Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [HOWTO] Linux demonstratie pc. (geupdate..)  (gelezen 10220 keer)

[HOWTO] Linux demonstratie pc. (geupdate..)
« Gepost op: 2010/02/02, 21:49:31 »
[edit] Door wat probleempjes met wat kernel modules in de nieuwere ubuntu kernels werkt de oorspronkelijke manier die ik had opgezet niet op alle systemen (wel op veel). Wel heb ik een andere manier bedacht die ongeveer hetzelfde doet, het enige verschil is dat het maken van latere aanpassingen aan de demo account wat moeilijker gaat en de grootte van de home directory niet per gebruiker ingesteld kan worden en de home directory dus wel vol gedownload kan worden, natuurlijk word dit weer wel automatisch herstelt als de pc opnieuw word opgestart wanneer afmelden niet meer lukt dus vormt het niet direct een probleem.
Ik heb wat scripts gemaakt en gebundeld waarmee je gemakkelijk en snel een demo pc kan opzetten.
bekijk deze reactie voor meer info en downloads.

Zo lang deze tekst hier nog staat is deze tutorial en de live cd ALLEEN VOOR TESTERS, het maakt niets kapot als je weet wat het doet maar snap je niet wat hier staat uitgelegd probeer het dan nog even niet want sommige instellingen zijn lastig om terug te draaien als je niet weet wat je doet.



origineel bericht

Afgelopen week milton meegeholpen met het opzetten van wat demo pc's voor Doe vitrine in het kader van een duurzaam Tilburg.
((""MrGee heeft hier een Ubuntu pc opgesteld die dmv rfid reader en tags presentaties kan starten wanneer de bezoekers een fotolijstje boven de reader houden........weer genoeg geleerd dus.... :cool: ""))

Er is in de tentoonstelling een pc met ubuntu die gasten mogen gebruiken om ubuntu te proberen, natuurlijk is het niet de bedoeling dat die pc elke dag opnieuw geinstalleerd moet gaan worden maar toch wilden we de gebruikers wel van alle mogelijkheden laten proeven zonder een traag live systeem te hoeven gebruiken maar wel de voordelen van een live systeem zoals het resetten van de home dir van de demo gebruiker.

We hebben dit alsvolgt opgelost:

1) maak een leeg bestand met dd
dd if=/dev/zero bs=1M count=grootte of=output_file
Het is aan te raden om het bestand naar een toegangkelijke map te kopieren en dus niet in je eigen home folder gezien dit problemen met rechten kan opleveren, de folder /var kan hier goed voor worden gebruikt.

2) formatteer het bestandje
sudo mkfs.ext3 output_file
3) Maak een nieuwe gebruiker aan
sudo useradd gebruikersnaam  (vervang "gebruikersnaam" natuurlijk voor de te gebruiken naam)

4) verwijder de nieuwe gebruiker maar laat homedir staan
sudo userdel gebruikersnaam
5) maak een fstab entry voor de homedir van de nieuwe gebruiker
[Alt]+F2 < gksudo gedit /etc/fstab
/locatie/output_file    /home/gebruikersnaam    ext3    loop    0  0

6) mount de entry om te kijken of dit geen errors geeft en alles klopt
sudo mount -a
sudo mount

7) maak de gebruiker opnieuw aan en log in EN UIT om te testen.

8) verander eventueel wat benodigde instellingen in de account

9) kopieer output_file naar output_file.backup
cp output_file output_file.backup
10) zorg dat bij het uitloggen en bij een reboot output_file.backup word
gekopieerd naar output_file
plaats de volgende regel in /etc/gdm/PostSession/Default en /etc/rc.local
cp /lokatie/output_file.backup /lokatie/output_file
That's all folks !!!!

Wil je later nog wat aanpassen in de demo account dan doe je dit alsvolgt:

0) log uit de demo account en in de beheerders account

1) unmount de home dir van de demo account:
sudo umount output_file
2) mount het backup bestand:
sudo mount -o loop backup_file.demo /home/gebruikersnaam
3) Log in de demo account en maak je veranderingen.

4) Log natuurlijk weer uit.

5) de laatste stapjes.....
sudo umount /home/gebruikersnaam
sudo mount -o loop output_file /home/gebruikersnaam


Nog een leuk extraatje:

Om de bezoekers een indruk te laten krijgen van de visuele thema's in Ubuntu en heb een scriptje toegevoegd wat op bepaalde tijden het thema wisselt.

#!/bin/sh

## loop variabel, zorgt ervoor dat het loopje in het script blijft draaien
loop=yes

## functie om het metacity en gtk+ thema te veranderen
change_theme() {
                gconftool-2 --type string --set /apps/metacity/general/theme "$theme"
                gconftool-2 --type string --set /desktop/gnome/interface/gtk_theme
"$theme"
                sleep 90                   #### aantal seconden waarna het thema gewisseld word
}

## de while lus die het hele zooitje uitvoert en blijft herhalen.
while [ $loop = yes ]
                do
                numvar="1"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
                numvar="2"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
                numvar="3"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
                numvar="4"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
                numvar="5"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
                numvar="6"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
                numvar="7"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
                numvar="8"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
                numvar="9"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
                numvar="10"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
                numvar="11"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
                numvar="12"
                theme=`ls /usr/share/themes/ | awk NR==$numvar`
                change_theme
done

sla dat bestandje op op een handige lokatie en maak het uitvoerbaar
chmod +x change-theme.sh
vervolgens kan je dit toevoegen als opstart programma via het gnome menu
« Laatst bewerkt op: 2010/03/23, 13:54:16 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/02, 23:18:00 »
Interessante tips :)

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/06, 21:14:54 »
Je kan net zo gemakkelijke een gastsessie starten

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/06, 22:51:44 »
Je kan net zo gemakkelijke een gastsessie starten

en net zo veilig,,, dacht het niet ;)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/06, 22:57:50 »
Als je het doorleest is het heel simpel om uit te voeren. Om te bedenken echter niet, goed gedaan! :D

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/21, 12:57:01 »
Ik heb voor de liefhebbers alvast een livedvd gedraaid met remastersys, hierin zit ook een wizard om de bovenstaande tutorial grafisch te doorlopen, ik moet alleen nog wel een extra wizard maken waarmee accounts verwijderd en bijgewerkt kunnen worden maar dat is om het compleet te maken... graag zou ik ook wat extra feedback van jullie krijgen wat betreft extra en ontbrekende opties of software.

Ook zou ik graag van jullie willen weten welke gtk thema's je het mooist vind zodat ik deze kan toevoegen aan de thema wisselaar voor een nog mooier eindresultaat.

hier zijn de linkjes:

[edit] OFFLINE WEGENS BUG

Wel heb ik nu een .tar.gz gemaakt, pak deze als root uit naar / en je hebt een grafische setup om een demo account te maken op je pc. Deze versie is gemaakt voor ubuntu maar werkt waarschijnlijk in de meeste distributies want het gebruikt alleen zenity als niet te voorkomen dependency en is ook gemakkelijk aan te passen, de bijgevoegde gtk switcher werkt natuurlijk alleen in gtk omgevingen. Ook heb ik het compleet gemaakt met een grafische installer voor medibuntu multimedia ondersteuning.
Download demobuntu.tar.gz, ik zal hiermee ok zo snel mogelijk een nieuwe live dvd draaien.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/11, 20:45:53 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/21, 15:57:10 »
Handig!!

Als ik het dus goed begrijp dan heb je een soort 'custom gastaccount' waar iemand naar harte lust in kan kl**ten en na een reboot is het weer opgeschoond naar zoals je het oorspronkelijk had ingesteld?

Dat zocht ik!!
Ik heb vorig jaar op mijn sportclub een PC van Ubuntu voorzien en automatisch laten inloggen met een beperkte account. Maar dan noch moeten sommige mensen de scherminstellingen etc om zeep helpen. Dit is volgens mij de oplossing.


@Dooitze
De gastsessie is erg kaal en je kunt niets instellen; dat is dan ook weer weg.
En zonder AdBlock is FF niet werkbaar....


VV
« Laatst bewerkt op: 2010/02/21, 15:58:47 door VuurVosje »

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/23, 14:14:09 »
Handig!!

Als ik het dus goed begrijp dan heb je een soort 'custom gastaccount' waar iemand naar harte lust in kan kl**ten en na een reboot is het weer opgeschoond naar zoals je het oorspronkelijk had ingesteld?

Dat is idd het principe..... wil ook nog een manier bedenken die extra software installeren mogelijk maakt zodat je echt het gehele systeem kan uitproberen zonder dat dit permanent is.

Ook moet je wel nog steeds zelf je gebruikers rechten aanpassen, als iemand sudo kan en weet te gebruiken kunnen er natuurlijk wel veranderingen worden gemaakt, en geeks zitten net zo graag achter een demo pc dan andere geinteresseerden  :rolleyes:

Citaat
Dat zocht ik!!
Ik heb vorig jaar op mijn sportclub een PC van Ubuntu voorzien en automatisch laten inloggen met een beperkte account. Maar dan noch moeten sommige mensen de scherminstellingen etc om zeep helpen. Dit is volgens mij de oplossing.

Precies, op deze manier kan je ze lekker hun gang laten gaan en wanneer je opnieuw inlogd word alles weer gereset... vooral leuk als ze het er echt om doen.... al hun werk met twee klikken om zeep  :P
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/23, 15:52:11 »
Precies, op deze manier kan je ze lekker hun gang laten gaan en wanneer je opnieuw inlogd word alles weer gereset... vooral leuk als ze het er echt om doen.... al hun werk met twee klikken om zeep  :P
XD

Wil je je eerste post iets verduidelijken?

9) kopieer output_file naar output_file.backup
cp output_file output_file.backup

10) zorg dat bij het uitloggen en bij een reboot output_file.backup word
gekopieerd naar output_file
plaats de volgende regel in /etc/gdm/PostSession/Default en /etc/rc.local
[code]cp /lokatie/output_file.backup /lokatie/output_file

That's all folks !!!!
naar
9) kopieer output_file naar output_file.backup
cp output_file output_file.backup
10) zorg dat bij het uitloggen en bij een reboot output_file.backup word
gekopieerd naar output_file
plaats de volgende regel in /etc/gdm/PostSession/Default en /etc/rc.local
cp /lokatie/output_file.backup /lokatie/output_file
That's all folks !!!!
[/code]

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/23, 17:20:05 »
Citaat van: Thijsg
Wil je je eerste post iets verduidelijken?

nu ziet het er idd beter uit.....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/28, 15:14:08 »
Ik krijg de volgende foutmeldingen:
Could not update ICEauthority file...
Probleem met configuratie server...

En vervolgens hangt de zaak halverwege het booten....
Dus als iemand een idee heeft om een herinstallatie te voorkomen graag!
Want dat is niet leuk op een P4...was meer dan een dag werk....


VV
« Laatst bewerkt op: 2010/02/28, 17:11:26 door VuurVosje »

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/28, 17:43:23 »
Ik krijg de volgende foutmeldingen:
Could not update ICEauthority file...
Probleem met configuratie server...

En vervolgens hangt de zaak halverwege het booten....
Dus als iemand een idee heeft om een herinstallatie te voorkomen graag!
Want dat is niet leuk op een P4...was meer dan een dag werk....


VV

Kan je je probleem misschien iets verduidelijken.... waar krijg je die error precies? bij de eerste boot na de install???
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/28, 19:38:05 »
Ik heb een paar keer geprobeerd of het werkt met aan- en afmelden vd demo gebruiker. Wijzigingen werden nog steeds opgeslagen.
Toen heb ik de pc opnieuw opgestart en kreeg bovenstaande meldingen tijdens het booten en de schermachtergrond zonder panels en dan hangt ie.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de demo gebruiker auto laat inloggen. Ik vraag me af of dat goed gaat met bovenstaande script omdat de output_file in de home dir vd hoofd gebruiker komt te staan. Hoe komt de demo gebruiker daar dan nog bij? Maw ik vermoed dat de lokatie vd file belangrijk is.

Nu probeer ik via een live cd de aangepaste files zoals fstab weer terug te zetten naar org omdat ik er weinig voor voel een dag werk weg te gooien. Maar dat lukt natuurlijk niet vanwege rechten. Iemand een idee?

Update: ik heb inmiddels fstab etc weer org, maar blijf de foutmelding houden en het vastlopen. Wel een muis en achtergrond, maar geen panels en verder kan ik niets.

Hoe kan ik (via de live CD?) instellen dat de hoofdgebruiker moet inloggen? Dan kan ik misschien weer iets.

Update 2:
Het lijkt er op dat er geen /home is vd demo gebruiker....maar ubuntu probeert die wel default in te loggen....
Dus de vraag is nu eerst hoe kom ik weer in ubuntu? Hoe kan ik de default in te loggen gebruiker wijzigen via de live CD? Of op zijn minst weer een inlogscherm krijgen?

Update 3:
Joepie! Ik ben weer baas in eigen pc. Via de live CD heb ik de auto login uitgezet.
Ik ben het nu zat en ga morgen verder.



VV
« Laatst bewerkt op: 2010/02/28, 21:05:25 door VuurVosje »

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/01, 10:56:22 »
@socialdefect
Voordat ik via trial & error ga prutsen...
Kun je misschien posten waar je de output_file precies hebt neergezet? Volgens mij is dat namelijk van belang.
En werkt jouw opzet ook als de hoofd gebruiker niet is ingelogd? Maw kan de demo gebruiker alleen zijn ingelogd?

Thanx!

VV


Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/01, 12:11:40 »
Ik heb een paar keer geprobeerd of het werkt met aan- en afmelden vd demo gebruiker. Wijzigingen werden nog steeds opgeslagen.
Toen heb ik de pc opnieuw opgestart en kreeg bovenstaande meldingen tijdens het booten en de schermachtergrond zonder panels en dan hangt ie.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de demo gebruiker auto laat inloggen. Ik vraag me af of dat goed gaat met bovenstaande script omdat de output_file in de home dir vd hoofd gebruiker komt te staan. Hoe komt de demo gebruiker daar dan nog bij? Maw ik vermoed dat de lokatie vd file belangrijk is.
Die file hoort in de directory /var/demo te staan en word gemount ALS de homedir van gebruiker demo.
Ik snap niet hoe deze ooit in een homedir kan komen gezien deze word weggeschreven naar /var/demo.

Citaat
Nu probeer ik via een live cd de aangepaste files zoals fstab weer terug te zetten naar org omdat ik er weinig voor voel een dag werk weg te gooien. Maar dat lukt natuurlijk niet vanwege rechten. Iemand een idee?

Update: ik heb inmiddels fstab etc weer org, maar blijf de foutmelding houden en het vastlopen. Wel een muis en achtergrond, maar geen panels en verder kan ik niets.

Hoe kan ik (via de live CD?) instellen dat de hoofdgebruiker moet inloggen? Dan kan ik misschien weer iets.

Update 2:
Het lijkt er op dat er geen /home is vd demo gebruiker....maar ubuntu probeert die wel default in te loggen....
Dus de vraag is nu eerst hoe kom ik weer in ubuntu? Hoe kan ik de default in te loggen gebruiker wijzigen via de live CD? Of op zijn minst weer een inlogscherm krijgen?

Update 3:
Joepie! Ik ben weer baas in eigen pc. Via de live CD heb ik de auto login uitgezet.
Ik ben het nu zat en ga morgen verder.



VV

Het enige wat ik me kan bedenken wat fout zou kunnen zijn gegaan is dat ik ben vergeten te melden dat je vanuit de live-cd moet installeren, niet vanuit de install modus van Ubuntu, is dit misschien het geval geweest???
De wizard om de demo gebruiker in te stellen dient ook met gksudo uitgevoerd te worden, anders heb je geen schrijfrechten op /var en /home.

Zodra ik tijd heb zal ik het allemaal nog even goed nalopen en zal ik ook een wizard maken waarmee je aanpassingen kan doen in de gemaakte instellingen of deze kan verwijderen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/01, 15:09:29 »
Dat is idd het principe..... wil ook nog een manier bedenken die extra software installeren mogelijk maakt zodat je echt het gehele systeem kan uitproberen zonder dat dit permanent is.
Je wilt systeem dat je makkelijk terug kan zetten. Ik heb de volgende dingen in mn hoofd:
 - Draai Ubuntu in een virtuele machine en zet elke keer een snapshot terug.
 - Maak een image van je systeem, en zet bij elke boot deze image terug (misschien duurt dat lang?)
 - Iets met chroot.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/01, 18:11:54 »

Die file hoort in de directory /var/demo te staan en word gemount ALS de homedir van gebruiker demo.
Ik snap niet hoe deze ooit in een homedir kan komen gezien deze word weggeschreven naar /var/demo.

Citaat



Het enige wat ik me kan bedenken wat fout zou kunnen zijn gegaan is dat ik ben vergeten te melden dat je vanuit de live-cd moet installeren, niet vanuit de install modus van Ubuntu, is dit misschien het geval geweest???
De wizard om de demo gebruiker in te stellen dient ook met gksudo uitgevoerd te worden, anders heb je geen schrijfrechten op /var en /home.

Zodra ik tijd heb zal ik het allemaal nog even goed nalopen en zal ik ook een wizard maken waarmee je aanpassingen kan doen in de gemaakte instellingen of deze kan verwijderen.

Ik heb dit niet vanaf een LiveCD gedaan, maar gewoon vanuit Ubuntu...je schreef nergens iets over een LiveCD...
 ;)
Zojuist heb ik het via jouw Demo ISO/LiveCD geprobeerd; dan krijg ik alleen op de LiveCD een extra gebruiker en niet op de HD; dat is niet wat ik zoek. Of kan het alleen via een schone install vanaf jouw Demo ISO/LiveCD? Dat heeft niet mijn voorkeur omdat ik dan alle instellingen weer opnieuw moet doen.

Misschien praten we langs elkaar heen? Om misverstanden te voorkomen:
Ik heb nu een PC met Ubuntu 9.10 en 1 gebruiker, helemaal multimedia gebruikersklaar via Pjotr's webstek.
Ik wil aan bovenstaande een gebruiker toevoegen die elke reboot 'gereset' wordt en automatisch inlogt. Vanaf de HD.
Het gaat er om dat het hufterproof is: een PC waar iedereen kan internetten, presentaties en filmpjes kan laten zien etc. zonder het voor een ander te kunnen verkl**ten.

@Wazzzaaa
Dat resetten moet automatisch en snel gaan, geen image's terugzetten etc.
Virtuele machine...het is een P4 met 512MB...


Alvast bedankt voor de hulp!

VV


« Laatst bewerkt op: 2010/03/02, 10:12:19 door VuurVosje »

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/03, 14:48:10 »
Ik dacht idd dat je via de live dvd geinstalleerd had.
ik heb het de laatste tijd behoorlijk druk gehad en heb de installer zoals die in die livedvd zit nog niet ingepakt als debje helaas, dit hoop ik dit weekend te kunnen gaan doen en wil hier dan ook een wizard in maken om de accounts in aan te passen en te verwijderen.
Helaas zullen we dit nog even handmatig moeten oplossen.

Waar had je precies het output_file geplaatst? als je dit bv in je eigen home directory hebt staan kan het zijn dat de demo gebruiker geen rechten heeft om het bestand te lezen, plaats dit file bv in /var, zo is het voor iedereen toegangkelijk.

@Wazzzaaa:
Het is nu echt secondenwerk om de homedir terug te zetten, ook is het prettig als het toch ook goed werkt op oudere machines en niet langzamer is dan een reguliere installatie.
Ik ga komend weekend eens testen of het werkt wanneer synaptic en app-install in een chroot draaien, dit zal ook vast niet al te groot worden en dus ook gemakkelijk en snel te kopieren.

Heeft iemand een idee hoe je een expendable image maakt, die dus klein begint en tot een bepaalde grootte gevuld kan worden zoals bv bij Virtualbox disk-images.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/03, 17:12:19 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/03, 17:08:25 »
@socialdefect

Bedankt voor je reaktie!
Overigens heb ik er geen probleem mee wat text in de terminal te kloppen, maar een debje is natuurlijk helemaal mooi.  =D

De output_file is in de /home vd hoofdgebruiker terechtgekomen. Dat is ook logisch denk ik omdat ik vanuit de hoofdgebruiker de Terminal heb gestart en de commando's uit je eerste post heb ingeklopt.
Ik zal eens experimenteren met de file handmatig in /var te zetten (en natuurlijk bijbehorende path's aan te passen).

VV

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/07, 12:24:17 »
Na weer wat trial & error ben ik nog niet veel verder.  :'(
Ik ben er wel achtergekomen hoe ik vd ICAauthority foutmeldingen afkom (had te maken met auto inloggen; is volgens een aantal fora nog buggy in KK??), en krijg het geheel nu wel opgestart en ingelogd, maar dan is het weer toch mogelijk wijzigingen aan te brengen.
Ergens doe ik iets fout, maar waar.... ???
Als iemand het werkend heeft gekregen op een bestaand systeem en mij het stappenplan wil sturen kan ik kijken waar mijn fout zit.

VV
« Laatst bewerkt op: 2010/03/07, 12:25:57 door VuurVosje »

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/10, 15:06:35 »
Ik snap er ook helemaal niets meer van ???
Ik heb hier in de bieb al weken een pc draaien waarop het perfect werkt, de dvd die ik had samengesteld werkte ook perfect.
Nu heb ik vandaag precies hetzelfde probleem vanaf de install dvd en bij een handmatige configuratie.

Zonder de auto-login krijg ik nog steeds die melding.

Ik zie wel wat er fout zit maar dit oplossen wil niet werken; de fake-homedir en alles daarin word eigendom van root om de een of andere reden, op de werkende pc zie je als je "mount" intypt dat /var/demo/home-demo is gemount, nu staat hier ineens /dev/loop0 ???
De loop optie is nodig want anders kan het bestand niet gemount worden....

Ik snap er echt helemaal niks meer van want heb alles zo gedaan zoals het voorheen altijd heeft gewerkt, misschien komt het door een update ??? ik durf de werkende pc niet te updaten om te zien of daar de fout zit, ik meen me wel te herinneren dat ik de dvd pas ben gaan updaten nadat ik getest had of alles na behoren werkte.... maar wat is er dan veranderd?????????????

heeft iemand een idee hoe dat zit met /dev/loop ?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/10, 15:09:04 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/11, 10:57:28 »
Ik ben eens aan het prutsen gegaan en heb ontdekt dat de gvfsd kernel module errors blijkt te geven, misschien zou dit de oorzaak kunnen zijn van de problemen, ik ga nu in een verse install van de officiele cd kijken of de problemen daarin ook voorkomen en ik zal eens zien of een oudere kernel het misschien op kan lossen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #22 Gepost op: 2010/03/11, 16:49:44 »
Ik ben even helemaal opnieuw begonnen en heb het maken van aanpassingen ingeruild tegen een probleem vrije setup.
Ik heb het hele virtual filesystem gedeelte gedumpt en dit ingeruild voor het betrouwbare cp, dit werkt uitstekend alleen moet je de account instellingen tijdens het opzetten meteen goed zetten want daarna is aanpassen via de grafische omgeving niet meer mogelijk (niet gemakkelijk dan...) hier ga ik nog wel iets op verzinnen om dit ook gebruiksvriendelijk te kunnen maken. De scripts zijn voorzien van een grafische wizard zodat het opzetten van een demo account voor iedereen een eitje word.

Wel heb ik een probleem met het maken van een deb, ik gebruik al jaren alien en maak dan gewoon een .tar.gz archief wat alien dan weer voor me ombouwd tot een deb..... nu laat alien me voor het eerst in de steek, maakt eerst de nodige bestanden aan en verteld vervolgens dat hij deze niet kan aanmaken omdat ze al bestaan??? gezien ik hier al vanaf 9 uur vanmorgen mee bezig ben kan ik hier vandaag niet meer aan verder werken, als iemand een idee heeft waaraan dit kan liggen dan hoor ik het graag.

Totdat de deb is gedraaid heb ik alvast het tar.gz archief voor jullie, dit moet je als root uitpakken naar / en vervolgens kan je dan de onderstaande scripts gebruiken:

[demo-setup]

Het demo-setup script helpt u bij het instellen van de demo gebruiker.

[demo-remove]

Het demo remove script helpt u bij het verwijderen van een demo gebruiker.

[medibuntu-installer]

Het medibuntu-installer script helpt u bij het installeren van multimedia ondersteuning.

[gtk-switcher]

De gtk-switcher is een scriptje wat het gtk thema automatisch roteerd zodat de gebruikers automatisch alle
uiterlijke thema's voorbij kunnen zien komen. Dit script kan ook toegevoegd worden aan de auto-start toepassingen
zodat het automatisch word opgestart bij het inloggen.

DOWNLOAD DEMOBUNTU.TAR.GZ
« Laatst bewerkt op: 2010/03/15, 08:11:54 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #23 Gepost op: 2010/03/14, 21:45:08 »
Geen foutmeldingen meer alleen de dingen die ik aanpas / verander worden niet teruggezet....
Ik heb diverse accounts aangemaakt: allemaal kan ik gewoon dingen blijvend veranderen.

Kun je misschien stap voor stap aangeven wat je doet? (het liefst zo exact mogelijk dat voorkomt misverstanden)
Dan ik dat stap voor stap na doen en kijken of het werkt.


VV
« Laatst bewerkt op: 2010/03/14, 21:49:12 door VuurVosje »

Re: [HOWTO] Linux demonstratie pc.
« Reactie #24 Gepost op: 2010/03/15, 07:44:52 »
Vreemd..... Heb je het script misschien niet als root uitgevoerd??? het zou kunnen dat het dan geen zichtbare errors geeft bedenk ik me nu..... Ik heb het dit maal uitvoerig getest en de enige bug die ik tegenkom is dat het gdm-settings venster soms niet wil unlocken, ook blijkt het dus wel handig om nog error boodschappen toe te voegen :) dit zal ik ook zsm doen.

Ik zal het setup script nog even voor je verklaren, het remove script is ongeveer het omgedraaide setup script:

#!/bin/sh

## setup functie
setup() {
cp /etc/gdm/PostSession/Default /etc/gdm/PostSession/Default.backup
cp /etc/rc.local /etc/rc.local.backup
mkdir /var/demo
cp /home/$UserName -R --preserve=all /var/demo/
echo "rm -rf /home/$UserName && cp -R --preserve=all /var/demo/$UserName /home" >> /etc/gdm/PostSession/Default && echo "rm -rf /home/$UserName && cp -R --preserve=all /var/demo/$UserName /home" >> /etc/rc.local
}
Dit gedeelte is de functie die de uiteindelijke instelingen verzorgt.

  • Als eerst maakt het backups van de configuratiebestanden die worden aangepast.
cp /etc/gdm/PostSession/Default /etc/gdm/PostSession/Default.backup
cp /etc/rc.local /etc/rc.local.backup
  • Vervolgens word de map aangemaakt waarin de backup bestanden worden opgeslagen.
mkdir /var/demo
  • Daarna word de backup gemaakt door de home folder van de demo gebruiker te kopieren naar de backup map, de --preserve=all optie is nodig om de juiste rechten te behouden.
cp /home/$UserName -R --preserve=all /var/demo/
  • Als laatst word het herstel commando toegevoegd in het gdm post session script en voor de zekerheid ook naar rc.local zodat de backup bij het uitloggen en bij een reboot word hersteld.
echo "rm -rf /home/$UserName && cp -R --preserve=all /var/demo/$UserName /home" >> /etc/gdm/PostSession/Default
echo "rm -rf /home/$UserName && cp -R --preserve=all /var/demo/$UserName /home" >> /etc/rc.local

    De rest van het script is enkel een ketting van de nodige vragen en uitleg in zenity windows.
    ## intro scherm

    zenity --warning \
              --text="Deze wizard helpt u bij het opzetten van een demonstratie account, als u hiervoor een nieuwe gebruiker wilt aanmaken dient u dit eerst te doen voordat u verder gaat."
    if [ $? = 0 ] ; then
    users-admin
    fi

    ## stel UserName variabel in.
    UserName=$(zenity --entry --title='Gebruikersnaam'  --text='Welke gebruiker wilt u gebruiken voor de demonstratie account?: --entry-text="demo"')

    ## keuze venster voor aanpassingen.

    zenity --question \
              --text="Wilt u nog aanpassingen maken in de demo account? dan is dit uw laatste kans!!! (bv. wallpaper, firefox homepagina, desktop iconen etc...)"

    if [ $? = 1 ] ; then
    setup
    else
    ## Uitleg venster voor aanpassingen in de demo account.

    zenity --info \
           --text="Gebruik de knop met uw gebruikersnaam rechts bovenaan in uw scherm en kies gebruiker wissellen, Wanneer u klaar bent met het instellen logt u uit de demo account en klikt u hier weer op ok om de instellingen te activeren."
    fi

    ## start gdm settings
    zenity --question \
              --text="Wilt u de demo account automatisch laten inloggen?"

    if [ $? = 0 ] ; then
    gdmsetup
    fi

    ## einde

    zenity --info \
    -- text="De setup is voltooid, de demo account is nu klaar voor gebruik"
    exit 0


    Wanneer je later nog aanpassingen wil maken in de demo account kan dit door met je beheerders account het users-admin programma te openen en bij geavanceerd de home folder van de demo gebruiker tijdelijk te veranderen in /var/demo/gebruikersnaam, maak dan de aanpassingen en herstel de home folder instellingen weer naar /home/gebruikersnaam.
    « Laatst bewerkt op: 2010/03/15, 08:17:21 door socialdefect »
    ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN