Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag: van LPIC-2 naar RHCSA  (gelezen 728 keer)

Vraag: van LPIC-2 naar RHCSA
« Gepost op: 2013/02/03, 01:40:11 »
Hallo,

Om te beginnen hoop ik hier geen regels mee te overtreden om informatie te vergaren over Red Hat. Mocht dat wel het geval zijn, mijn excuus en dan zal ik mijn vraag op een passender forum plaatsen.

Een aantal jaar geleden heb ik mijn LPIC-1 gehaald en kort daarna meteen mijn UCP (dat was nog toen Ubuntu examens aanbood via Prometric). Nu sinds een maand ben ik ook in het bezit van mijn LPIC-2 en die vond ik persoonlijk heel leerzaam. Echter na het behalen van mijn LPIC-2 heb ik sinds enige tijd interesse in het behalen van een Red Hat certificaat. Zoals velen van jullie weten is Red Hat een grote(re) speler in het veld en ook de certificaten zijn breed erkend. Dat laatste heeft ook denk ik wel te maken met het feit dat Red Hat zijn examens door middel van praktijkexamens afneemt, dit in tegenstelling tot multiple choice vragen.

Ik was nieuwsgierig en ik heb een online skill assessment gedaan vanaf de Red Hat site om te kijken waar ik aan toe ben: http://www.redhat.com/training/assessment
Resultaat:

Essential Command-Line OperationsDeep Understanding
Managing Simple Partitions and FilesystemsSubstantial Knowledge
Managing Flexible Storage with Logical VolumesSubstantial Knowledge
Controlling access to FilesDeep Understanding
Installing and Managing SoftwareUnfamiliarIets teveel met Debian gewerkt, weinig tot geen ervaring met yum en rpm ;)
Recommendation:
Red Hat Command Line Skills (RH190)
RHCSAâ„¢ Rapid Track Course with Exam (RH200)

Zijn er hier toevallig doorgewinterde Linux experts in het bezit van een RHCSA/RHCE?
Ik zit namelijk met de volgende vragen:
  • Wat moet ik me bij zo'n examen voorstellen?
  • Hoe meld ik mij aan voor een examen? (ik neem aan niet via Prometric of Pearson Vue?)
  • Hoe ging het leren, wat voor zelfstudie materiaal raden jullie aan?
  • Hoe beviel het examen?

Nogmaals excuus als dit het verkeerde forum is, maar ik kijk uit naar jullie reacties.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Vraag: van LPIC-2 naar RHCSA
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/03, 14:24:30 »
ik heb wel ervaring met RPM en yum, werkt ongeveer t zelfde als dpkg en apt-get, kost niet veel moeite om te leren  =D

Re: Vraag: van LPIC-2 naar RHCSA
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/05, 13:47:56 »
ik heb wel ervaring met RPM en yum, werkt ongeveer t zelfde als dpkg en apt-get, kost niet veel moeite om te leren  =D

Het is natuurlijk niet alleen de packagemanager die verschilt, het hele systeem verschilt, maar er zijn natuurlijk veel dingen die hetzelfde zijn.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu