Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?  (gelezen 5323 keer)

Offline elWoodman

  • Lid
heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren? ???

Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/17, 21:15:54 »
Een vraag vanuit hier, wat ga je doen met Windows.
Als dat is om bijvoorbeeld MS office dingen te doen, dan adviseer ik je om eens te kijken naar VirtualBox.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/17, 21:17:13 »
Eerst Windows installeren op een partitie.

Daarna eventueel een vrije partitie creëren door een live cd/ usb stick te gebruiken. Dan met Gparted/ partitionmanager een partitie maken voor ubuntu (evt ook voor swap).

Dan ubuntu installeren.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline elWoodman

  • Lid
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/17, 21:18:03 »
een werkende msn met webcam functie.....alle messengers van ubuntu werken niet helaas.

Offline elWoodman

  • Lid
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/17, 21:19:12 »
Het kan dus niet andersom, want ik heb reeds ubuntu op de pc....?


Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/17, 21:22:02 »
Het kan dus niet andersom, want ik heb reeds ubuntu op de pc....?



Windows parasiteert met MBR op Grub en zal Grub overschrijven. Je moet het dus andersom doen, aangezien de bootloader van Microsoft allergisch is voor andere besturingssystemen dan windows.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/17, 21:23:48 »
een werkende msn met webcam functie.....alle messengers van ubuntu werken niet helaas.
Daar ben ik in het verleden wel eens mee bezig geweest, maar toen was de layer tussen Windows via VirtualBox en Ubuntu niet echt optimaal.
Zou kunnen zijn dat dit recent verbeterd is, dus je zou het kunnen proberen om alles binnen een recente versie van VirtualBox te draaien.

en anders is het zoals Vincentlaborant al aangeeft, eerst Windows installeren en daarna Ubuntu.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline elWoodman

  • Lid
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/17, 21:26:54 »
waar vind ik virtual box?

Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/17, 21:27:13 »
Citaat
een werkende msn met webcam functie.....alle messengers van ubuntu werken niet helaas.

aMSN / emesene deden het niet? Die ondersteunen het gebruik van een webcam.

werkt je webcam wel gewoon met bijvoorbeeld cheese?
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

vanschagen

  • Gast
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/18, 10:15:27 »

Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/18, 11:20:18 »
Je kan Ubuntu wel na windows installeren, maar dan moet je alleen na de windows installatie wel grub herstellen. Hoe dat moet kan je in de documentatie vinden. Let wel, dit is niet echt heel eenvoudig.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD

Een andere eenvoudiger mogelijkheid om grub te herstellen is het gebruiken van de supergrub cd, die kan je hier vinden:
http://www.supergrubdisk.org/

EasyBCD is ook een optie, daarmee laat je de windows bootloader intact, en laat je deze verwijzen naar de Ubuntu partitie. Ik weet alleen niet of deze met windows 7 werkt. En volgens mij moet je dan zorgen dat er een grub op de ubuntu partitie is geïnstalleerd, maar zeker weten doe ik dat niet. (Ik heb dit nog nooit geprobeerd..)
http://neosmart.net/dl.php?id=1

Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/18, 11:34:42 »
De volgende 2 regels na elkaar in de terminal uitvoeren:
sudo add-apt-repository "deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian lucid non-free"
wget -q http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/oracle_vbox.asc -O- | sudo apt-key add -
Deze regels voegen een softwarebron toe met een herkeningssleutel.

Als dat gedaan is, dan de volgende code in de Terminal uitvoeren:
sudo apt-get update && sudo apt-get install virtualbox-3.2
Of, je gaat naar je Synaptic en zoekt op virtualbox-3.2 en doet de installatie vanuit daar.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/18, 11:42:58 »
Voordat er mensen gaan roepen dat er toch gewoon een Virtualbox OSE in het software center aanwezig is, dat klopt.
De volgende pagina geeft even uitleg wat het verschil is tussen de OSE en de NON-FREE.

http://www.virtualbox.org/wiki/Editions

En dan vooral het stukje Closed-source features
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Nándor

  • Lid
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/18, 11:45:02 »
Als het je alleen om de Windows Live Messenger gaat, kun je beter gewoon Wine installeren en daarmee Windows Live Messenger installeren.
Wine is een Windows emulator die ervoor zorgt dat je Windows programma's op Ubuntu kan gebruiken.

En wat is er mis met aMSN?
Deze instant messenger voorziet van alle functies die Windows Live ook heeft.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes,
Nándor

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/18, 18:10:07 »
Je kan Ubuntu wel na windows installeren, maar dan moet je alleen na de windows installatie wel grub herstellen. Hoe dat moet kan je in de documentatie vinden. Let wel, dit is niet echt heel eenvoudig.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD

Een andere eenvoudiger mogelijkheid om grub te herstellen is
Als het alleen gaat om het overschrijven van de MBR door Windows maar/en de Ubuntu partitie ongewijzigd aanwezig zijn kan vaak ook de eenvoudige herstelprocedure worden gebruikt:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrubHerstel

En er is ook een Nederlandstalige wiki over Virtualbox:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox
Klik links bovenin op Documentatie

Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/19, 19:20:32 »
Als het je alleen om de Windows Live Messenger gaat, kun je beter gewoon Wine installeren en daarmee Windows Live Messenger installeren.
Wine is een Windows emulator die ervoor zorgt dat je Windows programma's op Ubuntu kan gebruiken.

En wat is er mis met aMSN?
Deze instant messenger voorziet van alle functies die Windows Live ook heeft.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes,
Nándor
Klopt niet, aMSN heeft bij lange na niet dezelfde functionaliteit als Windows Live Messenger.

Offline Nándor

  • Lid
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/01, 22:13:51 »
Klopt niet, aMSN heeft bij lange na niet dezelfde functionaliteit als Windows Live Messenger.

aMSN is een zeer prettige MSN-kloon. In tegenstelling tot MSN Live Messenger van Microsoft is aMSN lichter, sneller en zonder advertenties. Maar met bijna dezelfde mogelijkheden. Bovendien is aMSN beschikbaar voor zowel Windows, Linux als Mac OS X.

aMSN zal voor MSN Messenger-gebruikers snel wennen. Het programma lijkt er behoorlijk op - al is het iets minder gelikt. aMSN heeft vele mogelijkheden die MSN ook heeft.

Zo is er de optie om schijnbaar offline in te loggen, kun je smileys invoegen, een 'nudge' versturen en is de overdracht van bestanden mogelijk. Ook biedt aMSN ondersteuning voor webcams. En je kan meerdere chatsessies in tabbladen openen.

Update: Helaas zijn audio- en videogesprekken in versie 0.98.3 komen te vervallen, omdat Microsoft wijzigingen in Windows Live Messenger heeft aangebracht waardoor aMSN niet meer compatibel is. De gewone webcam-functie werkt nog wel.

aMSN is een lichte, snelle instant messenger zonder reclame die prima MSN Messenger kan vervangen.

Voordelen:
aMSN is een snelle MSN-kloon zonder reclame. aMSN heeft veel mogelijkheden die MSN Live Messenger ook heeft, zoals webcam-ondersteuning bestanden versturen, offline inloggen, smileys en nudges.

Nadelen:
De interface ziet er niet heel gelikt uit.

Dus zeg eens: wat heeft de baggere Windows Live Messenger wel dat aMSN niet heeft op de spamage en de zware belasting na dan?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/01, 22:29:59 »
@elWoodman,

aMSN ondersteunt -naar mijn beste weten- geen webcamondersteuning meer. Emesene wel, maar dat is uitproberen. Het klopt dat dit ook te maken heeft met het constant wijzigen van MS van haar protocollen. Daarvan kunnen wij van alles vinden, maar je wilt msn'en. Ik gebruik zelf ook KMess, maar dat is een KDE-programma zonder webcam ondersteuning, wel heel fraai. Mijn zoons zijn dol op emesene, heb ik gemerkt.

Maar iets anders; je wilt een dual-boot. Waarom niet? Het is zonder meer mogelijk om Windows nà Ubuntu te installeren, maar dan moet je even Grub herstellen. Dit is al gepost hoe dat moet, en zo moeilijk is het niet. Er is een prima HowTo van, een paar regels in de terminal en klaar.

Als je het met name om de webcamfunctie gaat, kan je in een dual-boot (als emesene niet bv. niet werkt) gewoon met Messenger van Windows werken.
Met het snelle opstarten van Ubuntu tegenwoordig, is dat toch ook een optie  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Nándor

  • Lid
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/02, 17:38:44 »
@elWoodman,

aMSN ondersteunt -naar mijn beste weten- geen webcamondersteuning meer. Emesene wel, maar dat is uitproberen. Het klopt dat dit ook te maken heeft met het constant wijzigen van MS van haar protocollen. Daarvan kunnen wij van alles vinden, maar je wilt msn'en. Ik gebruik zelf ook KMess, maar dat is een KDE-programma zonder webcam ondersteuning, wel heel fraai. Mijn zoons zijn dol op emesene, heb ik gemerkt.

Maar iets anders; je wilt een dual-boot. Waarom niet? Het is zonder meer mogelijk om Windows nà Ubuntu te installeren, maar dan moet je even Grub herstellen. Dit is al gepost hoe dat moet, en zo moeilijk is het niet. Er is een prima HowTo van, een paar regels in de terminal en klaar.

Als je het met name om de webcamfunctie gaat, kan je in een dual-boot (als emesene niet bv. niet werkt) gewoon met Messenger van Windows werken.
Met het snelle opstarten van Ubuntu tegenwoordig, is dat toch ook een optie  ;)
Ik kan je niet meer als gelijk geven, asphyxia
Ik heb hier niks meer op te zeggen :P

Goed uitgelegd ;)

Offline Nollie

  • Lid
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/02, 21:38:07 »
een werkende msn met webcam functie.....alle messengers van ubuntu werken niet helaas.
Klopt helemaal. Volgens mij kan er helemaal niets verbinding maken over een MS netwerk. De ontvanger houdt een melding zoals "bezig met contact maken". Al wacht die een uur, er gebeurt niks. Je komt er niet door. De ander (met windows) ontvangen in Ubuntu lukt wel (aMSN, Emesene, Empathy). Mischien inderdaad Live messenger via Wine. Maar een keer proberen.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Nollie

  • Lid
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Nándor

  • Lid
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/03, 01:21:51 »
Volgens mij is er nu al zoveel informatie verleend dat je onderhand wel overweg kan ;)

Succes!

Offline jolo

  • Lid
Re: heb ubuntu wil windows ernaast....hoe makkelijk te installeren?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/04, 13:33:17 »
heb Ubuntu wil Windows ernaast....hoe makkelijk te installeren
Is dit inmiddels al gedaan? Want ik zie nog geen "Opgelost" in de topictitel staan.

Hoe je dit zou kunnen doen is ook nog afhankelijk van je Windows installatie medium. Als dat een Recovery CD/partitie is, dan zou je eerst de bijgeleverde documentatie behoren te lezen. Want er zijn namelijk ook Recovery CD's die de gehele harddisk gebruiken, om Windows terug te installeren. Eventuele Linux partities worden daarmee verwijderd. Ik weet dit omdat ikzelf zulke Windows XP Recovery CD's heb, bij de laptop uit mijn onderschrift.

Windows naast Ubuntu installeren kan waarschijnlijk beter met een OEM of Retail installatie CD/DVD. Waarbij de OEM versie alleen op de fysieke harddisk geïnstalleerd mag worden, van de PC waarop deze werd meegeleverd. Voor het installeren van Windows in een VitualBox is een Retail versie vereist.

Verder is er bij Windows in een VirtualBox meer werkgeheugen nodig. Op een PC met slechts 512 MB werkgeheugen kan Windows beter op de fysieke harddisk worden geïnstalleerd.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM