Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub error 13 en 17  (gelezen 1243 keer)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Grub error 13 en 17
« Gepost op: 2008/03/09, 12:16:44 »
Hallo, ik heb net een upgrade van mijn computer gedaan. Ik heb ditzelfde topic ook op pchelper geplaatst, maar daar zitten niet echt veel experts van linux. Dus plaats ik heb hier ook. het topic is: http://www.pchelper.nl/forum/index.php?showtopic=63840&st=0&p=494077&#entry494077 , handig voor achtergrond info.
Let op het is een heel verhaal. Op het nieuwe mobo dat ik heb geinstalleerd zat maar één IDE aansluiting, dus ik kon maar twee apparaten aansluiten op de IDE. Er zitten ook nog 2 SATA aansluitingen op, maar ik heb geen sata hardeschijven of cd-spelers. Wel heb ik 3 IDE hardeschijven, en 1 IDE cd-speler. Ik heb dus een probleem. Dit heb ik opgelost door een extra IDE controller te kopen met twee IDE aansluitingen. Als ik alle apparaten (hd's en cd-spelers) op de controller aansluit start GRUB gewoon op, zonder foutmeldingen en kan ik Linux én Windows opstarten. Linux werkt zoals altijd perfect, ik hoef geen driver te installeren. Maar start ik windows, dan krijg ik midden in het laadproces een BSOD. Op pchelper werd mij verteld dat dit kwam doordat windows de schijven die op de controller waren aangesloten (alle dus) niet kende. Dus heb ik nu de windows-schijf samen met de cd-speler op het moederbord aangesloten, en de linux-schijf samen met de data-schijf op één ide kabel op de controller. Toen kreeg ik zoals ik ook al verwachtte GRUB fouten bij het proberen opstarten van een OS. Wat die fouten waren weet ik niet meer maar dat doet er nu niet meer toe. Toen heb ik een hele tijd zitten prutsen met de menu.lst, maar dat haalde niks uit. Toen heb ik in de hoop dat dat werkte Ubuntu maar opnieuw geinstalleerd, maar tot mij verbaasing krijg ik nogsteeds fouten. Ik krijg bij het opstarten van Ubuntu "error 17: cannot mount the selected partition." waarom is een raadsel. Bij het proberen starten van Windows krijg ik "error 13: invalid or unsupported executable format." ik weet ook wel dat GRUB windows niet direct kan booten, maar chainloading is echt actief, lijkt mij zo kijkend in de menu.lst (zie topic op pchelper) Ik snap er echt helemaal niks meer van, alles staat goed lijkt mij maar ik blijf fouten krijgen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Grub error 13 en 17
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/09, 13:15:43 »
Heb je je Grub al hersteld? http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
Gaat wel over Windows die Grub heeft overschreven, je kan deze gewoon gebruiken.
Kan je via je Live CD en Gparted lokaliseren op welke schijf/partitie je grub menu.lst staat? Let op Grub telt vanaf 0. Dus sda1, partitie1 wordt hd(0,0).
Ik hoop dat je er iets mee kan.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Grub error 13 en 17
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/09, 13:16:16 »
Bedankt voor je reactie, ja, dat heb ik al geprobeerd. Ik heb iets als in grub find /boot/grub/stage1 ofzo gedaan en daar kwam hd1,0 uit. De linux partitie staat op sda1 dus dat lijkt te kloppen want ik heb ook nog een hdb en hda geloof ik. In menu.lst staat bij linux ook hd1,0 en bij windows hd0,0. Windows staat op hdb1. Voor meer info check het topic op pchelper, maar pchelper.nl is down geloof ik.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Grub error 13 en 17
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/09, 13:44:48 »
Zou het helpen als ik een sata-cd-speler koop en de huidige cd-speler demonteer zodat ik linux-schijf samen met de windows schijf aan het moederbord kan koppelen? Zou het dan werken? Dan kan ik de Data-schijf aan de controller doen. Maar als je er dan van uit gaat dat het dan wel werkt en grub niet van de controller kan opstarten vind ik het raar dat hij dat in het begin wel kon. Ik snap echt niks meer van dit probleem, waar ligt het nu aan? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ik mis mijn compiz.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Grub error 13 en 17
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/09, 14:43:18 »
Het werk allemaal weer! Ik weet niet wat ik gedaan heb, volgens mij heb ik ook niks gedaan maar het werkt weer en daar gaat het om. Toch bedankt voor je moeite.

Er zijn nu met de nieuwe installatie van ubuntu wel wat problemen,

1. Hij ziet mijn windows-schijf en mijn Data-schijf niet, hij staat wel in dev/ maar daar kan ik ze niet mounten. Ze staan niet in computer/.
2. Ik kan niks downloaden met synaptic. Ik zal kijken of het wel met apt-get werkt, maar hij geeft steeds de melding dat ik de repo's moet bijwerken maar als ik dat dan doe blijft hij die melding maar geven. De update manager zegt dat ik uptodate ben maar dat lijkt me heel sterk na een clean install.

Ik zal er ff een nieuw topic voor openen.