Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kopie maken van grub  (gelezen 782 keer)

Offline rietje

  • Lid
Kopie maken van grub
« Gepost op: 2020/09/17, 13:26:42 »
https://i.postimg.cc/wMPXcKVM/Schermafdruk-2020-09-17-11-42-37.png

In de grub staat onder de geavanceerd optie bovenstaande info. Lijkt mij niet erg in orde te zijn.
Wie geeft mij raad?
Er zitten 2 dezelfde systemen ( Xubuntu 20.04 ) op mijn pc. Op sda5 zit een goede, foutloos dus en op sda1 zit er 1 met een klein foutje in de /home/wim/ map, die geen bestanden/mappen wil opnemen . Ik denk dat het ligt aan een verkeerde (of dubbele) instelling in grub.
De geavanceerde optie van sda5 is in orde met 4 regels.
Mijn rechten op de map "wim" zijn drwxr -xr -x.
B.v.d.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/17, 13:37:56 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kopie maken van grub
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/17, 13:32:23 »
Je zit dar precies ergens met circulaire verwijzingen (links?) die osprober telkens weer dezelfde kernel doet vinden onder andere namen.  Er is een kans dat je home folder probleem, met je home folder in je home folder, daar ook wat mee te maken heeft.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Kopie maken van grub
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/17, 13:36:21 »
Ga eens in Recovery Mode (nogmaals dit is NIET Grub maar de extentie van  een tool ) en activeer eens de optie 'Clean' (zeg maar ja op de gestelde vragen) en kijk eens na de 'grote opruimactie' wat er nog overschiet aan boodschappen in je start pagina van de Recovery Tool .

Je screenshot is de verbose mode van kernelopstart in de rescue mode , niet al te erg van wakker liggen = administrators die daar aan uit kunnen welke boodschap voor wat dient. Normale mensen moeten dat zelfs niet weten.

Je bent zeker dat fsdsk niet in actie was op dat moment ?

Offline rietje

  • Lid
Re: Kopie maken van grub
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/17, 13:56:03 »
Clean uitgevoerd, er werd e.e.a. opgeschoond maar geen verschil in de geavanceerde optie van grub.
In principe mag het van mij zo blijven, als ik maar zeker ben dat grub niet de oorzaak is van het probleem met /home/wim/  map.
In de /home/wim/ map kan ik nog steeds geen bestanden/mappen ingeven.
Home heeft rechten van root ,wat vlgs. mij goed is . De map "wim" heeft deze rechten: drwxr -xr -x 37 (wim,lezen en schrijven).

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Kopie maken van grub
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/17, 14:07:29 »
Home heeft rechten van root ,wat vlgs. mij goed is . De map "wim" heeft deze rechten: drwxr -xr -x 37 (wim,lezen en schrijven).

Dat /Home automatisch rootrecht heeft is volgens mij NIET standaard (tenzij je nautilus-administrator geïnstalleerd hebt) .....
kwaad kan het niet als gewone eindgebruiker maar zeker geen standaard.

Rommel liefst niet met rechten en veranderingen op die rechten, je maakt een puinhoop waar niemand nog een antwoord kan op hebben (unieke installatie dus)  .

Re: Kopie maken van grub
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/17, 14:12:56 »
Clean uitgevoerd, er werd e.e.a. opgeschoond maar geen verschil in de geavanceerde optie van grub.
In principe mag het van mij zo blijven, als ik maar zeker ben dat grub niet de oorzaak is van het probleem met /home/wim/  map.
In de /home/wim/ map kan ik nog steeds geen bestanden/mappen ingeven.
Home heeft rechten van root ,wat vlgs. mij goed is . De map "wim" heeft deze rechten: drwxr -xr -x 37 (wim,lezen en schrijven).
Bij mij staat home niet op root.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Kopie maken van grub
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/17, 14:17:20 »
Die circulaire verwijzingen, daar heb ik lang op gezocht en dit werd hier al eens uitvoerig besproken:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106101.msg1030176#msg1030176

Het komt voor als er meer dan 2 gelijke linux distro's voorkomen op een computer.
En ik denk dat het vooral is als die op verschillende schijven staan vb sda en sdb

Het vraagt veel minutieus werk om dat op te lossen.

Ik beschouw dit als een bug in grub.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline rietje

  • Lid
Re: Kopie maken van grub
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/17, 14:20:59 »
Hoe kan ik Home van root afkrijgen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kopie maken van grub
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/17, 14:24:20 »
Hoe kan ik Home van root afkrijgen?
Had ik al gevreesd na hierboven te hebben gelezen. "/home" behoort standaard tot root. Je eigen home folder, "/home/wim" behoort tot jou gebruiker ("wim"). Jou permissies staan goed. Afblijven, dus.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Kopie maken van grub
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/17, 14:29:07 »
Hoe kan ik Home van root afkrijgen?
Had ik al gevreesd na hierboven te hebben gelezen. "/home" behoort standaard tot root. Je eigen home folder, "/home/wim" behoort tot jou gebruiker ("wim"). Jou permissies staan goed. Afblijven, dus.

Aha iets bijgeleerd ..... !!!

Offline rietje

  • Lid
Re: Kopie maken van grub
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/17, 14:32:03 »
Ik heb dus in "wim"map alle rechten, maar ik mag er niets mee. Hoe krijg ik die eigenwijze map "wim" weer onder controle.?
Kan die "wim"map ook niet verwijderen. Anders zou ik een nieuwe aanmaken.
Als ik eens probeer met sudo thunar ,dus als root zelf ? Kan ik daarmee iets wijzigen aan de "wim"map ?
« Laatst bewerkt op: 2020/09/17, 15:33:01 door rietje »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Kopie maken van grub
« Reactie #11 Gepost op: 2020/09/17, 16:55:27 »
Citaat
Als ik eens probeer met sudo thunar ,dus als root zelf ? Kan ik daarmee iets wijzigen aan de "wim"map ?
Ik geef je een goede kans. Werkt dat ook niet, dan is er vast iets mis in je bestandssysteem.
Overigens gebruik je beter: pkexec thunar

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kopie maken van grub
« Reactie #12 Gepost op: 2020/09/17, 17:03:21 »
Dat specifieke probleempje werd hier al gedetailleerd onderzocht: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108307.msg1052594#msg1052594. Je gaat eigenlijk beter daar verder.

Blijkt dat de rechten goed staan
Blijkt dat het volume voor lezen én schrijven aangekoppeld is
Blijkt dat wim geen bestanden kan aanmaken, noch als gewone gebruiker, noch als root.

Bleek dan dat er dat tweede "wim" foldertje was in die eerste "wim" folder, waar er wel naartoe kon geschreven worden. Geen idee wat daar allemaal gebeurd is, hoe dat is kunnen komen, en vooral, hoe dat opgelost kan worden.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Kopie maken van grub
« Reactie #13 Gepost op: 2020/09/17, 21:18:42 »
..., hoe dat is kunnen komen, en vooral, hoe dat opgelost kan worden.

Ik vermoed een slecht gelopen opwaardering ....