Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.  (gelezen 10241 keer)

Hallo,

Ik heb hier behalve mijn aanbiddelijke mac *kuch kuch* nog zo'n PC-ding staan. M'n pa gebruikt die PC, met Windows dus (en dualboot Ubuntu) om de krant te lezen, e-mails te checken, een spelletje te spelen, en natuurlijk om te defragmenteren en virusscanners te draaien :). Nu is hij de laatste tijd kuren beginnen te verkopen. Op onregelmatige en onvoorspelbare tijden bevriest het ding helemaal, muis werkt niet meer, toetsenbord doet niets, het beeldscherm werkt wel nog, je kan 'm nog alleen resetten. Nu zei ik "Pa, gebruik dan Ubuntu". Dat heeft hij ook gedaan, maar na een tijdje, juist hetzelfde. Het is heel onregelmatig en het hoeft nog eens niet te gebeuren, alhoewel het vaker voorkomt op Windows als op Linux. Ook als ik m'n pc opzet om vb bestanden te kopieren via ssh vanaf m'n mac (er draaien weinig processen), dan gebeurt het niet. Ik heb memtest opgezet, die bevriesde na 21 % (heb tot nu toe maar 1 keer geprobeerd), maar de rode + bleef wel knipperen. Ik weet niet wat er aan de hand is, ik denk dat het met het RAM-geheugen te maken heeft (ook omdat Windows RAM-intensiever is als Ubuntu, en het gebeurt daar vaker).

Weet iemand misschien wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?

Met vriendelijke groet,

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/26, 17:04:01 »
Probeer eens dit:
In het Grubmenu kiezen voor memtest (derde optie). Paar uur laten stampen. Wat voor meldingen krijg je?

Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/26, 17:08:24 »
Citaat van: pjotr123
Probeer eens dit:
In het Grubmenu kiezen voor memtest (derde optie). Paar uur laten stampen. Wat voor meldingen krijg je?
Zoals ik al eerder zei, ik heb memtest gedraaid, na ongeveer 21% was hij vastgelopen. Maar ik heb het opnieuw geprobeerd, en we zullen zien...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/26, 17:11:28 »
Citaat van: SeySayux
Zoals ik al eerder zei, ik heb memtest gedraaid
Oeps, overheen gelezen. Waren er meldingen? Het lijkt in elk geval op rotte RAM. In de eerste helft van het geheugen, want 21 %. Haal de reep RAM met (minimaal) de eerste 25 % capaciteit er eens uit en herhaal daarna de proef eens?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/26, 17:11:54 »
Die memtest zou vrij snel moeten laten zien dat er een hardware probleem is, wat heel goed het geheugen kan zijn maar dat hoeft niet.
Kijk ook eens in de BIOS naar de temperaturen en spanningen. Die moeten allemaal binnen de grenzen zijn.

Loop ook eens deze pagina door: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492#introductie

Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/26, 17:44:15 »
Koeling van de processor, voeding, grafische kaart en harde schijven in orde? Eventueel even het teveel aan stof tussen de koelribben blazen en de voeding stofvrij maken wil nog wel eens helpen.
Draaien alle ventilatoren?
Koeling van de processor nog stevig vast?
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/26, 19:08:51 »
Resultaat memtest: 6 keer gepasseerd, 46 % gecrashed.

@stormzoeker: zal het allemaal eens nakijken zeker

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline mcgyver

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/26, 19:44:51 »
Mijn inschatting (in deze volgorde):

1 Slechte voeding door ouderdom (condensatoren die beginnen te weigeren, ventilator die slecht draait of plotseling stopt of stoffige voeding die daardoor heet wordt)

2 Te hete processor (schoonmaken koelblok, of koelblok weghalen en opnieuw pasta zetten. Als je er aan hebt gesleuteld kan het dat hij niet goed meer zit)

3 Brak geheugen

4 Brakke videokaart (kan ook ventilator op videokaart zijn)

Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/26, 19:49:03 »
De videokaart is een kaart die ik er zelf heb ingezet, dus die kan het wel zijn. Geheugen weet ik niet. Processor kom ik liever niet aan. De pc is nog maar 3 jaar oud, dus de voeding zal het wel niet zijn, of wel?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/26, 19:57:35 »
Ow, ik heb hier wel voedingen binnen een half jaar de geest zien geven :P
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/27, 08:04:32 »
Ik heb het spul eens opengemaakt, gekeken, en een stofzuiger ziet er vanbinnen stofvrijer uit ;) :). Dat heel spul schoongemaakt, opnieuw gestart, bios werkt niet, grafische kaart eruit, bios werkt niet, grafische kaart erin, bios werkt nog steeds niet, kaart eruit, nop, kaart erin, nop, kaart eruit, nop, kaart erin, nop, kaart eruit, nop , kaart eruit, nop, kaart erin, YES!

Nu nog hopen dat hij niet meer vastloopt.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline joop13

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/27, 09:11:29 »
Citaat van: SeySayux
Ik heb het spul eens opengemaakt, gekeken, en een stofzuiger ziet er vanbinnen stofvrijer uit ;) :). Dat heel spul schoongemaakt, opnieuw gestart, bios werkt niet, grafische kaart eruit, bios werkt niet, grafische kaart erin, bios werkt nog steeds niet, kaart eruit, nop, kaart erin, nop, kaart eruit, nop, kaart erin, nop, kaart eruit, nop , kaart eruit, nop, kaart erin, YES!

Nu nog hopen dat hij niet meer vastloopt.

- SeySayux
En doe dat ook eens met het geheugen en andere kaarten die in de computer zitten. Ik had iets dergelijks en het bleek uiteindelijk een verminderd contact te zijn bij mijn netwerkkaart. Want je kunt met je acties net, toevallig, een andere kaart een duwtje gegeven hebben waardoor hij weer wat beter zit, zonder nu goed te zitten.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/27, 13:15:04 »
Citaat van: joop13
Citaat van: SeySayux
Ik heb het spul eens opengemaakt, gekeken, en een stofzuiger ziet er vanbinnen stofvrijer uit ;) :). Dat heel spul schoongemaakt, opnieuw gestart, bios werkt niet, grafische kaart eruit, bios werkt niet, grafische kaart erin, bios werkt nog steeds niet, kaart eruit, nop, kaart erin, nop, kaart eruit, nop, kaart erin, nop, kaart eruit, nop , kaart eruit, nop, kaart erin, YES!

Nu nog hopen dat hij niet meer vastloopt.

- SeySayux
En doe dat ook eens met het geheugen en andere kaarten die in de computer zitten. Ik had iets dergelijks en het bleek uiteindelijk een verminderd contact te zijn bij mijn netwerkkaart. Want je kunt met je acties net, toevallig, een andere kaart een duwtje gegeven hebben waardoor hij weer wat beter zit, zonder nu goed te zitten.
We zullen eerst eens zien of het nu werkt, (nog wat memtest laten lopen), en dan ga ik pas aan die kaarten zitten klommelen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline mcgyver

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/27, 16:55:09 »
Ben benieuwd naar de einduitslag. Hou ons op de hoogte. Inderdaad kan het helpen om de kaarten (ook geheugen) er uit te halen en weer terug te zetten. Zo worden de contactpunten gereinigd. Ik vermoed toch dat het probleem nog niet is verholpen. Wat bedoel je trouwens met "bios werkt niet"?

Offline Dave

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/28, 10:13:33 »
alles eruit wat niet direkt noodzakelijk is, ook randapparatuur en dan een tijdje laten draaien.
of de fans goed draaien zal je al gecontroleerd hebben.

Kunt ook nog in het bios kijken bij welke temperatuur het systeem moet stoppen.
met een amd mag die gerust op 70+ bijvoorbeeld, die mogen wel warm worden zonder stabiliteits problemen.

Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/28, 11:31:40 »
Met BIOS werkt niet bedoel ik: Ik krijg het scherm van het BIOS te zien, en daarna blijft hij gewoon hangen op dat scherm m.a.w. het MBR wordt niet geladen.

Oh ja, ik denk dat ik de oorzaak al weet: de kabel van de voeding die naar de cd-drive gaat komt soms los. Touwke aan binden, als de computer niet werkt, aan het touwke trekken ;)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline mcgyver

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/28, 20:30:55 »
Denk niet dat dat de oorzaak is.

Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/29, 09:54:27 »
Citaat van: mcgyver
Denk niet dat dat de oorzaak is.
Inderdaad niet :(. Ik blijf zoeken. Es alle kaarten afstoffen zeker?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline mcgyver

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/29, 20:26:10 »
Wissel even van voeding. Ik denk echt dat het iets met instabiliteit ten gevolge van hitte te maken heeft. Doet hij ook vervelend als je hem koud opstart? (dus bv. als je hem 's morgens aan doet na een hele nacht uit te hebben gestaan) Ventilator van videokaart die na een tijdje stopt met draaien kan ook.

Offline John K

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/27, 14:31:33 »
Citaat van: mcgyver
Wissel even van voeding. Ik denk echt dat het iets met instabiliteit ten gevolge van hitte te maken heeft. Doet hij ook vervelend als je hem koud opstart? (dus bv. als je hem 's morgens aan doet na een hele nacht uit te hebben gestaan) Ventilator van videokaart die na een tijdje stopt met draaien kan ook.
Beste mcgyver,

Heb je hier nog een vervolg op? Mijn computer vertoont wat jij beschrijft, als ie koud in start ie pas na 5X. Waar kan dat aan liggen? Ook met ander geheugen, schijf en voeding geprobeerd. Blijft hetzelfde in koude staat. In 'warme staat' bevriest ie soms, zowel met Ubuntu als met Windows.

Groeten John K

Offline mcgyver

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/27, 17:31:01 »
Geef eens aan wat allemaal in de pc zit (moederbord, hoeveel harde schijven, etc) en ook welk merk voeding en welk vermogen (wattage) die heeft. Harde schijf is niet waarschijnlijk.
Mogelijke bottlenecks:

- Je voeding heeft te weinig vermogen of is van slechte kwaliteit (instabiel)(onderschat dit niet, ik heb eens een Coolermaster van over de € 90,- moeten vervangen (week oud) Het leek alsof het probleem bij de videokaart of het geheugen lag. Drie maanden gesukkeld en ruzie gehad met alternate over het moederbord terwijl het aan de voeding lag die ik nou net ergens anders gekocht had.

- Je videokaart vraagt te veel energie of geheugen

- Je moederbord heeft haarscheur. Steek een zachte gum op een potlood en tik zachtjes op je moederbord. Dan moet ie uitvallen, desnoods voor een fractie van een seconde.

Bevriezen is meestal energie of geheugen probleem.

Zit je videokaart zeker goed? Een vriend van me had een keer een probleem met een zelfbouw computer (alles nieuw). bleek dat de kast krom was. Als hij het schroefje van de videokaart aandraaide startte de pc niet op omdat de kaart dan verkeerd zat. Gaf geen enkel piepje. Hij moest de videokaart dus zo los laten.

Offline John K

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/27, 18:22:44 »
Beste mcgyver,

Wat betreft de voeding, ik heb er een 450 wat inzitten. Deze vervangen door een 250Watt  tijdens de koude start, en toch hetzelfde probleem. Schijf vervangen, zelfde probleem.

Via pc doktor of zo iets geheugens gecontroleerd (en ook nog door andere vervangen, nog steeds hetzelfde probleem. Wat betreft videokaart, is onboard (Soltec SL 85MR2-L moederbord, Pentium 4, 2,66 socket 478.

Moederbord met gummetje testen moet ik nog proberen. Het enige wat me opvalt aan de voeding, is dat als ik de voedingsbedrding naar de harde schijf aanraak, de comp hapert.

Wat zo vreemd is dat als de comp warm is, alles goed blijft lopen en makkelijk et herstarten is.

Groeten John

Offline mcgyver

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/27, 22:23:14 »
Citaat van: John K
Het enige wat me opvalt aan de voeding, is dat als ik de voedingsbedrading naar de harde schijf aanraak, de comp hapert.
Kan dat hij hapert, maar bevriest ie ook? Haperen is stroomonderbreking, bevriezen is meestal geheugengebrek of defect of instabiele/onvoldoende voeding. Te heet worden cpu of videokaart kan ook. Maar dan zou dat niet moeten bij koude start en juist wel als ie warm is.

Graag even zeggen welk merk voeding. Het zou best kunnen dat je 250 watt beter (stabieler) is dan je 450 watt.

Ha, het schiet me te binnen. Ik denk dat ik het heb. Vergeet dat gedoe met dat gummetje even. Je hebt een koeler die temperatuur afhankelijk is. Je processor wordt bij opstarten heet, je koeler reageert te langzaam en hij slaat af. Na een aantal keren opstarten is hij warm waardoor de koeler wel blijft draaien en voldoende koelt. Ik wil bijna wedden dat je een Prescott processor hebt en geen Northwood. Kan je dat checken?

Ik heb vorig jaar september hetzelfde probleem gehad. Een andere koeler (of de fanspeed van die koeler veranderen in de BIOS (weet niet meer zeker)) heeft toen oplossing gebracht. Ik had toen ook nog een pracht van een Zalman koeler gekocht, maar toen ging mijn moederbord kapot en ik heb die Zalman nooit gebruikt.

Offline John K

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/30, 14:37:53 »
Voeding is Enermax E G465AX in een A-open kast. Ik heb koeler fans in de A-open kast op schijfhoogte, die draaien altijd. Op de  koeler op de processor zit een zilverkleurige sticker/ hologram met de tekst;
Kan je hier iets mee?

John K

Offline jan11000

  • Lid
Computer bevriest op onregelmatige tijden, OS maakt niet uit.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/03/30, 14:43:12 »
http://gathering.tweakers.net/

Hier een goede site voor hardware problemen.