Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: updates installeren niet  (gelezen 1647 keer)

Offline Flak

  • Lid
updates installeren niet
« Gepost op: 2013/07/10, 14:27:21 »
De afgelopen maanden installeer ik mijn updates met de opdracht: sudo reboot.
Dat werkte tot vandaag, als ik dit commando nu geef installeren de updates niet.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit oplos?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: updates installeren niet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/10, 15:04:07 »
De afgelopen maanden installeer ik mijn updates met de opdracht: sudo reboot.

Hmmm..... updates installeren door de pc te vertellen dat ie opnieuw moet opstarten? Je zult het wel iets anders bedoelen en/of ik het helemaal verkeerd begrijpen, maar om te beginnen, om welke Linux-versie gaat het hier?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: updates installeren niet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/10, 15:41:00 »
De afgelopen maanden installeer ik mijn updates met de opdracht: sudo reboot.
Dat werkte tot vandaag, als ik dit commando nu geef installeren de updates niet.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit oplos?
Probeer het eens met:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade
 =D
« Laatst bewerkt op: 2013/07/10, 15:42:52 door Pjotr »

Offline Flak

  • Lid
Re: updates installeren niet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/10, 16:10:26 »
De afgelopen maanden installeer ik mijn updates met de opdracht: sudo reboot.

Hmmm..... updates installeren door de pc te vertellen dat ie opnieuw moet opstarten? Je zult het wel iets anders bedoelen en/of ik het helemaal verkeerd begrijpen, maar om te beginnen, om welke Linux-versie gaat het hier?

Ik heb de instellingen van mijn Ubuntu 12.04.2 VPS een aantal maanden geleden zo ingesteld dat bij sudo reboot alle updates automatisch geïnstalleerd worden, werkte tot een week geleden goed.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: updates installeren niet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/10, 18:42:52 »
Probeer het eens met:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade
Hoewel op zichzelf een prima opdracht, zou ik dit niet als algemeen advies/probeersel durven voorstellen, en zeker niet bij een server. Het laatste deel van de opdracht kan (voor sommige onverwacht) een release upgrade starten (bijvoorbeeld van 10.04 naar 12.04 maar inmiddels weten we dat het om 12.04.2 gaat). Dat zou je alleen weloverwogen (release notes) en goed voorbereid (back-ups) moeten uitvoeren. Een release upgrade kan namelijk nieuwe of gewijzigde programmatuur/functionaliteit bevatten en zelfs programma's verwijderen. Bovendien kan dat ook nog eens, mede afhankelijk van je configuratie, (relatief) erg lang duren. Normaal gesproken is de verkorte versie voldoende en redelijk veilig uit te voeren omdat dit reparaties (fixes) op aanwezige versies van programmatuur aanbrengt: sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade ;)

Ik heb de instellingen van mijn Ubuntu 12.04.2 VPS een aantal maanden geleden zo ingesteld dat bij sudo reboot alle updates automatisch geïnstalleerd worden, werkte tot een week geleden goed.
Zijn er foutmeldingen te zien in de log?
The results of unattended-upgrades will be logged to /var/log/unattended-upgrades.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: updates installeren niet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/10, 19:05:47 »
Hoewel op zichzelf een prima opdracht, zou ik dit niet als algemeen advies/probeersel durven voorstellen, en zeker niet bij een server. Het laatste deel van de opdracht kan (voor sommige onverwacht) een release upgrade starten (bijvoorbeeld van 10.04 naar 12.04 maar inmiddels weten we dat het om 12.04.2 gaat).
Een release upgrade krijg je toch alleen zo:
sudo do-release-upgrade ?

sudo apt-get dist-upgrade levert o.a. kernel-updates, geen nieuwere Ubuntuversie....  :)

http://askubuntu.com/questions/215267/apt-get-dist-upgrade
« Laatst bewerkt op: 2013/07/10, 19:11:01 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: updates installeren niet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/10, 20:34:39 »
Een release upgrade krijg je toch alleen zo:
sudo do-release-upgrade ?

sudo apt-get dist-upgrade levert o.a. kernel-updates, geen nieuwere Ubuntuversie....  :)

http://askubuntu.com/questions/215267/apt-get-dist-upgrade
Je hebt helemaal gelijk. Normaal installeer ik achtergehouden updates handmatig en gebruik zelden dist-upgrade en had daar een onjuist beeld van. Hoewel het askubuntu antwoord nog wel waarschuwt voorzichtig te zijn in verband met afhankelijkheden is er weinig mis mee. Sorry voor de verwarring (weer iets geleerd, vergeet ik niet meer. ;) ).
« Laatst bewerkt op: 2013/07/10, 23:18:28 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: updates installeren niet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/11, 09:30:38 »
Eigenlijk is dit niet echt slim van je. Zodra er geen herstart vereist is, zou ik ook niet herstarten.
Draai de updates zoals het hoort of eventueel via crontab.
Een dist-upgrade kan geen kwaad, dat is goed getest in de virtuele omgevingen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: updates installeren niet
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/12, 15:07:17 »
Een release upgrade krijg je toch alleen zo:
sudo do-release-upgrade ?

sudo apt-get dist-upgrade levert o.a. kernel-updates, geen nieuwere Ubuntuversie....  :)

http://askubuntu.com/questions/215267/apt-get-dist-upgrade
Je hebt helemaal gelijk. Normaal installeer ik achtergehouden updates handmatig en gebruik zelden dist-upgrade en had daar een onjuist beeld van. Hoewel het askubuntu antwoord nog wel waarschuwt voorzichtig te zijn in verband met afhankelijkheden is er weinig mis mee. Sorry voor de verwarring (weer iets geleerd, vergeet ik niet meer. ;) ).
Ook ik heb weer iets geleerd.      :D
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)