Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] ACER monitor met problemen (of grafische kaart?)  (gelezen 877 keer)

[OPGELOST] ACER monitor met problemen (of grafische kaart?)
« Gepost op: 2012/07/27, 12:32:12 »
Ik werk reeds maanden met 12.04 LTS en een Acer monitor (laatsgenoemde al langer).
Door een automatische update van Ubuntu raakte van alles in de war en ik was even benauwd dat ik mijn hele schijf kwijt was, want de PC startte niet eens meer op.
Met behulpt van deze site:   http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel#Herstel_Grub_2_met_een_LiveCD
          heb ik met succes de Grub weer kunnen laden en >diskutility verteld me dat de schijf weer gezond is.

Alleen heb ik helaas een totaal verkeerd monitor resolutie en ik kom nergens meer in omdat de iconen links niet bereikbaar zijn. Terminal kan ik niet opstarten (geprobeerd met Ctrl+Alt+t en >Alt F2) maar het lukt niet. Telkens ook de melding "input not supported",.

Als ik met de Live CD opstart krijg ik echter een keurig beeld met een schermresolutie van 1600 x 900 (16:9) hetgeen correct en hij zegt ook duidelijk "Acer Technologies".

Wat ik niet begrijp is waarom de Live CD het scherm WEL goed herkent maar de originele OS van 12.04 NIET ?
Klaarblijkelijk is er iets mis met de grafische kaart van NVIDIA (on board)!

Heb ergens gelezen dat je > displayconfig-gtk moet installeren maar zoals gezegd ik kan niet in de terminal.
Misschien is ook de XConfig niet meer aanwezig vertelde mij iemand??

Wie kan mij helpen?Want als ik Ubuntu eroverheen opnieuw installeer ben ik al mijn bestanden kwijt en dat is niet zo fijn (ondanks dat ik een vrij recente bakcup heb, maar toch...)

Iemand een oplossing???
Groet en dank bij voorbaat voor iedere vorm van hulp.

Ubunturolf
« Laatst bewerkt op: 2012/07/30, 09:34:56 door ubunturolf »
Weinig is IETS, veel soms NIETS
http://www.travelfoto.biz/    óf    http://www.nature.travelfoto.biz

Re: ACER monitor met problemen (of grafische kaart?)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/27, 15:41:28 »
Hallo, over dat "input not supported", dat zie ik ook sinds een week op een Acer x192w monitor. Dit gebeurde precies nadat ik die pc van een nieuw moederbord, vers geheugen en een nieuwe processor had voorzien. Dacht dat ik iets verkeerds had gedaan, maar jouw opmerking deed een bel rinkelen. Zoek op internet naar "Ubuntu Acer input not supported" en dat blijkt een bug met Acer te zijn.

Hier is misschien een oplossing voor je, post #4, of anders #7
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-hardware-18/12-04-clean-install-now-only-get-input-not-supported-msg-943737/

Edit/update.

Hello, die mededeling is bij mij verdwenen door het kruis vooraan de volgende regel weg te halen (in /etc/default/grub), dan sudo grub-update, dan sudo reboot.

#GRUB_TERMINAL="console"

Vriendelijk dank voor je post, mijn pc start nu ook 2x zo snel op. Kennelijk was-t-ie tijdens dat "input not supported" op zoek naar alternatieven of zoiets.

Groet, Paul.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/27, 17:16:12 door Paul Matthijsse »

Re: ACER monitor met problemen (of grafische kaart?)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/30, 09:32:58 »
Hallo,
Ja ik denk dat de omschreven oplossing van Paul wel had geholpen onder normale omstandigheden, echter had ik het probleem dat ik om onbegrijpelijke reden geen shell (terminal) kon oproepen. Alle toetscombinaties geprobeerd. Niets lukte. Dan sta je machteloos.
Wil hier beschrijven hoe ik dit heb opgelost, misschien heeft een ander er iets aan.
Ik had nog een HD liggen waar ik laatst 12.04 had opgezet om het een en ander uit te proberen.
Die heb ik naast mijn schijf gezet en zo kon ik via de tweede schijf en met >gksudo nautilus alle rechten verwerven van de zieke schijf. Heb dan alle bestanden geback-upt (inclusief de verborgen bestanden).
Reserve schijf eruit gehaald en op de zieke schijf 12.04 opnieuw geïnstalleerd.
Nu weer alle ok en geen bestanden kwijtgeraakt na het terugzetten van de backup. Zelf alle Thunderbird mailtjes zijn er nog (door de >verborgen bestanden te bewaren.

Het was een wat ingewikkelde en vrij lang durende procedure maar nu is het scherm weer zoals het hoort en Ubuntu herkent  de ACER weer zoals gewoonlijk.

Euvel is WAARSCHIJNLIJK ontstaan door de automatische update. Jammer dat dit soort dingen nog kunnen gebeuren, maar het is niet anders blijkbaar.

Ubunturolf