Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik Linux-pc's in een netwerk opnemen?  (gelezen 5443 keer)

johandulac

  • Gast
Hoe kan ik Linux-pc's in een netwerk opnemen?
« Gepost op: 2007/07/16, 16:18:52 »
Bestaat er een beschrijving, of kan iemand in een soort stappenplan aangeven, hoe ik 3 pc's met verschillende besturingssystemen: Windows XP home, Ubuntu en Suse met elkaar kan laten communiceren in een netwerk.

Sinds 2 jaar gebruikte ik 3 pc's, alle met Windows XP, in een thuisnetwerk. Ik heb een ADSL-verbinding met modem-router, en vanuit de router gaan vaste kabelverbindingen naar verschillende vertrekken in mijn huis. De installatie van dit Windows netwerk was, zonder kennis van netwerken, een “ fluitje van een cent

Offline woteb

  • Lid
Hoe kan ik Linux-pc's in een netwerk opnemen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/16, 16:34:29 »
Voor Windows hoef je alleen een gebruikersnaam + wachtwoord te hebben wat op alle Windows systemen voor komt.

Comp. A: Pietjepuk, wachtwoord pietjepuk
Comp. B: Pietjepuk, wachtwoord pietjepuk

Simpel.

Voor Linuxsystemen onderling heb je dit ook nodig:

Comp. A: Pietjepuk, wachtwoord pietjepuk
Comp. B: Pietjepuk, wachtwoord pietjepuk

Ook simpel.

Nu wat moeilijker: Een hybride omgeving:
Voor Linux in een Windows omgeving moet je gebruik maken van Samba. Daar hoort bij het smbpasswd.

Comp. A (windows): Pietjepuk, wachtwoord pietjepuk
Comp. B: (linux) Pietjepuk, wachtwoord pietjepuk, smbpasswd pietjepuk

Iets minder simpel...

Samba zorgt ervoor dat je met een linuxsysteem een windowssysteem kunt benaderen en delen.

Hiervoor heb je nodig:

samba, smbpasswd en om een windowsshare te mounten aan een linuxsysteem smbfs.

Ten allen tijde dienen de gebruikers met de wachtwoorden op -ALLE- systemen identiek te zijn.
Een gebruiker maak je op een linuxsysteem aan met het commando:

useradd
En een wachtwoord wijzigen met het commando: passwd
(en het wachtwoord 2x invullen)

(Beide alleen als je root bent, of anders met sudo useradd en/of sudo passwd).

Sambawachtwoorden maak je aan door: smbpasswd -a (gebruikersnaam). Voorbeeld van pietjepuk:

smbpaswd -a pietjepuk (en als je niet als root werkt: sudo smbpasswd -a pietjepuk)

Daarop vul je het wachtwoord in.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Hoe kan ik Linux-pc's in een netwerk opnemen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/16, 17:10:55 »
Onderaan mijn post zie je een link hoe je 1 linux systeem en 1 Windows systeem in een netwerk moet krijgen. Misschien heb je er iets aan ;)

Offline woteb

  • Lid
Hoe kan ik Linux-pc's in een netwerk opnemen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/16, 17:29:01 »
Ik zie daar het volgende staan:

Citaat
Deze tutorial zal u helpen om beveiligd dingen te delen tussen Linux en Windows.

Deze gids is te volgen met de volgende versies van Ubuntu.

    *      Dapper Drake (6.06)
    *      Edgy Eft (6.10)
    *      Feisty Fawn (7.04)

Hij zou ook moeten werken met deze versies van MS Windows (met een werkgroep configuratie, not Domain).

    *      Windows 2000 Professional
    *      Windows XP Home
    *      Windows XP Professional
    *      Windows XP 64-bit Edition
Je kunt wel in een domein werken, maar dan moet je de machine namen opnemen op de Domein Controller. Als dit een Linuxserver is gaat het heel goed,

Maar dit alles is voor thuisgebruikers niet nodig dus zal ik er verder maar niet op in gaan.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

johandulac

  • Gast
Hoe kan ik Linux-pc's in een netwerk opnemen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/17, 12:21:25 »
Bedankt alvast voor de aanwijzingen. Ik ben al wat verder en kan nu de bestanden in Mshome - Windows XP zien, maar nog niet lezen. Alle extensies zijn geworden: Ink en niet meer: jpg, doc enz.

Offline woteb

  • Lid
Hoe kan ik Linux-pc's in een netwerk opnemen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/17, 12:25:28 »
Citaat van: johandulac
Bedankt alvast voor de aanwijzingen. Ik ben al wat verder en kan nu de bestanden in Mshome - Windows XP zien, maar nog niet lezen. Alle extensies zijn geworden: Ink en niet meer: jpg, doc enz.
Kun je vanuit de Windowsomgeving jou Ubuntu systeem zien, of is het omgekeerd?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

johandulac

  • Gast
Hoe kan ik Linux-pc's in een netwerk opnemen?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/18, 22:10:48 »
Ik kan nu vanuit Ubuntu mijn Windows bestanden zien. Die eindigen alle op Ink.

Offline woteb

  • Lid
Hoe kan ik Linux-pc's in een netwerk opnemen?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/18, 22:26:42 »
Citaat van: johandulac
Ik kan nu vanuit Ubuntu mijn Windows bestanden zien. Die eindigen alle op Ink.
Hmmmm.... vreemd verschijnsel waar ik zo even geen oplossing voor weet. Je ziet in ieder geval de Windows machine vanuit Ubuntu wel, zij het dan in lnk vorm. En wat zie je als je met SuSE een Windows machine wil bekijken?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

johandulac

  • Gast
Hoe kan ik Linux-pc's in een netwerk opnemen?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/18, 22:52:04 »
Bij Suse 10.2 ben ik zover nog niet. Dat ligt even stil aangezien ik de pc waarop deze distro staat voor een paar weken heb uitgeleend.