Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?  (gelezen 4854 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Gepost op: 2006/10/27, 20:15:05 »
Voor het maken van een keuze tussen Edgy en Dapper, is het belangrijk dat je weet wat je kiest.

Voordelen Edgy:
- De nieuwste.
- Technologie op het scherp van de snede.
- Haalt het maximale uit je hardware.

Voordelen Dapper:
- De stabielste.
- Bewezen betrouwbare technologie.
- Drie jaar ondersteuning via updates (Edgy anderhalf jaar).

Voor beginnende Linuxers is, denk ik, de keus voor Dapper de verstandigste. Voor gevorderden met avontuurzin is Edgy de beste keuze.

Misschien een idee om dit draadje vast te zetten? Kan handig zijn voor nieuwe forumleden.

Groet, Pjotr.

cvcaelen

  • Gast
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/27, 20:26:25 »
mijn persoonlijke keuze is ,.................... :

Long term service Dapper 6.06.1  :)

Christiaan

wr19026

  • Gast
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/27, 22:03:20 »
Hangt er helemaal van af wat je er mee wil doen.

Servers? 6.06.1, geen twijfel mogelijk (ook de voorkeur boven 5.10 trouwens). Zie het nut van 6.10 voor servers helemaal niet in.

Desktops waarmee alleen gesurft, gemailt en een beetje OO werk gedaan wordt, ook 6.06.1.

M'n dual-boot laptop van de zaak waarvan het me geen bips uitmaakt hoe het performt is voorlopig) de enige die 6.10 draait....

Offline siegi

  • Lid
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/27, 22:09:24 »
edgy heeft voor mij te veel voordelen, daarom ben ik vandaag bezig om over te schakelen.  
Stabiliteit vind ik iets relatiefs, dapper crashte bij mij ook regelmatig als ik wireless netwerk opzette, de kans is groot dat edgy dit niet gaat doen.

Lazlo

  • Gast
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/27, 22:12:11 »
6.10, lkkr mee aanklooien.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/27, 22:27:54 »
siegie: ik ben akkoord, maar langs de andere kant was dapper veel beter uitgetest voordat het gereleased werd, en was/is dapper ook bedoeld om stabiel te werken.. van edgy was zoiezo al bekend dat de release wat experimenteel zou zijn, en ik merk dat veel mensen problemen hebben met edgy, maar dat verschilt dan weer van persoon tot persoon.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Phaldmmor

  • Gast
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/27, 22:40:41 »
Mijn voorkeur gaat uit naar 6.10. Reden dat ik over gestapt ben is dat ik mijn systeem toch net opnieuw aan het inrichten ben, dus waarom niet gelijk de laatste versie installeren. Tot nu toe merk ik weinig "grote" verschillen tussen Dapper en Edgy. Nu ben ik nog niet zolang bezig met linux en ik heb ook nog niet echt verdiept in de verschillen. Wat ik wel kan vertellen is dat de installatie problemen in beide versie gelijk waren (wifi en videokaart), maar ook net zo makkelijk in beide versies weer op te lossen zijn.

Voor mijn gevoel is de perfomance van Edgy wel beter. Alles lijkt iets sneller te reageren en vloeiender te lopen.

Mijn advies : Draai je dapper en ben je tevreden, blijf dan vooral gewoon op dapper draaien!
Ga je je systeem opnieuw installeren, installeer dan Edgy.

Offline woteb

  • Lid
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/27, 22:57:46 »
Wil je bewezen degelijkheid, dan is de keus niet zo moeilijk. Mijn werkstations thuis blijven op 6.06.1 LTS draaien en mijn server op Debian Sarge 3.1.
Op mijn laptop is dat iets anders. Omdat ik een partitiebackup heb gemaakt van een goed werkende Dapper kan ik wat meer experimenteren, maar een live CD van Edgy krijg ik niet eens goed aan de praat, dus..... En dan praat ik over een Compaq Armada E500, een heel gangbaar type om Linux op te draaien.
Voor mij is ook bekend dat Edgy een 'probeerversie' is. Dus migreren heeft niet zo veel zin. Maar wellicht zijn er personen die beter de nieuwe 2.6.17 kernel (van Edgy) kunnen draaien dan de 2.6.15 van Dapper. Nieuwere kernels bieden soms verrassend veel verbeteringen, maar voor de gangbare (goed werkende) systemen is dit niet zo aan de orde. Ik vermoed dat vooral laptopgebruikers met Edgy wat beter uit de voeten kunnen. Dus toch maar eens proberen.... (voor mij althans). ;)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/29, 00:37:32 »
Voor mij is het Edgy... idd, het is net wat vloeiender en sneller dan met Dapper... en mijn geluid doet het!

Offline Duckie

  • Lid
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/29, 00:43:19 »
Mijn keuze is Dapper. Ik heb heel even Edgy ge
____________________________________________

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/29, 01:18:35 »
Beide keuzes zijn goed.
Wilt ge een goed draaiend stabielere bak ... ga voor Dapper
Wilt ge wat meeproeven van de nieuwste software en kunnen een paar ongemakjes je dag niet stuk maken: Kies voor Edgy.

Ik kies voor Edgy en hoop zeer snel Feisty te kunnen testdraaien (liefst voor de officiele release).
Maar ik kan me perfect inleven in de mensen die voor Dapper kiezen. Goede keuze als je gewoon wil dat je pc doet wat jij wil.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

  • Gast
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/29, 09:34:25 »
Ik ga maar trug naar dapper, ik krijg me wireless niet aan de praat...

Ik had trouwens een upgrade gedaan via het netwerk, nu schijnt dit ook niet de beste keuze te zijn...

Maarja, ik had edgy van 2 verschillende locaties gedownload, 6x gebrand!! (2 verschillende branders en verschillende cd's!!) en toch bleef ie iedere keer weer hangen op hetzelfde punt, bij de partitioner op 50% bij het scannen van me disks.

Offline siegi

  • Lid
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/29, 11:38:39 »
Ik heb bij de install van edgy nog altijd dapper gehouden. Ik heb dan ook een hd van 250 gb dus plaats genoeg voor een extra linux partitie.  Om edgy erop te smijten heb ik wel debian moeten verwijderen.  
Misschien een tip voor de mensen hier, staat edgy je aan? en anders ga je gewoon terug naar je dapper installatie.

mbank

  • Gast
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/29, 11:42:04 »
ik hou het voor zowel mn server als mn laptop op Dapper. Alles werkt nu goed en stabiel. Bovendien krijg ik voor mn server de eerste 5 jaar updates aangeboden. De zin van 6.10 server ontgaat me ook een beetje.

Offline nor

  • Lid
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/29, 11:44:29 »
Dapper 6.06, want ik ben tevreden met mijn huidige besturingssysteem.

Offline vilamar

  • Lid
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/29, 12:45:37 »
Blijkbaar heeft Edgy Eft enkele 'opgefriste' programma's. Worden die programma's, bijvoorbeeld Evolution, ook in 6.06 op termijn geupdate (of is het geupgrade) ?

Marc

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/10/29, 15:35:13 »
Dat kan, maar firefox en thunderbird (en nog meer programma's, weet zo niet welke) worden niet meer geupdate. Sommige programma's worden wel geupdate, deze worden meestal in de backports geplaatst, behalve als het gaat om securityfixes (toch?).
Dan moet je dus de backports in je sources.list enablen.

Offline vilamar

  • Lid
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/10/29, 15:41:36 »
Citaat van: Sander50
Dan moet je dus de backports in je sources.list enablen.
Beste Sander50 kan je dit a.u.b. even uitleggen aan een leek, hoe doe je dit?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/10/29, 16:18:22 »
Citaat van: Sander50
Dat kan, maar firefox en thunderbird (en nog meer programma's, weet zo niet welke) worden niet meer geupdate. Sommige programma's worden wel geupdate, deze worden meestal in de backports geplaatst, behalve als het gaat om securityfixes (toch?).
Dan moet je dus de backports in je sources.list enablen.
Firefox en Thunderbird worden in Dapper, 6.06 dus, op de normale wijze bijgewerkt naar de nieuwste versies. Daarvoor zijn de riskante backports gelukkig niet nodig.

Wel moet je meestal wat langer wachten (enkele weken soms), voordat die nieuwere versies door Ubuntu beschikbaar worden gesteld via de updates.

Groet, Pjotr.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #19 Gepost op: 2006/10/29, 16:27:11 »
Inderdaad, firefox wordt in dapper bijgewerkt met bugfixes. Dus bijvoorbeeld als er binnenkort een versie 1.5.0.8 van firefox uit zo komen, wordt de dapper versie (nu 1.5.0.7) upgedatet. Volledig nieuwe versie's, zoals versie 2.0 (die wel in edgy zit maar niet in Dapper) worden niet meer toegevoegd.

En backports zijn over het algemeen niet zo riskant: niet riskanter als externe bronnen als PLF en Seveas' bijvoorbeeld. Ik heb heel lang backports gebruikt met dapper, en nooit problemen gehad met gebroken pakketten oid.

Volgens mij kun je de backports toevoegen met de Source-O-Matic, op http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #20 Gepost op: 2006/10/29, 17:44:29 »
Citaat van: Sander50
Inderdaad, firefox wordt in dapper bijgewerkt met bugfixes. Dus bijvoorbeeld als er binnenkort een versie 1.5.0.8 van firefox uit zo komen, wordt de dapper versie (nu 1.5.0.7) upgedatet. Volledig nieuwe versie's, zoals versie 2.0 (die wel in edgy zit maar niet in Dapper) worden niet meer toegevoegd.
Kun je de bron vermelden waar je dat op baseert? Het lijkt me namelijk stug dat Firefox niet wordt opgewaardeerd naar een hogere versie, wanneer Ubuntu de Dapperversie drie jaar lang ondersteunt.

Mozilla zal immers niet drie jaar lang veiligheidsgaten in FF 1.5 blijven dichten. Dus als Ubuntu z'n belofte wil kunnen waarmaken om drie jaar Dapper veilig te houden, dan zullen ze toch wel degelijk de nieuwere FF-versies beschikbaar moeten stellen via de normale update-service. Zonder backports.

Waarom zou het trouwens

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #21 Gepost op: 2006/10/29, 19:55:57 »
Ik weet het niet helemaal zeker ;) dus sorry als ik hier verkeerde informatie geef...
maar ik vraag het ook even na op het engelstalige ubuntuforum, dus het antwoord daarop post ik hier ook nog wel.

Hetzelfde was ook het geval bij breezy, hierin werd toen ook geen 1.5 aangeboden in de repos. Op het moment zit hij bij breezy alleen in de backports. Het was een 'nieuwe feature' voor dapper.
Ik geloof dat dit bij dapper en edgy ook zo zit, en dat firefox 2 dus alleen in de dapper backports zal komen op den duur. Maar ik kan het fout hebben (sorry daarvoor ;))

Offline vilamar

  • Lid
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #22 Gepost op: 2006/10/29, 20:02:31 »
Kan er een probleem ontstaan als ik Firefox 2.0 rechtstreeks download van de Firefox-site en installeer in Dapper?
Of is het toch aangeraden te wachten tot de eventuele offici

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #23 Gepost op: 2006/10/29, 20:15:53 »
Ik weet niet of die update er komt, en als die er komt, heb ik geen flauw idee wanneer.

Als je persee zo snel mogelijk in Firefox 2.0 wilt werken, kun je de aanwijzigingen op de volgende pagina opvoeren: http://www.psychocats.net/ubuntu/firefox
Ik heb het op aanraden van mensen op het engelstalige ubuntuforum...
Hij schijnt je bestaande firefox installatie niet aan te tasten, dus geen gedoe met gebroken pakketten enzovoorts.

Speedboy

  • Gast
Wat kies je: Edgy (6.10) of Dapper (6.06.1)?
« Reactie #24 Gepost op: 2006/10/29, 21:36:58 »
Ik ben sinds gisteren Edgy aan het gebruiken. Omdat ik die nieuwe functies wilde testen. :D Alles loopt stabiel en vooral erg snel. Tot nu toe wel een paar bugjes tegekomen. Zoals nautilus die gewoon opeens stopte met bestanden kopieren van mijn Zenwalk partitie naar mijn home map in Edgy. (als root werkte dat zonder problemen. maar nu zijn die rechten niemeer zoals ze standaart moeten)  Of als je een starter op je paneel wil verschuiven door gewoon te slepen worden die hun eigenschappen helemaal gewist.(als je eerst klikt op verplaatsen en dan sleept lukt het wel. Maar in dapper moest dit niet) Maar tot nu toe helemaal geen spijt dat ik edgy geinstalleerd heb. :D