Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets  (gelezen 3015 keer)

Offline HarzG

  • Lid
Wie na de meivakantie op kantoor, school of elders met iemand wil samenwerken die MS Office gebruikt, kan met de splinternieuwe Ubuntu 12.04 tegen een ernstige teleurstelling aanlopen als een verwijzing naar een extern Excel-rekenblad wordt gebruikt.
Het probleem zit in alle 3.5.x-versies van LibreOffice en dan alleen in de Linux-varianten ervan (kan ook in de Mac-versies zitten, heb ik niet getest, Mac-free-house). In de 3.4.x-Linux-versies van LibreOffice komt dat probleem niet voor.

Als een XLS-document een verwijzing bevat naar een ander XLS-document (bijv. bijgewerkte prijzen uitlezen van een andere tabel), dan produceert Calc een dubbel pad bij het (opnieuw) openen van het document.
Van C2=B2-'file:///home/gebruikersnaam/source.xls'#$sheet1.B2 wordt gemaakt
C2=B2-'file:///home/gebruikersnaam/home/gebruikersnaam/source.xls'#$sheet1.B2

Wie deze defecten in tabellen tegenkomt, heeft 4 "opties", waarvan ik alleen de 1e nog net acceptabel vind:
  • gebruik een andere versie van Debian/Ubuntu , d.w.z. D_Squeeze/D_Wheezy/U_11.10 of lager (daar zit LibreOffice 3.4.x in, zonder deze fout) of
  • probeer LibreOffice 3.5.2 te verwijderen en download/installeer 3.4.6 van de LO-site (niet getest, je kan onoplosbare afhankelijkheden tegenkomen) of
  • werk aan een Windows pc met LibreOffice 3.5 of
  • gebruik op kantoor/school gewoon een Windows pc met MS Office.
→ Vooral de thuiswerkers, die veel Excel-tabellen gebruiken/bewerken, moeten dus uitkijken voordat ze vrolijk installeren/upgraden naar 12.04 met LO 3.5.x.

De bug heb ik op Freedesktop en Launchpad gemeld (en nogmaals bij Debian).
Zolang er maar weinig gebruikers zijn die klagen over deze bug, gebeurt er dus weinig/niets aan.

Deze misser is nogal irritant maar niet door Canonical veroorzaakt.

NB: Gnumeric kan het ook niet oplossen, vandaag geprobeerd incl. de plugins. Een extern rekenblad wordt niet gezien door Gnumeric.
Van C2=B2-'file:///home/gebruikersnaam/source.xls'#$sheet1.B2 wordt in Gnumeric gemaakt C2=B2-B2 of C2=B2-#VERW! (dat hangt ervan af of alle extra's/plugins wel/niet geïnstalleerd zijn.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/06, 23:23:47 »
Hier Ubuntu 12.04 en LibreOffice 3.5.3 en werkt prima. Heb gedaan zoals jij het beschreef in het bugrapport en ik krijg wel dezelfde foutmelding, maar daarna werkt het gewoon zoals het hoort. Het is dus een loze foutmelding.

Offline HarzG

  • Lid
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/07, 12:26:12 »
... maar daarna werkt het gewoon zoals het hoort. Het is dus een loze foutmelding.
Helaas is het geen loze melding en het werkt niet zoals het hoort.
Met een dubbel pad in een formule werkt de formule gewoon niet meer. De oude waarde blijft nu gewoon staan en kan rekenkundig niet meer worden geactualiseerd totdat je handmatig het pad corrigeert. Dat handmatige corrigeren kan je vervolgens telkens weer opnieuw uitvoeren zodra je het bestand opent. Bij een complex rekenblad is dat gewoon niet te doen.

Als je een (jaarrekening/kwartaal-)overzichten maakt in Excel-formaat voor een klant en je combineert waarden uit verschillende bestanden in formules dan gaat dat fout. Dat kan gebeuren als medewerkers/afdelingen deelresultaten aanleveren in XLS-tabellen en een coördinator bundelt dat in een totaaloverzicht waarin de getallen gewoon opgevraagd worden uit de aangeleverde bestanden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/07, 12:38:29 »
Stel het ook eens aan de orde op de verzendlijst van de ontwikkelaars? Hoe meer je op de trommel slaat, hoe eerder je gehoor vindt....
http://lists.freedesktop.org/mailman/listinfo/libreoffice

Soms moet je wat "actie voeren" om de boel in beweging te krijgen. Je hebt al aardig wat gedaan, trouwens: mijn compliment.  :)

Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/07, 13:08:47 »
@HarzG: Nee, bij JOU is het geen loze melding. Ik heb het precies op dezelfde manier uitvoerig getest zoals jij beschreven had en bij MIJ werkt het dus wel gewoon. Bij JOU is de melding dus niet loos, bij mij wel. Het is dus NIET een bug die iedereen treft, kennelijk.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/07, 13:39:29 »
Als een bug niet algemeen geldig zou zijn, maakt het dit nog net zo storend. Daarnaast kan de vraag gesteld worden, of wel dezelfde randvoorwaarden van toepassing zijn.

Prangende vraag: gebeurt hetzelfde bij bv. Calligra en/of Lotus Symphony?
Zo niet, dan zijn er nog altijd Open-Source alternatieven.

Uitwisselbaarheid met MS Office bestanden lijkt me een zeer belangrijk item om Open Source 'op de kaart' te zetten. En dat behelst iets meer dan 'briefjes tikken'.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/07, 13:42:59 »
@asphyxia: Ik heb ook niet gezegd dat het het minder storend maakt, toch? Alleen HarzG doet alsof het een feit is, terwijl ik op precies zijn manier geen problemen heb. Dat het bij hem wel gebeurd, dat kan prima. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij dan mijn testresultaat als nutteloos moet beschouwen alleen omdat hij een ander resultaat heeft. Dat is waar het om ging.
De randvoorwaarder zijn exact hetzelfde want ik heb het op precies de manier getest die hij beschreef met dezelfde Ubuntu-versie (12.04) en precies dezelfde LO (3.5.3)

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/07, 14:38:51 »
Beste Vistaus. Ook bij jou werkt het niet. Controleer maar eens goed.

Dit is inderdaad een zware bug. Het betreft een "vertaalbug": doet zich voor bij een rekenblad in xls formaat, maar niet bij een rekenblad in ods formaat. Best "bovenstrooms" rapporteren. Rapporteren benedenstrooms is ook goed, want dit voert de druk op.

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/07, 14:44:12 »
Ook met xlsx gaat het fout, maar op een andere manier. De ingevoerde link krijgt de vorm =['file:///home/vanadium/documents/test/sheet2.xls']$Sheet1.A5 en verschijnt onmiddellijk (zonder foutmelding) als Err:509 (missing operator)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/07, 14:54:27 »
Maakt het verschil als je de taal van LO (of heel Ubuntu) in het Engels zet in plaats van Nederlands?

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/07, 15:02:57 »
Wellicht niet. Bij mij is het engels.

De xlsx bug werd alvast gerapporteerd op 26 januari: https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=45286 Ligt verder blijkbaar stil:  de persoon aan wie de bug werd toegewezen, heeft sindsdien niet gereageerd.

Offline HarzG

  • Lid
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/07, 16:17:48 »
Maakt het verschil als je de taal van LO (of heel Ubuntu) in het Engels zet in plaats van Nederlands?
Het maakt niet uit of het een Engels of Nederlands systeem of NL/EN LO-versie is (beiden getest).
Ook is het volgens mij niet van belang of het een 32bits (met PAE hier) of een 64bits installatie is (beiden getest).
Zelfs een 'schone' ISO/live-cd van Ubuntu zonder aanvullende upgrades of 'extra' software heeft deze LO-bug als daarop een LO-versie 3.5.x staat.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/07, 17:01:43 »
Beste Vistaus. Ook bij jou werkt het niet. Controleer maar eens goed.

Dit vind ik de belachelijkste reactie van dit hele topic. Hoe weet jij nou wat er bij mij werkt en niet? Je zit hier toch niet naast me?
Voor de triljoenste keer: ik heb het PRECIES zo gedaan als HARZG BESCHREEF en het werkt gewoon prima HIER BIJ MIJ.

Laat ook maar. Als jullie niet van me aan willen nemen dat het bij mij wel goed werkt, dan ben ik ook niet meer bereid mee te werken aan deze bug. Kunnen we niet gewoon iets van elkaar aannemen? Ik ontken verder toch niet dat de bug er is? Ik deel alleen mijn testresultaat mee en wordt gelijk afgezeken door 2 mensen.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/07, 17:14:25 door Vistaus »

Offline HarzG

  • Lid
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/07, 17:25:01 »
Voor de triljoenste keer: ik heb het PRECIES zo gedaan als HARZG BESCHREEF en het werkt gewoon prima HIER BIJ MIJ.
...
Laat ook maar.
Dat zou jammer zijn. Juist nu heb ik je nodig Vistaus. Ik ben namelijk benieuwd wat op jouw systeem anders is dan bij mij. Het kan misschien een hulpprogramma zijn wat de boel in de war schopt. Misschien kunnen wij samen de boel ophelderen.
Heb je de test handmatig gedaan (inkloppen van de cijfers) of heb je de 2 bestanden gebruikt die ik als bijlage eraan had geplakt?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/07, 17:43:54 »
Nuja, dat van jou viel nog mee HarzG. Maar het was voornamelijk de reactie van vanadium die mijn boosheid triggerde...

Ik heb de test zowel handmatig gedaan als met jou bestanden :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/07, 17:50:12 »
@Vistaus:
Welke desktop, kernel en welke bestandsbeheerder gebruik je atm?
Bij mij waren alle testen met Xubuntu of Ubuntu, dus met Thunar en Nautilus en telkens de laatste kernel (fully upgraded systems om het maar mooi Nederlands te zeggen).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/07, 17:52:15 »
Bij mij:

Desktop: Ubuntu 12.04 Unity
Kernel: 3.2nogwat (de nieuwste die Canonical me aanbied via de reguliere pakketbronnen/updates)
Bestandsbeheerder: Nautilus
LO-versie: 3.5.3

Offline HarzG

  • Lid
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/07, 17:58:58 »
Als je op je pc een live-cd/usb gebruikt, werkt het dan nog steeds?
Ik had voor de zekerheid nl. ook een test met een 12.04 Xubuntu-ISO uitgevoerd om te vermijden dat een extra pakket van mijn geïnstalleerde systemen de boel in de war schopt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/07, 18:41:49 »
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Dat zal ik later eens gaan proberen. Maar ik heb verder geen extensies ofzo in LibreOffice zitten, dus ik vraag me af of dat het is. Maar we gaan het zien :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/07, 19:04:52 »
Ik heb het ook even getest   =B2-'file:///home/r/Documenten/home/r/Documenten   Hier dus ook een dubbel pad.

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/07, 20:55:43 »
Laat je eens zo niet op stang jagen Vistaus  :evil:

Na het wegklikken van de foutmelding zie je nog steeds een getalletje staan en lijkt het inderdaad alsof allen normaal werkt. Verander nu eens het cijfer in het bronbestand. Laad dan het bestand met de link opnieuw: je krijgt de foutmelding, klikt die weg, maar het cijfer werd niet bijgewerkt: het is het oude.

Ten tweede, als je naar de celinhoud kijkt, heb je dan nog steeds hetzelfde pad?

Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/07, 22:32:22 »
Als je je reactie nog eens overleest, dan is het erg begrijpelijk waarom ik "op stang gejaagd" werd. Je moet niet andermans testresultaten zomaar afdoen onder het mom van "controleer het eens goed", als diegene dat al gedaan heeft.

En ja, dan heb ik nog steeds hetzelfde pad na die stappen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #22 Gepost op: 2012/05/21, 23:09:36 »
Ter informatie: mijn bugmelding bij Freedesktop/LibreOffice heeft vandaag (na kleine 6 weken) een andere status mogen ontvangen
-> Assigned To: libreoffice-bugs
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/22, 10:52:13 »
@HarzG: Nee, bij JOU is het geen loze melding. Ik heb het precies op dezelfde manier uitvoerig getest zoals jij beschreven had en bij MIJ werkt het dus wel gewoon. Bij JOU is de melding dus niet loos, bij mij wel. Het is dus NIET een bug die iedereen treft, kennelijk.
Vistaus, probeer toch eens een wat vriendelijker en beschaafder toon aan te slaan. Met die vetgedrukte woorden wek je een schreeuwerige en arrogante indruk.


Je hebt eerder zelf gesteld in dit topic "het is dus een loze melding". Hiermee laat je toch zelf blijken dat je het als een feit beschouwt? Waarom val je HarzG dan opeens aan met het argument dat het ZIJN probleem is?

Re: LibreOffice calc maakt defecte links naar externe Excel-sheets
« Reactie #24 Gepost op: 2012/05/22, 11:12:27 »
Ik kan dan ook aan jou vragen waarom je reageert op een berichtje wat ik een paar weken geleden geplaatst heb terwijl je in de tussentijd meerdere malen op het forum bent geweest...

Maar goed, je hebt gelijk. Ik stelde het eerst als een feit omdat de devs van LO het ook niet konden reproduceren. Maar hier op het forum bleek dat er wel meer mensen zijn met het probleem, dus toen heb ik het bijgesteld naar een probleem wat bij HarzG en enkele anderen voorkomt.


Verder kan het mij geen stokbrood schelen of ik 'arrogant' overkom; er zijn er wel meer op dit forum die niet altijd even beschaafd reageren.