Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu server awstats in webmin  (gelezen 5651 keer)

ubuntu server awstats in webmin
« Gepost op: 2009/02/04, 14:36:51 »
Hallo Allemaal,

heb een ubuntu server opgezet om te voorzien in de dagelijkse torrent/webserver behoefte en nu vind ik het wel makkelijk om 1 interface te hebben waari k snel wat gevens kan bekijken vandaar dus webmin op de server.
Nu ben ik bezig om de awstats module in webmin aan de praat te krijgen, maar ik loop tegen een probleempje op waar ik geen antwoord op kan vinden.

webmin is geinstallleerd en werkt awstats is geinstalleerd en werkt. kan mijn stats benaderen via http://serverip/awstats/awstats.pl?config=mijn.domein.nl
 maar nu wil ik awstats kunnen benaderen via webmin doormiddel van de awstats module die voor webmin beschikbaar is. ik kan updaten configs toevoegen via de module, maar als ik mijn stats wil bekijken. wordi k vanuit webmin geredirect naar

http://serverip/awstats/awstats.pl?config=mijn.domein.nl&configdir=/etc/awstats en krijg daarbij deze melding in mn scherm

"Error: Sorry, to allow overwriting of configdir parameter from an AWStats CGI usage, environment variable AWSTATS_ENABLE_CONFIG_DIR must be set to 1"

En de grote vraag voor mij is nu waar pas ik die environment variable aan ? ik heb me suf gezocht maar kom alleen maar in hetzelfde onduidelijke loopje terecht. het zijn van die kleine dingen die me mateloos kunnen irriteren lol

misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft en mij de goede richting op kan wijzen.

Bedankt


Re: ubuntu server awstats in webmin
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/04, 15:11:37 »
Staat die config file niet onder /usr/share/awstats/tools/awstats_configure.pl of /etc/awstats/awstats.conf, anders een zoekactie op je schijf uitvoeren of je de file terug kan vinden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: ubuntu server awstats in webmin
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/04, 19:49:31 »
Kort samengevat ;)

De configuratie files in : /etc/awstats/awstats.mijn.domein.nl.conf en awstats.conf
awstats perl script in : /usr/lib/cgi-bin/awstats.pl

In /etc/apache2/conf.d/awstats
Alias /awstatsclasses "/usr/share/awstats/lib/"
Alias /icon/ "/usr/share/awstats/icon/"
Alias /awstatscss "/usr/share/doc/awstats/examples/css"
ScriptAlias /cgi-bin/ /usr/lib/cgi-bin/
ScriptAlias /awstats/ /usr/lib/cgi-bin/
Deze aliassen gemaakt om het boeltje aan de gang te krijgen.
Stats zijn  dan benaderbaar via  http://serverip/awstats/awstats.pl?config=mijn.domein.nl. Maar niet vanuit de button in de webmin awstats module.

Voor zover ik gezien heb in het awstats_configure.pl script maakt deze de aliassen voor je aan. En daarbij een basis awstats.conf geloof ik, Dat werkt niet "helemaal" voor ubuntu in dit geval. bekend probleem debianvsubuntu dingetje.  Dus ik heb het maar met de hand gedaan. Heb het script voor de zekerheid nog even doorgenomen of daar de enable config dir parameter gezet kan worden, maar helaas

Voor mij zou het logisch zijn om te denken dat het ergens in de apache.conf, awstats.(mijndomein)conf of de awstats.pl gedaan moet worden. Even de test gedaan met chmod -R 777 /etc/awstats /usr/lib/cgi-bin/awstats.pl /var/www/awstats om te kijken of het geen permissie probleem was, maar ook zonder resultaat

Ik zal dus ergens die parameter enable config dir = 1  moeten zetten, maar waar en hoe ? is de grote vraag voor mij.
Het is een beetje muggesiften in principe werkt het allemaal wel. maar niet helemaal zoals het hoort.

Re: ubuntu server awstats in webmin
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/04, 21:29:12 »
Ik kon ook niet zo snel een andere config file bedenken, waar je die regel in moet zetten. Ben wel heel benieuwd waar deze wel thuishoort. Hopelijk dat een van de andere forum leden met een betere kennis van servers hier een antwoord op weet. Gandyman misschien  ???

Met vriendelijke groet,

Gijs

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

johnno40

  • Gast
Re: ubuntu server awstats in webmin
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/05, 22:00:02 »
In je awstats.pl staat een zinnetje:

else { @PossibleConfigDir=("$DIR","/etc/awstats","/usr/local/etc/awstats","/etc","/etc/opt/awstats"); }

Je awstats files moeten in 1 van deze directories staan anders kan hij ze niet vinden.

Hoop dat het je helpt  ;)

Groetjes John.

Re: ubuntu server awstats in webmin
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/05, 23:46:17 »
Ja precies. daar gaat het dus mis. En vind het zo gek dat niemand daar een woord over rept in alle howtos die ik gelezen heb.
Ik zal toch niet de enige zijn die het zo wil aanbieden. Met de config zoals die nu is kan je immers ook niet aankomen bij je klanten.
Webmin gaat automatisch zoeken naar de awstats.mijn.domein.nl.conf in /etc/awstats.

vandaar ook dat vanuit de webmin awstats module op de button "show statistics" deze url naarboven komt :
http://serverip/awstats/awstats.pl?config=mijn.domein.nl&configdir=/etc/awstats

maar deze werkt wel
http://serverip/awstats/awstats.pl?config=mijn.domein.nl

alleen ik wil nu juist dat die button vanuit webmin het doet. wat ik zeg het is muggesiften. maar maak dan die knop niet als die niet werkt lol
Heb zelf al geprobeerd om mijn configdir (/var/www/awstats/ toe te voegen aan de awstats.pl. maar dat ging niet werken.

Dan zal ik moeten gaan linken vanuit /etc/awstats naar mn ~/www/awstats dir. Krijg daar al een slecht gevoel van in mn virtuele onderbuik. Om vanuit mn root FS te gaan linken naar mn www directories. Slechte oplossing wat bij betreft,als het al zou werken. Geen optie imo.

Mijn installatie is ook een basis install server lts. met mysql proftpd ushare, apache en wat rhkunter* firewall* beveilings standaard grappen.(*die uiteraard wel uitstaan tijdens het testen) Dus veel tijd om de boel te vxrklxtxn heb ik niet gehad. gebruik zelfs nog het originele awstats alias om de boel te benaderen. voor de ultieme zekerheid.

Het is ook wel meer een webmin ding. Had gehoopt dat het een ubuntu compatibaliteitsdingetje was. Misschien kan ik mn verhaal beter  op het webmin forum afhandelen.

Bedankt tot zover  !

« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 23:52:25 door karlhungus »