Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch? [Yeah let's do it!]  (gelezen 7809 keer)

Offline e2jk

  • Lid
Hoi iedereen (en de Bosschenaren in het bijzonder!)
Ik woon in Den Bosch, en zou graag willen zien als er interesse bestaat om real-world ontmoetingen te starten. Voor zover ik weet bestaat er geen Linux/FLOSS/Open Data/etc. -achtige groep in de omgeving. Ik zag wel de pagina van DukesOfHackers (Hackerspace) maar ik weet niet als ze [al] actief zijn.

Het idee zou zijn om met een groepje over allerlei topics te praten, en is niet perse Ubuntu gelimiteerd. Dingen zoals de Raspberry Pi zouden aan boord kunnen komen, afhankelijk van de interesse.

Ik heb nog geen website of mailing list opgestart, dit is in feite het eerste bericht, dus graag een commentaar plaatsen als jij interesse (of niet) hebt!
Groeten,
    +Emilien

[EDIT 1] Zie dit bericht met contact informatie en nieuws over de eerste bijeenkomst op 29/11/2011.
[EDIT 2] Locatie details zijn in deze post terug te vinden! 29/11/2011 @ 20u - In de Keulse Kar
[EDIT 3] Zie deze post met een "verslag" van de eerste bijeenkomst.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/04, 05:28:32 door e2jk »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/14, 02:47:22 »
Den Bosch is voor een keer wel te doen maar op het moment zal het moeilijk worden omdat ik met vervoer zit en het ontiegelijk druk heb de laatste tijd.

Maar lijkt mij wel leuk alleen op dit moment is het lastig.



Offline e2jk

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/15, 20:06:42 »
Cool. Ken jij misschien andere mensen in de omgeving die geïnteresseerd zouden zijn?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/17, 15:56:31 »
Ik ken ze wel maar die wonen niet in de buurt helaas.
Ik maak af en toe dag tochten om ze te bezoeken. Mijn vrienden en kennissen in de buurt hebben andere hobby's en zien mij als handig iemand om de pc in orde te maken.

Maar er wonen er toch meer in de omgeving van den bosch die hier ook op het forum zitten?
Niemand daarvan interesse?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/17, 17:06:59 »
Zelf kom ik uit Den Bosch dus aan die voorwaarde is voldaan. Dus op zich wel een aardig idee om een keer bij elkaar te komen, dan kunnen we daarna kijken of het voor herhaling vatbaar is. En misschien ook wel leuk om iets in het kader van mijn Ubuntu-project te doen (zie onderschrift) of iets dergelijks.

Offline e2jk

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/17, 17:16:47 »
Hoi markba, leuk project! Dit is dus een goed voorbeeld van de dingen waar wij in het kader van een LUG meer expositie aan zouden kunnen geven, zo dat het meer bekend kan worden. Ken jij andere mensen die wij geïnteresseerd zouden kunnen krijgen? Als we een klein aantal personen bij elkaar kunnen krijgen, zou het kunnen lukken! ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/17, 23:19:43 »
Dat het gaat lukken is al zeker, want ik ben al flink op stoom. En iedereen die een bijdrage zou willen leveren, in wat voor vorm dan ook is welkom. Dus het is zeker goed om te kijken hoe we met elkaar verder kunnen komen, lijkt me leuk!

Offline e2jk

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/18, 23:46:56 »
Vanavond heb ik een paar biertjes met een van de leden van het Bossche Hackerspace gedronken. De space heeft nog geen fysieke lokaal, dus ik vraag me af als wij samen iets zouden kunnen opstellen. De interesse van een Hackerspaces en van een LUG zijn op zich wel in hetzelfde sfeer, openheid, leren met anderen, sociale contact, etc. Het leuke van een space is dat je dan een leuke plek kan hebben, waar er zowel lezingen, meetings en actief aan projecten [samen] kan worden gewerkt.

Het idee zou zijn om gezamenlijk een eerste "formele" beenkomst te houden, om de interesse van iedereen te horen, en daar vanaf te bepalen hoe verder te gaan.

Wij hebben (zonder dat de datum 100% vastzit) tentatief op dinsdag 29 november gemikt. We zullen de details (tijd, plaats) wel in de komende dagen boven water krijgen. emiel1976, markba, wat denken jullie hiervan?

Met behulp van de leden kaart en het zoeken in de forum posts heb ik ook een lijst van ongeveer 15-20 profielen kunnen maken, van mensen die in of rond 's-Hertogenbosch zouden wonen. In de loop van de dag morgen zal ik ze een voor een contacteren...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/19, 01:55:45 »
Op zich lijkt het mij wel wat maar voorlopig is het door de week's heel lastig vanwege mijn werk en omdat ik nog geen auto heb.
Ik ben wel bezig met het kijken of ik een auto aan kan schaffen omdat ik nu met woon werkverkeer afhankelijk van anderen ben.
Daardoor kan ik nooit zeggen hoe laat ik thuis ben.
Dat is dus nogal lastig.

Volgende maand ga ik kijken of het mogelijk is om weer eens een auto aan te schaffen en als ik die heb is het geen probleem meer.
Dan kan ik indien nodig eerder vertrekken van mij werk.
Kan ik mij tevens eerst toonbaar maken want heel de dag in de modder en tussen de kamelen, lama's, hyena's en andere wilde dieren is nou niet echt iets om zonder eerst te douchen mij onder de mede mens te gaan begeven. XD

Maar ik heb zeker interesse.



Offline e2jk

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/19, 22:19:00 »
Emiel, ik hou je dus op de hoogte.

Ik ben nu aktief aan het "spammen", ik heb een lijst van 26 personen die rond Den Bosch wonen opgesteld vanuit de gebruikers kaart, en door het zoeken in de posts. Er mag blijkbaar alleen maar 10 Private Messages per uur worden gestuurd, ik mis er nog 6 ;) Het kost nogal wat tijd, maar hopelijk door het sturen van een bericht per persoon zal een groter aantal antwoorden!
Ik heb het ook trouwens aan een aantal Mailing Lists gestuurd (Debian, openSUSE, CentOS, Gentoo, etc.)

FYI dit is het bericht:

Hoi <gebruikersnaam>

Wij zijn bezig met het opstellen van een Linux Users Group (LUG) in Den Bosch. Ter info (vanuit Wikipedia):
""Een Linux Users Group of LUG is een groep mensen die geregeld samenkomen om te praten over het Linux besturingssysteem en elkaar te helpen met problemen (in verband met informatica). Naar een LUG gaan schijnt één van de beste manieren te zijn om Linux te leren kennen.""

Volgens jouw profiel op de Ubuntu-NL forum woon jij in Den Bosch... Wij zijn van plan om een eerste bijeenkomst op dinsdag 29 november te houden, ergens in Den Bosch. Het plekje is nog geheim, euh, nou, ik bedoel dat wij dit nog gaan regelen... ;)

De bedoeling van deze eerste meeting is om elkaar te leren kennen, en ook om de interesse van iedereen te kunnen bepalen. Als we eenmaal regelmatig zullen meeten zal het zeker niet alleen over Ubuntu gaan, maar ook over andere distro's, misschien soms BSD, andere FLOSS projecten. En wij zijn nu in contact met DukesOfHackers, de Bossche Hackerspace. Daardoor zullen wij zeker ook andere diverse topics bespreken, zoals hardware, VOIP, etc.

Wat denk jij hiervan? Zou jij geïnteresseerd zijn om bij deze eerste meeting langs te komen? Laat het mij alsjeblieft weten met een antwoordje, en graag ook een post op de forum: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/starten-van-een-linux-users-group-in-den-bosch/ zo kunnen anderen ook meedoen!

Groeten,
Emilien

Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/19, 23:34:59 »
Hey, ik ben gespamt door e2jk, en dit lijkt me een heel leuk project! Het lijkt me erg leuk om een keer met zijn alle bij elkaar te komen, en dingen door te spreken.

Ik heb ook een klasgenoot die nu nog niet in Den Bosch woont maar wellicht wel intresse heeft, ik zal het hem ook doorgeven. Leuk idee!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/19, 23:35:44 »
De 29e is voor mij lastig want het is mijn vaste schaatsavond. Maar ik zal toch proberen te komen. Franko (ook van De Vrije PC) komt misschien ook.

Offline danger89

  • Lid
    • OpenLaptop
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/19, 23:55:08 »
Ik woon zeer binnenkort in Den Bosch. Ik zou me graag willen aanmelden aan deze LUG in Den Bosch. 29e moet kunnen ;)

Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/19, 23:58:49 »
En dat is dus die klasgenoot ;)

Offline danger89

  • Lid
    • OpenLaptop
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/20, 00:01:58 »
En dat is dus die klasgenoot ;)
Correct

Offline e2jk

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/20, 00:31:00 »
Dr. Horrible, danger89: Cool! Ben blij dat jullie naar voren komen.
markba: Het zou fijn zijn als jij er ook bij kan zijn. Het moeilijkste in het begin is om mensen bij elkaar te krijgen ;)

In de komende dagen zal ik voor een locatie zorgen. Hebben jullie misschien ideeën? markba, in deze post had jij het over In de Keulsche Kar. Is er iets bijzonder aan die plek? Ken jij misschien de baas daar, of heb je contacten met de staff?

Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/20, 12:06:29 »
Ik vind het een leuk idee.
Mijn vraag is alleen of het ook geschikt is voor mensen zo als ik is die weinig tot geen verstand van Linux / Ubuntu dan wel programmeren hebben?
Ik gebruik Ubuntu nog maar een paar maanden.
PS Helaas kan ik niet op 29 November.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/20, 13:13:21 »
markba, in deze post had jij het over In de Keulsche Kar. Is er iets bijzonder aan die plek? Ken jij misschien de baas daar, of heb je contacten met de staff?
LOL, die post heb ik 3 jaar geleden gemaakt, destijds geen reacties en nu gaan we vrolijk verder...  =D

Ik heb geen connecties in die richting of zo, het was gewoon het eerste wat me binnenviel (ik kwam er wel eens). Misschien is de Verkadefrabriek wel wat? Voldoende ruimte, gratis WIFI en op doordeweekse dagen niet zo heel druk.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/20, 15:34:03 »
Ik vind het een leuk idee.
Mijn vraag is alleen of het ook geschikt is voor mensen zo als ik is die weinig tot geen verstand van Linux / Ubuntu dan wel programmeren hebben?
Ik gebruik Ubuntu nog maar een paar maanden.
PS Helaas kan ik niet op 29 November.



Ik gebruik ook nog niet zo lang Linux.
Dus je bent niet de enige.

@e2jk, Dat is fijn.
Is er een mogelijkheid dat het in de toekomst op een andere dag plaats vind?

Offline e2jk

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/20, 15:45:44 »
Hein, emiel1976, het idee is juist om mensen met verschillende kennisniveaus bij elkaar te krijgen, en met verschillende interesse gebieden.

markba, de zoekfunctie werkt goed ;). De Verkadefrabriek is inderdaad ook een goed idee.

emiel1976: er is nu nog niets hard vastgesteld. Een van de punten waar ik het over wil hebben tijdens de eerste vergadering is juist de beschikbaarheid van iedereen, zo dat wij dit op de beste manier kunnen inplannen. Als er dagen zijn waar je altijd niet beschikbaar bent, laat het weten zo dat wij het mee kunnen nemen in de discussie.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/20, 16:22:16 »
Voorlopig zijn de dinsdag en de vrijdag avond lastig maar als alles goed gaat dan zou dit over 1 a 2 maanden niet meer zo zijn en maakt het niet meer uit.
Het is alleen nu vrij lastig.


Offline e2jk

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/20, 19:17:39 »
Is genoteerd

Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/21, 16:45:16 »
Liever niet in het weekend.
En nog iets anders. Aangezien ik van buiten Den Bosch moet komen is het wel handig als het een locatie is waar je ook goed met de auto kan parkeren. Liefst gratis ik blijf tenslotte een Nederlander. =D

Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/21, 20:05:29 »
Het lijkt mij op zich wel leuk om eens naar toe te komen, maar doordeweeks zal voor mij niet snel gaan, enkel op donderdagavond heb ik niks.
Ik hoor wel wat de uiteindelijke datum word, maar 29 november kan ik sowieso niet.
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org

Offline e2jk

  • Lid
Re: Starten van een Linux Users Group in Den Bosch?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/23, 00:34:30 »
Ik heb net een Meetup groep geopend, en onze eerste bijeenkomst er op geplaatst: http://www.meetup.com/project073... Go check it out and join the group, zelfs als je op de 29ste niet zou kunnen komen...
Er is ook een website opgestart: http://project073.nl. Daarachter staat ook een mailing list, het zou handig zijn als je jij daar aan gaat subscriben... Wij gebruiken trouwens op dit moment de IRC kanaal van DukesOfhackers, de Bossche hackerspace: #dukesofhackers op freenode.

Het plan voor 29 november is om rond 20u te beginnen. Samen met Dr. Horrible en KingOfDos [van de DukesOfhackers] zijn wij op zondag een aantal bars en restaurants gaan bekijken in centrum Den Bosch (en hebben ook een paar biertjes gedronken, yay), en hebben 2 leuke plekjes gevonden. Afhankelijk van hoeveel mensen komen zullen wij de ene of de andere kiezen ;) Daarom zou het fijn zijn als je ons laten weten dat je van plan bent om te komen, via de Meetup site of op de mailing list (beide mag ook!)

Op dit moment hebben wij al ongeveer 8 personen die zouden komen, en ik wacht nog op de reactie van ~15. Het ziet er goed uit, mensen!