Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HTPC multimedia center  (gelezen 8607 keer)

Floyd123

  • Gast
HTPC multimedia center
« Gepost op: 2007/09/14, 13:18:12 »
Hallo,

Ik weet niet of dit het juiste forum is om deze vragen te stellen maar ik gok het er maar op.

Omdat ik binnenkort ga verhuizen ben ik druk bezig met het indelen van de woonkamer. Uiteraard wil je dan lekker TV kunnen kijkenen. Alleen met een TV ben je er nog niet, denk maar aan een DVD speler, HDrecorder, surround setje etc. Dat gaat een aardige duit kosten. Mijn idee was echter om een (mediacenter) HTPC te bouwen die al deze onderdelen al bevat. Deze zogenaamde MultiMedia apparatuur kun je ook gewoon kopen maar dat is uiteraard best prijzig. Een HTPC bevat eigenlijk precies hetzelfde als een PC en de meeste onderdelen heb ik reeds in bezit dus waarom niet zelf een HTPC bouwen?

Systeem: 1,4GHZ celeron processor, 512mb, TVout (DVI), 250gb HD
Functies: DVD speler en brander, opnemen van TV en radio
Behuizing: Silverstone LC20


Uiteraard moet er een besturingssyteem op en de meeste mensen raden mij Windows XP MediaCenter aan. Ik ben echter van mening dat win xp giga straag gaat lopen op dit systeem en helemaal als je daar een zware applicatie zoals mediacenter op gooit. Mijn vraag is dus, is Ubuntu hier geschikt voor?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
HTPC multimedia center
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/14, 14:39:33 »
Ik zou zeggen, probeer het :)

HTPC multimedia center
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/14, 14:50:10 »

wr19026

  • Gast
HTPC multimedia center
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/14, 15:51:57 »
Kijk hier eens, worden 3 verschillende MythTV distros vergeleken: http://www.linux.com/feature/118668

Laus

  • Gast
HTPC multimedia center
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/11, 22:11:48 »
in augustus komt er hier ook zo'n ding. Alleen dan wel eentje die HD moet kunnen draaien. Ben benieuwd hoe MythTV zich daarin bewijst.

In windows xp kan ik je MediaPortal(gratis!) van harte aanbevelen. Werkt erg goed. Wel even ffdshow en  haali installeren.

Deze combi werkt erg prettig en met ffdshow kun je heerlijk klooien met upscaling en filters. Dat lukt me tot nu toe met SMplayer net iets minder.

Als je een gewone DVD-speler hebt (via scart aangesloten bijv., geen upscaling enz). Zie je beeld er op een LCD tv prima uit. Doe je echter een PC gebruiken die digitaal is aangesloten...mamma mia wat een verschil is dat!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HTPC multimedia center
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/11, 22:22:50 »
Mythtv/mythbuntu zou wel moeten werken.
Je moet alleen wel een goede TV kaart kopen wil je goed op kunnen nemen.

Piet

  • Gast
HTPC multimedia center
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/12, 01:09:09 »
Ik gebruik mythtv voor mijn bescheiden zelfbouw htpc, al heb ik geen tv kaart (teveel pulp die ik toch niet wil zien op tv).
Werkt echt prima, heb via anyremote ingesteld dat ik met mijn mobiele telefoon alles kan bedienen.
Installeren stelt ook niks meer voor met bijvoorbeeld mythbuntu
Moet goed komen allemaal dus!

edit: gebruikte hardware: athlonXP underclocked @1267mhz, 768MB ram, 80gb HD, nvidia fx5200 pci gfx
Best vergelijkbaar met jouw spul dus.
Denk overigens ook aan stilte, gebruik grote langzame fans etc ipv die nare luide stock dingen etc. (http://www.silentpcreview.com <-- inspiratie)

HTPC multimedia center
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/12, 02:42:12 »
Allereerst die pc die je wil gebruiken ??
1.4Gig is een beetje aan de lage kant als je wilt kijken en opnemen...

Wil je werkelijk een high quality HTPC maken begin dan met dit moederbord.
http://www2.abit.com.tw/page/en/motherboard/motherboard_detail.php?pMODEL_NAME=AN-M2HD&fMTYPE=Socket%20AM2
Kost niet de hele wereld en heeft alles inzich.
Gemiddelde cpu erop , kost ook niet de hele wereld.

En houd alles NVIDIA.

Ennuh ???
voor je met myttv gaat klooien ??

De makers van LINUX-MCE hebben zich gericht op Ubuntu  8)
Hier zit Myttv al in en nog veel meer.
Het is alleen allemaal geoptimaliseerd en 1 van de makers van Myttv helpt en ondersteund de makers van Myttv.

Let wel je kan kiezen voor 2 opties.

OF? hij zit als een plugin genesteld in je Ubuntu en hem omtovert tot een Media centre computer.

OF? Je gebruikt hem als standalone Media centre, waarbij je toch nog wel iets kan gebruiken van Ubuntu natuurlijk, maar niet als hoofdzaak.

Linux MCE  gaat echter veel verder dan Windows MCE met alles en heeft ook veel meer voordelen .....

klein nadeel ??
Je pc moet natuurlijk wel voldoen met bijv. een tv kaart erin, het is handig als je een bluetooth adapter erop hebt, je hebt een airmuis nodig ( niet echt maar is wel handig)
Het staat nog een beetje in de kinderschoenen maar werkt wel al helemaal..

Dus eigenlijk dit zomaar installeren op je pc met Ubuntu erop kan een beetje een disillusie zijn omdat je niet van alle futures gebruik kan maken.


Het begin is er en voor de mensen die van testen en rommelen houden kan je het geheel op een multimedia computer heel aardig gebruiken.

Je kan alvast wat bekijken met dit filmpje, wat je allemaal kan met Linux-MCE
En dat is zo'n beetje alles.



WEBSITE


HF

 :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D