Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (k) ubuntu wil niks installeren  (gelezen 900 keer)

alexdelarge

  • Gast
(k) ubuntu wil niks installeren
« Gepost op: 2007/06/11, 21:51:39 »
ik probeer al dagen om dingen te installeren op ubuntu, ik heb ubuntu al 3 keer herinstalleerd maar telkens loopt er precies wel iest fout. Nu krijg ik geen geluid, printer staat als herkend maar wil niks printen en als ik iets wil installeren (vb beryl, mp3 plugins, vlc etc) via de terminal krijg ik het volgende:

root@Desktop:/home/terry# apt-get install beryl
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Reading state information... Klaar
beryl is reeds de nieuwste versie.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe pakketten geïnstalleerd, 0 verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
3 pakketten niet volledig geïnstalleerd of verwijderd.
Er moeten 0B aan archieven opgehaald worden.
Na het uitpakken zal er 0B extra schijfruimte gebruikt worden.
Instellen van clvm (2.02.06-2ubuntu9) ...
Starting Cluster LVM Daemon clvmd could not connect to cluster manager
Consult syslog for more information
invoke-rc.d: initscript clvm, action "start" failed.
dpkg: fout bij afhandelen van clvm (--configure):
 subproces post-installation script gaf een foutwaarde 3 terug
dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van redhat-cluster-suite:
 redhat-cluster-suite is afhankelijk van clvm; maar:
  Pakket clvm is nog niet geconfigureerd.
dpkg: fout bij afhandelen van redhat-cluster-suite (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van system-config-cluster:
 system-config-cluster is afhankelijk van redhat-cluster-suite; maar:
  Pakket redhat-cluster-suite is nog niet geconfigureerd.
dpkg: fout bij afhandelen van system-config-cluster (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 clvm
 redhat-cluster-suite
 system-config-cluster
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
root@Desktop:/home/terry#

ik wordt er stilaan horendol van dat er telkens wel IETS moet zijn dat niet wil installeren of niet werkt (geluidskaart wil ook niet)

daarom ben ik van plan om de laatste maal via de x64 alternate cd te installeren. (voorheen was het telkens met een x86 live cd en aangezien ik een amd64 X2 3800+ heb...)  

omdat ik een leek ben op linux vlak wou ik even de howto's enzo bekijken maar de meeste zijn ofwel in het engels of enkel eenvoudige zaken zoals mail instellen en de uitgebreide zijn dan weer omslachtig waarin allerlei commands die de meeste ervaren users kennen weggelaten zijn.

is er nergens een guide waarin alles stap voor stap uitgelegd staat? bvb installeren van ubuntu, instellen van de groootte van de partities, drivers en ontbrekende plugins installeren etc zodat je dan tenminste meteen deftig aan de slag kan. Want om eerlijk te zijn begin ik mijn moed stilaan te verliezen en heb al meerdere keren zin gehad om gewoon alles van mijn pc te flikkeren en enkel xp te houden (hoewel deze ook niet 100% naar mijn zin loopt)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
(k) ubuntu wil niks installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/11, 22:07:05 »
pak liever de alternate i386; die is generiek en biedt veel meer programmakeuze. 64 bits is een leuk speeltje, maar zolang als er nog nauwelijks 64 bits progjes zijn, is het verstandiger om bij de generieke 32 bitsversie te blijven.

Overigens is de alternate CD een goede keuze. Installeert standaard veel meer dan de LiveCD-versie. Tip: controleer de CD op fouten (integriteit), na het branden. Laatste keuze in het opstartmenu van de CD zelf, als ik me goed herinner. Ook bij de LiveCD is dat verstandig. Je zult de eerste niet zijn, die de ene raadselachtige fout na de andere heeft, alleen maar omdat er is geïnstalleerd vanaf een corrupte CD.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
(k) ubuntu wil niks installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/11, 22:13:47 »
Toevoeging:
Prachtige handleiding voor installeren met de Alternate CD (met schermfoto's):
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/Alternate

Offline siegi

  • Lid
(k) ubuntu wil niks installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/11, 22:36:03 »
welke software heb je allemaal proberen te installeren,
clvm
redhat-cluster-suite
system-config-cluster
Volgens mij ben jij met die pakketen eigenlijk niets.
Doe maar eens sudo apt-get remove --purge clvm redhat-cluster-suite system-config-cluster
En beryl is blijkbaar al geinstalleerd dus dat zou geen problemen mogen geven.

Probeer eens gewoon de nederlandstalige handleidingen te volgen.  Ik moet wel toegeven dat deze nog niet 100 percent zijn aangepast op feisty dus daar moeten we nog wat werk van maken.
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

Linux is gewoon anders dan windows en vraagt tijd om te leren.  Al die jaren windows ervaring zullen je niet helpen.  Je zal in linux ook veel tijd moeten steken om het echt onder de knie te krijgen.  En ik zou niet teveel ineens willen.  Werk gewoon rustig met een dual boot tot je wat bent aangepast.  Je zult leren dat beide besturingsystemen hun voor en nadelen hebben. En hopelijk valt dit in het voordeel van ubuntu uit.