Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows  (gelezen 14681 keer)

Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Gepost op: 2013/06/17, 19:11:42 »
In Mac OSX was er al langer een oplossing voor (via de app Ext4Fuse) maar nu voor Windows ook. Handig voor de dual-booters!
http://www.ubuntubuzz.com/2013/06/diskinternals-linux-reader-access-ext4.html

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/17, 20:43:25 »
Ik gebruik dat pakket al even. Het werkt heel vlot, ik kan me er goed in vinden. Zeker een aanrader, mocht je even snel iets van Linux nodig hebben.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/17, 22:54:32 »
Maar zo maak je Linux ook benaderbaar voor *kwaadaardige* Windowsprogramma's....  :o

Ik zou dus eerder pleiten voor een NTFS-geformatteerde uitwisselingspartitie, wanneer er behoefte bestaat aan tweevoudig benaderbare bestanden. Geen systeempartitie, maar een "domme" extra opslagpartitie.

Dan hoef je Windows ook niet in staat te stellen om met z'n besmeurde fikken aan je schone, glanzende Linux te komen....

Offline Jenske

  • Lid
Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/17, 23:04:39 »
Pjotr, als ik het goed begrijp is dit een read-only (alleen lezen) systeem. Je loopt daar dus alvast niet het risico dat je ext4-schijf gefecteerd wordt, nietwaar? Maar er blijft natuurlijk altijd wel het gevaar dat er vanuit Windows ongewenst gegevens worden uitgelezen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/17, 23:10:36 »
Pjotr, als ik het goed begrijp is dit een read-only (alleen lezen) systeem. Je loopt daar dus alvast niet het risico dat je ext4-schijf gefecteerd wordt, nietwaar? Maar er blijft natuurlijk altijd wel het gevaar dat er vanuit Windows ongewenst gegevens worden uitgelezen.
Klopt. Het hele idee staat me daarom niet zo aan....

Een "domme" opslag-uitwisselingspartitie in NTFS, of bijvoorbeeld een wolkdienst als Dropbox of Ubuntu One, lijken me betere oplossingen voor de behoefte in kwestie.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/18, 06:49:40 »
Gebruikt iemand hier dan ook Ext2Explore? Gebruik ik al tijden en het werkt prima.

Vroegâh was er ook een pakket dat voor integratie met Windows Verkenner zorgde, maar die kan ik helaas niet meer vinden.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/18, 22:53:58 »
Gebruikt iemand hier dan ook Ext2Explore? Gebruik ik al tijden en het werkt prima.
Jazaker wel, en dat is wel vrije software in tegenstelling tot de (ook prima) software van diskinternals.  :)
http://ext2read.blogspot.nl/

 :police: De volgende use case kan voor sommige lezers als choquerend worden ervaren:
Citaat
Iemand heeft een dual-boot maar gebruikt uiteindelijk toch vaker Windows. Wellicht is de linux versie als langer niet bijgewerkt met updates, maakt niet uit. Met de genoemde Windows tools kunnen de Linux bestanden eenvoudig en (redelijkerwijs) veilig worden gekopieerd naar de Windows omgeving. :)
Als alle persoonlijke bestanden zijn overgezet kan de partitie wellicht een andere bestemming krijgen door opnieuw te formatteren.
Ga ik zelf niet doen, Ubuntulinux is goed en leuk om te gebruiken maar een mogelijke "use case" (bestanden redden) die ook nog goed past bij de (closed source) software leverancier DiskInternals Research (en open source ext2read)....
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/18, 23:04:05 »
@testcees: Laten we nu niet weer gaan beginnen over gratis vs vrij... Beide doen een prima job.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/19, 00:00:00 »
@testcees: Laten we nu niet weer gaan beginnen over gratis vs vrij... Beide doen een prima job.
Waarom mag daar niet over begonnen worden? Dat jij daar niet zo veel mee hebt (kan en mag) wil niet zeggen dat het voor andere lezers (zoals ik) uitermate nuttige info is. Het staat je natuurlijk altijd vrij om de gegeven info niet tot je te nemen.

Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/19, 01:02:08 »
@testcees: Laten we nu niet weer gaan beginnen over gratis vs vrij... Beide doen een prima job.
Waarom mag daar niet over begonnen worden? Dat jij daar niet zo veel mee hebt (kan en mag) wil niet zeggen dat het voor andere lezers (zoals ik) uitermate nuttige info is. Het staat je natuurlijk altijd vrij om de gegeven info niet tot je te nemen.

Omdat de discussie anders weer ontaard in gratis vs vrij, zoals bij vele topics het geval is. Dit is geen forum voor open source-evangelisten, dit is een forum voor iedereen. Maar veel evangelisten zijn gauw op hun teentjes getrapt als je iets post wat wel gratis is maar niet vrij, hence the terugkerende discussies...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/19, 07:17:04 »
@Vistaus. Zoals je zegt is dit forum voor iedereen, de ideologen als de pragmatisten en alles wat daartussen zit. Ik zou niet weten waarom een lid uit een bepaald kamp de discussie zou mogen bepalen. Als je geen zin hebt in die discussie, dan doe je niet mee en heb je geen discussie; ook dat is een keuze.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/19, 08:41:24 »
Dit is geen forum voor open source
Dat was het ooit wel dacht ik... Als je een topic start om bepaalde closed-source software aan te prijzen (hoe goed je dat ook mag vinden) past het perfect bij dit forum om op te merken dat er ook open varianten zijn.

http://www.ubuntu-nl.org/node/138
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip: benader je EXT4-partitie vanuit Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/19, 11:18:39 »
@testcees: Beetje flauw om half te gaan citeren. Ik zei niet dat het forum niet voor open source is, ik zei niet voor open source-EVANGELISTEN. Dat is iets anders dan open source in het algemeen. Geen halve citaten gebruiken graag.