken en zo exact leren wat het programma doet  ;)

Ik gebruik eveneens KeePassXC. De databank wordt via dropbox gedeeld met een Android telefoon (KeePass2Android).

Nog een stem voor KeePassXC. Hoe werkt dat eigenlijk op Android, hoe vaak moet je dan je masterwachtwoord opgeven (dat lijkt me erg onpraktisch op zo'n irritant virtual toetsenbord)?

Mijn oplossing voor Android is het ww in KeepassXC kopiëren en plakken op Android middels KDE Connect, maar dat voelt ook niet helemaal lekker en kan alleen als desktop en telefoon in zelfde netwerk zijn.

Qua broncode trouwens ook nog deze directe link: https://github.com/keepassxreboot/keepassxc

Offline vanadium

  • Lid
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/20, 18:22:35 »
Valt wel mee. Je kan werken met een verkort paswoord (3 letters) na één keer te hebben ingelogd, je kan ook met vingerafdruk werken, je kan de timeout vooraleer het paswoord opnieuw moet ingegeven worden, verlengen of zelfs uitzetten..., m.a.w., zelf de balans instellen tussen veiligheid en gemak.

Offline Shan

  • Lid
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #15 Gepost op: 2020/03/21, 16:19:18 »
Ik heb inmiddels  keepasscx gedownload en  geïnstalleerd , maar vóórdat ik ermee aan de slag ga heb ik me wat meer verdiept op internet in het hoe ermee gewerkt kan / moet worden.
Ik stuit daarbij op de mogelijkheid om synchroon te kunnen werken op andere apparaten. Zoals iPhone en iPad. En omdat ik het liefst met de iPad werk heb ik de pech dat mijn download uit de AppStore iOS 11 vereist. En dat is jammer.
Ik zit in dubio of ik nog wel met keepasscx in de weer moet gaan.
Het kan wellicht wel, maar dan zonder de bestaande wachtwoorden op de verscheidene websites te wijzigen met behulp van de generator ???   
Ik denk er hard over om op de oude voet door te gaan.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: wachtwoorden manager
« Reactie #16 Gepost op: 2020/03/21, 19:51:44 »
ik gebruik KeePassXC maar niet de snap versie uit de repo.  Slechte ervaring mee. Ik haal hem hier https://keepassxc.org/ binnen.
Ik gebruik hem zonder browser extensie maar dat is een persoonlijke keuze. ;)
Ik denk dat je de flatpack versie bedoeld die slecht is. Ik had hem geinstalleerd op mijn net verse lmde4 installatie, en kwam er achter dat hij de halve kde omgeving meenam. Dus ik heb nu de versie uit de mint repo en die is prima. Nu nog ff checken of die kde zooi er nog opstaat en hoe ik die weer eraf krijg. :evil:
Kubuntu 20.04

Offline HWE64

  • Lid
Re: wachtwoorden manager
« Reactie #17 Gepost op: 2020/03/21, 20:21:43 »
@dellkubuntu, Ik heb Xubuntu 18.04.4 LTS en in mijn repo staat de Snap. In de Mint zit volgens mij de Flatpack.

Edit: ik heb de gewone die via ppa geinstalleerd heb. zie bijlage
« Laatst bewerkt op: 2020/03/21, 20:27:46 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: wachtwoorden manager
« Reactie #18 Gepost op: 2020/03/21, 20:55:34 »
@hwe64: klopt helemaal. Ik heb met xubuntu nooit snap gebruikt, mint heeft idd flatpacks en dat is idd iets anders. Ik blijf liever bij de gewone repo's, maar die versie via ppa die jij hebt is ook goed. Dan heb je de nieuwste versie.
Kubuntu 20.04