Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Heeft Geheugenopwarderen nog zin.  (gelezen 914 keer)

[Opgelost] Heeft Geheugenopwarderen nog zin.
« Gepost op: 2012/10/01, 13:46:07 »
Ik heb een nogal oude computer (8 jaar)
Zie bijlage voor de specificaties.
Ik draai al een tijdje Ubuntu (12.04) en met plezier. Maar de laatste tijd heb ik het gevoel dat het allemaal wat trager wordt.
Wat kan ik het beste doen met zo'n ouwe bak.
Geheugenkaartjes er uit halen en vervangen door een 2 Gib  geheugenkaart. Is het dat nog waard.
of Ubuntu toch maar vervangen door Xubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/02, 09:48:12 door HeinXIX »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Heeft Geheugenopwarderen nog zin.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/01, 14:32:41 »
Bij je bestaande installatie vanuit de software manager het LXDE pakket installeren.
Afloggen, kiezen voor LXDE (tandwieltje) en weer aanloggen.
Check nu de snelheid, je zult verbaasd staan zitten ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Heeft Geheugenopwarderen nog zin.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/01, 15:05:21 »
Als ik het goed zie heb je een VIA PT800-8237 moederbord wat max 2GB (en max 1GB per slot) geheugen ondersteunt. Verder zie ik dat je momenteel een reepje van 1GB en een reepje van 128MB in je systeem hebt zitten. Je zou kunnen proberen dat 128MB reepje te vervangen door een 1GB reepje of eventueel proberen ergens 4x 512MB te scoren. Dit moet overigens DDR1 geheugen zijn dus niet het nieuwere DDR2 of DDR3, want die laatste 2 passen dus niet.

Ik denk wel dat je het merkt als je inderdaad 2GB in je pc hebt zitten, want alles werkt net even soepeler. Echter ik vraag me af of het trager worden door het geheugen komt als het daarvoor wel goed functioneerde? Ubuntu heeft namelijk ,in vergelijk met windows, veel minder last van vertraging na een tijd van gebruik.

Maar wat de DeBaas zegt klopt ook, een lichtere desktop omgeving of switchen naar Ubuntu 2D zal zeker helpen!

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Heeft Geheugenopwarderen nog zin.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/01, 15:35:53 »
Een handige tip om de prestaties te verbeteren is het pakket 'zram-config'. Na installatie werkt het meteen, en maakt het een virtueel swap-bestand in RAM aan, waardoor de pc minder snel naar de harddisk gaat swappen. Hierdoor is mijn pc (2G RAM) een stuk sneller geworden als ik veel open heb staan.

Na installatie kan je met het commando swapon -s zien of het werkt, als het goed is staat er dan /dev/zram0 tussen.

Re: Heeft Geheugenopwarderen nog zin.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/01, 17:07:47 »
Je geheugen upgraden heeft wel zin, maar 2 Gb DDR1 geheugen is momenteel niet goedkoop, ook niet in occasie.
De 512Mb banken echter zijn eerder ongewenst en daardoor goedkoper.
Xubuntu is een volwassen paard met een vlekje, dus zeker een goede optie om met die oude bak nog overweg te gaan. Mét een upgrade van je Ramgeheugen (rond de 1 gb) is het zeker een succes.
De andere distro's LMXDE, Bodhi, Lubuntu, enz werkt het ding nog wel, maar je enthousiasme zal eerder snel bekoelen.

Dus: ja een upgrade van je geheugen, neen overdrijf er niet mee.  (we gaan naar pure 64-bits systemen en daar zal meer nieuwe dingen voor ontwikkeld worden dan het 'oude' 32 bits)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Heeft Geheugenopwarderen nog zin.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/01, 18:06:18 »
Dank allen voor uw antwoorden zover.
Citaat
Echter ik vraag me af of het trager worden door het geheugen komt als het daarvoor wel goed functioneerde?
Ik had hier iets duidelijker moeten zijn. In vergelijk met eerder heb ik de laatste tijd meerder programma's tegelijkertijd geopend staan. Ook moet ik regelmatig meerder websites tegelijkertijd geopend hebben staan.
Citaat
of eventueel proberen ergens 4x 512MB te scoren
Helaas heb ik maar twee geheugenslots. Ik had er anders nog een een keer een geheugen van 128MB er bij kunnen plaatsen. Die heb ik nl nog 1 liggen.
Citaat
Maar wat de DeBaas zegt klopt ook, een lichtere desktop omgeving of switchen naar Ubuntu 2D zal zeker helpen!
Ik heb mijn computer altijd al op Ubuntu 2D draaien.

Had nog een oude computer gekregen maar helaas na controle zaten hier DDR2 geheugen in. Die liggen nu dus te verstoffen.

Kijken of ik iets kan vinden anders toch maar over op Xubuntu.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Heeft Geheugenopwarderen nog zin.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/01, 18:16:31 »
Waarom neem je die oude computer die je had gekregen niet? :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Heeft Geheugenopwarderen nog zin.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/01, 19:39:58 »
Waarom neem je die oude computer die je had gekregen niet? :)

Inderdaad, die "oude" pc is wel  zo nieuw dat er DDR2 geheugen inzit!
Misschien even het moederbord type opzoeken en kijken naar de specs van dat ding?

Re: Heeft Geheugenopwarderen nog zin.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/01, 22:36:00 »
Waarom neem je die oude computer die je had gekregen niet? :)

Inderdaad, die "oude" pc is wel  zo nieuw dat er DDR2 geheugen inzit!
Misschien even het moederbord type opzoeken en kijken naar de specs van dat ding?
Deze was kapot (moederboard).
Aangezien er nog wat onderdelen inzaten die ik wel kon gebruiken had ik hem gekregen.

Ik heb nog een andere computer staan met 2 x 512MB.
Misschien dat ik er 1 uithaal en vervang door 2 x 128MB.
Deze computer draait op Windows XP en gebruik ik 95% van de tijd alleen om met Excel te kunnen werken.
Kan dus wel met een beetje minder geheugen.