Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ADB ??  (gelezen 3977 keer)

ADB ??
« Gepost op: 2023/04/02, 21:46:57 »
Geachte allen,

Graag wil ik op Ubuntu touch op een toestel gaan installeren. Voordat ik het ding aan de computer kan gaan hangen, moet ik wat voorbereidingen treffen zoals te lezen in de link. https://devices.ubuntu-touch.io/device/suzu

Bij de stap: 'Enable ADB debugging' loop ik vast. Ik moet doen wat hieronder staat maar ik begrijp daar niet veel van. Wie kan mij bijsturen? Het onderstreepte gedeelte bovenin weet ik geen raad mee.

On Linux

    Download the Linux zip from Google.
    Extract it somewhere - for example, ~/adb-fastboot.
    Add the following to ~/.profile:

    if [ -d "$HOME/adb-fastboot/platform-tools" ] ; then
     export PATH="$HOME/adb-fastboot/platform-tools:$PATH"
    fi

    Log out and back in.
    You may also need to set up udev rules: see this repository for more info.

Setting up adb

To use adb with your device, you’ll need to enable developer options and USB debugging:

    Open Settings, and select “About”.
    Tap on “Build number” seven times.
    Go back, and select “Developer options”.
    Scroll down, and check the “Android debugging” or “USB debugging” entry under “Debugging”.
    Plug your device into your computer.
    On the computer, open up a terminal/command prompt and type adb devices.
    A dialog should show on your device, asking you to allow usb debugging. Check “always allow”, and choose “OK”.
    If the dialog is not appearing or the list of devices is empty, check if you installed adb properly.
        On Windows: Make sure your device manager does show your phone and doesn’t show a yellow triangle next to it!

Congratulations! adb is now ready to use with your device.
Setting up fastboot

Using fastboot (if your device supports it) should simply involve rebooting to fastboot mode. While in fastboot mode, you can type fastboot devices to verify that your device is being detected.
Popular adb commands

    adb shell - launches a shell on the device
    adb push <local> <remote> - pushes the file <local> to <remote>
    adb pull <remote> [<local>] - pulls the file <remote> to <local>. If <local> isn’t specified, it will pull to the current folder.
    adb logcat - allows you to view the device log in real-time. You can use adb logcat -b radio to view radio logs, and adb logcat -C to view logs in colour
    adb install <file> - installs the given .apk file to your device

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: ADB ??
« Reactie #1 Gepost op: 2023/04/03, 21:15:42 »
Als het goed is heb je dat niet nodig. Op Ubuntu kun je adb ook gewoon via APT installeren dus:
sudo apt install adb
Dan hoef je niets apart te downloaden of aan PATH toe te voegen en kun je direct met adb aan de slag.

Wanneer je aan de kant van je telefoon / tablet alles goed hebt ingesteld qua inschakelen USB-debuggen zou je wat commando's kunnen testen.

adb devicesZou lijst van aangekoppelde apparaten (die in debug-modus staan) moeten geven en
adb shellOm een shell te openen op het apparaat en daar lokale commando's uit te kunnen uitvoeren. Dus als je in die shell ls uitvoert zie je de bestanden en mappen op het apparaat. Met exit kun je die shell weer verlaten.
« Laatst bewerkt op: 2023/04/03, 21:19:35 door erik1984 »

Re: ADB ??
« Reactie #2 Gepost op: 2023/04/04, 10:18:31 »
Als het goed is heb je dat niet nodig. Op Ubuntu kun je adb ook gewoon via APT installeren dus:
sudo apt install adb
Dan hoef je niets apart te downloaden of aan PATH toe te voegen en kun je direct met adb aan de slag.

Wanneer je aan de kant van je telefoon / tablet alles goed hebt ingesteld qua inschakelen USB-debuggen zou je wat commando's kunnen testen.

adb devicesZou lijst van aangekoppelde apparaten (die in debug-modus staan) moeten geven en
adb shellOm een shell te openen op het apparaat en daar lokale commando's uit te kunnen uitvoeren. Dus als je in die shell ls uitvoert zie je de bestanden en mappen op het apparaat. Met exit kun je die shell weer verlaten.

Zoiets leek mij ook al maar hier schoot mijn kennis een beetje tekort. Dank voor de info. Ik ga hier mee prutsen...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: ADB ??
« Reactie #3 Gepost op: 2023/07/17, 15:48:34 »
En toen had ik weer eens tijd om met een toestel te prutsen. Als gegeven in deze link: https://devices.ubuntu-touch.io/device/suzu heb ik alle stappen doorlopen totdat ik de unlock code van Sony
( https://developer.sony.com/open-source/aosp-on-xperia-open-devices/get-started/unlock-bootloader#unlock-code )
 ergens moest gaan ingeven om de bootloader te unlocken. Dat moet via fastboot op een of andere manier maar ik kan nergens een logisch aanknopingspunt vinden. De telefoon moet middels usb aan de computer zijn verbonden, tot zo ver niets geks maar dan moet ik via fastboot de unlock code ingeven. Ik kan er geen wijs uit worden hoe dat werkt of er gaat iets verkeerd maar ik heb tot dan toe alle stappen gevolgd dus ik vraag het me af wat hier mis kan zijn gegaan. Graag uw assistentie.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.