Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een CanoScan LiDE 200 installeren?  (gelezen 569 keer)

Hoe een CanoScan LiDE 200 installeren?
« Gepost op: 2014/04/11, 15:35:52 »
Mijn eerste kennismaking met Linux en Ubuntu in het bijzonder loopt tot nu toe prima en ik wordt steeds enthousiaster.
Tot dat ik mij vandaag realiseerde dat ik ook nog een Scanner CanoScan LiDE 200 op mijn laptop moest aansluiten.
Voor Windows had ik een installatie CD met daarop de drivers en de software om b.v. PDF bestanden van de gescande documenten aan te maken.

Hier loop ik nu vast want tot nu toe werd alle hardware automatisch geinstalleerd maar deze scanner niet.

Welke procedure moet ik nu volgen om deze scanner aan het werk te krijgen?
Ubuntu 14.04
Asus N550JV-CN270H met Intel i7 en 512 SSD Drive

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe een CanoScan LiDE 200 installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/11, 16:14:21 »
Mijn eerste kennismaking met Linux en Ubuntu in het bijzonder loopt tot nu toe prima en ik wordt steeds enthousiaster.
Tot dat ik mij vandaag realiseerde dat ik ook nog een Scanner CanoScan LiDE 200 op mijn laptop moest aansluiten.
Voor Windows had ik een installatie CD met daarop de drivers en de software om b.v. PDF bestanden van de gescande documenten aan te maken.

Hier loop ik nu vast want tot nu toe werd alle hardware automatisch geinstalleerd maar deze scanner niet.

Welke procedure moet ik nu volgen om deze scanner aan het werk te krijgen?
Volgens mij moet de scanner het gewoon doen. Ik heb zelf een Lide 110 en kan me niet herinneren
dat ik er veel voor moest doen om hem aan de praat te krijgen (Ubuntu 12.04).
Ik zou dus die scanner aansluiten aan een USB-poort, xsane installeren met synaptic.
Misschien moet je de computer even herstarten en kijken met "lsusb" of je de scanner  ziet en dan
xsane opstarten. Ik doe dat onder Gnome Classic 2D door Grafisch->Xsane Image scanning program.
Je kan het ook doen door in een terminalwindows "xsane" te doen.

Als het niet lukt controleer dan even of die "LiDe 200" wel in /etc/sane.d/genesys.conf staat.
Bij mij staan er een hele rits Canon-scanners in.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/11, 16:16:17 door aartje »

Re: Hoe een CanoScan LiDE 200 installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/11, 16:28:35 »
Ok, bedankt, zo simpel kan het zijn, Xsane geinstalleerd en de scanner wordt herkend.

Maaar... nu krijg ik na het scannen een nogal onduidelijk afbeelding.

Met het standaard bijgeleverde programma kan ik PDF bestanden van het origineel aanmaken en die zijn altijd vlijmscherp.
Deze afbeelding kan ik dus niet gebruiken.

Nog een andere optie?
Ubuntu 14.04
Asus N550JV-CN270H met Intel i7 en 512 SSD Drive

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe een CanoScan LiDE 200 installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/11, 16:41:18 »
Ok, bedankt, zo simpel kan het zijn, Xsane geinstalleerd en de scanner wordt herkend.

Maaar... nu krijg ik na het scannen een nogal onduidelijk afbeelding.

Met het standaard bijgeleverde programma kan ik PDF bestanden van het origineel aanmaken en die zijn altijd vlijmscherp.
Deze afbeelding kan ik dus niet gebruiken.

Nog een andere optie?
Ja, opties genoeg. Je moet xsane wel aanpassen naar je wensen. Er zijn in het xsane-schermpje
mogelijkheden voor het instellen van resolutie, helderheid, kleur/grijs/lijntekening, diverse
kleurbereiken, contrast etc.etc. Ik heb mijn scanner bv op 600 dpi (compromis voor snelheid en
resolutie), de Tau (denk ik, bovenste slider) staat op 1.00, de helderheid op 22,4 (middelste slider)
het contrast op 0.0 (onderste slider).
Maar misschien is dat in jou situatie heel anders.Ik scan altijd naar type "PNG" en snijdt en bewerk de png-file
mbv gimp en exporteer hem dan naar jpg-formaat. Een plaatje kan je natuurlijk importeren in
LibreOffice writer:  Invoegen->Afbeelding-> uit bestand
Daar kan je het plaatje vergroten/verkleinen/verschuiven en daarna eventueel exporteren naar pdf
« Laatst bewerkt op: 2014/04/11, 16:49:01 door aartje »

Re: Hoe een CanoScan LiDE 200 installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/11, 17:15:15 »
Wederom bedankt, ga er wel wat mee stoeien maar had nogal haast omdat ik een kopie van een factuur vandaag nog moest verzenden.
Heb nu een PDF document gemaakt met Gscan2pdf, gaat prima.
Ubuntu 14.04
Asus N550JV-CN270H met Intel i7 en 512 SSD Drive