Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 20.04 - geïnstalleerd op juiste schijf? + vraagjes nomodeset  (gelezen 1558 keer)

Offline livino

  • Lid
De installatie van Ubuntu 20.04 lijkt gelukt met dank aan "nomodeset", updates zijn binnengehaald, maar ik wil toch nog een aantal dingen aftoetsen voor ik hem ga finetunen, want ik ben er niet 100 % van overtuigd dat alles goed zit.

(Zie ook mijn bericht ivm blokkeren tijdens de livesessie)

Ik vraag me wel af of ik Ubuntu op de juiste schijf heb geïnstalleerd. Ik had de keuze uit twee schijven (sda en sdb) en heb voor de grootste gekozen. Ik herinner me dat dat iets te maken heeft met HDD en SSD.
Na herstart blijkt dat Ubuntu 18.04 nog altijd op de kleinste staat. Los van het feit dat ik die (18.04) eigenlijk niet nodig heb, vraag ik me af of ik wel de juiste schijf heb gekozen en of ik nu niet met een overbodig besturingssysteem zit. Stel dat ik alsnog deze versie op de kleinere schijf zou zetten, kan ik alles van de grote dan gewoon wissen?

Ik heb de indruk dat eea net trager opstart (opstarten pc duurt langer, maar ook opstarten Firefox), mogelijk omdat ik op de grote schijf heb geïnstalleerd?

En ivm "nomodeset"

Citaat
on bootmanager press e and then add "nomodeset" in front of "quiet splash", then CTRL+X

Hier viel me op dat het woord 'nomodeset' al in die lijn stond, maar achter 'quiet splash'. Ik heb het daar laten staan en nog eens vooraan gekopieerd en nadien verliep de installatie rimpelloos.

Citaat
After installation remove USB stick and change boot order ubuntu first in BIOS once again: in bootmanager press e and then add "nomodeset" in front of "quiet splash", then CTRL+X

Dit heb ik geprobeerd (deze keer stond het woord 'nomodeset' nergens) en nadien liep het opstarten vast. Wanneer ik hier niets doe start ik gewoon op. Dus mogelijk zijn stap 5 en 6 (When in desktop, enter terminal with CTRL+ALT+T, and edit GRUB to prevent it from always starting with nomodeset) niet meer van toepassing in deze versie?

Lieven

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 - geïnstalleerd op juiste schijf? + vraagjes nomodeset
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/17, 11:17:08 »
Ik stel ook vast dat de Libre Office-toepassingen vreemd doen. Als ik Firefox heb open staan en ik open Libre Office, blijft die op de achtergrond en is het moeilijk of onmogelijk dat venster vooraan te krijgen.

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 - geïnstalleerd op juiste schijf? + vraagjes nomodeset
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/23, 20:37:19 »
Het is hier (te) rustig.

En ik heb nog geen oplossing gevonden.

Iemand die mij kan helpen?

Lieven

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 - geïnstalleerd op juiste schijf? + vraagjes nomodeset
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/24, 08:37:59 »
Ik vraag me wel af of ik Ubuntu op de juiste schijf heb geïnstalleerd.
Als je die HP notebook opstart in Ubuntu 20.04, zou je via het terminalvenster inxi kunnen installeren.
sudo apt install inxi [Enter]

Zodat het volgende terminalvenstercommando info geeft over de hardware en partitie indeling.
  inxi -Fxz [Enter]

En je deze output kunt posten, in je volgende bericht.

Als ik Firefox heb open staan en ik open Libre Office, blijft die op de achtergrond en is het moeilijk of onmogelijk dat venster vooraan te krijgen.
Gebruikelijk is dat het programma dat je het laatst hebt gestart, op de voorgrond verschijnt. Eventueel zou je tussen de applicaties kunnen wisselen, via de toetsencombinatie Alt+Tab. 

Check verder of er via Software & Updates tabblad Extra stuurprogamma's nvidia drivers te installeren zijn. Tenminste als het om deze HP Pavilion - 17-ab469nb gaat. Volgens de HP website zit daarin een NVIDIA® GeForce® GTX 1050.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 - geïnstalleerd op juiste schijf? + vraagjes nomodeset
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/26, 21:43:15 »
Bedankt voor je reactie :-)

Ik vraag me wel af of ik Ubuntu op de juiste schijf heb geïnstalleerd.
Als je die HP notebook opstart in Ubuntu 20.04, zou je via het terminalvenster inxi kunnen installeren.
sudo apt install inxi [Enter]

Zodat het volgende terminalvenstercommando info geeft over de hardware en partitie indeling.
  inxi -Fxz [Enter]

En je deze output kunt posten, in je volgende bericht.

Dit is wat ik krijg via Inxi.

Citaat
System:
  Kernel: 5.4.0-29-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 9.3.0
  Desktop: Gnome 3.36.1 Distro: Ubuntu 20.04 LTS (Focal Fossa)
Machine:
  Type: Laptop System: HP product: HP Pavilion Notebook v: N/A
  serial: <filter>
  Mobo: HP model: 84ED v: 03.06 serial: <filter> UEFI: AMI v: F.22
  date: 11/29/2018
Battery:
  ID-1: BAT0 charge: 59.6 Wh condition: 61.7/61.7 Wh (100%)
  model: HP Primary status: Charging
CPU:
  Topology: Quad Core model: Intel Core i5-8300H bits: 64 type: MT MCP
  arch: Kaby Lake rev: A L2 cache: 8192 KiB
  flags: avx avx2 lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx
  bogomips: 36799
  Speed: 800 MHz min/max: 800/4000 MHz Core speeds (MHz): 1: 800 2: 800
  3: 800 4: 800 5: 800 6: 800 7: 800 8: 800
Graphics:
  Device-1: Intel UHD Graphics 630 vendor: Hewlett-Packard driver: i915
  v: kernel bus ID: 00:02.0
  Device-2: NVIDIA GP107M [GeForce GTX 1050 Mobile] vendor: Hewlett-Packard
  driver: nvidia v: 440.64 bus ID: 01:00.0
  Display: x11 server: X.Org 1.20.8 driver: modesetting,nvidia
  unloaded: fbdev,nouveau,vesa resolution: 1920x1080~60Hz
  OpenGL: renderer: GeForce GTX 1050/PCIe/SSE2 v: 4.6.0 NVIDIA 440.64
  direct render: Yes
Audio:
  Device-1: Intel Cannon Lake PCH cAVS vendor: Hewlett-Packard
  driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:1f.3
  Device-2: NVIDIA GP107GL High Definition Audio driver: snd_hda_intel
  v: kernel bus ID: 01:00.1
  Sound Server: ALSA v: k5.4.0-29-generic
Network:
  Device-1: Intel Wireless-AC 9560 [Jefferson Peak] driver: iwlwifi
  v: kernel port: 5000 bus ID: 00:14.3
  IF: wlo1 state: up mac: <filter>
  Device-2: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet
  vendor: Hewlett-Packard driver: r8169 v: kernel port: 3000 bus ID: 02:00.0
  IF: eno1 state: down mac: <filter>
Drives:
  Local Storage: total: 2.85 TiB used: 1.03 TiB (36.1%)
  ID-1: /dev/sda vendor: Seagate model: ST1000LM035-1RK172 size: 931.51 GiB
  temp: 29 C
  ID-2: /dev/sdb vendor: Samsung model: MZNLN128HAHQ-000H1 size: 119.24 GiB
  ID-3: /dev/sdc type: USB vendor: Western Digital model: WD My Book 1140
  size: 1.82 TiB
RAID:
  Hardware-1: Intel 82801 Mobile SATA Controller [RAID mode] driver: ahci
  v: 3.0 bus ID: 00:17.0
Partition:
  ID-1: / size: 915.40 GiB used: 62.13 GiB (6.8%) fs: ext4 dev: /dev/sda2
Sensors:
  System Temperatures: cpu: 43.0 C mobo: N/A gpu: nvidia temp: 40 C
  Fan Speeds (RPM): N/A
Info:
  Processes: 332 Uptime: 6m Memory: 7.59 GiB used: 1.50 GiB (19.8%)
  Init: systemd runlevel: 5 Compilers: gcc: 9.3.0 Shell: bash v: 5.0.16
  inxi: 3.0.38


Als ik Firefox heb open staan en ik open Libre Office, blijft die op de achtergrond en is het moeilijk of onmogelijk dat venster vooraan te krijgen.
Gebruikelijk is dat het programma dat je het laatst hebt gestart, op de voorgrond verschijnt. Eventueel zou je tussen de applicaties kunnen wisselen, via de toetsencombinatie Alt+Tab. 

Het is alsof het programma onzichtbaar is. Ik heb links een aantal iconen waar ik normaal gezien simpelweg op zou moeten klikken om het venster naar voor te halen. Blijkbaar is het overigens alleen een probleem met Libre Office Writer. De andere Officetoepassingen geven geen problemen.

Maar ik heb nog niet de klassieke lijst "to do's" overlopen, dus dit is misschien een probleem dat nog opgelost kan worden als ik het verder uitzoek.

Check verder of er via Software & Updates tabblad Extra stuurprogamma's nvidia drivers te installeren zijn. Tenminste als het om deze HP Pavilion - 17-ab469nb gaat. Volgens de HP website zit daarin een NVIDIA® GeForce® GTX 1050.

Ja, dat is 'm.

Maar eigenlijk wil ik eerst inschatten of 20.04 wel op die schijf moet staan. Staat hij daar wel goed? Zou ik hem niet beter over de 18.04 heen schrijven op de kleinere schijf en hoe verwijderd ik hem dan van de grotere schijf?

Lieven

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 - geïnstalleerd op juiste schijf? + vraagjes nomodeset
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/27, 06:48:56 »
Je Ubuntu 20.04 installatie staat zo te zien op de verkeerde schijf.
Na herstart blijkt dat Ubuntu 18.04 nog altijd op de kleinste staat.
Als je er zeker van bent dat alle data daarvan een back-up hebt, check je  https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopBionic in het Installatietype scherm de optie "Iets anders". Want daarin kun je zelf de Ubuntu 18.04 partitie selecteren. Zie https://wiki.ubuntu-nl.org/community/HerInstalleren

In principe hoeft de grote schijf niet uit de laptop te worden verwijderd. Wel kun je beter je externe USB schijf losgekoppeld hebben, voordat je met de Ubuntu 20.04 installatie begint.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 - geïnstalleerd op juiste schijf? + vraagjes nomodeset
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/27, 09:07:11 »
Beter inderdaad herinstalleren op je kleinste schijf, sdb (Samsung), die wellicht de SSD is. Een systeem geïnstalleerd op een SSD loopt veel sneller. Die schijf, 119 GB, is meer dan ruim genoeg om er ook je home en data op te zetten. De grotere, tragere schijf, kan je dan gebruiken voor archiefruimte en voor muziek en video.

Dat Libreoffice venster, ziet dat er verder normaal uit als je alle andere programma's hebt gesloten? Een Libreofficevenster kan immers zéér zéér klein gemaakt worden (je ziet enkel nog de twee sluitknopjes). Dan volstaat het het venster terug groter te maken door een hoek te verslepen.


Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 - geïnstalleerd op juiste schijf? + vraagjes nomodeset
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/27, 13:52:25 »
Bedankt voor de reacties.

In principe hoeft de grote schijf niet uit de laptop te worden verwijderd. Wel kun je beter je externe USB schijf losgekoppeld hebben, voordat je met de Ubuntu 20.04 installatie begint.

Ja, had ik wel gedaan bij de installatie. Staat ook duidelijk omschreven in de installatiehandleiding.

Beter inderdaad herinstalleren op je kleinste schijf, sdb (Samsung), die wellicht de SSD is. Een systeem geïnstalleerd op een SSD loopt veel sneller. Die schijf, 119 GB, is meer dan ruim genoeg om er ook je home en data op te zetten. De grotere, tragere schijf, kan je dan gebruiken voor archiefruimte en voor muziek en video.

Tx. IK ga dat proberen. Heb je toevallig een link naar een handleiding hoe ik 'm weer verwijder van de grote schijf? (Ik ga nog zoeken...)

Dat Libreoffice venster, ziet dat er verder normaal uit als je alle andere programma's hebt gesloten? Een Libreofficevenster kan immers zéér zéér klein gemaakt worden (je ziet enkel nog de twee sluitknopjes). Dan volstaat het het venster terug groter te maken door een hoek te verslepen.

Daar kom ik eventueel op terug als het zich nog voordoet bij een nieuwe installatie.

Lieven

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 - geïnstalleerd op juiste schijf? + vraagjes nomodeset
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/27, 19:19:58 »
Opgelost!

Ik heb de HDD geformatteerd en nadien 20.04 geïnstalleerd (clean install) op de SSD (inclusief de aanpassing voor nomodeset, die ik nadien niet heb moeten corrigeren).

Dan de tips gevolgd (toch degene die ik nuttig vond) van Fossbytes en die van "makkelijke linuxtips" en het draait prima :-)

Ook het probleem met het verstopte scherm is opgelost.

Bedankt voor de tips!

Lieven