Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Portrait naar Landscape  (gelezen 2765 keer)

Offline am

  • Lid
Portrait naar Landscape
« Gepost op: 2020/06/27, 10:08:59 »
Hallo, is er een programma onder linux om een staande foto om te zetten naar landscape? Heb al van alles geprobeerd, en denk dat er niet veel mogelijkheden zijn omdat te verwezenlijken. Het gaat namelijk om een kerk, maak ik een uitsnede dan verlies ik een stuk van de kerk, misschien dat iemand een oplossing weet hier.
Met vriendelijke groet 

Re: Portrait naar Landscape
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/27, 10:17:16 »
Je kunt een foto door de printer in landscape laten afdrukken of je gebruikt GIMP die, als het goed is, al op je systeem geïnstalleerd is.
Zo niet niet dan vind je die in het software winkeltje.


Zonder beeldverlies denk ik niet dat dit mogelijk is, er zullen altijd stukken foto verdwijnen als je die omzet naar landschape. Mogelijk dat je met wat knip en plakwerk nog iets kunt corrigeren,
« Laatst bewerkt op: 2020/06/27, 15:08:22 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

JorisC

  • Gast
Re: Portrait naar Landscape
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/27, 10:53:35 »
Ik denk maar even mee .
De kerk uit de foto knippen en dan met kolourpaint een nieuw bestand maken en de uitgeknipte afbeelding in plakken.
Je kan de afbeelding draaien als dat nodig is en dan opslaan .
Of met lnkscape de uitgeknipte kerk importeren .
« Laatst bewerkt op: 2020/06/27, 10:59:07 door JorisC »

Offline am

  • Lid
Re: Portrait naar Landscape
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/27, 11:24:52 »
Je kunt een foto door de printer in landscape laten afdrukken of je gebruikt GIMP die, als het goed is, al op je systeem geïnstalleerd is.
Zo niet niet dan vind je die in het software winkeltje.
Ik heb het met de gimp geprobeerd, ik moet dan een uitsnede maken waardoor er grote stukken wegvallen en dat wil juist niet.
groet

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Portrait naar Landscape
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/27, 13:37:39 »
Hoi am,

Gimp is hier een goed programma voor. Maar wat je niet op je foto hebt staan krijg je daar ook niet mee terug. Kijk, heb je de kerktoren er niet op, dan krijg je hem ook niet terug met Gimp. Maar heb jij de hele kerk er staand  op de foto gekregen,  dan moet er wel wat kunnen. Stukken van naast de kerk, die je er in landscape "bij" wilt zetten, zal je dan met bewerkingen als klonen ergens anders vandaan moeten halen. Daat is nog een kunst apart.

Kan jij een foto van jouw kerk hier neerzetten zodat we een idee hebben? Je kan alleen kleine afbeeldingen plaatsen, maar verkleinen mag best.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Portrait naar Landscape
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/27, 14:00:55 »
Ik begrijp de vraag niet. Met elk fotoprogramma op Linux kunnen je roteren.
En vervolgens (of alleen maar?) wil je een uitsnede maken? Dat kan ook met elk fotoprogramma.
Wat Just zei, plaats hier een voorbeeldfoto en zeg wat je daarmee wilt doen.

Re: Portrait naar Landscape
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/27, 23:38:46 »
@ am,

Kan je die foto op uw scherm zo vergroten ( + -) in de viewer en er dan een screenshot van nemen ?
Experimenteer daar eens mee ... en als je dan tevreden bent met het bekomen resultaat dan sla je dat op als PNG of Jpeg indien je die dan zou bewerken/aanpassen in Gimp ( op een laag ... ).   ???

Je kan die foto ook in Libre Office Writer invoegen op een pagina - A3 bvb- die liggend ingesteld is en dan zo aan de grootte van de pagina aanpassen ... neem er dan een screenshot van en sla dat op als PNG.   ???
Experimenteer er maar mee ... tot je een, voor jou, bevredigend resultaat bekomt met behoud van de verhouding.

Ik bedenk maar wat ... misschien lukt het daarmee wel ... ???

Of ... voer eens uit wat Just en Paul geschreven hebben  --- dan leren we er ook nog van... 8-)
« Laatst bewerkt op: 2020/06/27, 23:57:47 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline X-E3

  • Lid
Re: Portrait naar Landscape
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/28, 07:35:19 »
Van een staande foto kun je niet zo maar even een liggende foto maken. (of omgekeerd) zonder beeld verlies.Je zult een nieuwe uitsnede moeten maken en dat levert verlies van beeld op.

Gr. Ben

Offline Jenske

  • Lid
Re: Portrait naar Landscape
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/28, 15:21:38 »
Als ik de oorspronkelijke vraag van "am" lees, vraagt deze misschien toch iets anders: nl. hoe maak ik een beeld van iets (een kerk) dat verticaal staat, terwijl ik het toch niet in één ruk op beeld kan krijgen.

"am", kan je dit even bevestigen?

Indien mijn veronderstelling klopt, zijn er enkele mogelijkheden om iets zeer hoog (of zeer breed) op beeld te kunnen nemen:
  • gebruik een krachtige groothoeklens
  • ga verder van het object staan
  • combineer beide voorgaande
  • gebruik een zgn. tilt-and-shift lens. Da's een zeer dure lens die een aantal vreemde bewegingen toelaat en waarmee je het klassieke "achterover vallen"-effect van een foto dichtbij een kerk kan corrigeren. Maar da's niet oneindig. En dat vergt een camera met verwisselbare lenzen. En zo'n lens is écht duur.
  • nog duurder: gebruik een zgn. technische camera (vb. van Arca-Swiss), maar dan zit je al snel aan enkele duizenden euro's
  • er bestaat ook software (*) waarmee je dat tilt-and-shift effect kan aanpakken. Je moet dan meerdere overlappende foto's nemen van de kerk, van boven naar beneden (of andersom). Vervolgens las je met de juiste software (*) die foto's aan elkaar als in een panorama.
(*) Goede software om foto's aan elkaar te lassen: Hugin panorama software. Die is open source. En in tegenstelling tot wat het woord panorama doet vermoeden kan je er ook verticale beelden mee aan elkaar plakken. Ga maar eens kijken hier:
http://hugin.sourceforge.net/tutorials/perspective/en.shtml

Maar eigenlijk: als je écht een goed beeld wil van een kerk, zou je met je camera op de halve hoogte moeten een foto nemen, zodat de vervorming bovenaan en onderaan gelijk is. Als je nl. vanop de grond een foto neemt, vervormt het beeld bovenaan enorm.
Maar dan heb je een kraan, drone of zeeeeer lange arm nodig.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Portrait naar Landscape
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/30, 16:38:02 »
Ik heb het met de gimp geprobeerd, ik moet dan een uitsnede maken waardoor er grote stukken wegvallen en dat wil juist niet.
groet

Wat jij wilt kan zoals hierboven al omschreven alleen fatsoenlijk met uitsnede. Als je foto daaraan niet voldoet houdt dat op.

Een andere mogelijkheid.
In gimp onder Afbeelding kiezen voor Canvasgrootte. Dan de bijgevoegde vlakken invullen naar wens (mogelijk in tweede laag).

Je kunt ook nog Afbeelding schalen, en dan de waardes loskoppelen (zoals in de afbeelding hieronder) om daarna de verhoudingen aan te passen. Krijg je wel een landscape van je protrait, maar dan houdt je een héle rare vervormde foto over  =D
« Laatst bewerkt op: 2020/06/30, 16:40:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Portrait naar Landscape
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/30, 16:47:25 »
Een andere mogelijkheid.
In gimp onder Afbeelding kiezen voor Canvasgrootte. Dan de bijgevoegde vlakken invullen naar wens (mogelijk in tweede laag).

Een voorbeeld...
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore