Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution mail & agenda  (gelezen 929 keer)

Offline mattia

  • Lid
Evolution mail & agenda
« Gepost op: 2011/07/11, 20:13:26 »
Beste mensen,

Ik heb sinds een week ubuntu 11.04 geïnstalleerd op mijn voormalige windows 7 computer. Tot mijn grote blijdschap maakte ubuntu waar dat wat vertelt werd :D

Maar ter zaken: enkel evolution mail gaf een probleem. Verzenden van berichten ging maar ontvangen niet. Hier op het forum is er al heel wat geschreven betreffende de client en de mogelijke oplossingen.

Alles heb ik gechecked, dubbel checked, het bedrijf gemaild daar waar m'n account gehost wordt, poorten toegevoegd... alle raad die hier stond heb ik opgevolgd... maar niets bleek te helpen.

1 kleine tip heb ik in alle andere posts niet terug gevonden en wel volgende...


Ik had een test-mail gemaakt om te kijken wanneer de mail eindelijk verzonden zou worden... ondertussen heb ik heel wat dingen geprobeerd met de instellingen maar zoals hierboven geschreven, niets mocht baten. Telkens gebruikte ik dezelfde test-mail (die in wacht bleef staan) om te kijken of de aanpassingen werkte...

WAT BLIJKT...: de mail in wacht hield de configuratie vast van de toen die de 1ste maal verzonden zou worden... het gevolg is dat geen enkele aanpassingen aan de instellingen effect had. Toen ik dat ontdekte was het in 5min geklaard... gewoon even terug verschillende mogelijkheden overlopen (waar ik hier trouwens heeeeeel wat informatie heb gevonden) en klaar was kees.


Voor een ubuntu noob als ik is zulke informatie dus cruciaal :p  Ik weet niet of andere dit probleem al zijn tegengekomen maar het heeft me wel een tijdje zoet gehouden :p

Mocht deze info hier al ergens staan kan dit gewoon verwijderd worden. :)




Re: Evolution mail & agenda
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/11, 20:35:22 »
Tja, goed voor jou.

Maar er zijn ook alternatieven: zoals thunderbird, en die laat zich instellen (lukt voor 90%) volgens jouw mailserver.

Evolution is goed, maar er zijn wel 'dingetjes' en vandaar dat in de volgende Ubuntu-releases gewoon overgestapt wordt naar thunderbird (ook Mint).

Ten andere, welkom bij Ubuntu en laat je vooral verrassen door zijn/haar veelzijdigheid !

Groet, Joris
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

DarkEra

  • Gast
Re: Evolution mail & agenda
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/11, 20:41:16 »
Ik wil niet veel zeggen Joris maar Mint heeft Thunderbird als standaard mail client erin zitten en niet Evolution, dus overstappen hoeven ze niet meer. ;)

Offline mattia

  • Lid
Re: Evolution mail & agenda
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/11, 20:53:36 »
Hey joris,

bedankt voor de verwelkoming :)


Ik moet zeggen de reden waarom ik tot ubuntu ben gekomen is door problemen met firefox onder windows 7 van de ene moment op de andere was het gedaan... inhouden van websites die niet werden weergegeven enz... zonder dat er eigenlijk iets voor gebeurt was...

dus ik chrome gedownload, zei een vriend van mij probeer linux te installeren heb je geen windowsrotzooi mee... dus van het ene kwam het andere :)

Ook al word thunderbird wel aangeprezen door heel wat mensen... kan je mss toch begrijpen waarom ik niet direkt zo gretig was om hun software te gebruiken na het falen van firefox :D

Ik kan met veel blijdschap zeggen dat evolution mail nu feilloos werkt dus ik heb niet de drang om over te stappen :) mocht deze ergens falen dan is het zeker het overwegen waard :)

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Evolution mail & agenda
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/11, 21:30:09 »
Dat is de keuze vrijheid van open source.  :D

- Roc

Offline mattia

  • Lid
Re: Evolution mail & agenda
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/12, 00:48:28 »
@Roc

Gelukkig ;) :D and i like it (a lot) so far :p :)

Re: Evolution mail & agenda
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/12, 11:42:29 »
@mattia: hierbij een linkje naar de documentatie van Unity (ik veronderstel dat je dat nu gebruikt  :D):

http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/unity-handige-info-tips-%27n-tricks/

Veel van die dingen werken goed, maar mocht je overwegen van te tweaken of zoiets, laat dat eerst weten op dit forum VOOR dat je het gewoon toepast. Niet alles is rozegeur en maneschijn vandaar.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nollie

  • Lid
Re: Evolution mail & agenda
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/12, 21:55:37 »
Ik kan met veel blijdschap zeggen dat evolution mail nu feilloos werkt dus ik heb niet de drang om over te stappen :) mocht deze ergens falen dan is het zeker het overwegen waard :)
Gelukkig! Want ik vind het jammer dat velen direct over Thunderbird beginnen. Ook bij 11.10 hou ik Evo. Toch de beste Outlook vervanger. En heel gemakkelijk te backupen.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline mattia

  • Lid
Re: Evolution mail & agenda
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/12, 22:59:43 »
@joris: alles werkt nu :) so far so good :D dus dat houden we zo :D en als linux noob ben ik al uren forums aan het afschuimen om dingen te leren :D ook hiervoor bedankt voor de tip :)


@Nollle: ik ben er erg tevreden mee met evo, doet het goed, werkt snel, geen klagen :D Ik kan niets zeggen over thunderbird omdat ik deze zelf nog niet getest heb. en zolang dit werkt wordt er ook niets vervangen.

Ik weet niet waarom thunderbird beter zou zijn maar zover ik kan zien ziet alles wat ik nodig heb in evo... zowel de verschillende mogelijkheden: agenda, adresboek enz... maar ook gewoon html-templates als basis voor de mail enzo :)

I'm one happy ubuntu gebruiker :D