Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Disk kiezen waarop UBUNTU install process de MBR zal aanpassen?  (gelezen 2326 keer)

WL1

  • Gast
Hallo,
Ik ben geinterreseerd om met UBUNTU te gaan experimenteren.  Ik zou echter (voorlopig) mijn Vista ongewijst op mijn PC willen behouden.

Ik heb een PC met 2 HDs er in: 1 x ATA en 1 x SATA.  Op de SATA disk staan de Vista partities en dat is ook de bootdisk voor Vista (de Vista bootloader wordt gestart vanuit de MBR van deze SATA HD).

De ATA disk bevat enkel een NTFS partitie met mijn gegevens.

Ik zou UBUNTU willen installeren op enkele partities of de SATA disk, maar ik verkies (voorlopig) om de MBR van de SATA disk onaangetast te laten en dus de GRUB te laten aanroepen vanuit de MBR van de ATA disk.

Wat moet ik doen om UBUNTU te installeren zonder dat de MBR op de SATA disk veranderd wordt, dus zodat GRUB gestart wordt vanuit de MBR op de ATA disk (na de volgorde van de boot devices in de BIOS aangepast te hebben?

Offline track

  • Lid
Re: Disk kiezen waarop UBUNTU install process de MBR zal aanpassen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/08, 15:40:41 »
Hoi , en welkom op het forum !

Jij heb ook een flinke klus voor het begin uitgezocht, hè ?
De makkelijkste weg zou zijn om "gewoon" de dubbele boot (met grub in de mbr van de eerste schijf) aan te maken.
Want dat gaat bijna helemaal vanzelf. (-> http://sites.google.com/site/computertip/installeren )

En er is altijd een makkelijke weg terug door de mbr weer aan Win.. te geven.
(zonder enig verlies ! -> hoofdstuk 3. van  http://sites.google.com/site/computertip/grub )

Als je het toch absoluut via de mbr van de tweede schijf wilt doen kan dat best wél, maar het wordt een stuk handmatig geknutsel.
Dus in ieder geval met de tweede hd opstarten (-> BIOS) en dan bij de installatie de schijfindeling "handmatig" kiezen uiteraard
en daar de eerste schijf aanspreken. (op dit punt moet je even zelf goed opletten, want ik heb dat ook nog nooit gedaan)

En als dat langs deze weg niet lukt, wordt het de "alternate" CD met een commandolijn-installatie ...
(-> http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie )

Vriendelijke groet,

track

Offline dobby9

  • Lid
Re: Disk kiezen waarop UBUNTU install process de MBR zal aanpassen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/08, 16:50:25 »
Als de beide HD kunnen funtioneren als boot device dan is erg nog een andere optie.
Zet in de BIOS de schijf waarop je Ubuntu wilt installlere als de eerste boot HD tijdens installatie
Installeer op deze HD ook de GRUB zie Advance optie na HD keuze in Ubuntu
Van OS wijzigen gebeurd door in de BIOS de boot drive te wisslen is nadeel
Voordeewl Vista blijft helemaal ongewijzigd

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Disk kiezen waarop UBUNTU install process de MBR zal aanpassen?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/08, 18:43:15 »
Wat ik heb gedaan op één pc is GRUB niet in de MBR te installeren maar op zijn eigen (slave) schijf (pc heeft twee fysieke schijven). Als ik de slave er uit trek, is er niets te zien, dan start windows gewoon weer op zonder GRUB.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Disk kiezen waarop UBUNTU install process de MBR zal aanpassen?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/08, 20:30:02 »
Ik zie niet eens in waarom je geen grub wilt gebruiken. Grub staat juist bekend om zijn uitstekende werking voor het opstarten van de meeste besturingssystemen. Grub kan ook gewoon Vista opstarten.

WL1

  • Gast
Re: Disk kiezen waarop UBUNTU install process de MBR zal aanpassen?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/08, 23:02:41 »
Bedankt voor de snelle reacties.  Sorry voor de bijkomende vragen, maar een beginnende linuxer heeft nu eenmaal meer detailinfo nodig dan een professional! ??? ???

Kan iemand mij vertellen hoe, aan de hand van welke parameters, de UBUNTU installer bepaald op welke HD hij de GRUB gaat installeren?     

Track: je stelt "Dus in ieder geval met de tweede hd opstarten (-> BIOS)", maar hoe kan je dat bij de installatie van UBUNTU?  Als je UBUNTU wil installeren stel je je BIOS toch in om van de CD drive te booten, en niet vanaf een HD?  Of zie ik dat fout?

Dobby9: Hoe kan ik beinvloeden op welke HD de GRUB zal geinstalleerd worden tijdens de installatie proc van UBUNTU?  Ik heb veel documentatie van UBUNTU gelezen maar nergens gevonden hoe of wanneer je kan aangeven op welke HD hij de GRUB moet zetten.  Voor zover ik gevonden heb kan je enkel aangeven waar (op welke HD) de UBUNTU partities moeten komen!

Mcgyver:  Ik versta dat je voorstelt om GRUB appart te installeren (dus niet als deel van de UBUNTU install proc), maar hoe voorkom je dan dat de install proc van UBUNTU ook een GRUB gaat installeren en zodoende de reeds bestaande VISTA bootloader naar de vaantjes helpt?   

Offline track

  • Lid
Re: Disk kiezen waarop UBUNTU install process de MBR zal aanpassen?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/08, 23:16:23 »
Met de start vanaf de CD  heb je gelijk !  (ik had even niet goed nagedacht)

Dus moet je het hem bij de installatie vertellen, maar hoe ?   Ik wet dat het achteraf helemaal geen probleem is.
Bekijk http://sites.google.com/site/computertip/grub hoofdstuk 2.:
met root(hd0,1) en setup(hd1) zal je precies dit bereiken.

Maar tijdens de installatie ??  Het enige dat ik zou doen is bij elke stap ("handmatig" uiteraard) de goede plek te bepalen ..
Dus zou ik het gemakshalve zeker achteraf wijzigen. 

Misschien kan je mcgyver vertellen hoe hij het gedaan heeft.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/04/09, 14:17:30 door track »

Offline dobby9

  • Lid
Re: Disk kiezen waarop UBUNTU install process de MBR zal aanpassen?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/09, 10:52:33 »
Wel zoals ik reeds schreef nadat je gekozen heb op welke HD of partitie je ubuntu gaat installeren komt er een volgende stap .
Bij deze stap kun je kiezen waar je GRUB gaat installeren.
Ergens op dat scherm staat de optie ADVANCE
Bij deze optie kun je dat kiezen .
Als WIndows op SDA staat dan moet GRUB dus op SDB staan
Nogmaals denk er om dat tijdens installatie de schijf waar je op installeerd de boot HD is , anders gaat het fout
Bekijk in de BIOS of hij van boot HD kan wijzigen
Weet de Nederlandse naam niet .
Daar ik de Engelse versie gebruikt van Ubuntu
Standaard gaat elke LInux versie er van uit dat GRUB wordt geinstalleerd op SDA
Persoonlijk vind ik deze optie makkelijk , aangezien met 3 HD werk en verschillende versie van linux 
Zou ik  met een GRUB werken dan wordt mijn menu.lst zo lang

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Disk kiezen waarop UBUNTU install process de MBR zal aanpassen?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/09, 17:05:19 »
Mcgyver:  Ik versta dat je voorstelt om GRUB appart te installeren (dus niet als deel van de UBUNTU install proc), maar hoe voorkom je dan dat de install proc van UBUNTU ook een GRUB gaat installeren en zodoende de reeds bestaande VISTA bootloader naar de vaantjes helpt?   


Zei ik al: Als hij vraagt "in MBR installeren" zeg je nee en dan kies je voor je slave schijf.

WL1

  • Gast
Re: Disk kiezen waarop UBUNTU install process de MBR zal aanpassen?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/10, 11:48:50 »
Allen,

Hartelijk dank voor jullie hulp.  Ik was me niet bewust van de mogelijkheid dat je in de UBUNTU install kan kiezen (ADVANCED tab) waar GRUB moet geinstalleerd worden (is voor zover ik weet ook niet op een gemakkelijk vindbare plaats gedocumenteerd in de "Installatie documentatie"  ???).  Met deze bijkomende info werkte het probleemloos.  :D

Groetjes,