Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Pc  (gelezen 3809 keer)

frontmill

  • Gast
Ubuntu Pc
« Gepost op: 2008/12/06, 22:42:17 »
Op dit moment heb ik alleen ubuntu op mijn laptop, ik ben echter van plan een nieuwe pc aan te schaffen (waar ik ubuntu op wil installeren). Nou vroeg ik me af of sommige componenten wellicht meer ubuntu-compatible zijn dan anderen? Ik heb bijvoorbeeld ooit gehoord dat ubuntu beter overweg kan met nvidia dan asus, en ik vroeg me af of dat waar

Nu heb ik de volgende pc samengesteld en ik vroeg me af of jullie aanmerkingen hebben ivm ubuntu-compatibiliteit? Nogmaals: ik weet niet of er uberhaupt problemen van dit soort zijn, maar ik wilde gewoon even checken. (bijv: de Asus videokaart)

    Antec Performance One P182 Zwart   
   Asus EAH4850/HTDI/512M   
   Asus P5Q Pro
   Corsair CMPSU-650TXEU
   Intel Core 2 Quad Q6600    
   OCZ Gold OCZ2G8004GK    
   Samsung SH-S223F    
   Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB    
   Samsung Syncmaster 2443BW    

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/06, 22:43:48 door frontmill »

Re: Ubuntu Pc
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/06, 23:12:34 »
Ubuntu kan inderdaad het beste omgaan met nVidia.

frontmill

  • Gast
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/06, 23:21:33 »
Heeft er in dat geval misschien iemand een tip voor een nvidia kaart in dezelfde prijsklasse?

Re: Ubuntu Pc
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/06, 23:26:54 »
Hier zijn een aantal hele goede nVidia's die ook nog eens goed met Ubuntu werken: http://azerty.nl/producten/zoek/?MERK_ID=971&p_tab=8&GROEP_ID=971&SORTERING=prijs_asc

:)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/06, 23:29:29 door Vistaus »

Re: Ubuntu Pc
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/07, 09:09:40 »
Welke netwerkkaart zit erin? Ik heb al wat problemen gehad met netwerkkaarten on board (vnl bij Asus)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/07, 10:34:03 »
Ubuntu kan inderdaad het beste omgaan met nVidia.
ATi is ook geen probleem hoor! Hij herkende hem direct mijn ATi radeon Sapphire HD3850 ultimate

Re: Ubuntu Pc
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/07, 11:41:17 »
Ubuntu kan inderdaad het beste omgaan met nVidia.
ATi is ook geen probleem hoor! Hij herkende hem direct mijn ATi radeon Sapphire HD3850 ultimate

Klopt, maar mijn mening is dat nVidia het beste is (zelfs op Windows). Bovendien vroeg de TS of nVidia beter met Ubuntu overweg kan dan Asus en dat bevestigde ik.

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/07, 16:56:58 »
Ubuntu kan inderdaad het beste omgaan met nVidia.
ATi is ook geen probleem hoor! Hij herkende hem direct mijn ATi radeon Sapphire HD3850 ultimate
Ik heb toch erg slechte ervaringen met ATi... Het was dan wel een oude kaart, maar nieuwe kaarten waren nog slechter ondersteund meende ik gelezen te hebben terwijl ik opzoek was naar een oplossing voor mijn probleem. (het is trouwens nooit opgelost geraakt, de computer is gewoon stuk gegaan)

Met nVidia heb ik geen ervaring, maar ik heb wel bijna overal gelezen dat nVidia goede linux drivers maakt en ATi niet.

frontmill

  • Gast
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/08, 13:58:12 »
Bedankt voor alle reacties! Hoewel ik heb gelezen dat de nieuwe hd kaarten zoals de hd4870, iedere nvidia kaart overtreffen, kies ik toch maar voor Nvidia, want ik doe tegenwoordig praktisch alles op Ubuntu (of iig zoveel mogelijk).

Nogmaals bedankt iedereen!

Piet Vanraad

  • Gast
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/08, 15:00:05 »
Ik heb een ati kaart zitten (RV420) die ondersteund wordt door de open source radeon driver. Absoluut geen probleem mee. 3D en al. De propretaire driver van ati werkt misschien wel iets sneller, maar door de radeon driver te gebruiken heb ik nooit geen crashen en werkt suspend ook.

Met de driver van ati zelf, fglrx inderdaad niets anders dan mezerie! Ik gebruik dual head, met twee verschillende resoluties, iets wat de open source radeon zonder probleem doet terwijl de fglrx de laagste resolutie neemt voor de twee schermen!

Wat ik wil zeggen, ati kaart plus de open source driver is super!

frontmill

  • Gast
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/08, 15:03:53 »
Misschien ga ik dan toch maar een Ati kopen. Ik ga denk ik ook even de Gfx-card verkiezing van Tweakers.net afwachten en van tevoren even kijken hoe het zit met de linux-compatibility van de winnende kaart. Ik zal in ieder geval wat laten horen als ik er een heb!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/08, 15:06:05 door frontmill »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/08, 15:19:25 »
Kies beslist Nvidia en geen ATI. Nvidia levert uitstekende Linuxdrivers, zodat je optimaal de mogelijkheden van je videokaart kunt gebruiken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/08, 15:24:26 »
Die van ATI verbeteren wel wat sneller dan eerst trouwens. Als ik de ervaringen op andere fora zo lees, hebben ze op sommige onderdelen een kleine voorsprong op Nvidia. Nvidia schijnt over het algemeen nog wel iets beter te zijn.

In de praktijk schijnen beide merken nu redelijk goed te werken, al hebben ze beide nog last van specifieke bugs/problemen.

Ga in ieder geval niet zomaar af op een test op een populaire site. Die testen hoogstwaarschijnlijk alleen in Windows, en daar hebben we natuurlijk niet zoveel aan als Linuxgebruikers.

Voordat je een kaart koopt, gooi het merk en type eens door Google heen, samen met de woorden Linux of Ubuntu. Dan kom je vanzelf genoeg ervaringen tegen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/08, 17:31:00 »
ik heb een Asus A9250 (ati) (tweedehands, maar van rond 2005) geen problemen, word onmiddelijk goed ingesteld op 8.10 en 8.0.4. Werkt ook goed met compiz.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/08, 18:13:10 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ubuntu Pc
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/08, 21:04:56 »
Voor iedereen die nog even reageert over mijn reactie dat ik zei dat nVidia beter werkt met Ubuntu, quote ik deze nog even (mijn vorige berichtje):

Citaat
Klopt, maar mijn mening is dat nVidia het beste is (zelfs op Windows). Voor de duidelijkheid: dat nVidia beter werkt, ook Windows is dus MIJN mening Bovendien vroeg de TS of nVidia beter met Ubuntu overweg kan dan Asus en dat bevestigde ik.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/09, 08:30:47 »
Voor iedereen die nog even reageert over mijn reactie dat ik zei dat nVidia beter werkt met Ubuntu, quote ik deze nog even (mijn vorige berichtje):

Citaat
Klopt, maar mijn mening is dat nVidia het beste is (zelfs op Windows). Voor de duidelijkheid: dat nVidia beter werkt, ook Windows is dus MIJN mening Bovendien vroeg de TS of nVidia beter met Ubuntu overweg kan dan Asus en dat bevestigde ik.

Ik vermoed trouwens dat je bedoeld 'beter dan ATI' want Asus maakt net zo goed Nvidia als ATI kaarten...

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Re: Ubuntu Pc
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/09, 18:30:30 »
Tuurlijk bestaan er maar 2 of 3 fabrieken die vga kaarten maken, dat wisten we jaren.
En al die 2 miljoen neven merken zijn gewoon naar zo'n vga kaarten bakker gelopen en vragen dan of ze ff wat kaartjes voor hun willen maken met hun merkje erop.

Dat is allemaal oud nieuws.

Waar het om gaat is dat Nvidia zowel in windows als in Linux altijd vriendelijker is geweest en altijd betere drivers heeft gehad.

In windows en Linux nooit problemen gezien ( op een uitzondering daargelaten) met Nvidia.

Met Ati is het verhaal precies andersom.....

En als je dan nog het dit forum neemt als kleine graat meter wbt de problemen vrees ik dat Ati er met kop en schouders bovenuit steekt.
Dus ook hier een redelijke bevestiging dat (mijn mening) Ati gewoon bagger is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

mickvdv

  • Gast
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/10, 18:42:04 »
Kies beslist Nvidia en geen ATI. Nvidia levert uitstekende Linuxdrivers, zodat je optimaal de mogelijkheden van je videokaart kunt gebruiken.

Pjotr ik moet zeggen dat mijn Nvidia kaart het slechter deed (fx5500) dan mijn nieuwe ATI kaart (Asus EAH3650). Voeger was nVidia stukken beter op Linux maar ik meen dat ATI nVidia nu aan het inhalen is (zo niet ingehaald heeft). Mijn ATI kaart doet zelfs DualScreen onder problemen, gewoon in het ATI Catalyst Control Center instellen en hij doet het zonder uberhaupt iets "niet standaard" te doen.

Ik zou zeggen als je gaat gamen ga voor de ATI 4850 of 4870, die hebben volgensmij de peste prijs/kwaliteits verhouding (lees Hi-end voor Mid-end prijs).

LETOP: Ik kan niet garanderen dat de kaarten het doen, maar dat is altijd een issue met linux (en nieuwe hardware), niet alleen met ATI.

Offline mp

  • Lid
Re: Ubuntu Pc
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/10, 18:54:55 »
linux
Geen issue met linux, het is een issue met gesloten drivers.