Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beveiliging  (gelezen 1145 keer)

halepole

  • Gast
beveiliging
« Gepost op: 2007/03/25, 23:25:22 »
Ik vroeg mij opeens af welke aplicaties je allemaal moet hebben voor beveiliging.
als het kan onder elkaar en wat het doet in één of drie woorden.
Ik hoop dat hier iemand mischien 5

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/25, 23:30:28 »
Twee woorden: eigenlijk niks.

Het is al goed geregeld in Linux!

Voor de paranoïden onder ons (waartoe ik zelf ook behoor): installeer Firestarter, de grafische schil om de al ingebouwde IPtabels vuurmuur. Daarmee kun je de poorten van je PC op stealth zetten (de poorten staan standaard op closed). Installeren doe je gewoon via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer.

Voor een virusscanner ben zelfs ik niet paranoïde genoeg.....  Heerlijk, om die niet nodig te hebben!

halepole

  • Gast
beveiliging
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/25, 23:37:22 »
Citaat van: pjotr123
Twee woorden: eigenlijk niks.

Het is al goed geregeld in Linux!

Voor de paranoïden onder ons (waartoe ik zelf ook behoor): installeer Firestarter, de grafische schil om de al ingebouwde IPtabels vuurmuur. Daarmee kun je de poorten van je PC op stealth zetten (de poorten staan standaard op closed). Installeren doe je gewoon via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer.

Voor een virusscanner ben zelfs ik niet paranoïde genoeg.....  Heerlijk, om die niet nodig te hebben!
Wel dat van de virusscanner wist ik al maar van een firewall twijfelde ik.
De virusscanner is mischien wel goed al je bestanden doorgeeft aan een windowsgebruiker en van hem krijgt zodat het virus mischien niet verder raakt dan uw pc.

'kheb eens gelezen dat er een windowsvirus zat in de productie van ipods. Vandaar

Groetjes Halepole

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beveiliging
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/25, 23:43:56 »
Tja, de windhozers moeten maar voor hun eigen veiligheid zorgen...... Daar ga ik geen systeemkracht
aan spenderen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
beveiliging
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/26, 00:20:16 »
Als je achter een router zit heeft een firewall eigenlijk vrij weinig zin.
Je pc is dan niet direct vanaf het internet te benaderen, behalve op poorten die je zelf opengezet hebt.
Een firewall voegt daar mijns inziens niet zoveel aan toe.

halepole

  • Gast
beveiliging
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/26, 00:35:22 »
Citaat van: Johanvd
Als je achter een router zit heeft een firewall eigenlijk vrij weinig zin.
Je pc is dan niet direct vanaf het internet te benaderen, behalve op poorten die je zelf opengezet hebt.
Een firewall voegt daar mijns inziens niet zoveel aan toe.
Daar had ik al eens van gehoord.
Maar om het eventjes over windows te hebben.
Bijna iedereen heeft een router thuis, waarom hebben die dan allemaal een firewall nodig.

Groetjes Halepole

Goeroeboeroe

  • Gast
beveiliging
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/26, 00:38:08 »
In Linux ben ik nog niet echt thuis, maar in Windows is er wel degelijk 'n aanvullende waarde van 'n firewall bij 'n router, of van 'n router met ingebouwde software-firewall. En 't zou me niet verbazen als dat in Linux net zo is, omdat dit weinig met 't besturingssysteem te maken heeft.
De meeste routers laten uitgaand verkeer gewoon ongefilterd door, zonder enige controle. 'n Goede firewall (dus niet die halve prul van Windows XP) zal ook uitgaand verkeer controleren.
Of zo'n firewall nodig is in Linux is 'n andere zaak, maar 'n aanvullende waarde is er dus wel, volgens mij.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
beveiliging
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/26, 00:49:01 »
In Windows is een firewall die uitgaand verkeer controleert alleen noodzakelijk omdat je daar zoveel last hebt van virussen en degerlijke.
In Linux heb je daar helemaal geen last van, dus zou ik er helemaal geen firewall op zetten.

Welk uitgaand verkeer zou je trouwens willen blokkeren?
Ik kan nu niet echt voorbeelden bedenken.

Overigens is het met de kwaliteit van een heleboel Windows firewalls slecht gesteld.
Norton is complete bagger, het vertraagt je systeem verschrikkelijk, en je hebt niet volledige controle, ook is het niet waterdicht.
Veel andere firewalls hebben ook nog steeds lekken, werken niet handig of controleren niet goed genoeg.

Het beste zou een hardwarematige firewall zijn, maar dan kom je weer op het router-verhaal uit.

Offline Soul-Sing

  • Lid
beveiliging
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/26, 09:32:12 »
een on demand virusscanner belast je systeem niet. enkel wanneer je homemap wordt gescand bijvoorbeeld, vraagt het prog wat van je systeem.(hehe)

on access scanners zijn de grote "boosdoeners".
er zijn maar drie betaalvarianten van zulke scanners voor linux:
norman, sophos en panda.

Offline Soul-Sing

  • Lid
beveiliging
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/26, 09:45:33 »
overigens krijg ik de "ident"-poort niet in stealth. nu schijnt dat ook een typische te zijn.