Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Feisty erop, nu wordt het echt serieus.  (gelezen 1802 keer)

Offline jw

  • Lid
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Gepost op: 2007/08/22, 21:14:47 »
Heb nu bijna 2 jaar ubuntu, en diverse systemen ermee voorzien. Met 5.04 begonnen, 6.10 nu 7.04. Nu enorme keus aan progs, zelfs printplaten en electrische schema's! Multimedia een eitje, eindelijk filmpjes en mp3 zonder de XP-bak op te starten (win daar inmiddels ook af..) Instelling monitor is uitgebreid, HP printer werkt in 1 keer.

Maar goed, ook een tegenvallertje, vergeleken met 6.06 of 6.10 hebben letters bij welke instelling dan ook een zweem, het contrast lijkt bleker of zo. (nog een crt monitor) Iemand dit ook ervaren?
Internet foto's en plaatjes zijn ook waziger. Heeft 7.04 andere video hulpprogramma's oid? Of is het waziger om de resolutie naar beneden af te ronden om het systeem sneller te krijgen?

Cobuntu

  • Gast
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/22, 21:41:53 »
Hallo Jw,

Welke videokaart heb je?

Mvg, Cobuntu

Offline jw

  • Lid
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/22, 21:56:36 »
Hallo Cobuntu

een 3D rage pro AGP, jawel ik zit nog op een (heel) oude P3 te werken. Doordat hij is overgeklokt en met ram is volgepropt tot 512mb loopt alles gesmeerd, processor is maar 616Mhz, ben met een aanschaf van een 1G processor bezig.

Op het werk kan niemand geloven dat ik sneller internet met 616Mhz, op werk een 2.4 gig met xp, en een apple die het ook aflegde.

Cobuntu

  • Gast
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/22, 21:59:30 »
Hallo Jw,

Nou, zo oud is dat bakkie ook weer niet. Maar heb je de drivers al installeerd? Misschien instellingen aanpassen op de monitor?

Offline jw

  • Lid
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/22, 22:11:01 »
Ik heb de monitor uit den treure geprobeerd, geen verbetering. Bij 6.10 moest ik voor foto's het scherm lichter zetten, 7.04 staat voor foto's niet meer te donker. Ik zie net dat ATI van Fujitsu is, crt is ook fujitsu. Vreemd dat het niet lekker samen werkt.

Die drivers heb ik niet geinstalleerd, ik laat dat altijd automatisch verlopen door ubuntu. Ik heb ook geen idee hoe dat gaat.

Ps ik vond Xubuntu op s'moeders compaq ook wat wazig (6.10 geloof ik)

Cobuntu

  • Gast
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/22, 22:25:33 »
Voor Drivers:

Systeem - Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's

Mvg, Cobuntu

Offline jw

  • Lid
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/22, 22:34:23 »
Ok, Bedankt Cobuntu.

Ik heb restricted drivers manager er nog staan (nog geen update gedaan) maar hij geeft aan: "Your hardw. doesn't need any restricted drivers."

Offline Rulus

  • Lid
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/22, 22:42:24 »
Als het enkel de letters zijn, speel eens met de instellingen in System > Preferences > Fonts > Details

Cobuntu

  • Gast
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/22, 22:45:36 »
Citaat van: jw
Ok, Bedankt Cobuntu.

Ik heb restricted drivers manager er nog staan (nog geen update gedaan) maar hij geeft aan: "Your hardw. doesn't need any restricted drivers."
Nog geen updates gedaan? Ik zou dat dan eerst even doen.

Mvg, Cobuntu

Offline jw

  • Lid
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/22, 22:59:34 »
Citaat van: Rulus
Als het enkel de letters zijn, speel eens met de instellingen in System > Preferences > Fonts > Details
Bedankt Rulus

Ja dit vind ik echt een enorme verbetering tov win. Alles echt tot in de puntjes/pixels in te stellen. Heb ik ook geprobeerd, heb zelfs de oude instellingen gecopieerd van een opgeslagen screenshot op usb stick.

Ik ga morgen updaten, nu naar bedje toe want morgen weer aan het werk. (nee he, weer naar xp, maar 1 bureaublad, wat magertjes...)

Cobuntu

  • Gast
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/22, 23:06:40 »
De schermresolutie en het aantal Hertz maakt ook uit voor kwaliteit (ook al zie je bijna geen verschil) .

Op welke schermresolutie draai je Ubuntu?

Mvg, Cobuntu

Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/23, 02:13:34 »
Nog even over je internet ??

Dit heeft te maken met het feit dat Windows beperkingen oplegt en standaart heeft met de netwerk kaart, en hoe hij alles afwerkt in het netwerk gebeuren.

Bij linus word alles gebruikt en staat bij wijzen van spreken alle opties van je netwerk kaart tot je beschikking, incl bandbreedte.

In theorie zou je kunnen zeggen dat je erop vooruit gaat wanneer je een goedkoper abbo neemt en dan ipv Windows Ubuntu op je pc zet.
Omdat je dan toch nog sneller internet.

In de praktijk willen we natuurlijk liever altijd een 100MB lijntje :P

Maagoe het heeft dus nix te maken met je cpu of geheugen of de snelheid van de pc.

Ik heb hier webservers met een P2 533 Mhz die sneller data verwerken dan 4 stuks P4 computers met XP erop.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jw

  • Lid
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/23, 19:23:07 »
Ja Cobuntu, goede tip. Dit scheelt veel. Ik had op 6.10  800x600, met 7.04 eerst 1024x768, en met 832x624 is het een stuk scherper met beeld. Alleen tekst op internet is vrij groot maar dat kan ik wel instellen denk ik.

http://img255.imageshack.us/img255/7863/schermafdruk1ww3.jpg

Gandyman precies zo zit het. Daarom heb ik het hele systeem overgeklokt,  netwerkkaart a 7.50 euri draait nu met de rest mee (geheugen) 12% sneller, op 112Mhz ipv 100. Sneller ging niet, 133 geprobeert maar dan stopt die kaart er mee.

Als je motor vd auto via chiptuning 12% meer vermogen kan leveren doe je dat graag. Alleen kost dat wel wat meer bij een auto, chiptuning!

Overklokken scheelt een slok op een borrel. Als het stuk gaat zien we dan wel weer.

Cobuntu

  • Gast
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/23, 19:34:58 »
Citaat van: jw
Ja Cobuntu, goede tip. Dit scheelt veel. Ik had op 6.10  800x600, met 7.04 eerst 1024x768, en met 832x624 is het een stuk scherper met beeld. Alleen tekst op internet is vrij groot maar dat kan ik wel instellen denk ik.

http://img255.imageshack.us/img255/7863/schermafdruk1ww3.jpg

Gandyman precies zo zit het. Daarom heb ik het hele systeem overgeklokt,  netwerkkaart a 7.50 euri draait nu met de rest mee (geheugen) 12% sneller, op 112Mhz ipv 100. Sneller ging niet, 133 geprobeert maar dan stopt die kaart er mee.

Als je motor vd auto via chiptuning 12% meer vermogen kan leveren doe je dat graag. Alleen kost dat wel wat meer bij een auto, chiptuning!

Overklokken scheelt een slok op een borrel. Als het stuk gaat zien we dan wel weer.
Mooi dat de tip werkte :)

Hoeveel inch is je monitor?

Mvg, Cobuntu

Offline jw

  • Lid
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/23, 20:04:07 »
17 inch Cobuntu. Liefst heb ik het staan op 1024x768 zoals mijn oude laptop, maar het is niet anders. CRT krijgt het niet scherper denk ik.

Op de screenshot zie je trouwens niet de "streepjescode" links boven, ik zag die wel nl, ongeveer 2 bij 2 cm streepjes recht naar beneden zwart wit. Toch een klein videokaart foutje, Als ik internet opstart kan het weer weg zijn. Bij opstarten pc is ie er weer. Vreemd.

Ook zet 7.04 de ATX voeding niet zelf uit, moet ik handmatig doen. 5.04 t/m 6.10 wel. Win kreeg dit ook niet voor elkaar. Niet zo erg handig van 7.04 maar overkomelijk.

Bedankt voor alle tips

Ps vanmiddag ging de XP laptop op het werk ineens zomaar automatische updates installeren, en hij sloot zelf de programma's af om nieuw op te starten. Ik was net met een klant bezig in een programma, samen instellingen van een hoortoestel doornemen. Echt "k" vindt ik zoiets, ik heb het echt heeeelemaal gehad met win. Dit is nl niet het enigste wat ik heb gehad met win. Het ergste is nog, bij het afsluiten ging hij WEER een paar updates halen........

breukkie

  • Gast
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/23, 20:37:22 »
Citaat van: jw
Citaat van: Rulus
Als het enkel de letters zijn, speel eens met de instellingen in System > Preferences > Fonts > Details
Bedankt Rulus

Ja dit vind ik echt een enorme verbetering tov win. Alles echt tot in de puntjes/pixels in te stellen. Heb ik ook geprobeerd, heb zelfs de oude instellingen gecopieerd van een opgeslagen screenshot op usb stick.

Ik ga morgen updaten, nu naar bedje toe want morgen weer aan het werk. (nee he, weer naar xp, maar 1 bureaublad, wat magertjes...)
ook hier is wel een oplossing voor http://virtuawin.sourceforge.net/ dit word door mensen bij ons op het werk ook gebruikt die nog op win.... moeten werken :( misschien heb je er wat aan als je het mag instaleren daar
suc6

Offline jw

  • Lid
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/23, 23:09:12 »
Bedankt voor de tip breukkie. (ik ken die nickname, ben je een man of een vrouw breukkie?  ;-D )

Er is een apple geinstalleerd voor grafische doeleinden (winkel) dus ze staan open voor andere os'sen.

Maar als ik dit wil proberen zeggen ze, alleen al om win niet uit het lood te trekken/stabiel te houden, het is niet nodig dus zet het er maar niet op. Temeer omdat alleen ik het voor elkaar krijg daar om rare win aanvaringen te krijgen. Mijn collega's hebben daar nooit geen last van zeggen ze.

Een apple minnende collega heeft safari browser op XP gezet, nou dit was dan zo stabiel en zo snel. Ik proberen, binnen 30 sec. heb ik al een foutmelding vanuit xp. Collega erbij gehaald: kijk dit deed ik, weer die foutmelding. Tja ik straal het uit of zo.

Geef mij maar epiphany

breukkie

  • Gast
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/24, 00:18:19 »
Nog steeds een "jonge"man :P
En als ik vragen mag waar ken je me nick dan van ?

Offline jw

  • Lid
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #18 Gepost op: 2007/08/24, 00:29:11 »
Het is een bijnaam van iemand van vroeger die ik kende. Maar je bent het niet. Zou ook toeval zijn. ;)

Offline jw

  • Lid
Feisty erop, nu wordt het echt serieus.
« Reactie #19 Gepost op: 2007/08/24, 22:55:41 »
Die virtuawin geinstalleerd op het werk, op laptop en desktop(xp).
Ik dacht dat het een virtual machine was met een os, maar het zijn meerdere bureaubladen. Moet nog uitvinden hoe je kan scrollen naar blad 2 ed.