Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast  (gelezen 6749 keer)

Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Gepost op: 2011/01/13, 22:32:32 »
Hallo o.a. Harz,
Ja dat eerste moet 190gb zijn. Maar O.K. Computertip uitgedrukt  Installeren uw computer tweevoudig opstartbaar.
Gelezen schijf schoongemaakt enz. U moet weten dat ik in Oostenrijk woon en alles in Duits moet installeren.
Installeren alles aangevinkt dan komt de Partitie ik heb maar twee keuze's
Alles verwiijderen en het hele medium gebruiken
Partitie zelf aanmaken
De keuze naast wordt niet aangegeven (alleen met Wubi)
Dan de Schijflijn
SDA 1 NTFS    SDA 2 NTFS   SDA3 NTFS  SDA4 FAT32
208,7 MB         305,3 GB       14,5 GB       108,4MB
gebruikt
69 MB               80GB           13 GB            33MB

Device for Boatloader installatie
/dev/sda ATA WDC WD 3200 BEKT-6 (302,1GB)

dev/sda1 Windows 7
           2 Windows Vista
           3 Windows Vista
           4 niks
op dat moment kan men de schijf met een keuze compleet nieuwe schijf indeling maken
ik heb het nog niet gedaan omdat ik mezelf niet vertouw of dat ook kan en goed is.
Hoe moet ik verder???

De installatie met Wubi had goed gefunktioneerd alleen zoals u al weet de Cannon Printer MP560 niet

weer hartelijk bedankt voor uw reakties

Bram uit Tirol

Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/13, 22:49:29 »
Beste Bram,
Klopt het inderdaad dat je 3 versies van Windows hebt geinstalleerd staan?
Als dit zo is, waarom (wat is het verschil)?
Welke versie werkt het beste (gemakkelijkste) voor je?
Zijn die andere 2 versies dan noodzakelijk?
Mogelijk kan je schijf een beetje opgeruimd en gereorganiseerd worden tot 1 versie Windows en 1 versie Ubuntu. Dit scheelt ruimte en mogelijke problemen met installeren.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/13, 23:00:10 »
Beste Bram,

Als ik jou was zou ik alle vragen/opmerkingen over hetzelfde thema in hetzelfde draadje houden.
Het wordt onoverzichtelijk zo en de mods gaan dadelijk alles samenvoegen.
Dit nieuwe draadje had eigenlijk verder moeten gaan in dit bericht: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/windows-7-en-ubuntu-10-10/.

Voor je printer start je dit draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/wlan-en-cannonmp560/
en ga je verder in dit draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/mp560-cannon-wlanprinter/.
Dit kun je zelf dadelijk ook niet meer terugvinden vrees ik....

Wat je HD betreft:
sda1 --> is dat een herstelpartitie of zo? Die is zo klein...
sda2 --> lijkt wel een windows inclusief de nodige data in "mijn documenten"
sda3 --> zou dat alleen een andere windows zijn?
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/14, 10:57:25 »
Hallo Paulus en Phoeh,

Nadat ik gelezen had dat je beter zonder Wubi kan installeren heb ik alles eraf gegooid en moet alles opnieuw doen.
Wat betreft Windows dat was zo geinstalleerd toen ik de Laptop nieuw kocht.
Omdat ik geen idee van programmeren heb zegt het me ook niets.
Daarom weet ik ook niet hoe ik nieuw aanvangen moet.
Heb alle gegevens in mijn laatste mededeling gezet, zodat het Forum mij wellicht een handleiding kan geven hoe ik nu
naast Windows 7 Ubuntu 10.10 kan installeren.
Bedankt weer

Bram uit Tirol

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/14, 11:07:00 »
Lijkt me een standaardindeling van de harde schijf. Windows 7 heeft dan twee partities: een aparte bootpartitie en een systeempartitie. Verder is er nog een herstelpartitie. Tot slot is er nog een gereedschapspartitie (vaak een beperkt Linuxje) van de fabrikant, in jouw geval op sda4.

Daarmee zit je aan je maximum van vier primaire partities. Je zult er eentje van moeten opofferen. Ik zou sda4 vernietigen, want die gereedschappartitie heb je toch niet nodig.

Vervolgens kun je op de automatische piloot gaan installeren. Dan blijft je computer tweevoudig opstartbaar en hou je dus ook nog Windows.

Stap 1: vernietiging sda4
- Opstarten vanaf Ubuntu-CD (of Ubuntu-USB-staaf)
- bovenste werkbalk: System - Administration - Gparted
Vernietig sda4 (niet formatteren, maar verwijderen oftewel "delete")

Denk om "de groene vink": http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren#TOC-De-groene-vink-

- Sluit Gparted

Stap 2: installatie op de automatische piloot
Ziehier: http://sites.google.com/site/computertip/installeren
« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 12:18:49 door Pjotr »

Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/14, 13:49:51 »
Heb ik alles gedaan maar komt met een zwart scherm als ik daarna opstart met Ubuntu
BusyboxV1.15.3. (Ubuntu 1:1.15.3-1Ubuntu5) build-in Shell ash
Enter Help for a  list of build in commands
(initramfs) Unable to find a medium containing a live file sytem

Als ik dan de live fil system cd erin doet start hij wel maar geeft dan in het beeld aan met een
icon Ubuntu 10.10 installeren dus gaat er ieets niet goed

bedankt Bram

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/14, 14:07:53 »
Wat ik nu ga zeggen bedoel ik totaal niet onaardig, maar meer als raad.
Als je zo weinig weet van hoe je iets moet installeren en zo weinig snapt van hoe het werkt, lijkt het mij veel verstandiger om gewoon lekker bij Windows te blijven en daarop bezig te zijn. Waarom wil je zo graag Ubuntu?

Ik denk dat nu juist bij jou het beste is dat iemand live bij jou aanwezig is om je dit te laten zien en te installeren voor je.
Ik wil je na wat ik lees omtrent je reacties op dit forum ten sterkste afraden zelf dit te gaan doen met Ubuntu.
Laat iemand je helpen in Tirol of blijf lekker bij Windows.

Nogmaals, niet onaardig bedoelt, maar ik denk dat de vragen die je stelt en de weinige begrip die je van het installeren hebt, genoeg reden is om er niet zelf aan te beginnen. In Oostenrijk zijn toch ook wel ubuntu gebruikers die misschien bij je langs kunnen komen om het beter uit te leggen?
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/14, 14:23:07 »
Hallo Landfiets,

Misschien moet ik dat wel doen bij windows blijven, hoe krijg ik dan weer die Partitie we gvan Ubuntu???
via dat G pakket.
Ik wilde ook weg van Windows maar je hebben veel  meoet echt te veel programmeren geloof ik.
In tirol is alles te ver weg omdat te laten helpen en in de duitse versie zijn ze wat anders ingesteld als in Nederland
deze hebben geen geduld met mensen zoals ik.
Maar goed ik ga weg van Ubuntu en terug naar windows als ik de PARTITIE DAN MAAR WEER WEG KRIJG
BEDANKT VOOR ALLES
VEEL GELUK EN PLEZIER BIJ uBUNTU

bRAM UIT tIROL

Offline softbart

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/14, 14:32:44 »
@landfiets,

Had je mij moeten zien klungelen met mijn eerste Linux (slackware 3.1)
CDROM via parallelpoort, aparte schijfjes voor de modules, X11 aan de praat zien te krijgen.
Heeft een paar dagen geduurd voordat het draaide.
Het zal uiteindelijk de TS'r ook wel lukken.

groet,

Theo

Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/15, 02:21:22 »
Hallo Pfoeh,

Bedankt voor je opbeurende mail, ik eil ook wel doorgaan met Ubuntu want met de Wubi installatie liep op de printer na alles perfekt.
Alleen nu heb ik een partitie gemaakt en krijg ik een zwart beeld met even het beeld van Ubuntu.
Kan dus Ubuntu niet starten.
Ik ga nu de partitie eraf gooien en dan eerst naar de Potjr Pagina en het nog een keer proberen.
Ikweet alleen niet hoe ik dan al mijn gegeven in word en Excel benaderen kan.
prettige dag en bedankt.
Bram

FrSu

  • Gast
Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/15, 10:12:39 »
Dag Bram. Als de dualboot installatie gelukt is kun je via de "verkenner" in Ubuntu gewoon de mappen in Windows terug vinden hoor. Ook de My Documents map etc.

Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/15, 14:14:05 »
Hallo,

Dual Boot is natuurlijk ook mislukt omdat ik alles fout heb gedaan.
Via de live CD kan ik wel al mijn gegevens vinden in Office van windows maar kan
niet meer opstarten in windows

Bedankt voor de tip

Bram

FrSu

  • Gast
Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/15, 15:18:48 »
Als je nog een windows CD hebt kun je hiermee opstarten en kiezen voor R(epair), je komt uiteindelijk dan in een DOS scherm terecht.

Dan kun je intypen fixmbr daarna fixboot. CD eruit en dan zou windows 7 weer gewoon moeten opstarten. Kijken we daarna even verder hoe je een goede dualboot kunt krijgen. ;)


Hoe je zaken doet met de windows cd kun je hier ook even kijken: http://www.intowindows.com/how-to-easily-repair-windows-7-boot-problems-using-startup-repair/

Offline HarzG

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/16, 11:36:06 »
NB: FrSu heeft al een voorstel gedaan. Als je geen Windows CD hebt, kan je proberen wat hieronder staat:
Windows handmatig booten met de Grub-rescue-console.

De stappen zijn:
1. Start de de pc normaal, je krijgt dan weer de Grub rescue.
2. In dat scherm kan je handmatig een systeem starten:
rootnoverify (hd0,1)
makeactive
chainloader +1
boot
(… alle opdrachten met ENTER uitvoeren)

Op deze manier kan je volgens mij Windows starten die op sda2 staat. Lukt dat?

(NB: Je Ubuntu systeem kan je tweetalig installeren en bij het login-scherm kiezen in welke taal je vandaag wilt werken, maar dat doen we later.)

Hierna Windows afsluiten en verder met de live-CD.
Het probleem kan van de mislukte installatie kan in het ontbreken van een SWAP-partitie zitten. Je kan maximaal 4 primaire partities hebben. Die zijn nu "verbruikt". Het doel is dus om een sda1/sda2/sda3 achter elkaar te zetten, een uitgebreide partitie sda4 te maken waarin 2 logische partities sda5 (Ubuntu-systeem + /home) en sda5 (SWAP) komen te staan.

De stapsgewijze uitleg volgt, nadat ik weet of je Windows kon starten. Zo niet moeten eerst nog Windows herstel-acties gedaan worden.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/16, 11:44:50 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/16, 13:12:23 »
Hallo HarzG,

Geprobeerd met het Commando rootnoverify (hd0,1) geeft hij aan unknowm command
vervolgens komt hij weer terug met Grub Rescue
Heb een OEM versie van windows 7 is geen CD bijgeleverd.
Misschien is het het beste dat ik morgen naar de Winkel ga en om die CD vraag.
Windows 7 weg!!!!!
Ik durf nog niet volledig Ubuntu te instaleren omdat ik bang ben dat  dan hellemaal niks meer gaat.
In ieder geval tot yover bedankt voor de moeite.
Is er nog een andere oplossing!!!!

groeten

Bram
 18-01-2011
O.K. vandaag geprobeerd met Ubuntu 10.10 32bit en voor zover ik het nu kan zien werkt alles ook de printer.
scannen moet ik nog proberen.
Youtube gaat
Netbanking gaat
Picassa kan ik downloaden maar niet de versie waar in ik mijn fotos heb opgeslagen (Windows versie)

Bram
« Laatst bewerkt op: 2011/01/18, 23:46:49 door diplomsommelier »

Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/16, 13:54:54 »
Heb je nooit een Windows back up gemaakt? Windows 7 geeft namelijk na je eerste opstart een heel irritante pop up die niet te missen is om een windows back up te maken op een extern medium.

Efin het is even niet anders.

Maak of verwittig u zelf ervan dat u alle belangrijke bestanden die u in de Windows installatie zijn gekopieerd naar een externe harde schijf. Data verlies is een van de meest vervelende dingen die u kan overkomen, dus dit eerst uitsluiten.

Indien u ooit een Windows back up heeft gemaakt (ik vermoed van niet, daar u anders niet in deze situatie zou zijn gekomen), gebruikt u deze om een splinternieuwe Windows neer te zetten. Daar kan u dan een back up terug plaatsen van de bestanden die bij de vorige stap zijn gered.

Installeer Ubuntu buiten Windows om, zodat u geen geklungel meer krijgt met een Wubi installatie. Dit heeft tevens als voordeel dat u straks uw Windows partities kan mounten en zo bij uw bestanden in Windows kan.

Werk de ubuntu installatie af, door de lijsten van Pjotr te gebruiken (de handige computertip site).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline HarzG

  • Lid
Re: herstel Windows 7
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/16, 14:04:21 »
Is er nog een andere oplossing!!!!
In principe - ja.
Maar dat lukt je niet zomaar met je notebook omdat je niet tegelijkertijd een live-CD kan gebruiken en een CD kan branden. Daar heb je een 2e pc/notebook voor nodig.

Citaat van: Van ArsGeek.com
Het origineel staat hier.
[edit]NB: De onderstaande handelingen werken alleen voor Windows XP, dat zag ik te laat ... Het is dus niet geschikt voor Windows Vista/7.[/edit]

    -----> Aanvulling voor de hersteloperaties voor Windows Vista/7 met de Easy Boot CD.


Boot into your Ubuntu LiveCD on the offending machine. Once Ubuntu starts up, go to System -> Administration -> Software Sources and enable (by checking it off) the Universal repository.

Now, open a terminal session (Applications -> Accessories -> Terminal) and type the following:

    sudo apt-get install ms-sys

ms-sys is a program used to write Microsoft compatible boot records.

Now you’ll need to figure out what partition is the one hosting your Windows operating system. Back in the command line, type:

    sudo fdisk -l

That will list the available partitions. You’re looking for a partition that says something like

    /dev/sda1 1 9327 74919096 83 NTFS

The two important bits are the ‘/dev/sda1‘ which is the partition itself and the ‘NTFS‘ which tells us it’s a Windows formatted partition.  So your Windows partition exists on your drive sda and it’s partition 1. The MBR for drive sda (assuming you boot into windows using it’s native boot loader) is what you want to repair.

We want to fix the MBR on /dev/sda. To do so, type:

    sudo ms-sys -m /dev/sda

You’ll want to change the ‘sda’ bit if your results from ‘fdisk -l‘ are different.  If for instance your windows install is on sdb or hda.

Once you do that, reboot the machine, removing the LiveCD from the drive and Windows should come back to you.

Omdat je met heel krachtige gereedschappen opereert, adviseer ik eerst alles goed te lezen. Als dingen in de Engeles tekst onduidelijk zijn, even vragen voordat je begint.

« Laatst bewerkt op: 2011/01/16, 17:21:20 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Kan C:schijf niet meer benmaderen.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/18, 00:18:49 »
Hallo Ubuntuers,

Ik weet ik ben lastig kan niet programmeren, maar heb nu een echt probleem.
Kan niet meer op de C:schijf komen waar op windows 7 staat.

dev/sda1  Flag boot
dev/sda2  Windows Vista Loader
Unlocated
dev/sda 3 Recovery
dev/sda 4 HP Tools

Kan niet meer met Gparted werken wordt niet meer geladen
Kon ook niet met Gparted verschuiven

Dit door problemen met de installatie.
Foutmelding:

No such Partion

Grub rescue<

Heeft iemand een oplossing daarvoor????

Hartelijk dank

Bram uit Tiro

PS hoe kan men zijn Topics verwijderen?????

Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/18, 00:40:20 »
Hallo HarzG,

Kan ik dat nu gebruiken of is het alleen voor XP????

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Kan C:schijf niet meer benmaderen.
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/18, 00:43:27 »
Beste diplomsommelier,

Je kan zelf je topics niet verwijderen. Wij (mods) kunnen dat wel, maar dan moet er een gegronde reden voor zijn, want het behoort ook tot het 'geheugen' van dit forum  ;)

Even naar je probleem.
Open eens een terminal (Toepassingen>>Hulmiddelen>>Terminal), en geef daar eens het commando

sudo fdisk -l
(l=kleine letter L) en post dat resultaat eens hier.
Dat commando geeft de indeling van je harde schijf en partities. Je ziet als het goed is een sterretje (*) ergens staan, dat hoort zo, van daaruit boot je.

Even algemeen: zou je niet bij ieder obstakel een nieuw topic willen openen, dat wordt wat onoverzichtelijk.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/18, 00:49:26 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/18, 00:45:05 »
Hallo Vincentlaborant,

Het is niet het probleem van geen Backup die heb ik gemaakt.
Maar ik kan geen Windows meer benaderen door het geklungen wat ik gedaan heb.
Ik heb geen Windows 7 CD omdat ik een OEM versie heb waarschijnlijk moet ik een
nieuwe Windows versie kopen als ik niet een oplossing vindt.
Als dat zo moet zijn probeer ik een volledige UBuntu installatie.
Maar mooier zou zijn  als ik weer bij Windows kan en een versie Ubuntu daarnaast.
hartelijk dank

Bram uit Tirol

Re: Kan C:schijf niet meer benmaderen.
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/18, 00:57:44 »
Hallo Asphyxia,
Geräte Boot          Anfang         Ende     Blöcke        ID          System
/dev/sda1                 1                26        203776        7           HPFS/NTFS
Partition 1 enden nicht an eine Zylindergrenze
/dev/sda2*            27                 25014   200716110  7          HPFS/NTFS
/dev/sda3            37143             38901   14119936    7          HPFS/NTFS
/dev/sda4            38901             38914   105816        C          W95 Fat32 LBA  

Bij de dev/sda2 staat een sterretje

Maar ik kan met Gparted niet meer werken want hij laad het niet

Wat kan ik nu doen????

hartelijk dank

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Kan C:schijf niet meer benmaderen.
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/18, 01:15:20 »
Voor zover ik het kan overzien, heb je een probleem met de MBR van Windows ('enden nicht an eine Zylindergrenze'). Die staat normaal gesproken op sda1, nu staat het bootgedeelte op sda2, hmmm  ???

Ik weet even niet zo snel hoe je dat kan fixen. Gezien het tijdstip, zou ik even wachten tot morgen meer hulptroepen aanwezig zijn.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline barth

  • Lid
Re: Kan C:schijf niet meer benmaderen.
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/18, 01:58:15 »
Idd is de MBR stuk...Opstarten met je recovery DVD zou de truc moeten klaren...Fix boot (oid).


Re: Windows 7 Ubuntu 10.10 ernaast
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/18, 14:17:42 »
Hallo Ubunters,

Kan nog steeds geen windows 7 benaderen, heb nu een Ubuntu 32 bit versie geladen alles werkt ook de printer.
Is het misschien beter een 32 bit versie te laden, vermoedelijk moet ik windows en Office 2007 opnieuw kopen.
Om alles weer telaten werken.

Bram uit Tirol