Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wol (wake on Lan)  (gelezen 4298 keer)

Offline HansA

  • Lid
Wol (wake on Lan)
« Gepost op: 2020/07/19, 16:16:37 »
Hoi,

Ik heb thuis een pc met ubuntu server 20.04 geinstalleerd.
Deze kan ik starten via wol dmv android app.
Het lukt als ik binnen mijn wifi ben en ook via 4g als ik thuis ben.
de server krijg ik echter niet opgestart via 4g als ik enkele dorpen verder ben.
Iemand die hier ervaring mee heeft.
Reeds verschillende apps geprobeerd en telkens hetzelfde resultaat.
maw.

Wol werkt:
in homenetwerk
4g als ik thuis ben

Wol werkt niet:
4g als ik verder van huis weg ben.

Alvast bedankt

nahjo

  • Gast
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/19, 17:52:53 »
Hoi HansA,
Je stuurt het magic pakketje naar het internet IP adres van je router en je hebt daarin (de router) portforwarding UDP poort 9 ingesteld naar de server?

Offline HansA

  • Lid
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/19, 17:57:13 »
Hey nahjo,
punten die jij vermeld staan allemaal juist ingesteld.

nahjo

  • Gast
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/19, 18:07:37 »
En je 4G test thuis was met een volledig uitgeschakeld wifi?

JorisC

  • Gast
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #4 Gepost op: 2020/07/19, 18:54:44 »
Citaat van: HansA
Het lukt als ik binnen mijn wifi ben en ook via 4g als ik thuis ben.
de server krijg ik echter niet opgestart via 4g als ik enkele dorpen verder ben.

Kun je dat even verduidelijken wat je met met opgestart krijgen juist bedoelt .
WOL is vanop afstand de server wakker maken als die al opgestart is en in slaapstand gegaan is .
Ik hoop dat je hier iets aan hebt .
https://www.tweaking4all.nl/netwerk-internet/wake-on-lan/

4G is Mobiel netwerk , geen gewoon internet .

Offline HansA

  • Lid
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #5 Gepost op: 2020/07/19, 19:19:44 »
@nahjo wifi verbinding was uitgeschakeld tijdens thuis test

@JoricC met opstarten bedoel ik de server uit slaapstand halen

gr

JorisC

  • Gast
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #6 Gepost op: 2020/07/19, 19:35:58 »
Die paar dorpen verder  , bevind je jou dan steeds op dezelfde locatie , bv kantoor of kan dat variëren ?

Offline HansA

  • Lid
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #7 Gepost op: 2020/07/19, 20:37:39 »
met een paar dorpen verder bedoel ik niet in de onmiddellijke omgeving van de plaats waar de server is opgesteld. circa 15km ervan vandaan :-)
« Laatst bewerkt op: 2020/07/19, 20:45:41 door HansA »

Offline siegi

  • Lid
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #8 Gepost op: 2020/07/19, 21:36:46 »
Hoi HansA,
Je stuurt het magic pakketje naar het internet IP adres van je router en je hebt daarin (de router) portforwarding UDP poort 9 ingesteld naar de server?
Heb je al eens geprobeert te forwarden naar het broadcast (255 achteraan) ip adress?

ik doe het zelf eigenlijk liefst door in te loggen met ssh op de router (vereist natuurlijk een alternatieve firmware) en dan het wakeonlan comando uitvoeren op de router.

JorisC

  • Gast
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #9 Gepost op: 2020/07/19, 22:25:24 »
Citaat van: HansA
met een paar dorpen verder bedoel ik niet in de onmiddellijke omgeving van de plaats waar de server is opgesteld. circa 15km ervan vandaan :-)

Ik ga me beter uitdrukken . Kan je de server niet  wakker maken  vanop een bepaalde locatie of kun je de server van nergens wakker maken ?
Ik vind het vreemd dat het thuis wel werkt en een paar dorpen verder niet  met je Androïd toestel.   

nahjo

  • Gast
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #10 Gepost op: 2020/07/20, 10:38:33 »
Hoi HansA,
Je stuurt het magic pakketje naar het internet IP adres van je router en je hebt daarin (de router) portforwarding UDP poort 9 ingesteld naar de server?
Heb je al eens geprobeert te forwarden naar het broadcast (255 achteraan) ip adress?

ik doe het zelf eigenlijk liefst door in te loggen met ssh op de router (vereist natuurlijk een alternatieve firmware) en dan het wakeonlan comando uitvoeren op de router.
Ik denk dat de alternatieve firmware op de router een must zal zijn en het inloggen via ssh.
De router die ik heb laat standaard niet toe om een broadcast naar 255 te forwarden. Forwarden naar een uitgeschakelde server werkt ook niet. ;)

Ik heb het vermoeden dat de thuiswerkende 4G verbinding toch stiekem via de wifi gaat.


Offline siegi

  • Lid
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #11 Gepost op: 2020/07/23, 20:32:17 »
De meeste firmwares laten dit idd niet toe. Al is het soms te omzeilen door javascript uit te schakelen in je browser als je de config doet.
Want dat blijkt soms de enige controle te zijn dat je niet het broadcast adres ingeeft 🤪


Wat je ook eens kan proberen is een hoger poortnummer Boven 1024 gebruiken en je router laten forwarden naar lokale poort 9 als je firmware dit natuurlijk kan.
Sommige providers durven al eens bepaalde poorten te blokkeren
« Laatst bewerkt op: 2020/07/23, 20:36:21 door siegi »

Offline HansA

  • Lid
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #12 Gepost op: 2020/07/24, 22:24:05 »
Hoi HansA,
Je stuurt het magic pakketje naar het internet IP adres van je router en je hebt daarin (de router) portforwarding UDP poort 9 ingesteld naar de server?
Heb je al eens geprobeert te forwarden naar het broadcast (255 achteraan) ip adress?

ik doe het zelf eigenlijk liefst door in te loggen met ssh op de router (vereist natuurlijk een alternatieve firmware) en dan het wakeonlan comando uitvoeren op de router.
Ik denk dat de alternatieve firmware op de router een must zal zijn en het inloggen via ssh.
De router die ik heb laat standaard niet toe om een broadcast naar 255 te forwarden. Forwarden naar een uitgeschakelde server werkt ook niet. ;)

Ik heb het vermoeden dat de thuiswerkende 4G verbinding toch stiekem via de wifi gaat.

Om ff terug te komen op het topic. ik weet ondertussen wat het probleem is. de server opstarten lukt via mobiel netwerkt, tenzij de server langere tijd uit staat dan lukt het niet meer. Nu nog een oplossing vinden  :|.  Ik vermoed dat router ARP verwijderd na enige tijd
« Laatst bewerkt op: 2020/07/24, 22:28:32 door HansA »

JorisC

  • Gast
Re: Wol (wake on Lan)
« Reactie #13 Gepost op: 2020/07/24, 23:05:16 »
Citaat van: HansA
ik weet ondertussen wat het probleem is. de server opstarten lukt via mobiel netwerkt, tenzij de server langere tijd uit staat dan lukt het niet meer. Nu nog een oplossing vinden

Ervoor zorgen dat de wifi adaptar  niet in slaapstand gaat .
« Laatst bewerkt op: 2020/07/24, 23:07:20 door JorisC »