Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: delen en bladeren op netwerk  (gelezen 1193 keer)

Offline wilfried

  • Lid
delen en bladeren op netwerk
« Gepost op: 2013/06/30, 20:34:11 »
Waneer ik met mij beide pc's (Ubuntu), (MINT) op netwerk bladeren  klik, kom ik via samba op de usbstik welke ik in mijn experiabox heb gestopt terecht , zo kan ik bestanden vanuit verschillende pc's benaderen om ze te bewerken ..
nu wil er echte een pc  (ubuntu 12.04 )niet me werken.  Als ik hier op door netwerk bladeren klik (vanuit de Thuismap rechter kolom onderaan)  vind ik alleen maar het windows netwerk logo
als ik Ubuntu of mint vanaf de cd of usb draiit vind hij de stik via de genoemde weg wel.
er ontbreekt dus iets op deze pc wie weet wat ik moet doen.

Moderator edit: Titel duidelijk(er) gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/01, 11:39:26 door Ron »

Re: delen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/01, 10:31:49 »
controleer eens de windows-netwerk map, om een of andere reden komen bij mij alle samba shares daar te staan

Offline wilfried

  • Lid
Re: delen en bladeren op netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/02, 15:34:36 »
sorry voor late reaktie
kan deze map niet openen, geeft de melding;Kan de locatie niet aankoppelen. kon lijst van gedeelde mappen niet opvragen

Offline jan11000

  • Lid
Re: delen en bladeren op netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/02, 17:31:53 »
Leg precies uit hoe je netwerk er uit ziet, en hardware.
router, of geen router, vaste ip of dhcp, etc.

Denk tav  je foutmelding, dat er geen lijst van pc's opgevraagd kan worden.
Dus verbinding naar je router niet goed is.
Zet eens alle computer namen en ip nummers eens in je hosts file, dan vind je pc de andere pc's beter.
En trek je stroom eens uit van je router,  5 minuten, dan weer proberen.

Ook kun je gigolo eens proberen, deze werkt vaak zeer goed.
Hoewel het eigenlijk gewoon zou moeten werken.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/02, 17:36:21 door jan11000 »

Offline wilfried

  • Lid
Re: delen en bladeren op netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/03, 10:43:53 »
bedankt voor je reactie
ik ben hier niet zo goed in (ben slechts een gebruiker met 4 jaar ervaring ubuntu)
het ziet er als volgt uit  ik heb glasvezel van kpn hierbij krijg je een experia box (vlgs mij is  dit de router) hier zitten twee usb uitgangen op .
wanneer ik een usb stik hier in stop kan ik heel eenvoudig de bestanden benaderen en gebruiken .
op twee van de drie pc gaat dit door op netwerk bladeren te klikken ik zie dan smbs hare staan. wanneer ik daar op klik usb 1.1 en daar staan ze dan alle wat ik wil gebruiken zonder dat er een andere pc aan hoeft te staan.
ik heb nooit iets van een netwerk ingesteld  kennelijk vind ubuntu dit zelf (super gaaf)
alleen deze pc vind dat kennelijk niet, wanneer ik op door netwerk bladeren klik in de hoofd map wordt allen het mapje windos netwerk zichtbaar.
Waneer ik  deze pc echter opstart met een usb stik of cd functioneert her allemaal wel.
en vind hij alles als vanzelf .
« Laatst bewerkt op: 2013/07/03, 10:45:57 door wilfried »

Offline jan11000

  • Lid
Re: delen en bladeren op netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/03, 16:37:07 »

wanneer ik een usb stik hier in stop kan ik heel eenvoudig de bestanden benaderen en gebruiken .

Dit is natuurlijk onveilig, altijd een gebruiker en wachtwoord op gedeelde bestanden/mappen zetten.
Bij 1 fout is het voor iedereen zichtbaar, en als je pech hebt staat het naar het internet open.
http://reporter.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/07-12-2012
Ja erin steken en het werkt automatisch, geloof dit maar niet, altijd een wachtwoord erop zetten.

Zoek een handleiding hoe je samba(windows delen in linux) in moet stellen, en ja je moet instellingen wijzigen, omdat je anders geen verbinding kunt maken.
Je hebt ook geen telefoon waar je geen nummer in hoeft te drukken, en dan belt hij automatisch die jij wilt bellen, zonder iets te doen.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/03, 16:39:20 door jan11000 »

Offline wilfried

  • Lid
Re: delen en bladeren op netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/03, 20:29:11 »
bedankt
ik zal alles nog eens rustig na lezen en uit zoeken. voorlopig loop ik maar heen en weer  met mijn usb stikkie
tot ik helemaal zeker weet wat ik moet doen.
dit topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Offline jan11000

  • Lid
Re: delen en bladeren op netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/03, 22:12:37 »
Windows en andere hardware maakt bijv gebruik van upnp, dit om alle apparaten te zien op je thuisnetwerk.
Maar dit is zonder wachtwoord, dus al gevaarlijk. Normaal zou dit niet het internet op kunnen.
In het verleden is vaker gebleken dat er fouten in zitten en het dan open staat naar het internet.(laatst via de router, dus bij eigen router update je firmware).
upnp kun je testen op grc.com, dan zie je of je router fouten/open staat  tav upnp, en dat niet je nas, pc, media player niet open staat naar het internet.
Op grc.com kijk wel goed dat je de goed web pagina hebt(je hoeft niks te installeren), kijk naar je ip nummer die je moet zien, anders zit je op het voorbeeld pagina.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/03, 22:14:48 door jan11000 »

Re: delen en bladeren op netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/04, 10:10:54 »
Wilfried: probeer op je 12.x installatie eens een map te delen. Ws krijg je dan de melding dat daar nog wat voor geinstalleerd moet worden. Als dit klaar is probeer dan nog eens je samba share op je xperia box te benaderen.

Dit kwam ik laatst nl zelf tegen in een vm. Met de installatie voor het delen van bestanden werd ook meteen de client geinstalleerd leek het.

Offline wilfried

  • Lid
Re: delen en bladeren op netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/04, 19:24:03 »
bedankt dat jullie zo door blijven mee denken.
ik heb de experia box bekeken  en en de istellingen bekeken   bij het tabblad van de usb uitgangen geeft hij aan dat er geen verkeer naar buiten is dus lijkt me dat het wel zal lukken om hier bestanden te parkeren.
ik schrok wat terug na de veiligheids waarschuwingen van  eerder posts.
ik heb gedaan wat je zei en het gekke is dat op de pc die het wel doen deze melding idd komt , en de pc die het niet doet  kan het blijkbaar gewoon.
Ik ga me er maar niet teveel meer mee  vermoeien.
ik ga waarschijnlijk in de zomervakantie een herinstallatie doen want er is ook een kernel update probleem geweest (ik kon een aantal versies van de kernel update niet hebben het beeld ging hier van wiebelen , ook hier zijn jullie me zeer behulpzaam geweest, inmiddels loopt deze pc wel op de nieuwste versies alleen moet ik de kernel er handmatig opzetten  via synaptics, in de auto update doet hij dat niet meer
dus reden genoeg voor een herinstallatie ik had hier mee willen wachten tot versie 14.04 LTS maar het handmatig toevoegen  is gezien de frequentie geen pretje
het delen van bestanden  via een nas of zoals ik het wilde een usb stik is kennelijk iets waar je een goede kennis voor moet hebben die ter plekke raad(en les) kan geven. ik weet er niet genoeg van , ben razend enthousiast over ubuntu (linux) en altijd bereid om een stukje bij te leren .
« Laatst bewerkt op: 2013/07/04, 20:31:18 door wilfried »