Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot  (gelezen 1191 keer)

Offline Bernie

  • Lid
Dual boot
« Gepost op: 2020/08/25, 15:31:02 »
Binnenkort ga ik mijn zelfbouw Desktop opstarten. Naast Windows 10 wil ik er ook Ubuntu gebruiken. Het schijnt mogelijk te zijn om met een aparte partitie een tweede bestuurssysteem te draaien. Is dat zinvol resp. handig of gaat het via een USB-stick snel genoeg vergeleken met een SSD ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/25, 15:43:59 »
Beter installeren op SSD om de volle snelheid te hebben. Een USB is heel wat langzamer dan een SSD. Die installatie gebeurt dan inderdaad op een tweede partitie. Linux installeert zijn eigen bootloader. Die zorgt ervoor dat je bij het opstarten en menu krijgt waarin je kan kiezen welk geïnstalleerd besturingssysteem je wil opstarten.

Re: Dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/25, 16:50:02 »
Zoals Vanadium al schreef gebruik een (klein) SSDtje.
Dat werkt perfect en als je ruimte in de desktop heb gewoon inbouwen.
Mijn ervaring is dat het perfect werkt als je windows en Linux gescheiden houdt.
Zie b.v. de mogelijke problemen bij upgraden naar een nieuwe versie in het onderstaande item:
Install Ubuntu 20 over 18 naast win10
Voor je Ubuntu installeert trek je even de voeding van de Win SSD.
Kan je ook niets met windows overkomen.
Een nadeel van mijn optie is dat je even moet uitzoeken hoe je in de bios komt om Ubuntu te kunnen starten. Dat verschilt nogal van merk moederboard.
Het keuze menu bij opstarten zoals Vandium aangeeft bij een echte duoboot krijg in mijn optie dus niet.
Mij bevalt de totaal gescheiden optie op een Asus laptop heel goed.
Veel suc6!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/28, 05:21:00 »
Geen usb stick gebruiken, deze kunnen niet tegen veel schrijf acties, en zijn langzaam, en gaan snel defect.

Extra ssd is een goede optie.
Ik zou apart installeren, dus steeds de andere operating system los maken, en dan de andere installeren.
Daarna linux als boot device instellen(windows kan gewoon ook apart starten, dus zonder linux),
dan in linux, nadat beide operating systems geïnstalleerd zijn, gebruik osprober of probeos(google hier op), om windows in je linux opstart te krijgen, en je bent klaar.
Voordeel windows is origineel en kan apart werken.

Of je gebruikt de boot device selector(tijdens booten, in de bios) tijdens booten.