Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities bewerken  (gelezen 800 keer)

Nizzle

  • Gast
Partities bewerken
« Gepost op: 2007/02/19, 17:41:45 »
ja ehm.. ik had mijn oude data partitie vanuit windows nog bewaard..
heb tegewoordig een nieuwe partitie gemaakt voor data.. een ReiserFS dingetje..
had gelezen dat dit sneller was dan ext3 dus mijn partities zijn ReiserFS ofzo..
iig.. ik had dus gedaan tijdens de ubuntu setup (live) maar wil er nu dus wat van wijzigen..

heb nu de meeste data van de oude windows partitie overgezet naar mijn nieuwe partitie.. en wil dus de windows partitie weggooie aangezien ik er toch nix meer aan heb en dan heb k weer ruimte om die nieuwe partitie uit te breiden..

nou heb k op 1 of andere manier een partitie proggie verkregen (via een script op tweakers.net geloof ik)
Systeem -> Beheer -> GNOME Partitiebewerker
alleen ehm daar staan voor alle partities slotjes en kan helemaal geen ene fuck met dat programma.. :(

iemand een id waarmee ik dit kan oplossen..?
wil wel screenshots geven maar om de 1 of andere duistere reden werkt me print screen knopje nu ff niet :P

Theejoo

  • Gast
Partities bewerken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/19, 17:50:24 »
Dat gaat ook niet  dat slotje wat er voor staat in Gparted wil zeggen dat deze gekoppeld zijn en je geen rechten hebt (root) om daar iets van te wijzigen.

Je kunt het beste Gparted live cd downloaden http://gparted.sourceforge.net/. en dan de iso image branden op een cd.
Wanneer de cd gebrand is boot je via deze cd en kun je naar hartelust dat doen waarmee je vraag betrekking heeft.
Alleen opletten dat je niet je instal van linux bewerkt.

Nizzle

  • Gast
Partities bewerken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/19, 19:28:19 »
raarheid..

ik had eerst wel dat programma gebruikt..
je moet ook eerst wachtwoord typen als je het start dus lijkt me dat je dan wel de rechten hebt..

en je kan in dat proggie rechts klikken op de partitie en kiezen voor "loskoppelen" ofzo
maar dan krijg ik dit
Citaat
Kan /dev/sda5 niet loskoppelen
De partitie kon niet worden losgekoppeld van de volgende koppelpunten:

/media/sda5

Waarschijnlijk zijn er nog andere partities aan deze koppelpunten aangekoppeld. Het is het beste om deze partities handmatig af te koppelen.
kan het via nautilus ook niet onkoppelen dan krijg ik dit
Citaat
umount: /media/sda5: apparaat is bezig
umount: /media/sda5: apparaat is bezig
Fout: umount mislukt

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Partities bewerken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/19, 20:13:03 »
Met de live CD heb je dit probleem niet, omdat deze volledig op CD en in Ram loopt.
In deze moet ik je adviseren om het advies van Theejoo op te volgen, het is ook mijn manier van werken en van vele anderen op dit forum.........

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Nizzle

  • Gast
Partities bewerken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/19, 22:33:58 »
ben 100% cker dat k t eerder op deze manier gedaan heb.. nog voor dat k deze inrichting deed met de live cd..

dat en me cdtjes zijn op :P