Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iedere partitie een eigen opstartlader  (gelezen 2276 keer)

Offline Thijsg

  • Lid
Iedere partitie een eigen opstartlader
« Gepost op: 2010/01/31, 13:37:32 »
Hallo allemaal,

Soms zie ik het wel eens langskomen dat mensen iedere partitie een eigen opstartlader geven en vanuit de MBR daarnaar verwijzen. Is dat handiger dan een centrale Grub en hoe moet dit?

mvg
Thijs

Re: Iedere partitie een eigen opstartlader
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/31, 15:28:13 »
Zo heb ik het ook staan. Bij de installatie gekozen voor de Grubloader op de ext4 partitie te zetten. Dan bij een herstart laadt ie Windows gewoon. Dan download je EasyBCD en kun je hem weer toevoegen. Dan blijft de Windows boot-loader de 'baas'


Offline sodium

  • Lid
Re: Iedere partitie een eigen opstartlader
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/31, 23:47:39 »
ik heb een probleem met dezelfde configuratie
ik een schijf in de pc zitten 320 giga gedeelt in twee eerste partitie heb ik windows vista opstaan ik heb binnen in windows tweede partitie verwijderd voor linux voorbehouden linux geinstaleerd met optie handmatige partitioneren  ik heb een ext4 aangemaakt ik moest een aanhechtingspunt / anders wou hij niet instaleren
dus een swap file  dan optie aangeklikt loader op ext4 gezet en geinstaleerd vervolgens opnieuw opgestart windows vista boot geen probleem easybcd gesintaleerd en vervolgens zoals hier beschreven alles gedaan de optie heb ik maar helaas boot hij niet enige Hulp??

Offline sodium

  • Lid
Re: Iedere partitie een eigen opstartlader
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/31, 23:50:30 »
nog eventje vergeten bijvermelden het gaat over ubuntu 9.10 64 bit versie

Offline jan11000

  • Lid
Re: Iedere partitie een eigen opstartlader
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/01, 06:28:57 »
Volgens mij is dit systeeem hetzelfde als met grub, alleen gebruik je geen grub welke hetzelfde doet.

Re: Iedere partitie een eigen opstartlader
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/01, 13:53:12 »
Je hebt dus een partitie verwijderd en die ruimte opnieuw ingedeeld als een ext4 en een klein gedeelte voor swap?
Heb je goed gekeken waar dat je nu je grub geinstalleerd hebt? Bij het laatste scherm van de Ubuntu installatie, dan geeft ie alle details wat ie gaat installeren. Daar klik je op geavanceerd, en kan je aangeven welke partitie de Grub loader krijgt, staat standaard op de schijf zelf, MBR noemen ze dat geloof ik, maar je kan het dan laten installeren naar de partitie waar je je ext4 hebt geinstalleerd. In mijn geval is dat sda3, partition 2 in EasyBCD. Wat heel belangrijk is is dat je dat vinkje uitlaat!! Waar ie iets vraagt van of Grub in je bootloader staat, kan het nu ff niet checken, zit op me werk en daar kan ik geen EasyBCD downloaden.

Offline Robertj

  • Lid
Re: Iedere partitie een eigen opstartlader
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/01, 16:30:23 »
Dit draadje sluit mooi aan bij een vraag die ik eerder had over het installeren van Ubuntu op een USB flasdrive. Kun je zo ook de flashdrive in de computer steken en Ubuntu op dezelfde manier op de flashdrive installeren zodat Grub op de flashdrive komt te staan en NT Loader de baas blijft? Het gaat om een mininote waarvan de NT Loader moet blijven staan.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Iedere partitie een eigen opstartlader
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/01, 17:37:34 »
Beste mensen,

Jullie geven elkaar tips die niet passen bij de vraag. Daar is niets mis mee, maar zouden jullie een apart topic willen openen?

Mijn vraag gaat over het nut van iedere partitie een eigen opstartlader geven. Is dat handiger dan een centrale Grub op het MBR?

mvg
Thijs

Offline timosha

  • Lid
Re: Iedere partitie een eigen opstartlader
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/01, 18:32:20 »
Als Windows 7 gebruikt wordt is het voordelig om dit OS zijn eigen bootloader te geven. Als dat niet gebeurd gaat een belangrijke en zeer goede functie, ntbackup, niet werken. VSS en ASWriter kan geen volume shadow copy schrijven op een partitie waar geen Windows MBR op staat.

ntbackup is voor mij heel belangrijk omdat hiermee heel snel incrementele backups van persoonlijke bestanden maar ook een incrementeel system image kann worden gemaakt.

Dit is mijn mening, anderen zullen daar waarschijnlijk anders over denken.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/01, 18:34:44 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline sodium

  • Lid
Re: Iedere partitie een eigen opstartlader
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/01, 19:08:16 »
dus ik heb sda 0 is mijn windows vista partitie met windows vista boot loader sda1 ext4 en ik had die optie ook aangevinkt voor de bootloader te instaleren anders kan ik nog eens opnieuw proberen en geef ik me ervaringen