Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programmeren: Waar moet ik beginnen? (Hulp gevraagd)  (gelezen 6966 keer)

Offline Ubert

  • Lid
Programmeren: Waar moet ik beginnen? (Hulp gevraagd)
« Gepost op: 2008/06/04, 18:47:16 »
Beste mensen,

Ik wil graag beginnen met programmeren, (eigenlijk poorten) voor het linux platform. Maar ik snap er niet zoveel van. Kan iemand me even op weg helpen? Ik heb al iets met python geprobeerd,  maar dat is erg lastig. Weet iemand een goede site, waar ze het een beetje te volgen uitleggen.

Alvast bedankt voor je hulp

Programmeren: Waar moet ik beginnen? (Hulp gevraagd)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/04, 19:06:44 »
kweni waarom maar veel mensen beginnen met JAVA.
Op unif gebruiken je het boek programmeren met BlueJ. Dit is programma blueJ bestaat ook onder linux. Dus je kan er zeker mee beginnen. met dit programma leer je ook visueel aan wat nu object georienteerd programmeren is.
Voor het echte programmeer werk, raad ik echter Eclipse aan (zit in de repo).

Veel programmeertalen lijken ook sterk op een. Soms andere klemtoon, naamgeving. maar als je de de logica bezit, zal je snel weg zijn met de andere.

Ik zou als ik jou was beginnen met wat boeken te zoeken. zoals dat van blueJ. Of wat gemakkelijker is in avondschool wat bijscholen...

Grtn,
Arvid

Offline idefix

  • Lid
Programmeren: Waar moet ik beginnen? (Hulp gevraagd)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/04, 20:04:57 »
Als het gaat om programmeren voor Linux, ligt het dan niet voor de hand om C/C++ te kiezen? Daar is wel wat werk aan (studeren en oefenen), maar met Java is dat ook het geval, zelfs met de zgn. eenvoudige talen zoals Python.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Grieteke

  • Lid
Programmeren: Waar moet ik beginnen? (Hulp gevraagd)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/04, 20:45:03 »
Ik ben zelf ooit begonnen met programmeren in java, op zich goed te doen. Maar het is jammer dat je al meteen iets van object georienteerd programmeren moet snappen voordat je kunt begrijpen hoe het geschreven programma werkt. Ondertussen werk ik heel veel met Python, naar mijn mening is dit een stuk makkelijker. Je kunt met Python simpele scripts schrijven, maar ook veel grotere programma's (meerdere Gnome programma's zijn in Python geschreven).
Er is ook erg veel documentatie voor python, zowel voor mensen die bekend zijn met programmeren als voor mensen die nog nooit geprogrammeerd hebben.
Handige links:
Documentatie voor beginnede programmeurs (engels)
Leren programmeren in Python
Python Tutorial (heb ik zelf gebruikt)

Offline Double12

  • Lid
Programmeren: Waar moet ik beginnen? (Hulp gevraagd)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/04, 20:47:31 »
Python, C en C++ worden op dit moment het meest gebruikt onder Linux, het is dus het handigst om één van die talen te leren. Python lijkt me dan idd een goede, het is relatief makkelijk en de code in Python ziet er overzichtelijk uit.

C en C++ worden nog meer gebruikt en zijn - lijkt mij - nog iets krachtiger, en sneller, dan Python.

Als het je lukt, kun je Python gewoon van internet leren:
Korte uitleg: http://mediatheek.thinkquest.nl/~llb001/cgi-bin/lwms/index.cgi
Langere uitleg: http://www.coolpython.nl/tutorials/tut/tut.html

Anders even een boek kopen of van de bibliotheek halen, dat heb ik ook gedaan met C++.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Programmeren: Waar moet ik beginnen? (Hulp gevraagd)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/04, 21:23:04 »
Ik raad je eigenlijk inderdaad aan om met C te beginnen. Begin met C, maak daarna de overstap naar Java. C geeft je meer inzicht in de werking van een programma omdat je daar nog met pointers en dergelijke moet werken.

Ik heb het in de volgende volgorde geleerd:
C => Java => .NET

Als je C kan, ken je ook al de syntax voor Java, dus dat is lekker meegenomen. Je hebt ook net iets meer inzicht omdat je met pointers kan werken. Onder Java heb je natuurlijk geen last meer met pointers dus wordt Java al makkelijker. Het is echter belangrijk dat je onder Java Object-Oriëntatie goed doorhebt, en daar is BlueJ trouwens een fantastisch programma voor.

Als je de werking van Java door hebt (de Virtual Machine van Java, de Java-Runtime-Environment, ...), dan begrijp je ook ineens de Microsoft tegenhanger daarvan die .NET noemt.

Dit is natuurlijk gewoon mijn mening.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programmeren: Waar moet ik beginnen? (Hulp gevraagd)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/04, 21:25:24 »
Als je programma's gaat porten is het vaak het makkelijkst om te blijven in de taal waar het oorspronkelijke programma in geprogrammeerd is. Als de source code ervan niet beschikbaar is, dan gaat dit natuurlijk niet, en dan kan je het ook geen port noemen.

Python is een goeie start. Eventueel in combinatie met Qt 4 (of wxWidgets) voor extra functionaliteit en grafische interface (of puur Gtk+ als het enkel voor Linux moet zijn, hoewel Gtk+ ook wel cross-platform is, maar het integreert niet zo goed op andere OS'en)

Bail Hope: Java en .NET hebben in de verte wel wat gemeen, maar de Linux tegenhanger van .NET is eigenlijk Mono, want dat is de open source .NET implementatie
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)