Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple  (gelezen 1600 keer)

http://www.iloveubuntu.net/mark-shuttleworth-interviewed-mwc-2013

Ja, ergens rondom 17:30:00 zegt ie dat ie de strijd aan gaat met Android en Apple op basis van de gebruikerservaring. Nou, ik wens hem veel succes. Ubuntu Unity en Touch zijn ongelooflijk en wel 20000 keer beter en mooier dan Apple en Android naar *mijn* mening maar het lijkt mij wat hoog gegrepen wat ie zegt want Apple is gigantisch, evenals Android trouwens.

Maar hij praat wel het meest naar de mensen toe en dat vind ik dan wel weer goed :) Mark Dillen van Jolla ziet er heel stoer uit maar hij praat een beetje om zijn eigen OS heen ook al is ie wel overtuigend qua algemene indruk en die CEO van Firefox begrijp ik geen snars van. Ze praat erg saai en legt naar mijn mening niet zo best uit...
« Laatst bewerkt op: 2013/02/27, 21:54:12 door Vistaus »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/27, 21:34:02 »
Het kan natuurlijk zijn dat ik een beetje bevooroordeeld ben, maar ik vond Mark Dillen het helemaal niet slecht doen. Zijn presentatieskills vind ik persoonlijk beter dan die van Shuttleworth. Niettemin ben ik erg benieuwd hoe de twee nieuwe spelers het gaan doen! Sailfish is een geweldig systeem, maar Ubuntu ziet er ook niet fout uit. Het zal voor mij echt op de hardware aankomen. Maken ze een (dev)toestel met een toetsenbordje dan ben ik om :P

Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/27, 21:53:39 »
Het kan natuurlijk zijn dat ik een beetje bevooroordeeld ben, maar ik vond Mark Dillen het helemaal niet slecht doen. Zijn presentatieskills vind ik persoonlijk beter dan die van Shuttleworth. Niettemin ben ik erg benieuwd hoe de twee nieuwe spelers het gaan doen! Sailfish is een geweldig systeem, maar Ubuntu ziet er ook niet fout uit. Het zal voor mij echt op de hardware aankomen. Maken ze een (dev)toestel met een toetsenbordje dan ben ik om :P

Ik vond Mark Dillen het ook niet slecht doen, dat heb ik ook niet gezegd. Alleen bij vragen over Sailfish OS ging hij meer in op de algemene markt dan op zijn eigen OS en dat vond ik jammer. Maar verder deed ie het erg goed. Hij kwam wel overtuigender over dan Shuttleworth als we het over de algemene indruk hebben los van de inhoud naar mijn mening.

Offline siegi

  • Lid
Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/27, 23:22:17 »
Ik had de indruk dat Mark Dillen erbij zat voor spek en bonen.
Op een gegeven moment had mark shuttleworth zelfs even sailfish uit het oog verloren

Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/28, 01:26:13 »
Interessante panel discussie moet ik zeggen.

Als ik mocht kiezen welk van de drie (Ubuntu Phone, Firefox Phone of Jollaphone) succesvol zou worden, dan zou ik toch voor Firefox OS kiezen. Ik denk dat Firefox OS van de drie door zijn focus in plaats van het alles willen het meest een unieke toevoeging is aan wat er al is.  Ik denk dat er met de iPhone en Android al twee platformen die enorm goed zijn in eye candy en games waarvoor native apps nodig zijn. Firefox OS kan daarnaast denk ik een zakelijke focus op content bieden, en daarin uitblinken in kwaliteit en kwantiteit, juist door de openheid van het systeem, en de aansluiting bij het web als platform. Voor een nieuwe speler die native apps wil leveren zoals Ubuntu en Jolla zal het moeilijk zijn om ontwikkelaars geïnteresseerd te krijgen, terwijl er al enorm veel ontwikkeld wordt voor het web, wat een prima basis is voor het maken van webapps waar Firefox OS het van moet hebben.

Verder heb ik de indruk dat Firefox OS als enige een echt open systeem voor de gebruikers wil leveren waar de vrijheid net zo groot is als op het web. Dus geen vooraf bepaalde appshop, maar je kan zelf kiezen welke shop(s) je wilt gebruiken, geen vooraf bepaalde betaalmethode, maar je kan zelf kiezen, paypal, creditcard etc. Ik denk dat er een markt is voor een dergelijke keuzevrijheid, naast de meer gesloten opties waar veel keuzes al voor je gemaakt worden zoals die er nu zijn.

Maar goed, gelukkig hoeft er geen keuze gemaakt te worden, en hopelijk zullen alle ze alledrie binnenkort op telefoons in de markt verschijnen. :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/28, 07:34:22 »
Het mooie van Sailfish is dat Jolla er ook op hun telefoons een Android emulator in wil stoppen, zodat je Android apps kunt draaien. Bovendien zijn er vanuit de community al heel wat MeeGo apps ontwikkeld die best nuttig zijn. De Wazapp ontwikkelaars denken er ook over om Wazapp te porten naar Sailfish, maar dat is nog niet zeker :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/28, 07:59:43 »
Maar goed, gelukkig hoeft er geen keuze gemaakt te worden, en hopelijk zullen alle ze alledrie binnenkort op telefoons in de markt verschijnen. :)
Het mooie zou zijn als we bij iedere telefoon zelf zouden kiezen welke OS er moet, dan ben je niet afhankelijk van providers, etc. Ubuntu Touch is al een heel eind op weg daarmee: https://wiki.ubuntu.com/Touch/Devices, op zich al een behoorlijk indrukwekkende lijst. De inspanningen die daar gedaan worden zijn ook van nut voor de andere OS'en (Firefox OS en Sailfish), dus daar zou de synergie voor iedereen goed kunnen uitpakken.

Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/28, 11:07:40 »
[Offtopic]
@markba: Dat is leuk dat je dat aanhaalt. Ik verbaas me eigenlijk dat op dit forum pittige discussies losbranden over de dominantie van MS op de computermarkt omdat Windows overal meegeleverd wordt maar over smartphones en tablets heb ik nog nooit iemand horen klagen terwijl die ook allemaal met 1 OS worden geleverd en sommige zelfs een gesloten bootloader hebben.

Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/28, 12:34:34 »
@Vistaus, wellicht komt dat omdat er nog niet veel keus is aan alternatieve OS'en die je zou kunnen installeren op telefoons? Eigenlijk zijn er nu maar twee, Android en iOS. Pas als er meer alternatieven zijn die je zou willen installeren gaan mensen zich vermoedelijk irriteren als dat niet blijkt te kunnen wegens gesloten bootloaders e.d.

Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/28, 12:39:04 »
@Vistaus, wellicht komt dat omdat er nog niet veel keus is aan alternatieve OS'en die je zou kunnen installeren op telefoons? Eigenlijk zijn er nu maar twee, Android en iOS. Pas als er meer alternatieven zijn die je zou willen installeren gaan mensen zich vermoedelijk irriteren als dat niet blijkt te kunnen wegens gesloten bootloaders e.d.

Geen alternatieven? Uhm, iOS, Android, Windows Phone, Symbian, webOS, OpenWebOS, MeeGo, KDE Plasma Active, OpenMoko... en deze noem ik even uit mijn hoofd. En de meeste van deze bestaan al heel lang dus... Natuurlijk kun je die niet zomaar even booten op je telefoon of tablet maar je kon Linux eerst ook niet op alle PC's booten. Maar toch schijnt niemand een probleem te hebben met het feit dat telefoons en tablets al met een OS komen maar bij computers is het wel een probleem...
Het gaat mij er niet zozeer om wat wel of niet *kan* op dit moment, gaat mij eigenlijk meer om het algemeen dat men er bij computers een groter probleem van maakt dan bij smartphones of tablets terwijl die net zo goed met 1 OS worden geleverd en er zat OS'en voor smartphones en tablets zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/28, 12:42:33 door Vistaus »

Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/28, 12:52:09 »
Nou, ik wil je best even melden dat ik er wel een probleem zou hebben als ik een smartphone zou kopen. ;) Ik zou veel liever een lege phone kopen, en er zelf een besturingssysteem op zetten. :)

Ik ben voorlopig heel blij met de Nokia 9300i die ik van Ton heb gekregen. :) Old school toppertje! Je weet wel, een openklap geval, met een echt toetsenbord. :D

Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/28, 13:47:26 »
Oké, dan heb ik tenminste naast mij nog iemand die er zo over denkt! :)

En dat openklappen met toetsenbord is niet zo oldschool hoor, er worden nog steeds dat soort telefoons gemaakt. Maar het is niet meer zo populair als vroeger, dat is wel zo.

Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/28, 15:16:02 »
@Vistaus
Ik kan een aantal redenen bedenken.

Als we het hebben over Android:
0. Android = Linux. Linux = goed. Daar hoeven we toch niet over te discussiëren? ;)
1. Google heeft een sympathieker imago als Linuxbedrijf, dus daar pikt men wat meer van omdat ze ook veel goeds doen voor Linux.
2. Bij Android staan fabrikant en provider los van het OS. Android kun je zo vrij of gesloten maken als je zelf wil. iOS en WP zijn van nature al meer gesloten. De telefoonfabrikant bepaald grotendeels hoe open of gesloten hun Androidtoestel is.

Los van adroid:
3. Telefoons zijn historisch gezien altijd een domme apparaten geweest vergeleken met computers. Bij de x86 desktop computer zag men al vrij snel dat het besturingssysteem en het apparaat twee losse componenten zijn. Bij de meeste andere electronica is dat onderscheid nooit zo duidelijk geweest (voor de consument). TVs hebben ook een soort ingebed besturingssysteem maar dat wordt als integraal onderdeel gezien, niet iets dat je zelf moet kunnen aanpassen/vervangen. Telefoons zijn ook altijd zo beschouwd, niemand interesseerde het veel wat voor besturingssysteem er op de Nokia 3310 of Pocketline Swing (kent iemand 'm nog?) stond :P Met de komst van de smartphone is die wereld natuurlijk behoorlijk op zijn kop gezet maar de denkwijze van mensen hierover is maar langzaam meeveranderd. 

Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/28, 20:10:42 »
@erik: Maar nu pak je alleen die paar grote spelers. De (voormalige) grote spelers die ik verder noemde noem je niet. Symbian is nog steeds de grootste in Europa én open source om maar even wat te noemen. Dusja...
Trouwens, Linux heeft er weinig mee te maken want hoeveel mensen weten dat Android Linux is? Ik praat algemeen hè, niet alleen de mensen van dit forum.

Maar punt 3 daar kan ik me wel in vinden. Dat zou inderdaad best eens de reden kunnen zijn.
Maar goed, tablets blijven dan toch min of meer gesloten van aard... alleen met kennis kun je daar iets anders op zetten (net als op smartphones trouwens). En tablets zijn tegenwoordig niet meer zo dom als computers. En zeker als je bedenkt dat we steeds meer tablets krijgen en die uiteindelijk de computer moet gaan vervangen dan zou je toch denken dat er meer mensen zouden moeten zijn die zelf willen bepalen wat ze erop zetten... maarja, kennelijk zijn we zover nog niet ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/28, 20:18:29 »
Incorrect. Sinds de laatste versies van Symbian (Anna en Belle) is het systeem (helaas) niet meer Open Source... Van dat Android Linux is merk je ook in het gebruik vrij weinig inderdaad, en als ik mensen uit mijn klas zou vragen zullen ze bijna allemaal mij vragend aankijken :P

Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/28, 20:31:32 »
@Timo: Klopt, maar de source is later uitgelekt dus technisch gezien is het open source omdat je die source kunt gebruiken om een image te bakken :P

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mark Shuttleworth: interview op MWC 2013; gaat de strijd aan met Apple
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/28, 21:37:51 »
Ja, en het zal Nokia worst wezen inmiddels, maar qua principe ontbreekt de vrije wil van de fabrikant :P

Maar oké, da's een ander onderwerp ;)